Dilemma; verkopen of verhuizen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinezz_S

Dilemma; verkopen of verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 11:35

Ik heb een knappe KWPN merrie (paard) van 13 jaar die we zelf gefokt hebben en met veel emotionele waarde. Haar moeder hebben we 6 maanden geleden in moeten laten slapen. De paarden hebben tot die tijd altijd ( op 7 maanden opfok na) bij elkaar op een wei vlak bij ons huis gestaan.
Nu kwam ze door het overlijden van haar moeder alleen te staan en is ze verhuisd naar een stal vlakbij waar ze met 2 andere paardjes staat.
Vanaf het begin gaat het al niet goed. Ze heeft zich gehecht aan 1 van de pony's daar en zodra die weggaat gaat ze compleet door het lint. Wat we ook doen ze is in blinde paniek! Ze sloopt zelfs een hele stevige stal. Ze heeft extreme verlatingsangst. De situatie daar is niet meer houdbaar en wordt ook gevaarlijk.
Ze is niet gelukkig en teruggaan naar haar oude wei is geen optie meer. En ik kan haar qua tijd niet bieden wat ze nodig heeft en op een pensionstal zetten in Utrecht is ook financieel geen optie.
Nu ben ik op zoek naar een goede oplossing voor haar en wellicht dat iemand voor mij een gouden tip of adres heeft.
Ik zoek een plek voor haar waar ze nooit alleen zal komen te staan (liefst in de buurt van Utrecht maar een goede stal is belangrijker). Waar ze veel buiten staat met mogelijkheid tot schuilstal.
Ik sta open voor suggesties :o

Brainless

Re: Dilemma; verkopen of verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:43

Het moeilijke van verhuizen naar een andere plek is dat er daar dan maar 1 pony/paard bij moet staan die dus niet weggaat.
Dit omdat ze zich hecht aan 1 paard.
Als ze op een andere plek komt met meerdere paarden is de kans dat ze zich weer hecht aan 1 groot en die kan dan niet meer (zomaar) weg.

Particulieren thuis die 1 maatje zoeken, zijn juist vaak op zoek naar een weidemaatje die thuis blijft als ze hun paard gebruiken.
Verlatingsangst is wat te trainen, maar het zal nooit over gaan.

Mijn arabier heeft het ook, kan dan ook niet op staal want hij beschadigd zichzelf, maar hem laat ik in de wei.
Dan rent hij meer km's dan de pony die ik meeneem, maar hij beschadigd zichzelf niet.

Als jij rust wilt hebben dat het goed gaat, kun je beter op zoek naar weer een plekje (wei+schuilstal) voor jezelf en dat je er een weidemaatje bij zet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:49

Ik zou op zoek gaan naar een plek waar ze in een (grotere) kudde staat. Ik ken paarden die nooit ook maar een beetje verlatingsangst in zich hadden, maar het moment dat die maar met 1 of 2 andere paarden kwamen te staan, was het ineens onrust wanneer er een paard de wei uit werd gehaald. Paarden zijn in principe niet gemaakt om in zulke kleine groepjes te leven. Alleen zijn paarden zo flexibel dat ze zich er vaak wel aan aanpassen, maar je ziet, zodra er dan 1 factor verandert, zit je in de problemen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:54

@Gini
Mijn arabier stond diverse keren met meerdere paarden en toen had hij zich ook aan 1 paard gehecht.
In een te grotere (gemengde) kudde gaat hij zich weer heel vervelend gedragen (op/wegjagen) ook al hebben ze voldoende ruimte.

Hem zet ik sowieso niet op stal als zijn maatje weggaat, anders breekt hij echt de boel af.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:59

Een van onze ruinen heeft dat ook, hecht zich aan 1 paard, met hoeveel hij ook in de kudde staat maakt hem niet uit, als die ene weg gaat om te rijden is het paniek. Dat is het lastige dat je dat niet echt kunt sturen met wie ze vriendjes worden. Nu staan ze aan huis en in de loop van de jaren is het wel beter geworden met een poosje alleen zijn als ik de ander mee neem voor een ritje door het bos. Helemaal rustig zal hij nooit worden denk ik.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:02

Ik weet niet of je nog actief wat met haar wil doen? Of haar een soort van tijdelijk op rust wil zetten?

