Voor welke stalling zouden jullie gaan? Ik weet het niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke stal moet ik kiezen?

Stal 1
6 (5%)
Stal 2
78 (76%)
Stal 3
18 (17%)

Totaal aantal stemmen: 102

Fay1912Jarig

Voor welke stalling zouden jullie gaan? Ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:15

Oké, ik heb een aantal opties voor stalling en ik weet even niet waar ik goed aan doe. Goed om te weten, is dat ik een recreant ben, maar wel graag goed wil rijden (dressuurmatig). Ik heb een jong paard maar ben best een angsthaas (beetje slechte combi af en toe, maar oke). Hier komen de opties:

1. Stal waar ik nu sta, bij een kennis/vriendin van mij. Zij heeft de paarden aan huis, ik sta er met mijn paard en nog 1 andere klant. Ze heeft een hele fijne en goede buitenbak, en veel is bespreekbaar. Ze zorgt echt heel goed voor de dieren, en heeft het hart op de goede plek. Wel is ze wat bemoeizuchtig. Het is er heerlijk rustig. Grootse nadelen wat mij betreft: ze heeft heel weinig ruimte. Ze heeft eigenlijk maar 4 paddocks, waarin ze met regelmaat 7 paarden kwijt moet. De paddocks zijn klein, ongeveer 5 bij 5. Dus nauwelijks bewegingsruimte. Ze voert gelukkig wel onbeperkt hooi bij. Met regelmaat zet ze paarden op een stenen uitloopje vast aan de stal. Ik vind dat eng ivm glij-gevaar. Daarnaast heeft ze weinig land, de weilanden zijn denk ik ongeveer 10 bij 6 en het zijn er 12. Sommigen zijn kleiner dan dat. Hier staan ze vanaf het voorjaar op, maar doorgaans alleen in het weekend om het gras te sparen. Echt de benen strekken zit er dus niet in. Of is dit voldoende ruimte? De uitrijmogelijkheden zijn beperkt; je moet langs drukke wegen om in het bos te komen. Geen aanrader met een jonkie. Wat ik zelf ook nadelig vind, is dat het paardenbestand vaak wisselt door handelen. Verder goed betaalbaar, ze geeft les en ik kan haar vragen mijn paard te rijden wanneer ik zelf niet kan. Ik hoef zelf niets te doen, pension is all incl. Ongeveer 20 minuutjes met de auto vanaf huis en ongeveer 25 minuten vanuit werk.

2. Een iets grotere pensionstal met 20 pensionpaarden. Er is een buitenbak en een binnenbak. De bodems zijn er redelijk (bruin zand maar wel goed bijgehouden). Longeercirkel ben ik niet kapot van maar je mag eventueel longeren in de buiten of binnenbak. (Zowel een voordeel als een nadeel met een jonkie vind ik) De verzorging is er volgens mij goed, en ik kan er les krijgen. Ook kan ik de pensionhoudster vragen m’n paard te rijden wanneer ik niet kan. De weilanden zijn echt groot, veel gras en veel bewegingsruimte. De stal zit naast zandpaden waardoor je wel wat mogelijkheden hebt tot buitenrijden. Nadelen: het is er natuurlijk wat drukker. Dat ben ik al een hele tijd niet gewend en vind ik met een jonkie best spannend. Die is niet gewend om met anderen in een bak te rijden. Verder is het natuurlijk wel iets minder individueel dus ik weet niet in hoeverre bijvoorbeeld een deken wisselen bij extreem weer tot de mogelijkheden behoort. Zowel in de zomer als in de winter staan ze op het land; in de winter wel op kaal/stuk gelopen land en dan krijgen ze niet bijgevoerd. Ze staan dan een paar uurtjes buiten voor de ontspanning en beweging. Overdag voeren ze goed hooi in porties. Op zondagen zetten de de paarden niet buiten. Dit kun je eventueel zelf doen. Het is ongeveer 20 minuten met de auto vanuit huis en werk.

3. Een kleine stal bij iemand aan huis. Hele goede buitenbak en longeerbak, mooie weilanden en goed voer. De verzorging is volgens mij goed. Hoewel ze maar 1 keer per dag brok voeren en bijv geen supplementen willen bijgeven. Alleen in geval van nood. Ze krijgen ook in de winter op de paddock hooi. Het is er rustig, er staan ongeveer 5 pensionklanten en de uitrijmogelijkheden zijn goed. Grootste nadelen: ik kan er geen les krijgen (ik moet iemand vinden die daar naartoe wil komen) en ik kan er niemand vragen m’n paard te rijden (ik moet iemand vinden die dan daar naartoe wil komen). Nadelen: ik vind het toch wel spannend met zo’n jonkie dat er wat weinig toezicht is. De bak ligt achter de paardenstallen; als ik ernaast lig, merkt niemand dat :D Verder vind ik het gebrek aan begeleiding een nadeel en op woensdag en zondag zelf stallen mesten (wij zijn best vaak weekendjes weg, dus dat zou lastig kunnen zijn). Verder is het ongeveer 22 minuten heen met de auto vanuit huis als het niet druk is (ik moet voor deze stal door de stad rijden, nu met Corona goed te doen over het algemeen) en bijna 35 minuten vanuit werk.

