Passie en plezier weg met eigen pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TisMO

Passie en plezier weg met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:01

Dag iedereen
Dit staat in de verkeerde topic maar ik weet niet hoe ik het moet veranderen.
Mijn probleem is nu dat ik geen plezier en passie meer heb om te werken met mijn eigen paard. Ik zou niet weten hoe dit kan want mijn droom was altijd om een eigen paard het is een 4-jarige merrie en ik heb al veel problemen ermee gehad en daardoor ben ik dus mijn passie kwijt geraakt. Ik heb haar iets meer dan 2 maanden dus ook niet lang. Verkopen wil ik niet direct doen ik wil er gewoon een klik mee hebben en plezier. Ik heb haar in de winter aangekocht dus dat is ook niet een perfecte timing. Het winterweer heeft er ook mee te maken want wij hebben alleen een buitenpiste en ligt altijd onder water. Als ik dan iets leuks wil doen kan ze het nog niet of vind zij zelf het niet leuk. Ik heb gewoon het gevoel dat ik haar niet begrijp. Ze heeft al veel leed en pijn meegemaakt dus ze heeft wel al wat vertrouwen in mensen kwijt. Ik weet niet hoe ik dat moet oplossen. Maar ik heb gewoon geen motivatie meer en plezier. Ik vind dit echt heel jammer want mijn grootste droom was een eigen paard. En nu heb ik er geen passie meer voor, ik hoop gewoon zo dat dit terug zal komen wanneer het zomer wordt.

SeaSide

Re: Passie en plezier weg met eigen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:05

Misschien is het een idee om hulp te zoeken bij een instructie (evt grondwerk). Misschien kan je op die manier het plezier terug vinden en een betere band met je pony krijgen, 4 jaar is ook nog erg jong voor een pony.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:06

In de winter vind ik het ook altijd lastig. Voel modder, korte dagen, paarden altijd vies en nat. Enige verschil is dat ik de pony’s al 24 jaar heb en ik het accepteer dat ik niet veel meer kan doen door hun leeftijd. Ze worden verzorgt en staan heerlijk overdag buiten en s nachts binnen. In het geval van een vierjarige zou ik adviseren om haar gewoon de rust te geven tot het voorjaar en dan weer op te pakken. Tot die tijd lekker binden door te knuffelen en borstelen. Kijk dan eens verder of een eigen paard misschien niet iets is wat bij je past.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:07

Het lijkt er op dat je een paard hebt gekocht dat nog veel te groen voor je is.
Helaas doen erg veel mensen dat bij een eerste eigen paard.
Dat is dan toch investeren in (grondwerk) lessen en samen gaan leren om alles te kunnen.
Maar dat is niet in een vingerknip gedaan, daar heb je geduld voor nodig .
Wil je zo hup rijden dan kun je beter een 12 jarige kopen die alles al kent.
Dus dat is toch een overweging waard, je paard weg doen aan iemand die wel dat geduld heeft.

Zonder goede bak kun je ook gaan wandelen, gewoon aan de hand, dan leer je samen ook veel.
Misschien is er een goede bak in de buurt, wandel je daar heen en neem je daar een half uurtje les?
Wil je een band met je paard zul je er toch echt energie en tijd in moeten stoppen, anders komt het ook in de zomer niet, want ook dan kent ze niet ineens alles.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:07

Ga lekker grondwerken! Daar heb je geen rijbak voor nodig, stuk weiland kan ook prima. Of zelfs tijdens het wandelen met haar in het bos.

Het klinkt alsof je het jezelf erg moeilijk hebt gemaakt, een jong paard met een rugzakje. Daar zal je veel geduld mee moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:10

Ik zou zo zeggen, geef het wat tijd. Een band met een paard opbouwen duurt even. Ze is erg jong en ze moet dus nog veel leren, logisch dat ze bepaalde dingen niet kan.
Maar wat je niet moet doen is bij het minste geringste tegenslag de handdoek in de ring gaan gooien. Daar heb je allebei niks aan. Dus neem les.
Laat een zadelmaker komen, want lees dat er veel problemen zijn geweest.
Waarom zo een jong paard, ervaring is daarbij wel handig en als je dat te weinig hebt en het paard moet nog veel leren, lijkt me dat geen handige combi.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:19

Een jong paard met al een flink gevuld rugzakje, als eerste eigen paard, met zelf nog geen ervaring, in de winter, zonder fijne hulp bij de hand, klinkt als een recept voor teleurstelling.

Welke van deze factoren kun je veranderen, zodat het weer leuk wordt?

