1. Stal waar ik nu sta, bij een kennis/vriendin van mij. Zij heeft de paarden aan huis, ik sta er met mijn paard en nog 1 andere klant. Ze heeft een hele fijne en goede buitenbak, en veel is bespreekbaar. Ze zorgt echt heel goed voor de dieren, en heeft het hart op de goede plek. Wel is ze wat bemoeizuchtig. Het is er heerlijk rustig. Grootse nadelen wat mij betreft: ze heeft heel weinig ruimte. Ze heeft eigenlijk maar 4 paddocks, waarin ze met regelmaat 7 paarden kwijt moet. De paddocks zijn klein, ongeveer 5 bij 5. Dus nauwelijks bewegingsruimte. Ze voert gelukkig wel onbeperkt hooi bij. Met regelmaat zet ze paarden op een stenen uitloopje vast aan de stal. Ik vind dat eng ivm glij-gevaar. Daarnaast heeft ze weinig land, de weilanden zijn denk ik ongeveer 10 bij 6 en het zijn er 12. Sommigen zijn kleiner dan dat. Hier staan ze vanaf het voorjaar op, maar doorgaans alleen in het weekend om het gras te sparen. Echt de benen strekken zit er dus niet in. Of is dit voldoende ruimte? De uitrijmogelijkheden zijn beperkt; je moet langs drukke wegen om in het bos te komen. Geen aanrader met een jonkie. Wat ik zelf ook nadelig vind, is dat het paardenbestand vaak wisselt door handelen. Verder goed betaalbaar, ze geeft les en ik kan haar vragen mijn paard te rijden wanneer ik zelf niet kan. Ik hoef zelf niets te doen, pension is all incl. Ongeveer 20 minuutjes met de auto vanaf huis en ongeveer 25 minuten vanuit werk.
2. Een iets grotere pensionstal met 20 pensionpaarden. Er is een buitenbak en een binnenbak. De bodems zijn er redelijk (bruin zand maar wel goed bijgehouden). Longeercirkel ben ik niet kapot van maar je mag eventueel longeren in de buiten of binnenbak. (Zowel een voordeel als een nadeel met een jonkie vind ik) De verzorging is er volgens mij goed, en ik kan er les krijgen. Ook kan ik de pensionhoudster vragen m’n paard te rijden wanneer ik niet kan. De weilanden zijn echt groot, veel gras en veel bewegingsruimte. De stal zit naast zandpaden waardoor je wel wat mogelijkheden hebt tot buitenrijden. Nadelen: het is er natuurlijk wat drukker. Dat ben ik al een hele tijd niet gewend en vind ik met een jonkie best spannend. Die is niet gewend om met anderen in een bak te rijden. Verder is het natuurlijk wel iets minder individueel dus ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld een deken wisselen bij extreem weer tot de mogelijkheden behoort. Zowel in de zomer als in de winter staan ze op het land; in de winter wel op kaal/stuk gelopen land en dan krijgen ze niet bijgevoerd. Ze staan dan een paar uurtjes buiten voor de ontspanning en beweging. Overdag voeren ze goed hooi in porties. Op zondagen zetten de de paarden niet buiten. Dit kun je eventueel zelf doen. Het is ongeveer 20 minuten met de auto vanuit huis en werk.
3. Een kleine stal bij iemand aan huis. Hele goede buitenbak en longeerbak, mooie weilanden en goed voer. De verzorging is volgens mij goed. Hoewel ze maar 1 keer per dag brok voeren en bijv geen supplementen willen bijgeven. Alleen in geval van nood. Ze krijgen ook in de winter op de paddock hooi. Het is er rustig, er staan ongeveer 5 pensionklanten en de uitrijmogelijkheden zijn goed. Grootste nadelen: ik kan er geen les krijgen (ik moet iemand vinden die daar naartoe wil komen) en ik kan er niemand vragen m’n paard te rijden (ik moet iemand vinden die dan daar naartoe wil komen). Nadelen: ik vind het toch wel spannend met zo’n jonkie dat er wat weinig toezicht is. De bak ligt achter de paardenstallen; als ik ernaast lig, merkt niemand dat

Wie helpt me en kan me van advies voorzien?
Kosten even van ondergeschikt belang.