Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:02

Ik ga met de auto (10 minuten) of lopend (60 minuten) op de fiets vind ik doodeng met dit weer, als je onderuit gaat, gaat dat zo ontzettend hard. Daar heb ik geen zin in :=

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:10

Ik moet dinsdag naar mijn verzorgpony toe. Als er inderdaad zo veel gaat vallen en het ligt er dinsdag nog, dan gaat mijn vriend mee en gaat hij autorijden, ik durf dan niet :P

Tancreda4

Berichten: 24075
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:27

Met eigen auto als het te doen is, met een stalgenoot haar dikke bak mee rijden als ik niet durf, of niet als het simpelweg niet veilig is. Ik sta op een doe het zelf stal maar we hebben afgesproken dat iedereen van alles klaar legt. Mochten mensen dan niet komen, worden de paarden gevoerd door de stal houder mensen die dichtbij wonen (en lopend naar stal zouden kunnen). Het moet wel veilig kunnen.

Enige wat dan rottig is is dat ze dan waarschijnlijk ook niet naar buiten gaan. Mijn merrie heeft ijzers en snap dat mensen dat niet echt veilig of prettig vinden haar dan buiten te zetten als het glad is. Maar goed, dat overleven ze ook wel. Ik zorg voor voldoende ruwvoer overal.

hobbyboerin
Berichten: 355
Geregistreerd: 19-10-07

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:37

Misschien een tip voor de mensen die met de auto toch de weg op moeten. Als het echt zo slecht wordt zorg voor voldoende brandstof en een deken in de auto. Gewoon voor 't geval dat je ergens vast komt te zitten. Ben ooit een keer van de weg gegleden en wachten in een auto die 't niet meer doet is koud.

Anoniem

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:52

Met mn scooter. Vorig jaar met min 4 vroor mn gashendel vast tijdens t rijden := . Ben benieuwd of dat weer gebeurd..

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:56

Humpiedumpie schreef:
Met mn scooter. Vorig jaar met min 4 vroor mn gashendel vast tijdens t rijden := . Ben benieuwd of dat weer gebeurd..


Beetje wd veertig spuiten bij de naad. Wd40 verdrijft vocht. Dus dan zal je gashendel ook niet zo maar meer bevriezen.

Veriye

Berichten: 2395
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:08

Waarschijnlijk niet. Ik ga er vanmiddag nog heen, krijgt hij een deken op en dan ga ik morgen lekker met mijn dochter in de sneeuw spelen.

miereneter

Berichten: 2573
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:12

Ik ga op de fiets. Dan kan ik de hele gladde stukjes lopen. Mijn alternatieven zijn de brommer (te koud, te glad) of deelauto (geen winterbanden en niet mijn auto, dus vind ik minder fijn als er kans is op schuivers).

Is zo'n 45 min fietsen in normale omstandigheden. Ik fiets graag, dus zie het als een mini-avontuur. Als het straks allemaal mee blijkt te vallen - je weet het nooit met die codes oranje - spring ik alsnog in de auto.

xYaartje
Berichten: 1474
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:20

Hier hebben we gisteren al afgesproken dat als het echt te erg is qua weer dat ik niet hoef te komen en de fokker van mijn pony mijn voerbeurt overneemt (sta nog steeds op de plek waar hij is geboren).
Maar gezien ik nu echt toch wel sneeuwfoto's wil maken hoop ik gewoon te kunnen gaan. Desnoods lopend (normaal fiets ik altijd). Al fiets ik op wegen die gelukkig altijd goed gestrooit worden. Dus ik verwacht weinig problemen. We gaan het zien morgen.

Nu zou het volgens buienradar ook moeten regenen of sneeuwen hier, maar er is nog niks aan de hand buiten.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:24

Liever een watje dan van de weg af schuiven. Been there, done that. Achteraf kon ik erom lachen, op het moment zelf was het verre van leuk.

Als ik ergens zou wonen waar vier maanden per jaar sneeuw ligt, dan had ik vast ook een dikke 4x4 met winterbanden. Die heb ik niet én er ligt hier geen vier maanden per jaar sneeuw. Ik neem dan ook liever geen onnodige risico's op die vier dagen per jaar dat er wél sneeuw ligt.

