Zelf een pensionstal starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7806
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:09

Poekkie schreef:
Pillow: Hoe zie jij dat prijsverschil dan? Met welke grenzen? Want op zich... shet of trekpaard... de stal is bezet, de faciliteiten zijn in gebruik en het werk is evenveel.

Ja maar de hoeveelheid voer niet, en daar zitten de meeste kosten in. De stal van een shet kan ook de helft van een trekpaard zijn. En ze schijten ook minder.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 21:18

Ik vind het juist een heel goed idee om iedereen hetzelfde te laten betalen. Dit is wat het is. Anders is de volgende stap... Ja maar ik maak nu geen gebruik van de bak krijg ik nu korting. De mijne poept maar één kilo en die van jou is een varken in zijn stal. Schei toch uit. Als stalbaas is het denk ik heel handig om het zo simpel mogelijk te houden. Hoe meer regels hoe groter de knoop.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:58

mrie schreef:
Ik vind het juist een heel goed idee om iedereen hetzelfde te laten betalen. Dit is wat het is. Anders is de volgende stap... Ja maar ik maak nu geen gebruik van de bak krijg ik nu korting. De mijne poept maar één kilo en die van jou is een varken in zijn stal. Schei toch uit. Als stalbaas is het denk ik heel handig om het zo simpel mogelijk te houden. Hoe meer regels hoe groter de knoop.


Zeker, het is maar net hoe handig je zelf bent op financieel en administratief gebied. Je zou er wat uit kunnen halen als je het goed bij houd en dat de klant betaald naar gebruik, maar je kan het ook gelijk trekken waarbij minder moeite gedaan hoeft te worden (vanuit het bedrijf) en een eventueel incidenteel verlies neem je dan maar voor lief.
Het laatste zie ik enorm veel terug komen in heel veel diverse bedrijfstakken. Velen willen niet kijken naar het precieze plaatje, als ze onderaan de streep maar iets in de plus uitkomen vinden ze het vaak prima. Dat betekend niet dat het beter uit zou kunnen komen voor beide partijen als je wél naar het precieze plaatje kijkt :)

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:11

ruitje schreef:
Mijn ouders hebben het vanuit niets opgebouwd. In 32 jaar van 4 boxen naar 100.

Ik weet niet of daar een soort succesformule voor is? Hard werken en niet teveel pech hebben denk ik :o ?



Denk dat je hier een zeer belangrijk punt benoemd. In 32 jaar tijd.
Dit soort ondernemingen stamp je niet zo maar 1,2,3 uit de grond. Tenzij je net 6 goeie in de Lotto gewonnen hebt of papa jijzelf of partner loaded zijn.

Sherivey
Berichten: 8627
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:19

SjonnieZ schreef:
ruitje schreef:
Mijn ouders hebben het vanuit niets opgebouwd. In 32 jaar van 4 boxen naar 100.

Ik weet niet of daar een soort succesformule voor is? Hard werken en niet teveel pech hebben denk ik :o ?



Denk dat je hier een zeer belangrijk punt benoemd. In 32 jaar tijd.
Dit soort ondernemingen stamp je niet zo maar 1,2,3 uit de grond. Tenzij je net 6 goeie in de Lotto gewonnen hebt of papa jijzelf of partner loaded zijn.

En bereid zijn om 32 jaar lang, 7 dagen per week, voor 150% inzet te tonen. :)

Een pensionstal onderhouden is veel werk. Uitbreiden komt daar nog eens bovenop.

Popstra
Berichten: 13751
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:27

Als je terug kijkt op afgelopen week is het helemaal buffelen geweest.
Erf sneeuwvrij maken, strooien, water geven....
Allemaal extra werk bovenop het oude. En dan ook hopen er niks is stuk gevroren.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:17

Wij waren dus echt verre van 'loaded' en zijn dat nog niet. Alles gaat terug in het bedrijf. Dan krijg je de gekke situatie dat je op papier miljonair bent( want dat is je bedrijf waard) maar in het echt een salaris hebt minder dan een part time medewerker in de zorg voor alle dagen werken :D

Je kan ook jezelf meer betalen, dan groeit je bedrijf niet. Groei kan zijn groter, maar ook beter welzijn of betere accomodatie. En naar mijn mening is dat het begin van het einde van je bedrijf...