Wie helpt me en kan me van advies voorzien?
Kosten even van ondergeschikt belang.

Gini

Re: Voor welke stalling zouden jullie gaan? Ik weet het niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:22

Geen. Sorry, ik weet dat dit je niet verder helpt.

Stal 1 sowieso niet. Paarden op postzegeltjes houden, ook in de lente/zomer is iets wat uitgestorven zou moeten geraken.

Stal 2: niet bijvoeren in de winter en paarden dus maar met honger op een kapotgelopen stukje modder laten rondlopen is ook not done. Een paard moet voldoende groenvoer en ruwvoer krijgen.

Stal 3: als ik vind dat mijn paard iets nodig heeft qua supplement moet dat mogelijk zijn. Als ik een zandkuurtje wil geven of biotine, wil ik dat gewoon kunnen. Ik zou me dan ook meteen afvragen: als dit al te veel moeite is, wat is straks dan nog te veel moeite? Wat als mijn paard op andere vlakken tijdelijke of permanente extra noden heeft?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:25

Als je dan uit die 3 moet kiezen zou ik met een jong paard kiezen voor optie 2
Het zal wennen aan drukte en je hebt evt hulp bij de hand als je ergens tegenaan loopt.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:25

Ik zou voor 2 gaan denk ik, beetje afhankelijk van hoeveel ze nu precies buiten komen. Er zijn 2 rijbanen dus de drukte verdeeld zich vast en voor je jonge paard is het helemaal niet erg, wellicht geeft hij er niks om dat er anderen in de bak zijn en anders wennen ze er vrij vlot aan (en jij zelf ook). Daarnaast lijkt me de begeleiding en toezicht die je daar hebt echt een pre!

1. is wat mij betreft niet wat ivm beperkt buiten komen.

3. Zou ik te ver weg vinden. Geen supplementen voeren vind ik geen probleem omdat je dat zelf kunt doen als je er elke dag komt, maar dan zou je er wel elke dag heen moeten kunnen... in geval van nood of blessures valt er vrijwel overal wat te organiseren met eigenaar of stalgenoten.

Succes met je beslissing!

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:29

Even ter verduidelijking:
Bij stal 2 staan ze eigenlijk een uur of 6/7 op het gras. Muv natte dagen, dan staan ze op de kapotgelopen weilanden. Daar zijn nog wel wat sprietjes, maar mag geen naam hebben. Dan staan ze er ook maar beperkte tijd; 2 of 3 uurtjes. Meteen daarna krijgen ze binnen weer hooi gevoerd.
Zij voeren hooi van eigen land. Net als op stal 3. Dat vind ik een voordeel: ze weten wat ze voeren. Op de huidige stal, stal 1, kopen ze het hooi/voordroog in. Die pakken zijn heel wisselend van kwaliteit en soms ook zurig.

Het wordt overigens 1 van deze opties. Iets beters kan ik hier niet vinden in de buurt.

Overigens denk ik wel dat stal 1 het me niet in dank afneemt dat ik wegga. Ze is echt wel een goede kennis, misschien zelfs vriendin en ze doet echt wel alles voor me op paarden gebied.
Laatst bijgewerkt door Fay1912 op 06-02-21 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:31

En op zondag sowieso niet. Dus buiten eender welke weersomstandigheid of ingekorte weidegang om staat je paard sowieso 52 dagen per jaar binnen?
En die 7 uur buiten is het maximum? Dus ook op een prachtige lentedag?

Dat is dan heel veel binnen voor een paard.

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:33

Gini schreef:
En op zondag sowieso niet. Dus buiten eender welke weersomstandigheid of ingekorte weidegang om staat je paard sowieso 52 dagen per jaar binnen?
En die 7 uur buiten is het maximum? Dus ook op een prachtige lentedag?

Dat is dan heel veel binnen voor een paard.

Op zondag organiseren stalgenoten het onder elkaar of kun je het als je wil zelf doen.
Of de beide andere stallen komen ze niet langer buiten per dag.
Ik vind dat voldoende :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:36

Ok, dan trek ik me terug uit het topic want dan ga je bij mij geen geschikt advies vinden. :)

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:38

Gini schreef:
Ok, dan trek ik me terug uit het topic want dan ga je bij mij geen geschikt advies vinden. :)

Dat is ook prima :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:39

Ik zou dan voor nu voor stal 2 gaan en blijven zoeken naar een beter passende optie. In ieder geval weg bij 1, dat klinkt echt verschrikkelijk. Dat 'weiland' oppervlakte is nog kleiner dan een 20x40 bak, en dan door 12 gedeeld? Zie het niet echt voor me.

