Hoe bereiden jullie dieren voor op de sneeuw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenlol1

Hoe bereiden jullie dieren voor op de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 20:05

Iedereen weet het het wordt koning winter. Hoe gaan jullie huisdieren die normaal 24 op 7 buiten zitten klaarmaken voor de sneeuw en koude?
De verzorgpaarden en eigen pony hebben hun dekentjes op echter staan ze wel nog steeds buiten best binnenhalen voor komende nacht? De konijnen in huis halen of in de tuin laten? De kippen in hun ren laten of in de wei? Het luikje vd hond en kat vannacht open laten of dicht doen? Bedenk wel dat bij de paarden ook veulens lopen
Die enkel een dun dekentje op hebben.het water is tot boven gevuld en er kan geen druppel water meer bij. Wat gaan jullie doen ?

Matheno

Re: Hoe bereiden jullie dieren voor op de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:07

Nou... Niks eigenlijk.

Paarden hebben genoeg eten dus die redden zich wel, en de katten komen wel weer binnen als ze het koud hebben. De kippen zitten gewoon in de ren, maar die mogen morgen wel even in de sneeuw spelen als ze het hok nog uitkomen dan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:09

Hier is en blijft alles zoals het is.

Alle water is afgesloten en af gelaten en grote bakken water gevuld zodat we een week kunnen overbruggen. Iedereen kan binnen als hij/zij wil, dus die regelen het zelf wel.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:09

Allereerst niet zo druk maken. Als de dieren normaal al buiten waren hebben ze een dikke vacht waar ze prima mee doorkomen. Konijn wellicht wat extra stro en voor de koude wind plexiglas om de ergste wind weg te nemen. Kat zoekt wel een plekje op als ze het te koud hebben en de hond idem dito. Maar echt, dieren kunnen best wat hebben en niet te veel vermenselijken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:10

Wij hebben de konijnen naar binnen gehaald in een heel licht verwarmde garage. Nu alleen omdat het echt heel hard gaat vriezen en voor meerdere nachten, anders niet.
Paarden dikste dekens op die ik heb (200-370 gram) en 2 met hals. Ze hebben een schuilstal.
Kippen heb ik geen verstand van.
Kat zou ik binnen houden in de nachten.
Honden zijn sowieso altijd binnen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:14

Ik ga mijn kippen snachts in hun nachthok zetten. Stomme beesten slapen er het liefst op....
Paarden extra hooi en oma (30) extra warme slobber omdat ze het lekker vindt.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:17

Pony’s maar even binnen gezet voor de zekerheid. Staat hier nu echt harde oostenwind. Denk dat de fjord het wel prima vindt buiten, maar welsh minder. Ga morgen overdag kijken hoe ze het buiten doen. Als ze het niet koud hebben blijven ze daarna buiten. Kippen zitten in hok en kunnen morgen zelf kiezen erin of uit. Schapen staan buiten en gaan eigenlijk alleen in hok met regen. Ze kunnen er wel altijd in. Denk dat de 3 katten lekker binnen blijven. Ben wel blij dat ik aan huis alle opties heb en ook thuiswerk komende dagen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:20

Paarden gaan hier iedere nacht naar binnen en die staan nu ook heerlijk in hun stal.

Paddock is gesleept, gaat het vriezen dan is het nog fatsoenlijk te belopen.

(Buiten)kat heeft extra vlees en brokjes gekregen zodat hij lekker binnen kan blijven ipv muizen vangen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:21

Ik gooi alleen bij mijn oudje vanavond zijn staldeken eronder.
Mijn paardjes zijn al gewend om 's nachts op stal te staan, heb wel een open stal dus bij veel wind zal er wel wat sneeuw naar binnen waaien.

Voor mijn katten/hond niks anders als anders.
De katten hebben hier plek genoeg om te schuilen als ze het koud krijgen.
Zij liggen graag op de hooibalen in het hooihok.

Hond zal vaker kort naar buiten gaan, hij heeft evengoed een hekel aan kou en het zal snel plassen zijn en heel snel naar binnen willen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:23

Mijn voliere is helemaal rondom afgesloten en ik voer ze extra bij voor energie om warm te houden.
En vannacht gaan we een paar keer kijken of er niet teveel sneeuw op het dak ligt.
Het is namelijk een aluminium constructie en sneeuw kan heel zwaar worden, dus we moeten het er dan tijdig vanaf scheppen.

Paardenlol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 20:35

Wij hebben een beurtrol opgesteld ik ga kijken deze avond laat en morgen om half 8 s ochtends... En indien nodig eigenaars wakker maken paarden laten we voorlopig buiten tot we zien dat ze het koud krijgen merries met veulens gaan we vannacht rond 11 uur binnenhalen als het goed is zou dat ongeveer een half uurtje voor de erge sneeuw zijn... de rest blijft buiten. Konijnen laten we buiten maar hebben we wat extra stro gegeven in hun hokjes de kippen gaan vannacht binnen in hun ren morgen maar weer eens kijken we moeten gewoon even de draken van de dieren in het oog houden ook zeker met de voorspelde wind! Iedereen pas op geblazen en houden we elkaar in de loop van de nacht op de hoogte toch alleszins iedereen die gaat ruimen en scheppen of gwn gaat controleren...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:38

Niet... Paarden mogen zelf kiezen waar ze blijven en hebben altijd al onbeperkt hooi. Ik heb eventueel dekens klaarliggen mochten ze het morgen toch koud krijgen, wat ik niet verwacht. Ik denk dat ik er meer last van ga krijgen dan hun, omdat ik emmertjes warm water vanuit huis naar de stallen/weitjes/paddocks moet een paar keer per dag.