Maar, je 'salaris' zit hem in andere dingen he... het uitzicht over je eigen land, of paarden hebben, of geen baas hebben die vind dat iets zo of zo moet.

Iets met dat is onbetaalbaar en voor de rest mastercard ofzo :+

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:29

Verschil in prijzen vind ik wel heel lastig.

Wij hebben 1 shet en entingen, tandarts etc kost evenveel dan elk ander paard. Hij eet minder en de mest is iets kleiner, maar onze zoon heeft hem vroeger altijd gereden, dus je maakt gebruik van de bak, poetsplaats, wei en neemt een stal in beslag. Ook is buiten-binnen zetten gewoon arbeid.

Soms investeert een stal zelfs extra om een extra draad onder te spannen bijv. En als wij er niet waren, moest er water gegeven worden, omdat hij niet bij de drinkbak kon. Dan kost hij eigenlijk al meer.

Hardvoer hebben we altijd zelf gegeven en klaargezet. Bij de ene stal was dat gewoon een optie, de andere gaf dan korting en een volgende niet. Als je een all in stal huurt en toch eigen hardvoer wil geven, is dat ook een eigen keuze, dus hebben we nooit moeilijk over gedaan.

Weet wel dat mensen korting hebben gevraagd als ze bijv een ouder paard hadden en geen gebruik wilden maken van de bak. Sommige stallen stonden daar positief tegenover. Maar bij slecht weer gingen mensen dan toch in de bak wandelen bijv. Moet een keer kunnen, maar als het druk is en anderen dat weten, krijg je were scheve gezichten.


ruitje schreef:
Wij waren dus echt verre van 'loaded' en zijn dat nog niet. Alles gaat terug in het bedrijf. Dan krijg je de gekke situatie dat je op papier miljonair bent( want dat is je bedrijf waard) maar in het echt een salaris hebt minder dan een part time medewerker in de zorg voor alle dagen werken :D

Je kan ook jezelf meer betalen, dan groeit je bedrijf niet. Groei kan zijn groter, maar ook beter welzijn of betere accomodatie. En naar mijn mening is dat het begin van het einde van je bedrijf...

Maar, je 'salaris' zit hem in andere dingen he... het uitzicht over je eigen land, of paarden hebben, of geen baas hebben die vind dat iets zo of zo moet.

Iets met dat is onbetaalbaar en voor de rest mastercard ofzo :+


En zo krom is het wel.

Je hebt iets heel moois opgebouwd dan, maar het blijft bikkelen.

Het probleem is wel dat bijna geen (door)starter zo een bedrijf ooit kan overnemen. Je moet echt iets anders ernaast of erbij hebben en eigen geld.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:44

@superpony: oei ja die bak is wel lastig. Hier is vaak het idee gevallen om pensioenpaarden korting te geven, maar als ze dan zo de bak toch gebruiken krijg je idd scheve gezichten. Komt je sfeer niet ten goede.
Hoe loste de stalhouder dat dan op? per keer laten betalen is nu ook maar moeilijk te controleren zou ik denken.

Sherivey
Berichten: 8627
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:01

ruitje schreef:
Wij waren dus echt verre van 'loaded' en zijn dat nog niet. Alles gaat terug in het bedrijf. Dan krijg je de gekke situatie dat je op papier miljonair bent( want dat is je bedrijf waard) maar in het echt een salaris hebt minder dan een part time medewerker in de zorg voor alle dagen werken :D

Je kan ook jezelf meer betalen, dan groeit je bedrijf niet. Groei kan zijn groter, maar ook beter welzijn of betere accomodatie. En naar mijn mening is dat het begin van het einde van je bedrijf...