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:42

BaileyMix schreef:
Ik zou dan voor nu voor stal 2 gaan en blijven zoeken naar een beter passende optie. In ieder geval weg bij 1, dat klinkt echt verschrikkelijk. Dat 'weiland' oppervlakte is nog kleiner dan een 20x40 bak, en dan door 12 gedeeld? Zie het niet echt voor me.

Het is wel groter dan 20 x 40. Vind het moeilijk om het allemaal te berekenen. Misschien zijn de landjes 10 bij 8. Gewoon klein dus.
Maar heel eerlijk vind ik de weilandjes nog tot daar aantoe. Paddocks vind ik veel erger.

Ik ga niet verder zoeken en dan weer verhuizen. Het is allemaal rotzooi hier in de buurt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:45

Ik zou ook voor optie 2 gaan. Heel eerlijk, ik heb ze thuis staan (al jaren) en ik mis ergens de aanspraak de gezelligheid wel. Ben altijd alleen aan het rijden, wat soms met een jonkie idd niet heel fijn is. Daarbij met meerdere paarden in de bak leren ze heel veel van. Ik merk zelf dat als ik dan een keer op wedstrijd kom de mijne er soms moeite mee hebben dat ze niet alleen in de bak zijn.

Een paar uurtjes zonder hooi op een wei, of er nu wel of niet echt nog wat te vinden is, vind ik minder erg dan dat ze op postzegels staan en ze nooit echt de benen kunnen strekken. Dat vind ik voor een jong paard wel heel belangrijk. Helemaal als ze na die paar uurtjes gelijk binnen komen en hooi krijgen.
Laatst bijgewerkt door rina op 06-02-21 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:46

Staleigenaresse van 1 wil ook nog een veulentje fokken. Volgend jaar zelfs 2. Dus dat gaat allemaal van de grond van mijn paard af.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:46

1 echt nooit. Verschrikkelijk.

Stal 2 ook weinig buiten in de winter. Plus geen bijvoeren buiten.
En waarom moet de stal houder op je paard rijden?

Stal 3 klinkt het beste. Instructie is er genoeg aan huis.
Suplementen kun je zelf geven.
Even vragen hoe ze het doen als je een dag niet kunt.

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 14:49

DuoPenotti schreef:

Komen met redelijk weer bij 2 wel voldoende buiten hoor. Met erge regen bijvoorbeeld niet :) Dan zijn het maar 2/3 uurtjes.

Ik wil graag dat iemand mijn paard bijrijdt. Ik vind sommige dingen gewoon moeilijk en eng en heb daar echt hulp bij nodig. Verder kan ik absoluut geen 7 dagen in de week naar m’n paard. Heb ook nog werk en gezin :) Dat red ik niet en ik wil niet ‘moeten’.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:01

Stal 2 mits de stalhouder zich niet teveel met je paard bemoeid. Verder moet de manier van rijden en lesgeven je ook aanstaan. Ik heb op stal bijgereden waarbij je alleen van de stalhouder les mocht nemen. Nou, dat was dus geen match en bij elke les stond het huilen me nader het lachen.

Ik zou nog eens langs gaan om te kijken hoe de sfeer is, wat de huidige stalhuurders vinden, enz. Misschien kan de stalhouder een keer les komen geven op jouw stal, om het uit te proberen.

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:06

Tessebes schreef:
Stal 2 mits de stalhouder zich niet teveel met je paard bemoeid. Verder moet de manier van rijden en lesgeven je ook aanstaan. Ik heb op stal bijgereden waarbij je alleen van de stalhouder les mocht nemen. Nou, dat was dus geen match en bij elke les stond het huilen me nader het lachen.

Ik zou nog eens langs gaan om te kijken hoe de sfeer is, wat de huidige stalhuurders vinden, enz. Misschien kan de stalhouder een keer les komen geven op jouw stal, om het uit te proberen.

Heb ik gedaan :) Zijn allemaal super tevreden en ik hoor gelukkig alleen maar goede verhalen over de stal. Ook van degenen die er inmiddels weg zijn. Weinig verloop en staleigenaresse kan goed sturen!

