Ondiepe poel van 30cm haalbaar bij paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Ondiepe poel van 30cm haalbaar bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 12:37

Hallo allemaal,

Helaas geen vergunning gekregen voor de aanleg van een serieuze poel. We mogen maar heel ondiep graven :(

Ik laat me echter niet uit het veld slaan, dus ik ben voornemens een soort wild-life pond aan te leggen waar dan 30cm water in staat.

Een beetje zoals dit, maar dan met maar aan 1 zijde stenen:
Afbeelding

Zijn er hier mensen met ervaringen met ondiepe poelen waar de paarden toegang tot hebben?

Ivm vervuiling van bijv mest/modder etc. en het onderhoud er van..

Foto's ter inspiratie zijn ook van harte welkom:D

Mungbean

Re: Ondiepe poel van 30cm haalbaar bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:43

Ik zou bang zijn voor zandkoliek. Ik heb zo‘n paard met de onbedringbare neiging om uit iedere modderplas te drinken, er dan even met het voorbeen in te roeren zodat er extra veel zand omhoog komt en dan verder te drinken. Ben daar nooit zo blij mee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:43

Dat heet dan een 'wadi', kan zeker bij de paarden!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:54

Hoe ondiep is ondiep?
Ik heb ooit ivm met nattigheid een gat gemaakt in de wei om het water dan maar naar dat punt te laten lopen.
Ansich prima plan, 50% van de tijd is het wel leeg. Dit was in het grasland dus binnen no-time stond er gewoon gras in. Het doel wat het voor mij had(zorgen dat het water daar heen liep ipv overal stond werkte overigens prima)
Het water is hier ook niet gebruikt als mestplek.

Wat hierboven gezegd word van zandkoliek, zou ik niet zo bang voor zijn, ze drinken per definitie uit modderplassen, niet liever uit de gegraven plas dan een andere plas.
Daarnaast word zandkoliek volgens mij vooral veroorzaakt door het sprokkelen van het laatste plukje hooi wat nog ergens in het zand ligt én het veel te korte gras waar paarden vaak op staan(al dan niet icm met flinke droogte)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:01

siskeh schreef:
Hoe ondiep is ondiep?

30 cm staat er.

Ik denk dat je je paard een beetje moet kennen om te weten of het een goed idee is.
Wij hebben nooit plassen in de wei maar als we ergens een plas hebben op zand dan staat mijn dier echt obsessief daarin te roeren en te slurpen.
Op klei is dat natuurlijk minder een probleem, met zand wel.

Uiteraard moet je ook goed in de gaten houden dat er geen dood dier in ligt en met warmte geen giftige algen of bacterien vormt in het stilstaande plasje water.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:07

Hoe ga je zorgen voor water in je poel? 30 cm diep is zelfs 's winters normaalgesproken niet onder grondwater peil. Dus dat wordt een ondiepe droge kuil als je 'm niet waterdicht maakt en/of je poel niet regelmatig met een pomp vult...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:16

Lijkt mij niks eigenlijk. Ik denk dat ze er alleen maar uit drinken. En of je dat moet willen weet ik niet.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:17

Geen idee of je Instagram hebt maar er is een bokker die op Insta @magicdreamerappaloosa heet en zij heeft wel een echte poel in haar Paddock Paradise. Misschien heeft zij tips voor jou hoe je het kan doen met de mogelijkheden die jij nu maar hebt of kan ze wat zeggen over of dat dan wat wordt als je maar zo'n ondiepe poel kan graven. Als je wil kan ik haar boktnaam even opzoeken :D Ontzettend balen zeg dat je geen vergunning er voor krijgt...

edit: BrittS is haar naam op bokt :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:20

30cm lijkt me ook te ondiep om een nette poel te krijgen. Tenzij je hem 'waterdicht' houdt zal hij vlug opdrogen of omgewoeld worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:22

Ik zou geen poel willen. Niet diep en niet ondiep. Je hebt toch kans op extra muggen en dazen. En blauwalg in de zomer.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:43

Afbeelding

Voor ik mijn eigen paard kocht Reed ik deze jongen. Die had gewoon een vijfertje in de wei en als er riet om heen stond knabbelde hij daar soms aan en als het riet weg was stond ie er met z'n voorbenen in. Hij heeft er nooit wat aan overgehouden hoor.

De dazen waren wel een ramp. Moest hem en mezelf met rijden altijd helemaal inspuiten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:46

Ukie's Paddock paradise heeft een poel die alleen volstroomt als het regent. Na ongeveer 2 dagen is deze weer leeg. Voordeel is dat er geen kans is voor bijv. algengroei o.i.d. Wat ook weer een voordeel kan zijn ten opzichte van een diepe poel.
Misschien kun je haar eens benaderen voor meer info.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 13:56

Als je er steeds opnieuw water in kunt pompen wil het wel. Wij hebben op een eventingstal gestaan, de waterbak is ook niet veel dieper als 30 cm. Zeker in de zomermaanden moest die geregeld bijgevuld worden. Want het verdampt heel snel.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:16

Is de reden dat de vergunning niet is verleend gemakkelijk te voorkomen als je de beoogde poel verplaatst naar een ander deel op het terrein? Hebben jullie dat al met de gemeente besproken?

Want dan kun je dat proberen met een nieuwe vergunningsaanvraag, maar zit je wel opnieuw met de leges van de gemeente.

Als de reden voor het niet verlenen van de vergunning betrekking kan hebben op het gehele terrein, dan heeft het geen kans van slagen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:18

Volgens mij krijg je daar in de zomer geen druppel water in?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 14:25

Het water kunnen we gemakkelijk bijvullen, en als het af en toe droogvalt is dat niet erg. Ook om algengroei en bacteriën tegen te gaan.