Maar, je 'salaris' zit hem in andere dingen he... het uitzicht over je eigen land, of paarden hebben, of geen baas hebben die vind dat iets zo of zo moet.

Iets met dat is onbetaalbaar en voor de rest mastercard ofzo :+

Denk ook dat als je rijk (als in 'veel geld hebben') wilt worden, je niet voor een paardenbedrijf moet kiezen.

Geld interesseert mij eigenlijk vrij weinig. Is een middel om mijn vaste lasten mee te betalen.
Enige reden dat ik de loterij wil winnen is om mijn eigen stal te kunnen opstarten :+ Of in ieder geval paarden aan huis te hebben, maar daar hoef je dan niet per se miljoenen voor neer te leggen, wil je daar een huis met grond voor kopen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:16

Poekkie schreef:
@superpony: oei ja die bak is wel lastig. Hier is vaak het idee gevallen om pensioenpaarden korting te geven, maar als ze dan zo de bak toch gebruiken krijg je idd scheve gezichten. Komt je sfeer niet ten goede.
Hoe loste de stalhouder dat dan op? per keer laten betalen is nu ook maar moeilijk te controleren zou ik denken.


Waar me dat enkele keren is opgevallen, zijn er toch irritaties ontstaan en vertrekken mensen meestal op den duur.


Dilan93 schreef:
Geld interesseert mij eigenlijk vrij weinig. Is een middel om mijn vaste lasten mee te betalen.
Enige reden dat ik de loterij wil winnen is om mijn eigen stal te kunnen opstarten :+ Of in ieder geval paarden aan huis te hebben, maar daar hoef je dan niet per se miljoenen voor neer te leggen, wil je daar een huis met grond voor kopen.


Maar dat is het ook. Wij hebben een paar keer een bedrijfsplan gehad en buiten het geld ook 2x teveel gedoe met de gemeente om alles zo voor elkaar te krijgen als wij ideaal vonden toen.

Toen alles laten varen en eind 2019 een huisje met wat grond voor onszelf gekocht. Geen gedoe, alles naar eigen wens en klaar. Dan maar niet.

Maar als we het zouden willen, kunnen we morgen vol staan met pension paarden.

Stel dat je dat dan wel wilt of denkt eigen kosten er zo uit te halen, kan het een mooie opstart van iets zijn. Soms kan je grond bij kopen of na een tijd toch doorstromen naar iets groters, duurders etc. Maar qua start is een eigen plek en op kleine schaal iets verhuren wel een goed begin.

Ik weet stallen die accomodaties huren met al het gedoe er omheen. Die willen dan ook iets kopen, maar in de omgeving waar ze zitten. Ze hebben echt amper de mogelijkheid om van het bedrijf dat ze runnen iets te sparen. Dan wil de bank een aantal goede jaren zien en eigen geld...........
Soms werkt een partner ernaast en kan voldoende financieren, maar moet dat ook willen. Part time naast een paarden bedrijf werken, betekent vaak dat je beperkt bent met het aantal pensionpaarden dat je kan aannemen, dus wat je omzet wordt of je moet inleveren op service.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:21

Ik denk dat dat het ook lastig maakt. Stel ik en mijn broer zouden het niet overnemen. Dan zet je het te koop.

Welke gek gaat er dan dag en nacht werk kopen voor miljoenen? Als ik dat geld had, kocht ik een luxe vila met een PP ofzo voor mijn eigen paarden. Dan wil ik niet 100 anderen op mn erf :') . En dan nam ik ooknog iemand in dienst om al het vuile werk te doen :')

Wij hebben een pensioentarief, dan mag je dus geen gebruik maken van de accommodatie. Verder herkenbaar wat je zegt superpony, is verder erg lastig om een verschil aan te geven qua prijzen.

