Geen idee of ik hier het antwoord kan vinden. Maar tot dusver heeft mijn Google en bokt zoektocht niet het gewenste resultaat geleid.
Binnen een paar jaar wil ik toch kijken of het mogelijk is om mijn paard aan huis te krijgen.
Omdat ik hem niet alleen wil hebben staan, zou ik er een aantal pensionners willen hebben. Hoeveelheid zal afhankelijk zijn van het stuk grond wat we kúnnen kopen.
Maar met welke kosten moet je nou rekening houden?
En dan heb ik het niet over water/elektra/hooi, maar btw en andere belastingen.
In het mooiste scenario zouden we 25 paarden kwijt kunnen, in kuddeverband, zonder boxen, met inloopstal, met buitenbak. In een ander geval zullen het er maar 4 extra worden :y)
De BTW vrijstelling op de boxen vervalt hierdoor. (35% van de kosten).
Dan heb je nog te maken met 9% voor de sportgelegenheid. En 21% voor de diensten.
Nergens is terug te vinden hoe deze verdeling zit bij een paddock paradise.
Vraag 1: weet iemand hoe deze verdeling bij een PP is?
Dan heb je vervolgens de case dat je de BTW (9%) van het hooi mag door belasten naar je klant, dit mag enkel als zij zelf voeren, schijnbaar.
Zelf dacht ik dan aan de mogelijkheid om een veerdienst in te stellen 1x in de 25 dagen ( 1 dag per pensionner dus).
Maar, hoe zien zij dit voor zich, meestal heb je een totaal tarief voor je stalling, namelijk €300 als voorbeeld.
Vraag 2: hoe gaan we belastingtechnisch om met de kosten van hooi/strooisel tov de pensionprijs.
Vraag 3: Welke belastingen zie ik over het hoofd? Rekent de belasting ook nog inkomstenbelasting?
Vraag 4: zou er iemand een uiteenzetting kunnen maken van de belastingen met bedragen?

De bedoeling is dat wij gewoon blijven werken (wel wat minder) en de stalling zo efficiënt en automatisch mogelijk inrichten. (Met paddock cleaner wat sowieso al 15x sneller is als met de hand) en voerplekken die weinig inspanning vereisen dmv het plaatsen van hele hooibalen, of dicht bij de opslag.
Het is niet ons uitgangspunt om er rijk van te worden, maar wel om zo kosten neutraal mogelijk te kunnen leven. Als er na de BTW nog 40-50% inkomstenbelasting van af gaat, dan moeten we alles echt even goed overdenken of we wel uit gaan komen.
Ben benieuwd naar jullie inzichten.