gezonde anti-stalverveling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldyc

gezonde anti-stalverveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:06

Hey!

oke, misschien een beetje een kromme titel, maar 'gezonde likitsteen alternatief' dekt de lading niet helemaal.
Mijn paard moet omwille van een nare blessure een maand op stalrust. Ik vind dit alles behalve fijn voor haar, maar er is werkelijk geen alternatief. Ze mag namelijk niet draven, galopperen, of andere zaken/bewegingen maken die extremer zijn dan stap en ze blijft niet rustig op een kleine paddock.
Nou vind ik iets als een likit boredom breaker wel interessant, dan kan ze zich nog met iets bezighouden in de stal. (zoiets dus: https://www.horze.be/zoutblokken-houder ... #color=LPU )
Maar die likitstenen bestaan, voor zover ik weet, vooral uit suiker, en dat lijkt me alles behalve gezond. Daarnaast hoef ik ook geen paard met een sugarrush := Ik heb net alles waar suiker of energie in zit, behalve hooi dan, uit haar rantsoen gehaald in een poging haar zo rustig mogelijk te houden. Ze krijgt wel nog een slobber op basis van kruiden voor vitaminen

Weet iemand toevallig of er iets anders bestaat dat ik ook in zo'n houder kan stoppen, maar dat minder suiker bevat? Een alternatief voor de houder van een ander merk oid is ook zeker welkom, net zoals een andere manier om stalverveling tegen te gaan.

Ps., paard heeft toegang tot onbeperkt hooi en komt in normale omstandigheden minstens 12 uur per dag buiten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:18

Mijn paard was uiteindelijk op stal wel blij met een voerbal, daar doe je een halve schep brokjes in en dan kunnen ze ermee rollen. In het begin schudde ze hem in een paar seconden leeg maar later ging ze het wel waarderen als bezigheid. Ze ging er ook zonder voer wel mee voetballen. Verder was een hooinet ook fijn, om uit te eten en om mee te boksen.
Ook gooide ik her en der mini stukjes wortel, appel, stoofpeer, rode biet. Was toch ook weer een kwartiertje tot half uur vermaak.
In het begin had ik trouwens wilgentakken geprobeerd, maar daarmee durfde ze niet meer te bewegen in haar stal dus dat is iets om in de gaten te houden. Was achteraf erg zielig :+

Tiquira_Jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:20

Zelf heb ik altijd een horselyx. Die is volgensmij al veel gezonder maar of je die in zo'n ding kunt stoppen weet ik niet.
Afbeelding
Die van mij vindt hem erg lekker :9

goldyc

Re: gezonde anti-stalverveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:25

@Sintara, een voerbal zie ik niet zo zitten omdat mijn paard er zo een is die zich aan alles bezeerd :=
Op zich nog niet zo’n ramp, maar ze heeft een botontsteking aan haar kogel rechtsachter, dus ik wil eigenlijk niks waar ze over kan struikelen.
Die snoepjes en wilgentakken zijn echter wel een leuk idee! Enig idee of ik in deze tijd vab het jaar wilgentakken kan afknippen? Hooinet heeft ze al, maar die zit goed vast aangezien ze anders haar hoofd door de opening om het net te vullen, stopt en zo eet.

Naar een horselyx kan ik ook eens kijken, dank je :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:25

Ligt een beetje aan de blessure.

Het nadeel van boxrust is dat paarden vaak teveel energie krijge, dus onrustig worden. Zich gaan vervelen en teveel draaien en bewegen op 3x3.

Ik zou daarom eerst overleggen of een kleine uitloop toch niet mogelijk is. Liefst een afgezet stuk bij andere paarden. Te klein om gek te doen, maar ruim genoeg om een draai te maken. Op steen is vaak nog beter, omdat ze daar minder snel gek doen. Maar uiteindelijk zal bijna elk paard zijn ei een keer kwijt willen.