Wij krijgen ook wel eens de vraag: als jullie mijn voer omkeren waarom krijg ik dan geen korting. Tja, als die van jou 3 x zoveel hooi eet of plast als een nijlpaard, of levenslink is met buitrnzetten betaal je ook niet extra. Daarnaast, ik loop liever met mijn voerkar langs elke box en schep mijn eigen voer, dan dat ik nu soms in de ochtend in het donker iemand zijn tupperware bakje aan het ontleden bent :+ Maar hoe tel je die arbeid dan?

Waar trek je dan een grens, is erg lastig.

Sherivey
Berichten: 8627
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:01

Ik zou ook niet verwachten dat ik korting krijg als ik eigen voer wil geven. Is vaak eigen keuze. En zo'n enorm bedrag per maand is die zak voer nou ook weer niet.

Een vaste prijs per paard vind ik meer dan normaal eigenlijk. Of zou je anders voor bvb een shetlander minder moeten rekenen (want sober ras) en voor een welsh pony meer, ondanks dat ze nagenoeg dezelfde stokmaat hebben.

En bvb een paard dat vol in de wedstrijden loopt, die vreet misschien 2 kg brok weg per dan en de Tinker die dagelijks een uurtje buiten hobbelt krijgt een handje brok.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:14

Dilan93 schreef:
Ik zou ook niet verwachten dat ik korting krijg als ik eigen voer wil geven. Is vaak eigen keuze. En zo'n enorm bedrag per maand is die zak voer nou ook weer niet.

Een vaste prijs per paard vind ik meer dan normaal eigenlijk. Of zou je anders voor bvb een shetlander minder moeten rekenen (want sober ras) en voor een welsh pony meer, ondanks dat ze nagenoeg dezelfde stokmaat hebben.

En bvb een paard dat vol in de wedstrijden loopt, die vreet misschien 2 kg brok weg per dan en de Tinker die dagelijks een uurtje buiten hobbelt krijgt een handje brok.



Jaa pas op, mijn 2 oude shets eten meer aan bijvoer weg dan mijn haflinger hoor. Die twee oude besjes vielen in met de koude, dus daar gingen de nodige kg slobber doorheen de afgelopen tijd :')

Sherivey
Berichten: 8627
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 19:35

Poekkie schreef:
Dilan93 schreef:
Ik zou ook niet verwachten dat ik korting krijg als ik eigen voer wil geven. Is vaak eigen keuze. En zo'n enorm bedrag per maand is die zak voer nou ook weer niet.

Een vaste prijs per paard vind ik meer dan normaal eigenlijk. Of zou je anders voor bvb een shetlander minder moeten rekenen (want sober ras) en voor een welsh pony meer, ondanks dat ze nagenoeg dezelfde stokmaat hebben.

En bvb een paard dat vol in de wedstrijden loopt, die vreet misschien 2 kg brok weg per dan en de Tinker die dagelijks een uurtje buiten hobbelt krijgt een handje brok.



Jaa pas op, mijn 2 oude shets eten meer aan bijvoer weg dan mijn haflinger hoor. Die twee oude besjes vielen in met de koude, dus daar gingen de nodige kg slobber doorheen de afgelopen tijd :')

Hahaha oke uitzonderingen zijn er altijd :))

Mijn arabier at ook meer hooi dan het gemiddelde paard van 1.65 :+

Anoniem

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:17

Wij vragen alleen een andere prijs voor de jaarling, rustig oplopend tot die 3 is.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 20:37

Mijn droom is het niet!
Zelfs niet eens eigen paard aan huis.

Liever gewoon ergens in stalling hebben bij een boer.
Dan kun je genieten van tijd en van je hobby.

Eigen stal runnen. Is echt hard werken, alle 7 dagen in de week en dan heb je nog met rare paardeneigenaren te maken die niet komen opdagen om voor hun eigen dier te zorgen en of betalen ze niet. En hou je weinig over per maand.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 03:10

Ik denk dat heel veel stallen al een soort natuurlijke selectie hebben voor wie het een geschikte plek is en voor wie niet zo.......