Je kunt sowieso les gaan nemen. Ook in grondwerken, opvoeden, en voorbereiding op wat komen gaat. Daarnaast is het misschien leuk, veilig en leerzaam, om een ervaren verzorger/toekomstig bijrijder te zoeken. Kun je gezellig samen aan de slag met je paard.

Is dat evt een optie voor je?

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:25

Eatshay schreef:
Een jong paard met al een flink gevuld rugzakje, als eerste eigen paard, met zelf nog geen ervaring, in de winter, zonder fijne hulp bij de hand, klinkt als een recept voor teleurstelling.

Je kunt sowieso les gaan nemen. Ook in grondwerken, opvoeden, en voorbereiding op wat komen gaat. Daarnaast is het misschien leuk, veilig en leerzaam, om een ervaren verzorger/toekomstig bijrijder te zoeken. Kun je gezellig samen aan de slag met je paard.

Ja zeker, dit heb ik ondertussen al wat gevonden. Samen met die persoon is het wel leuk maar alleen weet ik dan nooit wat ik moet doen. Het lezen dat ik misschien een ander paard moet kopen heb ik echt gevoel dat ik ga Wenen want ik wil zo graag dat het lukt.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:26

TisMO schreef:
Eatshay schreef:

Ja zeker, dit heb ik ondertussen al wat gevonden. Samen met die persoon is het wel leuk maar alleen weet ik dan nooit wat ik moet doen. Het lezen dat ik misschien een ander paard moet kopen heb ik echt gevoel dat ik ga Wenen want ik wil zo graag dat het lukt.

Verkopen vind ik ook al wat snel, het zou allemaal natuurlijk makkelijker zijn als ik haar verkocht maar ik kan het gewoon niet. Ik wil zeker tot de zomer lijkengif het gaat.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:26

Is tijdelijk verhuizen naar een locatie waar wel een binnenbak is een optie?
Dan kun je tenminste door trainen en les / begeleding nemen is erg raadzaam.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:32

myk_en_shant schreef:
Is tijdelijk verhuizen naar een locatie waar wel een binnenbak is een optie?
Dan kun je tenminste door trainen en les / begeleding nemen is erg raadzaam.

Dat is niet echt een optie voor dit jaar doordat als ze verhuist heel veel stress krijgt en de winter is bijna over.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:33

TO, als je "steeds niet weet wat je moet doen", is het echt aan te raden om les te gaan nemen.
JUIST als een jong paard wat al zoveel meegemaakt heeft je zo aan het hart gaat, vind ik echt dat je als eigenaar de plicht hebt om het paard te gaan helpen. En dat kun je duidelijk niet alleen. Dus LAAT je helpen. Dat is geen schande, of raar, maar juist hartstikke verstandig en ook in het belang van je paard, jullie beider veiligheid, en je eigen carrière als paardeneigenaar.
Je kunt bv op subforum ED een oproepje plaatsen of iemand in jouw omgeving een leuke instructeur weet die jullie kan begeleiden. Of misschien is er wel een leuke en ervaren Bokker die bij jou in de buurt woont die het leuk vindt om jullie (desnoods een tijdje) uit de brand te helpen.

Maar echt, zoek hulp. Dit red je niet (veilig en leuk) alleen.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:38

[quote="Eatshay"]TO, als je "steeds niet weet wat je moet doen", is het echt aan te raden om les te gaan nemen.
JUIST als een jong paard wat al zoveel meegemaakt heeft je zo aan het hart gaat, vind ik echt dat je als eigenaar de plicht hebt om het paard te gaan helpen. En dat kun je duidelijk niet alleen. Dus LAAT je helpen. Dat is geen schande, of raar, maar juist hartstikke verstandig en ook in het belang van je paard, jullie beider veiligheid, en je eigen carrière als paardeneigenaar.
Je kunt bv op subforum ED een oproepje plaatsen of iemand in jouw omgeving een leuke instructeur weet die jullie kan begeleiden. Of misschien is er wel een leuke en ervaren Bokker die bij jou in de buurt woont die het leuk vindt om jullie (desnoods een tijdje) uit de brand te helpen.

Maar echt, zoek hulp. Dit red je niet (veilig en leuk)

Dit heb ik al gevonden, dit helpt ook enorm maar deze kunnen ook niet altijd.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:42

Joh dan gewoon lekker op de andere dagen genieten van een poetsje, worteltje erin drukken, en gewoon fijn bij elkaar zijn. Je hebt geen haast, jullie hebben met een beetje mazzel nog een jaartje of 25 de tijd samen.
Voel je niet bezwaard als je een dag niets anders doet dan alleen de basisverzorging van voeren, mesten en checken of alles OK is hoor. Daar is niks mis mee.

