Kan een paard weer zonder deken na een week met?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Kan een paard weer zonder deken na een week met?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 21:38

Ik heb hier een oudje in pension staan, die normaal gesproken altijd zonder deken staat.
Nou leek hij het zondag toch wel erg zwaar te hebben, dus is er een deken (200gr) op gegaan. Nou vroeg ik me af of hij, zodra de kou er weer af is 's nachts, gewoon weer zonder deken verder kan, of dat er nu de rest van de winter een deken op moet blijven liggen?
De pony's staan hier 24/7 buiten met een grote overkapping waar ze ook uit de koude wind kunnen staan. Verder is er geen dichte stal aanwezig.

Dit lijkt misschien een domme vraag, maar ik heb zelf nooit eerder zo'n oudje onder m'n hoede gehad en mijn eigen paarden hebben altijd met dekens gelopen...

Nibbit

Re: Kan een paard weer zonder deken na een week met?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:48

Tuurlijk kan dat, de vacht is niks veranderd ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:51

Ik zou het persoonlijk niet doen..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:52

Volgende week is het weer 10 graden (ofzo)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:52

Tuurlijk. :j

En als het niet gaat dan doe je hem toch gewoon weer op?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:53

Ja, dat kan. Hier zijn vandaag de 100g dekens al weer af gegaan zelfs.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:53

Misschien wel even oppassen de eerste nacht/winderige dag nadat de deken er af gaat, dat de haren nog niet meteen vol lucht zitten en misschien niet volledig isoleren dan.

Heb je een regendeken zonder isolatie die je als tussenfase op kan doen?
Laatst bijgewerkt door Taucha op 11-02-21 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 21:56

Ik zou eerst een regendeken opdoen als de temperatuur omhoog gaat, daarna pas af.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:04

Taucha schreef:
Misschien wel even oppassen de eerste nacht/winderige dag nadat de deken er af gaat, dat de haren nog niet meteen vol lucht zitten en misschien niet volledig isoleren dan.

Heb je een regendeken zonder isolatie die je als tussenfase op kan doen?

Dan leg je de haren toch juist nog platter terwijl de deken zelf ook geen isolatie biedt?

Ik heb mijn paard een deken opgehad met de ergste storm. Nu is het overdag super lekker. Dus deken dinsdag afgedaan toen de zon net begon te schijnen (liep toen zelf in een tshirtje rond), en dan duurt het een paar uur voordat het weer koud wordt. Tijd genoeg voor paard lief om lekker door de sneeuw te rollen en de vacht open te zetten. Ging prima.
Zou de deken alleen niet 's avonds af doen, maar juist overdag als alles nog opwarmt.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 22:05

Ik zal inderdaad op het weer letten de eerste dagen. Hij gaat sowieso pas na de koude nachten af, dus dat zou dan maandag of dinsdag worden. Eventueel overdag al af en 's nachts nog op is ook een optie.
Ongevoerde regendekens zijn ook aanwezig, maar daar ben ik huiverig voor. Ik heb altijd begrepen dat een ongevoerde deken alleen maar de eigen isolerende functie van de vacht vermindert, terwijl de deken geen warmte biedt...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:14

Ja hoor. Bij mijn oudje gaat de 200 grams er volgende week ook weer af. Van het weekeind als het begint te dooien eerst nog ff 1 of 2 daagjes ongevoerd en dan weer zonder.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:28

Ik ga dat zeker doen na dit weekend.
Vond de nachtelijke temperaturen toch wel erg fors dat ik ook even een dekentje op heb gegooit (want 24/7 buiten). Maar die gaan na het weekend af.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:35

Overdag af en 's nachts weer op? Dat zou ik al doen de komende dagen, zeker als het zonnetje schijnt. In de zon is het al snel lekker, die geeft echt alweer wat warmte.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:30

Ja hoor. Hier ook eentje met deken gezet afgelopen zaterdag en die gaat binnenkort weer bloot.