Ik hoop morgen gewoon zelf mijn pony te kunnen voeren die midden in het bos staat. Mijn weidegenote woont wat dichter bij de wei en kan er wat makkelijker komen dan ik, dus zij is mijn backup. Hier komt dat dus prima in orde.

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:31

Ik blijf vanavond slapen op stal.. ik moet morgen om half 8 beginnen en zie dat niet zitten om er dan doorheen te moeten. Plus dat ik op zondags altijd alleen sta. Dus ik mag in de stacaravan slapen die eigenlijk voor de stagaires is. Komt eigenlijk ook goed uit want het water gaat er vannacht af dus kan ik vanavond laat nog een rondje water doen.Morgen vroeg op.. water geven en kijken hoe de bodem van de stapmolen is.. en dan verder met de dagelijkse taken

Narcissa
Berichten: 3050
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:36

Maar wat voor auto en banden hebben jullie dan dat je de wijk niet eens uitgeraakt?

Ik ben 8-9 jaar geleden eens overvallen, had 's nachts 15cm gesneeuwd terwijl er niks voorspeld was, dus ook niks gestrooid, en ik moest naar stage. Deels landweg, deels snelweg, uurtje rijden normaal. Ben gewoon weggetuft en weliswaar te laat maar heelhuids zonder 1 slippertje aangekomen :S
En dat was echt geen 4x4, maar een simpele oude Micra met allseasons eronder...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 12:42

De auto waarmee ik destijds in de sloot gleed was een Volvo met winterbanden. Ik reed over een landweg die aan de randen schuin afliep richting sloot en het was daar echt spiegelglad. Daar helpen geen winterbanden aan, dan moet je haast spijkerbanden hebben. :')

Ik kom de wijk wel uit met mijn Fiesta, geen probleem. Tenzij ik voor het huis vaststa in aangevroren sneeuw, dat is ook weleens gebeurd. Mijn buren met hun 4x4 kwamen er ook niet uit. We hebben er uiteindelijk heet water op gegoten. :+

Ik vind sneeuw vooral enorm onpraktisch. Ik wil de weg kunnen zien :+ Verder kan ik er alleen maar voor zorgen dat mijn eigen materiaal in orde is en dat ik zelf goed oplet, maar ik heb er totaal geen controle over wat een ander doet. Een auto op je af zien komen over een spekgladde weg en zelf geen kant op kunnen is ook niet grappig.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:00

Narcissa schreef:
Maar wat voor auto en banden hebben jullie dan dat je de wijk niet eens uitgeraakt?


Ik denk dat dat meer door de weggetjes komt. Smal en aflopend richting de zijkanten. 1 slippertje en je zit tegen een auto. Een paar cm maakt natuurlijk niet uit, maar een pak zoals 9 jaar geleden is niet te doen.

Eilinora

Berichten: 11927
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:03

Even door het land tussen ons huis en de boerderij.
Pony's gaan straks lekker samen in een groot strohok in de koestal voor een paar dagen.
Die willen net zo goed niet buiten zijn met deze kou

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:24

Ik heb mijn paarden in eigen beheer, moet zelf zorgen dat ze hooi en water hebben dus ik ga morgen sowieso.

Liefst 2x per dag net als anders, maar als ik het met de auto niet aandurf dan ga ik lopend, en dan hou ik het op 1 keer gaan. Dan krijgen ze extra veel hooi in hooinetten.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:27

Ik moet een half uur rijden met de auto om op stal te komen, dus als er echt zoveel sneeuw komt sla ik een dagje over.

ook met de stal eigenaresse afgesproken dat zolang te buiten kunnen staan buiten blijven en ze anders op stal zet.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 13:32

Petrichor schreef:
Hoe gaan jullie zondag naar jullie paard als het weer echt zo bar en boos wordt als voorspeld?

