Klimatiseringsdak voor hooiruiven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shires2018

Klimatiseringsdak voor hooiruiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:32

Femke_Tweety

Re: Klimatiseringsdak voor hooiruiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:36

Had het nog nooit gezien.
Slim, wel duur.
Hooi droog, altijd schaduw/afdak geen bouwvergunning nodig.

Gruwelijke naam, maar dat is minder van belang.

Ik ben ook wel benieuwd naar praktijkervaringen.

shires2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:41

Mijn ervaring is dat de paarden niet onder mijn schuilstal staan omdat daar het hooi niet ligt. Ook is de schuilstal die ik nu heb voor 6 paarden te klein , dus was aan het kijken voor een stuk eraan. Maar dit is volgens mij de oplossing altijd droog tijdens het eten, scheelt me enorm met regendekens wisselen om ze droog te houden. En ik hoef er geen stuk aan m‘n overkapping bij te bouwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:46

Ik ben bang dat als de baal hooi bijna op is dat er niet voldoende contragewicht meer is om bij een flinke windvlaag het ding aan de grond te houden.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 20:53

Gewicht van die hooiruiven is minstens 400 kilo, dus het lijkt me sterk dat dat opgetild kan worden door de wind

shires2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 20:57

Mijn hooiruif staat vast aan een betonblok omdat ze de hooiruif de hele paddock doorslepen. Het zijn Shires met een flink gewicht dus vandaar dat de hooiruif vaststaat :D

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:14

Dan weet je iig alvast zeker dat je van de wind geen last zult hebben *D

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 21:27

Wauw, 36m2 overkapping voor die prijs is niet duur.

Offtopic: Viel me op, dat de paarden op de productfoto's erg dik zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 10:16

luxx schreef:
Gewicht van die hooiruiven is minstens 400 kilo, dus het lijkt me sterk dat dat opgetild kan worden door de wind

Dat gewicht is een lachertje voor een stevige wind. Het is nl het dak wat de meeste wind gaat vangen en dus het grootste 'vlieg' oppervlak heeft.
Maar er is grote kans dat het dak sowieso niet heel gaat blijven en dan zal de rest van de ruif ook wel blijven staan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 11:00

Ik heb het nog nooit gezien, maar denk dat de wind wel mee zal vallen aangezien het in het midden een open strook heeft. Dan heeft de wind niet echt ‘tilkracht’

Maar zou nedlandic zelf je niet kunnen adviseren?

Callippo: ja dat viel mij idd ook op :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:19

Er is rekening gehouden met ondervangende wind. Het midden is open namelijk dus de wind kan er weer uit en dus niet je hok optillen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:24

Femke_Tweety schreef:
Slim, wel duur.

Zou er niet te snel vanuit gaan dat je er geen vergunning voor nodig hebt :) altijd van te voren even checken ;) zonde van je duizenden euros als je er toch een vorm van vergunning voor moet hebben :)

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:31

Keet schreef:
Femke_Tweety schreef:
Slim, wel duur.

Zou er niet te snel vanuit gaan dat je er geen vergunning voor nodig hebt :) altijd van te voren even checken ;) zonde van je duizenden euros als je er toch een vorm van vergunning voor moet hebben :)

Tijdelijke constructie, makkelijk verplaatsbaar en verwijderbaar. Ik zou geen slapende honden wakker maken hiervoor :o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:34

Poekkie schreef:
Tijdelijke constructie, makkelijk verplaatsbaar en verwijderbaar. Ik zou geen slapende honden wakker maken hiervoor :o

Je kan het erop wagen :)
Maar veel gemeentes zijn er veel alerter op geworden en zullen sneller handhaven :)
Gewoon even checken bij het omgevingsloket kan geen kwaad :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:39

Ik ken deze niet, maar we hadden wel zo een huisje en die stond echt altijd stevig. Ook als 5 paarden tegelijk rondom aten. Zie ze ook veel bij opfok etc.

Met zo een afdak zal het eraan liggen waar je hem neerzet.

Wij hebben in ene hoek achterin een hooibar met dak. De hooibar is in L-vorm en dak is eeen grote driehoek. Loopt iets schuin af naar achter, zodat water eraf loopt naar de sloot. We hebben nu waterdichte folie op een frame, maar wilden hem nog met wilgenmat afwerken.

Het waait hier soms echt heel hard, maar het blijft allemaal heel en beweegt niet eens.

Hij staat wel achterin tegen de bosrand en vaak tegen de wind in.

Onze schuilstal is een L-vormige afdak en vangt veel wind, maar is ook super degelijk. Daar voeren wij ook, maar wij hebben wel veel hooiplekken.

Als echte schuiloptie vind ik dit wat klein, maar het geeft wel aan alle kanten wat beschutting. Maar alleen bij de eetplek, dus niet waar ze willen liggen denk ik.

Qua kosten als je zelf handig bent, bouw je zelf ook iets degelijks en groter, maar alles valt of staat met de constructie en de plek waar je het wil plaatsen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:40

Ik ben eigenlijk ook benieuwd hoe dit werkt. Want in de omschrijving staat 'zonnedak' en 'bescherming tegen de zon', maar op de voorbeeldfoto schijnt de zon toch gewoon op het hooi en de paarden?
Tegen regen zal het wel beschermen, maar goed dat doet een goedkopere vorm van dak of overkapping ook wel.
Concreet vraag ik me af welk probleem dat tot op heden nog niet optimaal opgelost kon worden precies opgelost wordt door dit type dak dat het het waard maakt om daar dat bedrag voor te vragen?

shires2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 19:08

Het is voor mij ook bedoeld om de paarden zoveel mogelijk droog te houden in de regen maanden.
Voor de zomer heb ik een zonnedoek tegen de zon. ze slapen afwisselend onder de schuil stal. Dus het is alleen voor droog te staan tijdens het eten. Ze staan 24/7 buiten en de regendekens houden het met het weer van afgelopen dagen niet droog. Ben dus in de weer met dekens drogen en wisselen. Dus hoopte dat iemand er een had staan zodat ik kon horen hoe het bevalt. Volgens mij is het ook een vrij nieuw product. In ieder geval al wel vast iedereen bedankt voor de reacties.