Ik kwam pas deze advertentie tegen...lijkt me echt een paardenparadijs...( zelf geen directe ervaring met de locatie hoor)
Maar wel ver uit de buurt...

https://m.facebook.com/groups/162986228 ... 720795350/

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:11

Brainless schreef:
@Gini
Mijn arabier stond diverse keren met meerdere paarden en toen had hij zich ook aan 1 paard gehecht.
In een te grotere (gemengde) kudde gaat hij zich weer heel vervelend gedragen (op/wegjagen) ook al hebben ze voldoende ruimte.

Hem zet ik sowieso niet op stal als zijn maatje weggaat, anders breekt hij echt de boel af.

Uiteraard is er geen 'one solution fits all'. Vriendschapsbanden binnen kuddes komen zeker voor en dat er dan onrustig gereageerd wordt wanneer je net het beste vriendje wegneemt, dat kan zeker. Maar echte verlatingsangst dat je vreest dat het paard zich gaat blesseren binnen een kudde, heb ik nog maar met 1 paard gezien. Dat paard bleef rondjes lopen in de wei, hoeveel andere "vriendjes" die ook had.
1 paard op alle paarden die ik gekend heb vind ik echter een mooi percentage om 'een kudde' alsnog als oplossing aan te dragen aan TS. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:20

Het vervelende is dat je ziet dat als ze eenmaal (ernstige) verlatingsangst hebben (of er gevoelig voor zijn) ze juist vaak 1 vriendje opzoeken om daar altijd bij te zijn.
Ik ken helaas meerdere paarden maar die staan nu privé met of hun oude maatje die is mee gekomen of ze staan samen met 1 (nieuw) weidemaatje waar zij zich aan binden.

Mijn vriendin heeft er 1 die je zelfs niet de kudde uitkrijgt zonder zijn maatje.
Mijn arabier gaat gelukkig prima alleen op pad, alleen als zijn vriendje weggaat is het drama.
Vroeger vloog hij gerust door de draden er achter aan maar dat doet hij niet meer.
Wel ploegt hij de wei om en schreeuwt de boel bij elkaar dat zelfs de paarden van de buren terug gaan hinniken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:24

Dat is zeker waar. Als een paard 13 jaar op manier A gehouden wordt, mmmm, dan is het moeilijk om ineens naar manier B of C over te schakelen. Dat vergt dan veel meer tijd en in tussentijd moet het wel werkbaar blijven. Stallen of omheiningen slopen, dan blijf je niet koelbloedig toekijken langs de kant onder het mom 'ze went wel'.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:27

Ik weet niet of je er voor open staat, maar je zou je paard uitstekend homeopatisch kunnen ondersteunen in deze verlatingsangst?

Dinezz_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 17:14

Brainless schreef:
Het vervelende is dat je ziet dat als ze eenmaal (ernstige) verlatingsangst hebben (of er gevoelig voor zijn) ze juist vaak 1 vriendje opzoeken om daar altijd bij te zijn.
Ik ken helaas meerdere paarden maar die staan nu privé met of hun oude maatje die is mee gekomen of ze staan samen met 1 (nieuw) weidemaatje waar zij zich aan binden.

Mijn vriendin heeft er 1 die je zelfs niet de kudde uitkrijgt zonder zijn maatje.
Mijn arabier gaat gelukkig prima alleen op pad, alleen als zijn vriendje weggaat is het drama.
Vroeger vloog hij gerust door de draden er achter aan maar dat doet hij niet meer.
Wel ploegt hij de wei om en schreeuwt de boel bij elkaar dat zelfs de paarden van de buren terug gaan hinniken.

Ik kan haar helaas niet op de wei laten staan. Ze komt er uit en ze is al eens bijna de drukke 80 km/u weg opgevlogen waar de stal aan ligt om haar maatje te volgen. Gelukkig liep het dit keer goed af maar de wei is geen optie inderdaad. De situatie wordt steeds onveiliger helaas voor haar en anderen.

Dinezz_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 17:15

Eatshay schreef:
Ik weet niet of je er voor open staat, maar je zou je paard uitstekend homeopatisch kunnen ondersteunen in deze verlatingsangst?

