Welke belastingen bij pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KellyR

Welke belastingen bij pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 21:54

Hoi allen,

Geen idee of ik hier het antwoord kan vinden. Maar tot dusver heeft mijn Google en bokt zoektocht niet het gewenste resultaat geleid.

Binnen een paar jaar wil ik toch kijken of het mogelijk is om mijn paard aan huis te krijgen.
Omdat ik hem niet alleen wil hebben staan, zou ik er een aantal pensionners willen hebben. Hoeveelheid zal afhankelijk zijn van het stuk grond wat we kúnnen kopen.

Maar met welke kosten moet je nou rekening houden?
En dan heb ik het niet over water/elektra/hooi, maar btw en andere belastingen.

In het mooiste scenario zouden we 25 paarden kwijt kunnen, in kuddeverband, zonder boxen, met inloopstal, met buitenbak. In een ander geval zullen het er maar 4 extra worden :y)

De BTW vrijstelling op de boxen vervalt hierdoor. (35% van de kosten).
Dan heb je nog te maken met 9% voor de sportgelegenheid. En 21% voor de diensten.
Nergens is terug te vinden hoe deze verdeling zit bij een paddock paradise.

Vraag 1: weet iemand hoe deze verdeling bij een PP is?

Dan heb je vervolgens de case dat je de BTW (9%) van het hooi mag door belasten naar je klant, dit mag enkel als zij zelf voeren, schijnbaar.
Zelf dacht ik dan aan de mogelijkheid om een veerdienst in te stellen 1x in de 25 dagen ( 1 dag per pensionner dus).

Maar, hoe zien zij dit voor zich, meestal heb je een totaal tarief voor je stalling, namelijk €300 als voorbeeld.

Vraag 2: hoe gaan we belastingtechnisch om met de kosten van hooi/strooisel tov de pensionprijs.

Vraag 3: Welke belastingen zie ik over het hoofd? Rekent de belasting ook nog inkomstenbelasting?

Vraag 4: zou er iemand een uiteenzetting kunnen maken van de belastingen met bedragen? _/-\o_

De bedoeling is dat wij gewoon blijven werken (wel wat minder) en de stalling zo efficiënt en automatisch mogelijk inrichten. (Met paddock cleaner wat sowieso al 15x sneller is als met de hand) en voerplekken die weinig inspanning vereisen dmv het plaatsen van hele hooibalen, of dicht bij de opslag.

Het is niet ons uitgangspunt om er rijk van te worden, maar wel om zo kosten neutraal mogelijk te kunnen leven. Als er na de BTW nog 40-50% inkomstenbelasting van af gaat, dan moeten we alles echt even goed overdenken of we wel uit gaan komen.

Ben benieuwd naar jullie inzichten.
Laatst bijgewerkt door KellyR op 28-01-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:56

Heb je een bak? Zoja binnen/buiten?
Dit heeft namelijk invloed op de toedeling van de btw tarieven.

Als je geen stallen hebt dan vervalt het 0%, dus vrijgestelde deel en dient daar 21% over betaald te worden.

pluisje88

Re: Welke belastingen bij pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:03

Zo zeg!? 25 paarden kwijt? Hoeveel begin kapitaal heb je dan wel niet om een mega boerderij te kopen? Die word je echt niet kwijt op een paar hectare. Zeker niet als het stuk 24/7 belopen wordt. En daarbij heb je een hele dikke inloopstal nodig wil je alle paarden een kans geven om droog te kunnen liggen. Als de stal te klein is, zoals bij de meeste inloopstallen dan weet je bij voorbaat al dat de laatsten in rang buiten kunnen liggen in de drek..

Belasting heb ik niet heel veel verstand van weet wel dat bij ons een deel van het stalgedrag btw vrij is en een deel wel btw gerekend moet worden.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:12

Je haalt wat dingen door elkaar denk ik..

- De verhuur is onbelast, dat kan een box zijn, maar ook een alternatief daarvoor. (een inloopstal).
- Gelegenheid bieden tot sport is 9%, maar als je enkel een weiland hebt, is er weinig gelegenheid tot sport, met een simpele buitenbak, bied je deze gelegenheid.
- De verzorging, en al het andere is 21%.
Je mag deze 3 evenredig verdelen 3x 33,3% dus.
Verhuur ~91 euro, sport ~99 euro, Verzorging ~110

Stro en hooi zit bij verzorging in.
Je zou het hooi/stro nog apart kunnen factureren op basis van gebruik, dan mag je hier 9% over rekenen, want het is dan voeding voor een consumptie dier.

Inkomstenbelasting staat hier eigenlijk los van, dat betaal je over de winst.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:23

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 22:25

Peerke_ schreef:
Je haalt wat dingen door elkaar denk ik..

- De verhuur is onbelast, dat kan een box zijn, maar ook een alternatief daarvoor. (een inloopstal).
- Gelegenheid bieden tot sport is 9%, maar als je enkel een weiland hebt, is er weinig gelegenheid tot sport, met een simpele buitenbak, bied je deze gelegenheid.
- De verzorging, en al het andere is 21%.
Je mag deze 3 evenredig verdelen 3x 33,3% dus.
Verhuur ~91 euro, sport ~99 euro, Verzorging ~110

Stro en hooi zit bij verzorging in.
Je zou het hooi/stro nog apart kunnen factureren op basis van gebruik, dan mag je hier 9% over rekenen, want het is dan voeding voor een consumptie dier.