Vooral nu bij stal 1 is er veel bemoeienis. Soms fijn om m’n verhaal kwijt te kunnen. Maar zij kraakt ook met regelmaat m’n paard af

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:09

Stal één, 5x5 paddock met twee paarden? Dat heb ik ook meegemaakt en was er zo snel weer weg, is geen doen in mijn ogen. Stal 2 heeft veel te weinig buiten, 2-3 uurtjes, dan staat het paard 22 uur in een hok van 3x3. Nee, zou ik noóit doen. En nog is die 2-3 uur zonder hooi.
Stal drie lijkt mij het beste, heb ik ook voor gestemd. Het is langer rijden, maar het lijkt mij de beste optie. Misschien kun je kijken of een kennis de eerste paar weken mee wilt of afspreken met een stalgenoot dezelfde tijd te gaan zodat die een oogje in het zeil kan houden. Afspreken voor les lijkt mij niet een heel groot probleem eerlijk gezegd. Dat zal even regelen zijn maar als je daar eenmaal inzit..
Vergeet niet; Jij bent daar 2-3 uur per dag, paard staat er 24 uur.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:11

Nou, ik snap je twijfel niet! Zeker aangezien de anderen tevreden zijn. Ik ben 1x verhuisd en ondanks dat ik erop vooruit ging, vond ik het moeilijk om te beslissen en op te zeggen. Maar nu, 10,5 jaar later, heb ik nog geen moment spijt gehad. Succes!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:14

Fay1912 schreef:
DuoPenotti schreef:

Komen met redelijk weer bij 2 wel voldoende buiten hoor. Met erge regen bijvoorbeeld niet :) Dan zijn het maar 2/3 uurtjes.

Ik wil graag dat iemand mijn paard bijrijdt. Ik vind sommige dingen gewoon moeilijk en eng en heb daar echt hulp bij nodig. Verder kan ik absoluut geen 7 dagen in de week naar m’n paard. Heb ook nog werk en gezin :) Dat red ik niet en ik wil niet ‘moeten’.

Maar wat vind de stalhouder erge regen?
Sommige zien 3 druppen water al als om binnen te zetten. Dat kan dus echt veel vaker zijn dan je denkt.

Je paard bijrijden zou ik als los persoon zoeken niet als de stalhouder. Wat als zijn rijden je niet aanstaat?

7 dagen er zijn hoeft ook niet, daarom moet hij ook voldoende buiten staan, op een fatsoenlijk stuk met andere paarden, meer dan 2 uurtjes. Dan kun je zonder zorgen een dag over slaan.

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:21

Tessebes schreef:
Nou, ik snap je twijfel niet! Zeker aangezien de anderen tevreden zijn. Ik ben 1x verhuisd en ondanks dat ik erop vooruit ging, vond ik het moeilijk om te beslissen en op te zeggen. Maar nu, 10,5 jaar later, heb ik nog geen moment spijt gehad. Succes!

De twijfel zit m vooral in naar welke stal ik moet gaan ;) Ik weet eigenlijk wel dat m’n huidige stal geen optie is.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:23

Is het een optie om een bijrijder te zoeken TO? Want het lijkt me sowieso vervelend hiervoor (en voor les) afhankelijk te zijn van de stalhouder, als het dan niet klikt zit je met de gebakken peren.

Hoeveel komen ze bij stal 3 buiten in de winter, en is dat samen of alleen?

Fay1912Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 15:24

Laat ik duidelijk(er) zijn. Ik hoef m’n paard niet in de zeikende regen ;) Dan vind ik 2/3 uur buiten echt voldoende.
Ze staan bij 2 in dat geval wel op grote stukken grond.
Bij stal 1 staan ze in de zeikende regen ook niet langer dan 2/3 uur buiten en dan op een heel klein stukje. Wel bijgevoerd.
Stal 3 is in de zeilende regen ook geen hele dagen buiten; denk ook een uurtje of 3. En dan op paddock van ik denk op 10 bij 10. Wel bijgevoerd.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:26

Ik lees heel veel angst en spanning omtrent een jonkie.
Moet ik me hier echt een heel sensibel paardje voorstellen die van ieder vogeltje schrikt of is vooral de eigenaar bangig?
Want ik laat mn jonkies gewoon meedraaien in het normale regime en zet ze niet op een speciaal voetstuk ofzo. Vind ook weinig spannend met jonkies.
En een instructie vinden die op locatie komt is niet zo moeilijk.
Ik zou inndeze situatie voor stal 3 kiezen maar vind het bijvoeren van supplementen wel n ding. Kiezen zij het voer uit? Of moet je zelf voer neerzetten? Want mijn paarden krijgen vitamine brokjes en geen sportbrok of dat soort ellende. Dus dat zou er bij mij niet in gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 15:26

Dus op stal 3 kunnen ze 's winters ook de benen niet echt strekken, lees ik dat zo goed? En op stal 2 staan ze gezamenlijk en op een weiland waar ze wel uit hun dak kunnen?