Het is voornamelijk om uit te drinken en voor een beetje verkoeling in de zomer, maar misschien kijken ze er qua spelen helemaal niet naar om dat kan natuurlijk ook. Dan zie ik het maar als natuurverrijking en een extra drinkplaats :)

Wat betreft de vergunning: het geldt idd voor het hele perceel!

Ukie en BrittS ken ik idd ook :D hun p.p.'s dan....

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:28

Leuk idee om toe te voegen hoor :j
Ik snap alleen niet zo goed waarom het is afgekeurd. Elke willekeurige tuin met een vijver heeft meer water dan dit. Die hebben daar toch ook geen gedoe mee met de gemeente?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:32

Jammer dat het om het hele perceel gaat ;)

Mischa, wellicht ivm grondlagen, waterwingebieden, nabijgelegen natuurgebieden...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:45

DuoPenotti schreef:
Ik zou geen poel willen. Niet diep en niet ondiep. Je hebt toch kans op extra muggen en dazen. En blauwalg in de zomer.

Inderdaad dit. :D Mijn paard staat in zeer vochtig gebied met meerdere beekjes en stilstaand water en in de hoogzomer is dat qua insecten eigenlijk zo een ramp, dat ik echt niet snap dat mensen bewust stilstaand water willen aanleggen. Zou verboden moeten worden. :')

Mace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:56

Mag ik vragen in welk gebied je woont? als je voornamelijk zandgrond hebt is het misschien een idee om 2 bronnen te slaan waarvan je er 1 15 cm boven je gewenste waterniveau plaatst en 1 op je gewenste waterniveau om het water af te skimmen. als je hier dan een goede bronpomp opzet kan je zo heel makkelijk je waterniveau behouden, daarnaast is je waterpeil dan altijd in beweging en voorkom je algengroei. Voor een optimale waterkwaliteit zou je dan eendenkroos kunnen plaatsten of andere zuurstof planten. moet wel zeggen dat dit alleen werkt in goede zandgrond, niet bij klei of veen dan krijg je heel snel algengroei of verzuring van het water. Ook niet geheel onbelangrijk om je grondwater te laten testen op het ijzergehalte, te veel ijzer is niet alleen slecht maar zorgt ook voor een oranje gloed over je water. Zijn maar ideeën natuurlijk :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 15:05

Dank voor de reacties!
We zitten op 80cm klei en daaronder een zandplaat. Het grondwater zit op 2m en kom ik liever niet aan. De buren pompen veel grondwater weg en de nabijgelegen sloot ligt al jaren droog..

Dus ik wil hemelwater gebruiken en evt aanvullen met leidingwater.

Een pomp of fonteintje of waterval plaatsen om de waterkwaliteit te verbeteren behoren allemaal tot de mogelijkheden.

Al hebben we hier veel amfibieën en vogels (ook een motivatie voor dit poeltje) en die helpen hopelijk ook met het beperken van vervelende insecten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:22

Afbeelding
Hier wel een vijvertje bij de wei, deze was er al voordat wij er waren. Heb ook geen idee hoe diep het werkelijk is, er ligt nogal een flinke laag modder op de bodem.
In de zomer staat hij bijna droog dus kunnen de paarden via de vijver de wei uit (dat is dan weer jammer).

Ik weet ook niet voor wie het onderhoud is want het is officieel niet van ons (staat niet bij de percelen die we gekocht hebben).
Ik wil er wel een keer met een graafmachine doorheen om uit te baggeren maar daar moet ik vergunning voor aanvragen en weet niet of het kan omdat het dus niet van ons is.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:41

palousa_boy schreef:
[ [url=m/NLScKq.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier wel een vijvertje bij de wei, deze was er al voordat wij er waren. Heb ook geen idee hoe diep het werkelijk is, er ligt nogal een flinke laag modder op de bodem.
In de zomer staat hij bijna droog dus kunnen de paarden via de vijver de wei uit (dat is dan weer jammer).

Ik weet ook niet voor wie het onderhoud is want het is officieel niet van ons (staat niet bij de percelen die we gekocht hebben).
Ik wil er wel een keer met een graafmachine doorheen om uit te baggeren maar daar moet ik vergunning voor aanvragen en weet niet of het kan omdat het dus niet van ons is.

Eigenaar van het perceel kan de vergunning aanvragen. Die persoon vraagt de gemeente dan eigenlijk: 'mag ik op mijn grond iets doen wat volgens de wet niet mag'.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:01

Misschien is het wel van de gemeente officieel.

De buurman die hier al ongeveer 70 jaar komt weet niet beter dan dat het bij onze boerderij hoort. Maar het is volgens het kadaster een apart perceel met een eigen nummer en dat nummer staat niet op de lijst van percelen die we gekocht hebben (of huren).
De gemeente verwacht ik ook geen problemen mee, eerder het waterschap met alle regels etc. Simpel uitbaggeren is er dan niet meer bij maar moet ik bijvoorbeeld ook de kanten verharden, 1 wal is in vrij slechte staat (muur is deels weg) en de duiker + overloop zijn in matige staat waardoor de boel gewoon overstroomd bij veel regen. Niet dat het veel kwaad kan, wij zijn de enige die het pad op de dam gebruiken en de wei aan de andere kant (waar het water dus heen loopt) is ook van ons.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:06

Ik denk dat je (helaas!) met 30cm niet ver komt. In de zomer is dat zo weg. In de winter vind ik altijd dat paarden genoeg natte voeten kunnen halen, zo'n vijvertje zou niet erg veel doen in mijn ogen. Een schone drinkensbak is dan ook beter. Of je moet er zin in hebben in de zomer met echte hitte de vijver bij te vullen met (grond) water. Kunnen ze wel even afkoelen met de voetjes.