Ik heb vrijwel altijd alles zelf gedaan. Maar dat zijn ook de plekken waargedoe is vaak. De grenzen zijn gewoon niet duidelijk, teveel verschillende mensen, wensen en iedereen die het naar eigen zin kan en mag doen dan.
Op papier kan je beter een all in stal zijn. Maar dan moet je wel alles zelf doen.

@Robijntjah, maar wat neem je dan als datum? de echte geboorte datum of 1 Januari? Quarters bijv verjaren officieel allemaal op 1 Jan.
Stel je bent een stal met rijbak etc. Of men het nou wel of niet goed vindt.......... Een paard dat op 1 April 2 wordt, wordt vaak al voor die datum opgepakt en als 2 jarige getraind. Dus gebruik gemaakt van een (longeer) bak, poetsplaats etc. Geldt voor een 3 jarige ook.....

Wij hebben vaak zat op een stal gestaan met binnenbak en toch daar minder gebruik van gemaakt. Of die is vaak druk, bezet, niet gesleept, buitenbak was fijner, bos was dichtbij etc.
Wasplaats gebruik ik heel weinig. Kantine, gewoon niet eigenlijk.

We stonden ergens waar koffie, thee en eenkoekje stond. Bedoeling was dat mensen geld in het bakje deden of het aanvulde. Maar wij kwamen er nooit, dus ik voelde me dan niet verplicht om daar verder aan mee te doen.

Of stallen met warm water, een stapmolen, solarium. Wol je met muntjes werken? Een abonnement? Ik zou dan zeggen; x euro pm en maak er maar gebruik van. Dan hoef je het niet bij te houden. Of muntjes. Maar aangeven dat je er gebruik van hebt gemaakt, werkt niet. Mensen zijn gewoon vaak echt niet eerlijk.
Iemand die dan geen abo heeft kan je gewoon aanspreken dat diegene er geen gebruik van hoort te maken.

@ragdollcat, En toch ligt het een beetje aan de mensen zelf die een stal runnen. Sommigen regelen alles echt goed, hebben een fijn team, vrijwilligers etc en kunnen zelf ook nog eens weg, op wedstrijd of vakantie. Maar daar moet je ook in investeren.
Je kan de beste stal hebben, maar als je niet zo handig bent met mensen/klanten, gaat het toch vaak weleens mis ergens.

Maar je moet ook je grenzen heel goed kunnen en durven aangeven. Als je mensen 1 vinger geeft, lopen ze zo je huis binnen.
Of gaan voor alles bellen en er heel gemakkelijk vanuit dat de stal wel even van alles doet als ze zelf niet kunnen komen bijv. Het zijn vaak dezelfde. Maar wat doe je? Als stal, ga je vaak ook paarden niet binnen laten staan of zonder eten, onder een dikke deken met warmer weer etc. Dus je doet het. Maar mensen weten echt precies bij wie ze dat kunnen doen.

Ik kom nog een beetje uit het bellen tijdperk, maar denk zelfs dat nu met het appen mensen nog brutaler zijn en non stop duven doorgaan met vragen.

Anoniem

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 03:13

Ik neem de geboortemaand.

De bak is toch al aangelegd en de poetsplaats ook.

Ik neem mijn eigen ervaring als klant mee en baalde stevig toen ik voor mijn eigen 2jarige ineens de volle mep moest betalen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 03:21

Ja, maar de prijs bij een opfok is meestal op basis van geen gebruik maken van accomodatie. Jaarlingen en 2 jarigen eten ook flink en mesten net zo goed. En het is natuurlijk ook ras/maat afhankelijk hoeveel dat is.

Een bak, poetsplaats en dergelijke hebben wel slijtage en onderhoud. Sommige stallen willen liever niet dat er gelongeerd wordt in de rijbak. Met een jong paard grondwerk/basis werk doen moet je ruimte voor hebben en anderen zouden niet teveel last daarvan hoeven te krijgen.

