Andere indeling weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Andere indeling weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-21 10:56

Hoi allemaal,

Ik heb een kleine 2000m2 wei die op het moment als volgt is ingedeeld:

Afbeelding

De grotere stukken zijn zomerwei en worden grofweg van maart t/m november gebruikt, middels strookbegrazing.
Het kleinere stuk is winterwei. Hier staan ze op met hooi middels slowfeedernetten.

Ik had al een d-pony en een shetlander. Zij worden beide snel dik dus vandaar de strookbegrazing.
Sinds afgelopen juli heb ik er een e-pony bij. Deze was vrij schraal maar is nu goed op gewicht en wordt minder snel dik dan de rest.

Het is natuurlijk een vrij klein stuk maar ik vroeg me af of jullie nog suggesties hebben voor een andere indeling? (Misschien iets met wat meer uitdaging of ruimte oid).
Ze hoeven niet te leven van het gras, ik kan jaarrond hooi bijvoeren indien nodig.

Sinds ik de 3e erbij heb krijgen ze ook de rijbak bij het winterstuk zodat ze meer ruimte hebben.

In de zomer staan ze vanaf gemiddeld van 07.00 - 21.00 op de wei en in de winter van 08.00 - 16.00

Rest van de tijd staan ze in de inloopstal met bestrating en paddock erbij.

De buitenomheining blijft, de binnenomheining kan veranderd worden. De vaste palen (voor de hooinetten) kunnen evt verplaatst worden.

Groetjes Karin

smurffie

Re: Andere indeling weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:05

Ik zelf heb ze liever in de winter niet op gras omdat kort gras de kans op zandkoliek aanzienlijk vergroot.
Ik zou met zo'n indeling daarom kiezen om aan 1 kant een lang pad naar achter zand te maken.
Dat lange pad kunnen ze dan het jaar rond lekker uitrazen.
Daarnaast is het handig om dan langs dat pad 4/5/6 kleine weitjes te maken die je zomers afwisselend open zet. Gras wordt dan echt gras, lange pad kunnen ze nogsteeds lekker razen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:15

Ik zou een pad rondom maken, aan elke kant 4 meter breed. Het achterste stuk zou ik dan breder maken, bv 15 of 20 meter. Op het achterste stuk ook 2 hooipunten maken. Zo stimuleer je lopen en kunnen ze altijd een sprintje trekken op de lange stukken.

De weide zou ik een poort achter en voor geven en overdwars in tweeen delen. Je zou die scheidingslijn nog kunnen verschuiven als je wilt om strookjes bij te geven. Door de deling in 2 stukken krijgt altijd een stuk gras rust.

Omdat ze minder op het gras dan op de paddock staan zou ik dus een beetje gras opofferen zodat ze de leefruimte waar ze het meeste zijn zo groot mogelijk is.
Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 11:20

Ik zou voor paarden die gemakkelijk dik worden geen strookbegrazing doen. Strookbegrazing is net om ervoor te zorgen dat het gras zo efficient mogelijk benut wordt door de dieren weinig te laten bewegen en te zorgen dat ze de wei minder vertrappen. Ideaal dus voor koeien, niet zo goed voor paarden.
Om de paarden maximaal te laten bewegen zou ik het stuk volledig openzetten. Enkel voor onderhoud dan op dat moment een stuk afzetten met prikpaaltjes.
Je zal zien dat hoe groter het stuk is, hoe meer je paarden gaan bewegen. Voor de dikkerdjes kan je dan het aantal uren beperken of met een graasmasker werken. Maar 2000m2 voor 3 pony's kan meoilijk teveel eten opleveren.