Ik zou niks geven wat uitnodigt tot spelen, zoals een bal. En ook niet snel dingen hoog ophangen, omdat dit een houding vraagt die misschien verkeerd kan belasten. Daarvoor moet je dus weten wat de blessure is.

Ik zelf doe echt nooit aan boxrust, ook niet bij een nare blessure. Puur omdat het niet tegen elkaar opweegt en een goede gezondheid echt belangrijk is voor genezing. Zowel erge peesblessures als een hele grote wond zijn heel goed genezen zo. Zelfs de veearts had in die gevallen die verwachting niet.

Als je thuis niks kan aanbieden wat rust geeft, kan je kijken naar een revalidatie stal.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:33

De blessure is een barst in haar kogel en daarop een botontsteking. Dat gaat niet genezen als ze erop blijft lopen. Ik ben ook tegen boxrust, maar dit paard blijft niet eustig. We hebben haar op een paddockje van 8 op 15 gezet, een postzegel dus, en ze vloog in galop van de ene naar de andere kant gewoon omdat ze het kon. Dus dat is geen optie. Zelfs als ze 24/7 buiten staat, gaat ze meerdere keren per dag uit haar plaat, omdat ze het leuk vindt. Ze blijft echter van zichzelf rustig in de stal (daar ziet ze ook andere paarden) of als ik aan de hand met haar stap, ze gaat enkel in vrijheid of aan de Longe echt uit haar plaat. Ik ben ook tegen stalrust, maar t us even de enige optie. Na de stalrust zal ze nog zeker 3 maand rust moeten, waarbij ze wel op de weide mag.
Er zijn paddockjes voorzien op stal, voor geblesseerde paarden, maar mijn paard vindt helaas dat ook die mini-ruimte groot genoeg is om zichzelf te longeren, maar dat mag nu even echt niet.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:42

[quote="goldyc"]De blessure is een barst in haar kogel en daarop een botontsteking. Dat gaat niet genezen als ze erop blijft lopen. Ik ben ook tegen boxrust, maar dit paard blijft niet eustig. We hebben haar op een paddockje van 8 op 15 gezet, een postzegel dus, en ze vloog in galop van de ene naar de andere kant gewoon omdat ze het kon. Dus dat is geen optie. Zelfs als ze 24/7 buiten staat, gaat ze meerdere keren per dag uit haar plaat, omdat ze het leuk vindt. Ze blijft echter van zichzelf rustig in de stal (daar ziet ze ook andere paarden) of als ik aan de hand met haar stap, ze gaat enkel in vrijheid of aan de Longe echt uit haar plaat. Ik ben ook tegen stalrust, maar t us even de enige optie. Na de stalrust zal ze nog zeker 3 maand rust moeten, waarbij ze wel op de weide mag.
Er zijn paddockjes voorzien op stal, voor geblesseerde paarden, maar mijn paard vindt helaas dat ook die mini-ruimte groot genoeg is om zichzelf te longeren, maar dat mag nu even echt niet.[l/quote]
En dialecten dus naar een 5x5 of zo staan ze buiten = frisse neus en meer te zien..
Takken kan je ook ophangen en misschien extra netje stro

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:57

Ze staat op zich rustig, ik zit gewoon met haar in omdat ze zo lang binnen moet staan... We hebben trouwens ook geprobeerd om haar met een maatje (Apony) op een stukje te zetten, dan staat het maatje rustig te eten en rent demijne nog steeds rond... Ze is gewoon niet voorzichtig met zichzelf.
5x5 hebben we al eens geprobeerd toen ze een peesblessure had, 4 jaar terug, daar liep ze gewoon door. Ze vindt draadjes niet zo geweldig indrukwekkend, als het haar niet uitkomt. Ik wil ook niet riskeren dat ze losbreekt en zichzelf meer pijn doet. Overiens mag ze op dit moment ook niet in de modder, dus dat bemoeilijkt de raak ook nog eens -O- Ze staat trouwens op een pensionstal waar goed meegedacht wordt en waar er veel faciliteiten zijn, dus dat is het probleem an sich niet, anders zou ik haar idd tijdelijk ergens anders neerpoten. Maar om nou naar een revalidatiestal te verhuizen om haar daar in de stal te zetten... De prognose is overigens barslecht, ze gaat hoe dan ook op (actief) pensioen. Ik ben vooral van plan om haar komende zomer nog eens aan de hand mee te nemen op stapwandelingen, maar meer dan dat zal er waarschijnlijk niet meer inzitten.