Maar ook dan zie je meestal wel dat er al een natuurlijke selectie is, wie waar voor kiest.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 07:29

Wij krijgen binnenkort 2 nieuwe pension tinkers op stal.
Als je echt alles gaat bereken, wordt het stallingsgeld heel hoog, dus uit kan het niet.

Wij gaan 125 euro per paardje vragen. exclusief hooi stro voer en zelf uitmesten 5x per week, de andere 2x doen wij.
Ze krijgen er veel voor terug, 2 stallen met eigen zadelkamer, bijna een hectare land, wij voeren 2x daags en zetten ze buiten/binnen. Ook de trailer mag bij ons staan en de hond mag mee.

Verder zijn alle kosten voor ons, alle onderhoudskosten en mest afvoer.

Wij nemen niet iedereen aan, als zij besluit het niet te doen, dan gaan wij niet adverteren ofzo maar als er iemand op ons pad komt die wat lijkt kunnen we verder kijken.

We hebben inmiddels goede en duidelijke afspraken gemaakt, dat is echt belangrijk!

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 08:55

Hubbels schreef:
Wij krijgen binnenkort 2 nieuwe pension tinkers op stal.
Als je echt alles gaat bereken, wordt het stallingsgeld heel hoog, dus uit kan het niet.

Wij gaan 125 euro per paardje vragen. exclusief hooi stro voer en zelf uitmesten 5x per week, de andere 2x doen wij.
Ze krijgen er veel voor terug, 2 stallen met eigen zadelkamer, bijna een hectare land, wij voeren 2x daags en zetten ze buiten/binnen. Ook de trailer mag bij ons staan en de hond mag mee.

Verder zijn alle kosten voor ons, alle onderhoudskosten en mest afvoer.

Wij nemen niet iedereen aan, als zij besluit het niet te doen, dan gaan wij niet adverteren ofzo maar als er iemand op ons pad komt die wat lijkt kunnen we verder kijken.

We hebben inmiddels goede en duidelijke afspraken gemaakt, dat is echt belangrijk!


Heb jij ervaring met dit systeem van uitmesten? Nog nooit gehoord dat het gesplitst wordt eigelijk. Ik zou denk ik bang zijn om heel vaak een berichtje ‘sorry, ik had geen tijd’ te krijgen en de mest van 4 dagen ofzo te kunnen ruimen.

sasja0705
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 09:51

Misschien is het al genoemd, maar vergis de klanten niet.
Zoveel mensen, zoveel wensen.
Ik heb op een aantal stallen gestaan, grote en kleine, goedkope en dure.
Overal was er ergens iets - nee, niet voor ons maar vaak hommeles gezien omdat je het nooit bij allemaal kan "goed" maken.
Uiteindelijk hebben wij een eigen plek gehuurd en qua kosten ( met huur, onderhoud ,voer en de hele rambam) kom ik per paard makkelijk bij 200- 250 uit (zonder extras zoals smid, extra voer enz) ... mijn tijd iedere dag en de grotere onderhoud in de weekenden niet mee gerekend.
Voor onszelf perfect en sinds 9 jaar geen kolieken of ander gedöns (afkloppen maar)
Nu had een tijd geleden een oude kennis hulp nodig . Wij nog een box vrij. Qua betaling echt alleen het nodigste gerekend.
Paard kwam... maar jammer genoeg werden mij vooraf bepaalde kwaaltjes niet doorgegeven.
Dus 1e maand : paard ligt in de wei. Krijg haar omhoog: stokkreupel.
Ik natuurlijk paniek. Antwoord eigenaar : oh, dat zal weer een Hoefzweer zijn..en oja, hoefkatrol heeft het ook...
Wablif?
Dus 1 week lang, soppen, verband wisselen 3x per dag, enz enz...
Dat ik dat ga overnemen was van zelfsprekend... werd ja ervoor "betaald"
Eigenaar woonde verder weg, dus hooguit 1x in de maand langskomen.
Dan was paard te dik, dan te dun, dan heeft de smid het niet goed gedaan, dan was het hooi niet goed, dan het gras niet, dan moest deken erop dan weer eraf... en ga zo maar door. En altijd : bel de oude staleigenaar, daar was alles super geregeld ( waarom ben je dan daar weg?)
Ik had een dagtaak alleen aan dit paard.
Climax was als paard weer Hoefzweer had - de derde in een jaar. Dit keer met koliek...
En uiteraard was de geroepen dierenarts niet de "goede" ...
Na nog een week 24/7 op stal omdat ik echt voor het leven van dat arme ding vreesde, heb ik dan vriendelijk verzocht zsm een nieuwe plek te zoeken.
Krijg ik als antwoord- "maar ik heb toch tot eind van de maand betaald"
Toen brak mij de klompen...
Ik heb toen dan eens gerekend ( voor mij zelf - eigenaar heb ik het niet verteld, zo laag ben ik niet) in 1 jaar tijd heb ik zowat 800 euro uit eigen zak voor dit paard extra uitgegeven...

