Wel of geen gronddoek bij drainage?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Wel of geen gronddoek bij drainage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 15:24

Hallo Bokkers!

Volgende week komt de loonwerker de ellendige kleigrond keren in de paddock *\o/*

De bedoeling is dat er ca. 40cm zand naar boven gehaald wordt.

Er worden tussen de klei en het zand drainage buizen gelegd die aflopen naar een klein vijvertje. De buizen komen op ca. 7m van elkaar te liggen (dit was voldoende zei de loonwerker).

Er is ook gronddoek opgenomen in de offerte, maar aangezien het een flink stuk betreft zal het behoorlijk in de kosten schelen als dit niet nodig is (1000euro).

Wat denken jullie? Hebben jullie ervaringen hiermee?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:26

Ja altijd gronddoek. Anders slibt de drainage dicht.

SafeHaven

Re: Wel of geen gronddoek bij drainage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 16:49

Maar zou drainage wel nodig zijn als er 40cm zand op de klei ligt?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:52

Altijd gronddoek erin. ( geen anti worteldoek trouwens). Het gaat erom dat klei blijvend van het zand gescheiden wordt. Als er grote hoeveelheden water valt dan is drainage een zeer welkome aanvulling, omdat de bak dan veel sneller droog valt.

Je moet toch wel eens de bak slepen, omdat daar waar de paarden regelmatig lopen ( hoefslag) het zand inklinkt.

De drainage moet onder het doek liggen en de sleuf waarin de drainage gelegd is, aanvullen met drainage zand.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 15-02-21 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 16:55

Even ter illustratie: de paddock ligt voor de schuilstal, en aan de ene kant van de paddock is de poel en aan de andere kant de track met ingang tot de weides en de hooibakken.

Er wordt in de paddock dus niet gevoerd en het is meer een hangplek en doorgang dus het zal niet heel intensief betreden worden.

Ik heb 2 paarden (155 en 175) en 2 shetlandertjes.

Mace

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:10

voor 1000 euro besparing zou ik het niet laten. garandeert een langere levensduur voor je drainage. als je na het dichtslibben van je drainage alles opnieuw uit moet graven ben je een stuk meer geld kwijt.

verder weet ik de situatie van je terrein natuurlijk niet. maar als je paddock lager ligt dan het overige terrein dan heb je de drainage zeker nodig. wel ideaal dat je een poel in de buurt hebt voor de afwatering in dit geval.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:25

Mace, je hebt gewoon gelijk met je opmerking. Als de drainage 1 x is dicht geslibt ben je al meer geld kwijt om de zaak op te knappen. Door spuiten van een drainage gaat dan niet meer helpen omdat het dichtslibben aan de buitenkant van de drainage plaatsvind.

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:43

Wij hebben geen gronddoek.
Wel drainage én een licht naar de sloot aflopende paddock.
Er ligt ongeveer 30 cm zand in, prima paddock al 7 jaar!

Ik ben altijd blij dat er geen gronddoek tussen klei en zand ligt want hier worden regelmatig diepe kuilen gegraven.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:55

Ik heb paarden ook wel eens een drainagebuis zien opgraven met hun gespit. Vooral wanneer de sleuven net aangestort waren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:10

SafeHaven schreef:

Jazeker, anders krijg je een zwembad.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-21 18:14

su72 schreef:
Wij hebben geen gronddoek.
Wel drainage én een licht naar de sloot aflopende paddock.
Er ligt ongeveer 30 cm zand in, prima paddock al 7 jaar!

Ik ben altijd blij dat er geen gronddoek tussen klei en zand ligt want hier worden regelmatig diepe kuilen gegraven.

Hebben jullie ook de grond laten keren of speciaal zand laten storten? En wat voor drainagesysteem en om de hoeveel meter hebben jullie? Als ik vragen mag ;)

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:41

Wij hebben drainagezand onderop en daarover M3C zand.
Om het jaar komt er een lading nieuw zand bij.
Drainage ligt in de lengte met ongeveer 4 meter ertussen, drainagesleuven zijn in de klei gefreesd.
We hebben er dus voor gekozen om het zand op de klei te storten dus dan heb je wel stevige kantplanken nodig om het zand in je paddock te houden.
Zoals ik al zei loopt de paddock een klein beetje schuin af naar de sloot.
Tuurlijk heb ik ook wel eens een natte paddock, zeker bij winters zoals deze, maar na een droge dag is de boel gewoon weer netjes droog.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:45

Bij de laatste opmerking is er dus speciaal zand over de ondergrond aangebracht als ik het zo lees.

M3C zand, ga je niet krijgen door de klei te keren. Dan moet je het dus gewoon doen met hetgeen er is.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:50

SafeHaven schreef:

Jazeker.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 22:26

Bedankt voor al jullie reacties!
Morgen komt de loonwerker langs om alles nog even door te nemen, dan ga ik het nog even bespreken. Er komt namelijk een halve meter tot 1 meter zand bovenop te liggen, dus ik weet niet of gronddoek en drainagebuizen dan überhaupt nog nodig zijn >;)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-21 19:06

Nou we zijn er over uit. De loonwerker vertelde dat als er 1m zand naar boven gehaald wordt, het de eerste jaren veel te mul is voor drainage. Dan gaat de grond nog werken en gaan de buizen glooien waardoor het water niet goed wegloopt.
Dan moet je óf elke laag van 25cm aantrillen, óf een jaar of 3 a 4 wachten tot de natuur zijn werk doet en dan tijdens het plegen van onderhoud de grond weer wat opentrekken en dan gelijk drainage leggen.

Aangezien 4 lagen op 1000m2 aantrillen nogal in de kosten oploopt en we dan vervolgens ook eerder onderhoud moeten laten plegen omdat het sneller verdicht, kiezen we ervoor om de grond alleen te keren en over een paar jaar bij het onderhoud drainage te plaatsen.

Omdat het 1m zand betreft wordt dat in ons leven niet meer vermengd met de ondergrond dus gronddoek raadt hij af, zonde van het milieu en de kosten :)