Gisterochtend met -13 afgedaan, in de zon was het toen al warm, met zonsondergang weer op en dat zal ik blijven herhalen tot zondagochtend. Dan gaat hij er definitief af.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 09:52

Tuurlijk, ik zou wel een beetje in de gaten houden welke temperatuur je hem nu biedt.
Als in, als het -5 is en je hebt een 300 grams opgelegd, is het geen strak plan om hem straks zodra het +1 is weer bloot te zetten.
Dan zou ik toch even een tussenfase van 150 gram opleggen en dan een weekje later als het weer 5-10 graden is weer bloot. (als de temp -5 is met 300 gram en volgende week is het 10 graden kan je uiteraard wel direct bloot gaan.)
Als er nu 150-200 gram op ligt kan het deken wel weer af zodra het snachts boven de 0 blijft. Kies eenn wat zonnige dag uit om het eraf te halen en dan komt het wel goed.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-21 16:33

Duhelo schreef:
Tuurlijk, ik zou wel een beetje in de gaten houden welke temperatuur je hem nu biedt.
Als in, als het -5 is en je hebt een 300 grams opgelegd, is het geen strak plan om hem straks zodra het +1 is weer bloot te zetten.
Dan zou ik toch even een tussenfase van 150 gram opleggen en dan een weekje later als het weer 5-10 graden is weer bloot. (als de temp -5 is met 300 gram en volgende week is het 10 graden kan je uiteraard wel direct bloot gaan.)
Als er nu 150-200 gram op ligt kan het deken wel weer af zodra het snachts boven de 0 blijft. Kies eenn wat zonnige dag uit om het eraf te halen en dan komt het wel goed.

Hij staat nu overdag in de zon bloot en 's nachts ligt er nog 150 gram op. Deze gaat er helemaal af als de nachtvorst voorbij is, dus ergens volgende week, ook een beetje afhankelijk van de hoeveelheid wind die er staat.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:37

Moet kunnen, ik heb het ook, 2 weken geleden had hij een regendeken op (en op mooie dagen overdag 'bloot'), afgelopen nare weekend een 250grams winterdeken onder zijn regendeken gedaan; nu de wind weer wat ging liggen en het zonnetje erbij het regendeken er weer afgedaan. Maar als ik zijn winterdeken nu af doe/vervang voor regendek begint hij meteen te rillen dus die hou ik nog wel op, tot het snachts ook weer wat warmer is; maar dat komt volgende week wel.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:41

Ja hoor, anders te warm. Heb die van mij, die normaal ook altijd bloot staat, zondag en maandag een deken opgedaan vanwege de harde wind icm constante neerslag en kou. Woensdag had ze het warm, dus afgedaan en laat hem af.

Gewoon monitoren hoe hij het komende dagen zonder deken doet, aanpassen kan altijd :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:05

Ik had er 3 met dekens en 2 zonder. 4 zijn 20+. De 3 met stonden onder 300gr. Als het ook maar even kan doe ik ze altijd overdag af.

Zondag stond alleen de jongste aanhoudend te bibberen en heeft een onderdeken op gehad. Die is er maandag weer onderuit gegaan en gaat prima.

Gister en vandaag in de zon alles af.

Straks gaan we weer afbouwen. Zoveel mogelijk overdag af en eerst wat dunners voor de nachten.

De oudste is 28 en verhaard mega, dus ik kijk gewoon en wacht het weer af.

Waar kan zou ik dan nu overdag de deken af doen en bij twijfel alleen de nachten op.

Staan hier ook 24/7 buiten met grote schuilstal en onbeperkt hooi. Ik voer wel hele winter flink bij.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:22

Waarom niet? Ik heb ze afgelopen week in eerste instantie onder een deken gezet, maar de laatste paar dagen alleen 's nachts. In het zonnetje rond het vriespunt was het echt niet nodig. Zodra het boven nul komt, gaat ie weer af. Dan voor de overgang alleen nog even een regendeken, mocht het echt flink nat en winderig worden.