Hoe doen jullie dat met het nat maken,ik heb het hooi nu 3 keer droog geheven maar hij begint gelijk weer te hoesten.Als ik het nat maak bevriest het hooi en het net ook.
Ik deed het in de winter altijd stomen. Dit jaar is het gelukkig nog niet nodig geweest, maar als ik mijn paard weer hoor hoesten dan haal ik het stoomapparaat ook weer uit de kast.
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-21 19:56
Ik stoomde ook maar hij deed het niet meer, gebruikte jij ook een kliko?
Ik heb een grote regenton omgebouwd tot stoomton. Zelfde idee dus. De aansluiting voor het kraantje gebruik ik om de stomer op aan te sluiten, en ik heb er een rekje in liggen zodat onder een stukje open blijft.
Wij maken t nat (onderdompelen) en geven het direct erna. Dan is t nog niet bevroren? (Ook niet met -6 bijv). Maar misschien woon jij in een kouder gebied.
Moretje, geef jij dan elk uur een nieuwe zak hooi? Want binnen pakweg een uur is ie toch weer bevroren, als het niet sneller is.
Sanniejtjuh
Geplaatst: 09-02-21 21:00
Wij dompelen in kruiwagen. Droog hier ook geen optie. Heb nu heel veel kratje en tonnen met gaten klaar staan. Ik dompel in redelijk warm water, en schut het heel goed uit (en voor dompelen heel goed los). Ik dompel steeds een portie en dat gaat dan in kratjes/tonnen die van de vloer af staan zodat het goed uit kan lekken, de damp komt er dan vanaf. Ik doe dat overdag en gelijk een heel baaltje. Wel het geluk dat ik hiervoor een lege box heb met afvoer. Als ik klaar ben schud ik nogmaals alles door/los. En tot nu toe gaat dat goed. Wel hoop werk zo. Normaal dompel ik met net en al, dat gaat nu niet natuurlijk. Ik voer nog wel in netten, krijgen veel kleine porties. De netten, heb er wel een aantal, gaan daana boven de verwarming in de zadelkamer, zodat ze droog blijven. Snachts de bovenluiken van de stal dicht en dat gaat tot nu toe goed.
Weet niet hoe het gaat als het van de week nog kouder word
Villanelle
Geplaatst: 10-02-21 11:01
8nnemiek schreef:
Moretje, geef jij dan elk uur een nieuwe zak hooi? Want binnen pakweg een uur is ie toch weer bevroren, als het niet sneller is.
Nee ze krijgen bij ons 5x per dag ruwvoer en hier is t nog te doen. Durf niet te zeggen of t na een uur helemaal bevroren is, alles gaat op steeds (sobere ponies dus kunnen niet onbeperkt voeren).
Ik geef sinds kort voordroog, dus gewikkeld in plastic. Zelfs met spoelen bleef Fabian hoesten. Nu met voordroog heb ik hem al 2 weken niet meer horen hoesten. zo fijn......
Kanzi
Geplaatst: 10-02-21 11:18
Ik ben ook overgestapt op ingepakt hooi. Daarvoor deed ik het hooi in een grote regenton, een emmer heet water er over en een half uurtje laten stomen. Kwam er heerlijk warm weer uit.
marleen_usar
Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-21 11:43
Dat voordroog spoel je dat ook en dat is toch kuilgras?
Kuilgras is wat natter dan voordroog, maar beide zijn gefermenteerd en sommige paarden kunnen er niet goed tegen. Ik heb het wel eens gevoerd, maar die van mij doen het er niet goed op. Vooral onze belg kreeg direct jeuk en wondjes aan de benen, en mijn tinker heeft er een schimmelallergie aan over gehouden nadat er een keer schimmel in een baal voordroog zat. Maar als de paarden er tegen kunnen is het een prima oplossing, want het stoft veel minder dan onverpakt hooi.
Hier is het vingers crossed en schietgebedje. Hooi gaat droog de bak in. De stomer is kapot en we hebben maar één kraantje voorin op het erf om water te pakken. Het is geen optie om daar het hooi nat te gaan staan spuiten. Ze hoesten nog niet. Als dat wel gaat gebeuren, ga ik de stomer weer onder de spinnenwebben vandaan halen en een nieuwe stomer ervoor kopen.