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:45

Eatshay schreef:
Joh dan gewoon lekker op de andere dagen genieten van een poetsje, worteltje erin drukken, en gewoon fijn bij elkaar zijn. Je hebt geen haast, jullie hebben met een beetje mazzel nog een jaartje of 25 de tijd samen.
Voel je niet bezwaard als je een dag niets anders doet dan alleen de basisverzorging van voeren, mesten en checken of alles OK is hoor. Daar is niks mis mee.

Dus je denkt niet dat ik haar moet verkopen?

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:49

Nou, zeker niet om rottig te doen, maar ik denk dat je haar beter wel kan verkopen. Zoals ik het lees, vind je het niet leuk om haar nieuwe dingen te leren. Dan moet je geen paard van 4 jaar kopen, maar een paard wat de dingen die jij graag doet leuk vind.

Als je wat meer ervaren was had je kunnen weten dat je met een paard van 4 niet alles meteen kan doen en zeker niet als je haar nog maar 2 maanden hebt. Je kunt je afvragen of die passie er überhaupt was, als je er na 2 maanden al geen plezier meer in hebt. Dus denk er nog eens goed over na of een eigen paard wel zo’n goed idee was, beter een droom kan blijven, of welk paard er wel in je plaatje zou passen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:52

Of je haar moet verkopen is wat je er zelf van gaat maken :) :j

Je gaat les nemen, je inzetten, er veel energie in stoppen, nee dan is dat zeker niet nodig.
Lekker tutten en wandelen is óók er energie in stoppen.

Je kan ook zeggen, ze kan niets, ze vind het niet leuk, de bak is slecht, dan kom je niet verder.
Dat is wat ik eerder wilde zeggen met, dan had je beter een 12 jarige kunnen kopen. :)
En vergeet niet, iedereen heeft wel eens een dipje met zijn paard.
En het zijn geen robotjes, wat gisteren goed ging hoeft vandaag niet zo te gaan.
Zeker niet bij een jong paard dat alles nog moet leren. Dan heb je veel tijd en geduld voor nodig.

De keuze is aan jou. :)

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:54

TisMO schreef:
Eatshay schreef:

Dus je denkt niet dat ik haar moet verkopen?

Oh maar dat zeg ik niet, want ik vind de combi groene ruiter met groen paard echt een hoogst onverstandige. En als dat paard dan ook nog een rugzakje heeft en de groene ruiter onvoldoende begeleiding, zie ik in gedachten wel allerlei rampscenario's voltrekken.
Maar jij geeft aan er per se voor te willen gaan en niet te willen verkopen. Dan zie ik geen reden om daar op door te gaan lopen drammen. Ik ben je moeder niet ;)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:59

Ik snap het wel TS. Ik denk echt dat het winterweer mee kan spelen. Onze pony is bijv. veel frisser en wat lastiger te rijden. Het is koud of het regent alleen maar. Dat maakt afwisseling ook lastig en juist afwisseling maakt dat het leuk is voor jou en je pony.

Heb je les? Met een jonge pony zou ik dat sowieso doen. Heb je de mogelijkheid om in de buurt naar een binnenbak te gaan? Dan zou je daar bijv. dingen met haar kunnen doen die je nu in de buitenbak niet kunt doen; een keer een sprongetje bijvoorbeeld. Of een keer een andere les.

Mijn dochter vindt het in de winter ook altijd lastiger hoor. Je gaat niet zo makkelijk even lekker op buitenrit, rijden is lastig als alles bevroren is.
Ik zou, als je het ziet zitten, het echt even de tijd geven tot het wat mooier weer wordt en in de tussentijd echt les nemen.
Heb je iemand met wie je evt. samen kunt rijden? Dat maakt het ook leuker.

Overigens is het niet zo gek dat je haar na 2 maanden nog niet begrijpt. Dat kan soms wel een jaar duren voordat je het gevoel hebt dat je echt een combinatie bent.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:14

Ik krijg een beetje het idee dat mensen die voor het eerst een eigen paard kopen het idee hebben dat ze echt heel idilisch een mooie band op kunnen bouwen met hun paard. Dat hun nieuwe paard hen overal door de weide volgt, dat het paard precies doet wat je wilt, dat je zonder tuig de zonsondergang tegemoet kunt galopperen met je handen in de lucht. Met andere woorden, een veel te optimistisch beeld van wat het is om een eigen paard te hebben.
Het is gwoon hard werken, koud, nat, onenigheid, moeilijkheden, heel veel leren. Je paard is nog een puppy, niks gaat vanzelf, je moet echt investeren en hard werken om haar wat te leren. Dat vergt geduld, en het is niet altijd leuk.
Dus ja, heb geduld, maak kleine stappen, focus op een paard wat netjes met je mee loopt, netjes voetjes geeft, rustig blijft staan bij het poetsen, een beetje wandelen. Dan heb je al een aardig stuk te pakken.