Inkomstenbelasting staat hier eigenlijk los van, dat betaal je over de winst.

Alles wat ik gelezen heb is dat dit bij een PP niet het geval is.
Een inloopstal telt niet als box en valt dus niet in de vrijstelling, wordt specifiek genoemd. Mijn instructrice met PP worstelt zelf ook met dit probleem, meer paarden als stallen.
Als dat verandert is zou het alleen maar mooi zijn!

Was de buitenbak in de omschrijving vergeten toe te voegen, die is er uiteraard.

Als je het hooi in de 9% mee neemt, even uitgaande van het feit dat de boxen er niet zijn.

Heb je dan 50% voor sport, en 50% voor diensten. En kan je in de diensten dan weer 50% hooi meenemen wat neer komt op 25% 21% BTW en dan 25% 9%BTW > Totaal 75% 9%BTW?

Volgens mij klinkt dit super warrig, sorry alvast!

Zou je misschien ook uit kunnen leggen wat winst is :o
Is dit bijvoorbeeld nadat je je hypotheek van de woning er uit hebt gehaald, of gaat dat enkel over de kosten van hooi/strooisel/bakonderhoud etc?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 22:26

roxiie schreef:
Heb je een bak? Zoja binnen/buiten?
Dit heeft namelijk invloed op de toedeling van de btw tarieven.

Als je geen stallen hebt dan vervalt het 0%, dus vrijgestelde deel en dient daar 21% over betaald te worden.

Ja wel een buitenbak, meteen erbij gezet.

Maar dan heb je toch ook nog een deel van 9%?

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 22:29

pluisje88 schreef:
Zo zeg!? 25 paarden kwijt? Hoeveel begin kapitaal heb je dan wel niet om een mega boerderij te kopen? Die word je echt niet kwijt op een paar hectare. Zeker niet als het stuk 24/7 belopen wordt. En daarbij heb je een hele dikke inloopstal nodig wil je alle paarden een kans geven om droog te kunnen liggen. Als de stal te klein is, zoals bij de meeste inloopstallen dan weet je bij voorbaat al dat de laatsten in rang buiten kunnen liggen in de drek..

Belasting heb ik niet heel veel verstand van weet wel dat bij ons een deel van het stalgedrag btw vrij is en een deel wel btw gerekend moet worden.

Dat is de discussie hier niet, ik wil het graag ontopic houden.

Je mag er van uit gaan dat ik er door goed over nadenk.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 22:56

Ik ken deze materie niet helemaal, de paardenbranche kent veel bijzondere regelingen, je zou eens met de belastingtelefoon ondernemers kunnen bellen. Al moet je daar wel geluk hebben met de kennis van degene aan de telefoon.

De binnenbak eis voor de sport, kende ik ook niet, maar als dat zo is moet je op het volledige bedrag 21% berekenen.

Als je de stalling aanbied excl. Voer en strooisel, dan mag je dat apart in rekening brengen, en daarop zit 9% btw. Volgensmij mag je dat niet standaard splitsen en verrekenen in de prijs van de stalling.

Je winst is je omzet minus je kosten.

Mocht je besluiten dit plan door te zetten, zou ik aanraden om eens met een boekhouder of accountant te gaan praten en rekenen.
Ik denk dat je het nu allemaal wat te simpel bekijkt.
Laatst bijgewerkt door Peerke_ op 28-01-21 23:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 23:05

Peerke_ schreef:
Ik ken deze materie niet helemaal, de paardenbranche kent veel bijzondere regelingen, je zou eens met de belastingtelefoon ondernemers kunnen bellen. Al moet je daar wel geluk hebben met de kennis van degene aan de telefoon.

De binnenbak eis voor de sport, kende ik ook niet, maar als dat zo is moet je op het volledige bedrag 21% berekenen.

Als je de stalling aanbied excl. Voer en strooisel, dan mag je dat apart in rekening brengen, en daarop zit 9% btw. Volgensmij mag je dat niet standaard splitsen en verrekenen in de prijs van de stalling.

Je winst is je omzet minus je kosten.
Een zakelijke hypotheek zijn kosten, maar je eigen hypotheek niet.
Mocht je besluiten dit plan door te zetten, zou ik aanraden om eens met een boekhouder of accountant te gaan praten en rekenen.
Ik denk dat je het nu allemaal wat te simpel bekijkt.

De buitenbak valt ook in de 9% alleen is de verdeling groter wbt sport tov diensten als je óók een binnenbak hebt.
Juist omdat alles zo vaag is zie ik door de bomen het bos niet meer.

Het plan is om tegen die tijd ook met een boekhouder te zitten. Maar omdat het nu nog niet concreet is, wil ik zoveel mogelijk info zelf verzamelen zodat ik al een gedegen afweging kan maken.

Dus ik denk er zeker niet simpel over, anders had ik deze vragen niet gesteld en had ik me al rijk gerekend ;)

Bedankt voor de extra info!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 23:41

Als je enig rendement op je geld wil maken dan begin je geen pensionstal. Hard werken weinig verdienen.

Als je geld moet lenen dan is het helemaal weinig verdienen.

Je kan wat verdienen als je een zak geld hebt liggen en het zo kan betalen. En zelfs dan raad ik het niet aan. Door de jaren heen teveel mensen er kapot op zien lopen.