Mijn paard staat ergens in het buitengebied waar ze echt nooit een keer gaan strooien dus als die 35 cm sneeuw werkelijk valt heb ik best een probleem. :+ Het enige wat dan een optie is is lopen maar dat is heen en terug en ook nog door de sneeuw een behoorlijk eind! Oja en ik heb geen hoge waterdichte laarzen. Eerst wilde ik met de auto gaan dat is 5 minuten, maar volgens mijn vriend zal dat niet gaan lukken met 35cm sneeuw op niet gestrooide wegen.

Ik moet wel elke dag naar stal om te voeren dus een keer overslaan is voor mij geen optie.


als het 5 minuten met de auto is en de wegen zouden onbegaanbaar zijn, zou ik gaan lopen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:25

Met manlief afgesproken als het echt niet gaat dat ik lopend dochter breng ( ik mag alleen niet op stal blijven ivm corona) en hij haar ophaalt. 45 min heen en 45 min terug. Ik dacht eerst, neem ik lekker de honden mee maar die krijgen klonten sneeuw in hun vacht als er echt veel sneeuw ligt een dan is 1,5 uur te lang

Esperanza

Berichten: 3285
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Ramsau am Dachstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:52

Karin schreef:
Liever een watje dan van de weg af schuiven. Been there, done that. Achteraf kon ik erom lachen, op het moment zelf was het verre van leuk.

Als ik ergens zou wonen waar vier maanden per jaar sneeuw ligt, dan had ik vast ook een dikke 4x4 met winterbanden. Die heb ik niet én er ligt hier geen vier maanden per jaar sneeuw. Ik neem dan ook liever geen onnodige risico's op die vier dagen per jaar dat er wél sneeuw ligt.


Zo is het niet bedoeld hoor Karin :') Ik heb gewoon lol omdat het hele land in rep en roer is. Daar denk ik ook nog best vaak aan als ze hier in de herfst die stokken in de grond boren. Hier is sneeuw gewoon een fact of life. En dat contrast is gewoon bizar als je daarover nadenkt. En dan merk ik weer hoe ik er alweer aan ben gewend geraakt :o

Als ik van de paarden naar huis rijd in een sneeuwstorm, dan tuf ik met 30 naar huis. Niets aan het handje. Hier kun je ook geen fouten maken want er is echt niet overal vangrail. }> Je moet echt wel even leren anders te gaan rijden. Als ik nu in Nederland op een B weg rijd word ik nog net niet overal de weg afgedrukt omdat ik duidelijk te langzaam rijd.

Maar vergeet ook niet, dat wat jullie in Nederland meestal hebben, dat het 0 graden of net -1 of -2 is, dat is soeplink. Dat maakt alles veel gladder. Laat het echt maar lekker vriezen, op sneeuw kun je rijden zonder te glijden (mits je normaal doet natuurlijk) maar als het dooit en dan weer opvriest.... -O-

Petrichor

Berichten: 10541
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 18:30

Jeej ik heb wat kunnen regelen, paarden blijven wel de hele dag in stal maar ze worden gevoerd dus dat is super fijn! Vandaag nog even een extra baal zaagsel erin gegooid dus ze kan er weer tegen aan! :D

Vandaag wel nog even nieuwe waterdichte thermolaarzen voor mijn vriend en mij gekocht. :)

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:02

ruitje schreef:
Ik denk dat ik zaterdag avond maar blijf slapen bij mijn ouders :+ .

Nu al zin in een heel erf sneeuwvrij maken en 80 waterbakken controleren :')



Zolang er nog niet op gelopen is gaat het best goed met een bladblazer dus misschien is dat een optie ?

Pally

Berichten: 2924
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Hoe gaan jullie zondag naar je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:47

Als het kan met de auto, ben gelukkig niet bang aangelegd wat dat betreft. En als dat niet kan ga ik lopend. En als ik echt helemaal niet zou kunnen, gaat mijn vriendin. Die woont tegenover stal.

Mi_Amore

Berichten: 14849
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:53

In de ochtend en avond, met de wagen (4x4) :)

Mijn veulen staat op medicatie dus het moet wel :')

Dennis

Berichten: 31481
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:56

Lopend, zoals altijd. Ze staan achter het huis.
Kruipend zou ook kunnen als ik er lopend niet doorheen kom :') .