Takken ga ik voor kijken idd, stro kan ik ook proberen! Daar kan ik wel aangeraken.

Ik neem haar dagelijks uit haar stal (we mogen 15 minuten per dag stappen) en dan pauzeer ik ook even bij haar vriendjes enzo, zodat ze toch iets ziet. Nu heeft ze wel een stal waarbij ze, gelukkig, heel veel kan zien, ze ziet permanent 1 ander paard dat niet buiten/erg beperkt gaat en ze heeft ook zicht op de poetsplaats, wasplaats en een weide.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:22

Je hebt bij de epplejeck van die mini hooinetjes. Daar kan je pavo haychucks in doen. Dat is misschien nog een idee!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 15:34

Horselyx idd maar de meeste vinden dat ook weer te lekker. Tenminste die van mij wel. Bij haar kan ik die echt niet onbeperkt aanbieden.

Heb je spijlen in de stal?
Vlecht daar indien aanwezig wilgentakken doorheen. Gezond, pijnstillend, en ze zijn er uren zoet mee

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 15:37

jep, spijlen zijn aanwezig! Ik moet nog even kijken of ik aan wilgentakken raak, maar ik kan er wel zeker bamboetakken doorvlechten (van paard-veilige bamboe), dus dat ga ik vanavond sowieso al doen! Pavo haychunks ken ik niet, ik zal eens kijken wat dat is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:14

Meest ideaal is dan box formaat op steen en met hekwerk.

Ik geloof je ook wel, maar waar je voor op moet passen is dat ze door achterover hangen bijv gewicht verplaatst en juist wel een been extra belast.
Je zegt dat ze het been niet mag belasten, maar dat doet ze nu ook natuurlijk. Ik zie paarden met ballen aan touwtjes of die likstenen daar juist veel teveel op bewegen in de stal, die daarvoor veel te klein is.

Heeft ze een buiten deur? Dan die half open en een kruiwagen of bak met hooi ervoor? Dan staat ze in ene goede houding, kan alles zien......
Inderdaad ook wilgen takken.

En je hebt tegenwoordig ook snuffelmatten en slowfeeder bakken voor paarden. Dan doe je daar haar voer in.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 17:41

Ze heeft niet echt een buitendeur, maar ik denk niet dat ze achter een kruiwagen blijft := Ze is eigenlijk een ontzettend braaf paard, maar ze vindt gewoon 'rennen' en uit haar plaat gaan een van de tofste dingen die er zijn denk ik. Mogelijk heeft ze zo ook haar blessure opgelopen, ik heb haar namelijk wel al enkele keren zien vallen op de weide of (ruime!) paddock.

Nee, teveel te doen bewegen door een liksteen is idd ook geen goed idee, zonder staat ze an sich rustig. Dus an beter geen liksteen, denk ik?
Snuffelmatten zijn wel een idee! Dat gaat niet echt in de stal denk ik, maar dat kan ze wel mooi doen in de poetsplaats of op het harde terwijl ik erbij sta, vindt ze vast geweldig. Ze heeft trouwens wel een soort luikje, dat open staat, waardoor ze de gang in kijkt. Rechts van haar is buiten (ze staat naast de deur en de deur is normaal gezien open) en links van haar komt het gangetje uit in de poetsplaats, dus ze kan beide kanten opkijken en er is altijd wel wat te zien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:47

Ik zou dat paard zeker op een dik strobed zetten. Daar kunnen ze goed in scharrelen, dan zijn ze bezig zonder rare dingen te doen. Natuurlijk wel opletten voor koliek als je paard dat niet gewend is.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:04