Ik sta voor alles open als het voor haar maar goed is. Heb je meer info?

Dinezz_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 17:15

Gini schreef:
Dat is zeker waar. Als een paard 13 jaar op manier A gehouden wordt, mmmm, dan is het moeilijk om ineens naar manier B of C over te schakelen. Dat vergt dan veel meer tijd en in tussentijd moet het wel werkbaar blijven. Stallen of omheiningen slopen, dan blijf je niet koelbloedig toekijken langs de kant onder het mom 'ze went wel'.

Nee dit is inderdaad vanwege de veiligheid geen optie :(

Dinezz_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 17:21

Vleddertje1 schreef:
Ik weet niet of je nog actief wat met haar wil doen? Of haar een soort van tijdelijk op rust wil zetten?

Ik kwam pas deze advertentie tegen...lijkt me echt een paardenparadijs...( zelf geen directe ervaring met de locatie hoor)
Maar wel ver uit de buurt...

https://m.facebook.com/groups/162986228 ... 720795350/

Zoiets is ook een optie zeker. Ik heb ook gekeken bij klavertje 4 in Brabant beetje hetzelfde principe en kan ik haar ook nog rijden. Ik denk dat dat op dit moment voor mij en haar de beste oplossing is inderdaad. Anders moet ik haar verkopen en weet ik ook niet waar ze terecht gaat komen.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 17:38

Waar sta je? Aangezien je aangeeft omgeving utrecht weet k misschien nog wel iets.

Dinezz_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 19:26

Benthhh schreef:
Waar sta je? Aangezien je aangeeft omgeving utrecht weet k misschien nog wel iets.

Ze staat nu nog in Boxtel (Brabant) maar ik woon in Houten. En ik was daarom daar in de omgeving aan het zoeken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:36

Als je echt een grote kudde zoekt, met 24/7 buiten, kan ik ue Nature Horse Paradise in Zeewolde aanraden

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 19:48

Oefenen! Heeft mij toen enorm geholpen. Paard even weg, jouen gaat dan in paniek, en paard weer terug. Elke keer iets langer. Ze moeten leren dat ze weer terugkomen

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:25

Dinezz_S schreef:
Eatshay schreef:

Ik sta voor alles open als het voor haar maar goed is. Heb je meer info?

ik weet niet of ik hier namen mag noemen en ervaringen mag delen, dus ik doe je voor de zekerheid wel even een PBtje.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:34

Misschien is het handig om te vermelden wat je budget is. Ik ken wel een aantal plekken in de buurt van Utrecht met 24/7 buiten en schuilstal.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:52

Na zoveel jaar samen met haar moeder is het voor haar enorm wennen aan een andere situatie. Ze voelt zich domweg onveilig zodra er 1 van de 2 paarden waar ze nu bij staat weg gaan voor activiteiten. Zij weet niet dat die wel weer terugkomen.
Wellicht is de tip haar op een PP te zetten in een grotere kudde een heel goede, ze leert dan het 'kuddegevoel' beter en er zijn altijd genoeg van de kudde over als er een paar uitgehaald worden om te rijden oid. Haar gevoel dat ze onveilig is zal hopelijk dan afnemen.

Dinezz_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 10:22

Jessica_K schreef:
Misschien is het handig om te vermelden wat je budget is. Ik ken wel een aantal plekken in de buurt van Utrecht met 24/7 buiten en schuilstal.

Tja dat is lastig om te noemen omdat de plek vooral goed moet voelen. Maar rond de 250 euro pm is dan een bedrag wat ik zou noemen.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 11:35

Ik zou het toch proberen in een grote kudde, zoals hierboven ergens iemand opperde.
Mijn 2 dames staan aan huis en het is écht geen optie 1 thuis te laten (blinde paniek bij de achterblijver). Ik heb ze voor een paar jaar terug ongeveer een jaar in een natuurgebied gehad, in een kudde van ongeveer 20 paarden, en ondanks dat ze nog steeds echt maatjes waren en samen alles deden, kon ik zonder problemen met één op rit gaan. :j
Is het proberen waard denk ik!

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:09

Ik stuur je even een pb.