Paddock paradise realiseren op 2,27 ha. TIPS nodig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Paddock paradise realiseren op 2,27 ha. TIPS nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 18:10

Ik heb het geweldige idee om een paddock paradise te realiseren. Alleen heb ik totaal geen idee waarop ik moet letten. Op de pp zouden al zeker 10 (eigen) paarden komen en indien mogelijk zou ik ook wat pensionpaarden erbij willen. Ik wil graag een poel en een berg aanleggen, maar ook een voedselbos behoord zeker tot de mogelijkheden. Het stuk is in totaal 2,27 ha groot en ik vraag me af hoeveel paarden ik hier maximaal kan huisvesten (zandgrond). Momenteel staan er 2 schuilstallen (1 van 3m x 6m en 1 van 4m x 9m), op de afbeelding aangeduid met een rood vierkantje. Natuurlijk is er heel veel mogelijk maar mijn budget is momenteel beperkt.
Afbeelding

Leuk weetje: er zijn nog uitbreidingsmogelijkheden tot 5,64 ha. Indien er veel interesse is voor pension kan dit zeker worden uitgebreid maar momenteel hou ik het liever bij de 2,27 ha die het nu is.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:53

Hutcherson

Re: Paddock paradise realiseren op 2,27 ha. TIPS nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 18:58

2,27 ha is niet veel voor 10 paarden.
Bovendien moeten je looppaden wel echt minimaal 5 meter breed zijn. Maak slinger paden tussen je weides door en zorg dat ze altijd een stal hebben om te eten/drinken/rusten ongeacht het weer.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 22:16

Even wat extra info: De kudde bestaat momenteel uit 6 warmbloedpaarden, 1 arabier, 2 D pony's en 1 shetlander. Winter en zomer staan 1 warmbloed en de Shetlander 's nachts op een aparte paddock. Deze warmbloed krijgt te veel stress als hij langdurig in een grote groep staat, hij gaat 's nachts apart zodat hij kan rusten. In de winter gaan 1 D pony en 4 warmbloeden 's nachts op stal dus zouden er maar 3 paarden 24/7 buiten blijven.

De reden waarom ik wil overschakelen naar een pp is omdat ze nu enkel de beschikking hebben over de 2 paddocks en ik mijn groep in de winter dus moet opsplitsen. In de zomer gaan ze elke dag 2u op de wei

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:16

Ik volg mee :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:26

Begin met je paden te keren (indien zandgrond), een extra pad te creëren voor de extreem natte periodes die je voor de rest dicht houdt en verdeel je voerpunten echt door de track. Laat hem rond lopen en niet doodlopen.

Zorg voor lekkere aanplant om te knabbelen en maak een wal waar ze mee kunnen klooien.
De kuil / berg is hier een grote hit.

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:30

Ik zou zeker niet meer dan 10 doen op 2.2 maar ik ga je proces volgen!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-21 22:35

Vandaag even wat op papier proberen te zetten. Dit is een eerste schets Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 22:50

Probeer niet in vierkantjes te denken maar ga slingerpaden tussen de weides door maken. En de hoeken aan de binnenzijde afronden. Dat maakt het veel spannender voor hen, en dat een wei niet vierkant is maakt de paarden niet uit. Paden niet te smal maken, met wat boomstammen of blokken hout zodat ze achter elkaar moeten lopen, en ertussendoor laveren. Hier en daar zie ik bomen staan; daar kun je een voerplek maken, hooizakken aan een tak ophangen. Ik gebruik een fietsband zodat ik makkelijk bij de lus kan om het touw doorheen te halen. Ze doen lekker lang over het hooi met een zwaaiende zak.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:04

Ik zou dat lange stuk nog een slinger door de weide heen maken zodat je twee weitjes krijgt en zou ook een toffe slinger maken tussen de twee grotere weides op het brede stuk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:28

Slingerpaden zijn leuk, maar waardeloos als je die weides met een trekker op moet en zeker als die van een loonwerker is (kan weigeren of meer rekenen ivm extra tijd en diesel kosten).
Bedenk je dus heel goed voordat je dingen aanlegt die de inzet van groot materiaal lastig tot onmogelijk maken.
Verder : start klein en goed, zomer is geen probleem qua begaanbaarheid, 1e winter vertelt je wat qua modder en dat goed aanpakken kan kostbaar worden. Kijk ook heel goed naar toegang voor jouw en machines, kan jij zelf altijd paden over met een krui? of moet je overal tussen draadjes/poorten door om te komen waar je zijn moet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 12:46

Wat leuk! Wij hebben 4 paarden op iets meer dan een halve hectare, dat vergt enig aanpassingsvermogen maar gaat prima, dus mijn inziens gaat 10 paarden op meer dan 2 hectare geen probleem zijn. Belangrijk is dat je punten waar je ´piek belasting´ gaat krijgen echt aanpakt vóór het najaar. Denk aan punten zoals: voerplek, waterpunt, inloopstal etc. Wij hebben het waterpunt verhard (dit is tevens een doorgang naar de weide) hier is natuurlijk nooit modder. We hebben bij de inloop van de stal verhard en naast de ingang ligt een verharde voerplek. Rondom de verhardingen (onze uitloop zoals we het noemen) is het wél modderig en gaan we dit jaar zeker aanpakken. Daar lopen ze echt het allermeest en dat merk je. Bedenk wat je financieel kán doen en pak de belangrijkste punten aan en denk ook aan waar je het wilt aanpakken: verharden, keren, halfverharden, zand storten etc.

Ik zou zelf wel gaan voor breden paden zeker omdat je veel paarden hebt, dan kunnen ze elkaar altijd goed passeren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:55

tamary schreef:
Slingerpaden zijn leuk, maar waardeloos als je die weides met een trekker op moet en zeker als die van een loonwerker is (kan weigeren of meer rekenen ivm extra tijd en diesel kosten).
Bedenk je dus heel goed voordat je dingen aanlegt die de inzet van groot materiaal lastig tot onmogelijk maken.

Het kan dusdanig aangelegd worden dat er maar weinig irritaties over hoeven te zijn. Een paar bochten verlies, een heuvel, een roundpen...dat zij dan maar zo. Waar een loonwerker met een tractor een dag of wat bezig is en paarden een heel jaar op moeten lopen...
Bij hooiweides zou ik er wel rekening mee houden, met doorgangen etc, maar wat creativiteit maakt het een stuk leuker voor de paarden.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-21 17:24

Vandaag zijn we gestart met de aanleg.

Als 1ste werk: een bestaande omheining slopen
Afbeelding

De bielzen gaan blijven staan. Hier komen hooinetten, schuurborstels, speelhallen, ... aan te hangen