Uncle Jimmy Hanging Ball viel hier goed in de smaak (suikervrij)! Daarnaast verstopte ik Hay Chunks in het stro (wel langs de randen zodat ze er niet op ging staan of liggen). En wilgentakken vinden ze ook heerlijk. En vrijheidsdressuur oefeningen in de stal om mentaal bezig te blijven.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 19:19

Ik denk dat ik een stel hay chunks ga proberen in een mini-netje. Ik kan ze ook in de stal op de grond proberen verstoppen of er een in haar eetbak leggen, dan heeft ze in elk geval altijd al eits te knabbelen. Ze heeft ook hooi, maar toch...En het is ook 'gewoon' ruwvoer/hooi, dus dat is dan ineens nog gezond ook.
Thanks voor de tip! ik had nog nooit van die chunks gehoord.

Wilgentakken ga ik idd regelen. Wat vrijheidsdressuur betreft, dat doen we wel een beetje maar na tien minuten zijn we er allebei wel klaar bij. We zin erg beperkt wat betreft oefeningen, ik kan haar geen buiging gaan aanleren op dit moment.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 20:53

Nee, je moet wel wat voor de stal hangen zoals een staldoek of touw/ketting. Achter een kruiwagen blijven ze maar tijdelijk staan meestal.

Ik zou wel opbouwen met dingen verstoppen. Mijn ene merrie zou juist heel fanatiek worden en veel te snel, teveel etc willen.

Zo een snuffelmat met voer kan je ook in de voerbak leggen bijv.

Er zijn ook leuke fysio, rek en strek oefeningen met voertjes bijv, maar ook dan weer opletten bij gewichtsverplaatsing.

Draaien ze trouwens muziek bij je op stal? Ik heb ooit gelezen dat klassieke muziek op stal ook rust kan geven.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 20:56

Als ik dingen verstop, blijf ik er hoe dan ook bij, of toch in het begin, en ik ga haar geen kilo's wortels oid in 1x voeren.

Ze heeft een luik in haar stal, maar ze kan niet uit haar stal an sich. De deur kan niet open blijven staan omdat die het gangpad dan deels blokkeert, dat is niet handig. En jep, muziek staat aan! Al is het meestal gewoon de radio.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:08

Ik ken wel mensen die wat spel doen met hun paard en in principe hoeft dat maar kort. Even de kruiwagen ervoor als je bijv achterin de stal wil uitmesten. Gewoon even iets anders.

Snuffelen, of andere denk spellen, doe je maar kort. Maar het is beter dan niet of niks.

Klassieke muziek zou echt rustgevend zijn. Misschien mogelijk als de rest buiten staat?

En gewoon in of voor de stal erbij zitten en voorlezen. Hadden ooit ergens iemand op stal die dat deed bij een paard met hele lange boxrust. Haar theorie was; Door het rustig praten/vertellen is jouw hartslag en ademhaling heel rustgevend. + de aandacht en tijd samen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:11

Afbeelding
Ik heb een hooinet, en daar een oude bal (voetbal of basketbal)in. Dan een strotouwtje net boven de rand om het net strak om de bal te houden.
Door 't net steek ik dan een paar wortels of bleekselderij. Zijn ze hier wel effe mee aan de gang :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:24

Oeh lastig. Wilgentakken zou ik zeker overwegen. Ik hoop dat je ze nog kunt vinden deze tijd van het jaar.
Verder zag ik laatst bij een paard met stalrust allemaal kleine hooinetjes op verschillende hoogten en plekken in de stal. Denk dat er wel eens stuk of 10 hingen. Een hooibal, ronde netten, vierkante netten, hooitas, verschillende maaswijdtes. En daar zat dan hooi in, maar ook wortels zoals hierboven of haychunks. Zelfs de wilgentakken en verse kruiden gingen in hooinetten.
Misschien kun je hier wat ideeën op doen: https://www.facebook.com/groups/PassivePhysio/
Dit is wel gericht op buiten, maar er staan ook wel ideeën op voor het aanbieden van snacks, enz.