Afbeelding

TisMO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 15:20

Ik ga mij proberen in te zetten en ik wil echt veel dingen leren aan haar maar weet niet hoe te beginnen. En zeker is het weer dat nu niet meevalt. In de gietende regen kan je moeilijk rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:26

Dat denk ik ook earth.
Te veel mensen kopen een jong dier want dan kunnen ze heel romantisch een band mee opbouwen.
En met veel geluk lukt sommige dat snel.
Maar in de meest gevallen lukt dat echt niet zonder heel veel dalen...als het al lukt. Want het paard walst letterlijk en figuurlijk over de eigenaar heen.
En de mensen die ze dan heerlijk over het strand zien galopperen zijn de mensen met meer ervaring en ook al jaren tijd er in gestopt hebben.
Maar die 4 jarige was zo goedkoop en die band word zo geromantiseerd. En ouders geen ballen verstand van paarden kopen dat goedkope paard, want die 12 jarige die alles al kent en daarom duurder is, is ook zonde van het geld. Een paard is een paard.

Een paard opleiden kost tijd, moeite en vooral veel hulp van buiten als je zelf de ervaring nog niet hebt.

TisMO schreef:
Ik ga mij proberen in te zetten en ik wil echt veel dingen leren aan haar maar weet niet hoe te beginnen. En zeker is het weer dat nu niet meevalt. In de gietende regen kan je moeilijk rijden.

waarom kun je in de gietende regen niet rijden, longeren of aan de hand wandelen?
Kan prima hoor. :j

Hoe te beginnen is vragen of iemand op stal (met veel ervaring) je kan helpen.
Elke week les halen in omgang en daarna met longeren en rijden.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:28

een jong paard is echt niet makkelijk en zeker niet als het er ook nog eentje is met een trauma. Het kost heel veel tijd om een paard goed gedrag aan te leren. Dat gaat (letterlijk) met vallen en opstaan. Je bent zo 2 jaar verder voordat het ergens op lijkt (niet meer op de de onderste 2 plaatjes van hierboven), zeker als het je eerste paard is. Het bovenste plaatje: jaaaaaren verder.....
Als je dat niet wilt, wat ik heel goed begrijp, dan kun je haar beter verkopen en een wat ouder, al goed opgevoed en opgeleid paard kopen.

Als je het wel wilt: dan heb je zeker veel hulp nodig van instructeurs, stalgenoten en dergelijke. Af en toe een keer een lesje, werkt niet. Want je paard is jong en doet het nog niet volgens het boekje.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:44

Je kan het dier ook een tijdje bij iemand zetten (trainer) of er op op jouw stal een ervaren iemand op laten rijden die er echt dagelijks mee aan de gang gaat en dan jij er weer op onder de begeleiding daar van en dat je weer vertrouwen en plezier krijgt. Het paardje is erg jong en nog in een leer fase.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:45

Dat je na twee maanden al geen lol meer hebt in je paard is natuurlijk erg vervelend voor je. Je kunt er goed over nadenken waar dat in zit, en dan een plan maken hoe dat op te lossen. Ik denk vooral dat je met een jong paard niet teveel ineens moet verwachten. als jij lol kunt halen uit kleine sprongetjes vooruit, dan zou ik lekker met haar aan de slag gaan.
Als jij geen zin hebt om met slecht weer de natte bak in te gaan, dan kun je ook kijken of daar een oplossing voor is, zoals wandelen in de omgeving op het moment dat het droog is, haar af en toe een dagje laten staan, een andere bak opzoeken die wel te rijden is.
Denk vooral in oplossingen en maak een plan (met daarin veel kleine stappen). Als je een plan hebt, geeft dat meestal energie om ergens aan te beginnen. Daarbij denk je bij het maken van het plan vaak ook na over wat logisch is, wat mogelijkheden zijn, etc. En ook over wat jij lastig vindt en hulp bij nodig hebt. En de hulp kan ook van een vriendin of bijrijder/ verzorger zijn, dat hoeft niet gelijk een dure instructrice te zijn. Bedenk echter wel dat een vierjarige opleiden een vak apart is.

Veel succes want het is jammer als je zo snel het gevoel hebt dat je droom in duigen valt.