De katten komen vanzelf wel weer naar binnen als ze dat willen en met de hond loop ik gewoon de normale rondjes.

Paardenlol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 20:38

Komende avond alleszins de stream van nwbnlx volgen hier

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:40

helemaal niet.
Die haflinger van mij zal morgen helemaal uit zijn plaat gaan als er goed sneeuw ligt.
Want dat is toch al heel wat jaren terug :+
En ik ga dat lekker vast leggen met mijn camera :j

(ik denk overigens dat de hele kudde het geweldig vind, we hebben een lekker actieve kudde namelijk)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:41

Net als andere dagen. Gewoon ruwvoer ophangen en water checken. Ze staan gewoon buiten, hebben twee stallen ter beschikking en geen deken op. Heb nog geen vlokje gezien. Mochten ze het koud hebben morgen krijgen ze deken om.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:48

Wat een heisa overal zeg. Tot een paar jaar terug was vorst en sneeuw helemaal geen ding. Nu lees ik overal op bokt topics over wat te doen. Er wordt gehamsterd in supermarkten :')

Die van mij krijgen sowieso al onbeperkt graszaadhooi en beperkt weidehooi. Met de kou krijgen ze een extra plak weidehooi. Verder doe ik niks anders. Ze vinden vorst en sneeuw heerlijk en kunnen uit de wind samen in de stal gaan staan.

Toen ik nog konijnen had kregen ze extra hooi en stro in hun hok en ik hing een deken over hun hok heen zodat er geen koude wind in kon waaien. En verder haalde ik de drinkfles weg en kregen ze een bakje water zodat hun tong niet vast kon plakken aan het ijzeren tuitje
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 06-02-21 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:49

Net het vogelhuisje in de tuin weer gevuld voor de vogeltjes. Paarden staan sowieso in de nacht heerlijk binnen. Als er echt een gure snijdende wind staat de komende dagen gaat ponylief eerder naar binnen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:51

Heb nog 400gr op liggen.

Mocht hij morgen echt koud voelen wissel ik naar mijn nieuwe amigo bravo 250 met onderdeken. Laagjes is toch warmer en de bravo is nog nieuw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:55

Ik heb een geisoleerde schuur, dus daar zitten de oude konijnen in een giga berg stro, even als de kippen. De duiven zitten in een winddicht hok, de jongere konijnen zitten ook daar in een berg stro. Al onze honden liggen graag op een kleed voor de haard en paardlief staat binnen met een berg hooi.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:55

Hoewel ik haar eigenlijk dekenloos heb, zitten we precies op de wind, en zelfs met twee dikke truien én n winterjas aan, een malliot met broek én een joggingbroek er over, echt snijdend koud.

Ze kwam vandaag al binnen met stijve pijnlijke spieren.
En gaf een zucht een half uur nadat haar deken op lag.

Hoewel ik het graag zonder deed, heeft ze echt te weinig vacht en vreet direct haar speklaag op.

Dat is ook het enige.

De konijnen bij oma staan al winterklaar, krijgen extra stro en hooi.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:56

Nou gewoon. Normaal zeg ik: "Doei, tot morgen!" En nu was het: "Veel plezier in de sneeuw, tot morgen!" :7

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:57

Morgen krijgt mijn haflinger toch echt een 300gr deken op met een 200gr hals. Ik ben niet van de dekens, maar -10 vind ik te gek. Shetlander krijgt een 200gr dekentje op tegen de wind en ergste kou. Ze hebben hier overgens 2 schuilstallen en onbeperkt hooi om warm te blijven. Beide zijn ze nog jong en hebben deze tempraturen nog niet meegemaakt. Vachtje van mijn haflinger vind ik ook niet bepaald ''warm'' dus vandaar mijn keuzes.

Konijnen kunnen hier naar binnen, buiten wanneer ze willen, kat ligt op de verwarming, honden in bed, deur dicht voor de vogels, hamster staat op mijn kamer met de verwarming aan, cavia heeft binnenhok en kan de woonkamer door lopen, niet veel anders dan normaal. :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:59

De paarden hebben een baal erbij gekregen dus er ligt. 1,5 baal in de ruif en ze hebben een schuilstal, daar doe ik niets extra’s voor. De kippen hebben een laag stro gekregen, de konijnen en cavia’s ook. En de geiten zijn de binnen stal in gegaan. Dan redden ze het allemaal wel, sneeuw is er wel vaker.
Afbeelding

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 20:59

Pony’s staan in de schuilstal met extra hooi, onze oudste hond ligt binnen maar die heeft heel erg veel last van de kou, en verder hebben we een aantal drachtige herders waarvan 2 die ieder moment kunnen bevallen, dus die liggen in een geïsoleerde schuur met een warmtelamp
Andere honden hebben extra stro in hun binnenhok en zien we al de hele dag niet meer :')

Seraphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 21:02

Ik heb het hok van mijn konijn vandaag even geleegd, schoon gemaakt en gevuld met een lekkere dikke laag stro. En daarnaast heeft hij een dekentje waar ie vaak lekker onder ligt. <3 Hij zit in de schuur dus het is er wel koud maar het waait er niet door dus hij staat wel uit de wind. Mocht het echt té koud gaan worden voor hem dan gaat ie naar binnen toe. Hij mag als er morgen sneeuw ligt wel lekker de hele dag buiten in de sneeuw spelen als ie wilt. :D (Hij heeft de hele tuin tot zijn beschikking en kan lekker zijn binnenhok in en uit springen wanneer het hem uit komt).