Nu zijn wij weer alleen en happy:)


Dus houd absoluut rekening met extra kosten en "rare" eigenaren ..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zelf een pensionstal starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:00

Als je gaat kijken wat stallen aan extra werk hebben gehad de afgelopen week en dat niet doorrekenen aan klanten, hebben heel veel mensen gewoon echt mazzel.

Stel je zou nu gaan kijken wat je aan extra werk hebt gehad en dat als eind afrekening sturen van deze maand, slaan mensen echt steil achterover.
Maar als je de paarden geen drinken geeft of paarden uitglijden, niet naar buiten kunnen etc, kunnen ze we zeuren om wat er niet goed is.

Als stallen duidelijke tarieven hebben is dat soms best schrikken; Buiten zetten; 30 euro, dekens wisselen; 30 euro etc. Vaak proberen mensen het dan onderling of zelf te regelen.

Maar wat nog erger is als stal; dat mensen gaan bezuinigen en je moet zien dat paarden dan maar op stal blijven als niemand komt. Dat paarden onder te dikke of te dunne deken staan etc.

Maar heb je die tarieven en afspraken niet, maken mensen gewoon misbruik van je. En dan vaak ook met smoesjes; Ik moet werken, de kinderen, ben ziek......
Alsof de staleigenaar niks doet?? Die heeft de hele dag vrij en is er toch al :(

sasja0705
Berichten: 1974
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 13:27

superpony schreef:
Als je gaat kijken wat stallen aan extra werk hebben gehad de afgelopen week en dat niet doorrekenen aan klanten, hebben heel veel mensen gewoon echt mazzel.

Stel je zou nu gaan kijken wat je aan extra werk hebt gehad en dat als eind afrekening sturen van deze maand, slaan mensen echt steil achterover.
Maar als je de paarden geen drinken geeft of paarden uitglijden, niet naar buiten kunnen etc, kunnen ze we zeuren om wat er niet goed is.

Als stallen duidelijke tarieven hebben is dat soms best schrikken; Buiten zetten; 30 euro, dekens wisselen; 30 euro etc. Vaak proberen mensen het dan onderling of zelf te regelen.

Maar wat nog erger is als stal; dat mensen gaan bezuinigen en je moet zien dat paarden dan maar op stal blijven als niemand komt. Dat paarden onder te dikke of te dunne deken staan etc.

Maar heb je die tarieven en afspraken niet, maken mensen gewoon misbruik van je. En dan vaak ook met smoesjes; Ik moet werken, de kinderen, ben ziek......
Alsof de staleigenaar niks doet?? Die heeft de hele dag vrij en is er toch al :(


Bingo, dat bedoel ik .
De paarden op zich zijn het "kleinste" probleem, de eigenaren en wat zij verwachten voor "hun" geld is een veel groter probleem...