Edit: ik kan de kleine hooinetten niet meer vinden. Maar zij had er wel een stuk of 10 hangen. Variërend van formaat voetbal tot formaat skippybal. Met hooi, verse planten/kruiden, haychunks, enz. Wilgentakken kun je ook met strotouwtjes aan de spijlen binden of er doorheen vlechten. En je hebt hooiballen.
Dit soort dingen denk ik dan aan.

Afbeelding

Afbeelding

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-21 18:49

@silly, dat is geniaal gevonden, dat ga ik proberen!

Ik heb gelukkig vrije toegang tot bamboe (eetbare voor paarden), die heb ik eergisteren door de tralies van haar stal gevlochten en ik denk dat ze daar toch wel eventjes mee bezig is geweest! Aan wilg kan ik wel geraken, maar met dit weer kan je geen takken van een boom afhalen dus dat zal eventjes moeten wachten.
Voorlopig doorstaat ze haar stalrust goed, ik denk niet dat ze het fijn vindt (logisch), maar ze gedraagt zich wel voorbeeldig. Ze mag elke dag een half uurtje oid op de poetsplaats staan, wanneer de stallen uitgemest worden, en 's avonds haal ik haar er al gauw nog bijna anderhalf uur uit, waarvan we de aanbevolen 20 minuten stappen en verder vooral poetsen en prutsen. Hier ligt ook sneeuw en alles op stal ligt spekglad, dus nu stap ik er voor de veiligheid maar niet mee... als ze nu schuift, maak ik alles mogelijk nog veel erger. Hopelijk kan ik haar morgen wel stappen, ik ga er in elk geval hoe dan ook heen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:35

Ik lees hier even mee, mijn paard moet 3 maanden op boxrust met 20-30 minuten stappen per dag op een zachte gelijkmatige ondergrond. Ik heb precies hetzelfde issue als jij met jouw paard TS. Hij mag in principe op een klein stukje buiten, maar gaat daar ook dusdanig uit z'n plaat dat dat eigenlijk geen optie is. Ik krijg van de DA wel kalmeringspasta zodat ik hem veilig kan stappen, wellicht is dat voor jou ook een optie?

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:02

Je kan ook buiten gaan grazen, het stappen aan de hand opdelen door ergens heen te stappen, dan 10-15 min (of langer :brr: ) te grazen en dan weer terug te lopen. Of 5 min stappen, gras happen en dan weer verder. Of je loopt naar de rijbak en gaan in de rijbak staan in het midden waar anderen aan het rijden zijn, toch even wat anders, als je toch mag stappen. :j

Zet hem in een andere stal, aan de stal gebonden elders, poetsplaats half u tijdens het uitmesten bv, naast de stapmolen of ergens buiten vastbinden, dat kan ook in de paddock. Je kan ook een 'stand' in de paddock fabriceren door de ruimte klein te maken en dan je paard of vast te houden of vast te binden (zodat die niet uit zijn plaat gaat, noem maar wat).

Beetje veel troep maar een voetbal in de stroop met wat havervlokken of muesli werkt ook bv. Een wortelketting maken, een flos (van een hond) aan de stal binden. Er zijn genoeg opties te verzinnen. Je paard leren kleuren onderscheiden (al dan niet met voedselbeloning).

Sterkte! :knuffel:

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:18

Het is gewoon even het doorbreken van de gewoonte. Paarden zijn gewoontedieren dus moeten er even aan nieuwe situatie wennen; dan gaat het eigenlijk altijd wel goed.. De beste afleiding is fourageren, dus zorg voor ruim voldoende, liefst onbeperkt beschikking tot hooi en gooi de (weinige) brokjes of muesli die ze mss nog krijgt tussen het stro op de grond, zodat ze ook weer even bezig is.