Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dus dan wil ik ze apart kunnen zetten op een fatsoenlijke manier als ik wil trainen. De paddock zal zo ook aangepakt gaan worden gezien het nu (afgegraven/egaal gelegde) leem, doek, gele zand is en dat werkt niet helemaal zoals we zouden willen.
Maar met dit weer lopen ze het zelfs met een drietal uur al stuk.
We hebben nu dit jaar onze eigen weide in gezaaid met graszaad dat speciaal voor moeilijke grondsoorten zoals leem bedoelt is en bestand zou zijn tegen kort af eten. Hoeveel nut/effet dat heeft kan ik je volgend jaar rond deze tijd laten weten.

Hier deed het iig niets. Dan moet je al minstens 40cm houtsnippers gooien vrees ik want met 25 kwamen wij er iig niet. Plus: Het vergaat veel sneller dan je zou denken en dan is het nut ook gewoon weg en wordt het op termijn ook al snel veel werk en een aardig prijskaartje. Tenzij jullie het nog gratis kunnen krijgen?
en als je ooit klachten krijgt, kost het inderdaad veel centjes om af te voeren.
) maar Chris vreesde dat het dan niet zou werken. Hij raadde echt aan om dus alle gele zand er uit te doen en te vervangen door snippers. Dus wij zouden dan echt de snippers leggen. Ik geloof dat Chris ook doek op puin heeft en dan een dunne laag zwarte zand gevolgd door een dikke laag snippers dénk ik maar dat zou ik voor de zekerheid moeten navragen als ik ooit nog eens aan lessen toe kom. Of aan mijn man vragen, die heeft het gesprek toen eigenlijk gevoerd gezien ik op het paard zat. Ik denk dat de lappen niet zo fijn rijden eigenlijk, kan me daar niet echt een voorstelling van maken hoe je dat zou willen doen? 
Drainage is geen prioriteit.
hier is het rijbak en paddock. Maar wil je echt gewoon een paddock kom je er mer een dikke laag gele zand ook denk ik. Is niet fijn om in te rijden omdat je vooeal in de zomer heel veel moet sproeien omdat het mul wordt. Maar in de winter wordt het dus een mooie stevige ondergrond als het veel regent of sneeuwt. Zoals nu dus.
. Hier ook volop aan het verbouwen en tja dan moet je keuzes maken. Bij worden er dus zeker ook geen drainagebuizen gelegd, hoogstens 10cm steenpuin en zand.Ayasha schreef:Zou niet weten waarom niet eigenlijk.hier is het rijbak en paddock. Maar wil je echt gewoon een paddock kom je er mer een dikke laag gele zand ook denk ik. Is niet fijn om in te rijden omdat je vooeal in de zomer heel veel moet sproeien omdat het mul wordt. Maar in de winter wordt het dus een mooie stevige ondergrond als het veel regent of sneeuwt. Zoals nu dus.
Als het echt puur als paddock is, en dus niet om in te rijden, is een fikse laag gele zand misschien nog wel de goedkoopste oplossing.
Ayasha schreef:Hier ligt kleigrond onder de gele zand he SETEFURIIEen deel van de paddock zijn de doeken er hier al uit gesleept (omdat de herder er mee gespeeld had toen een hoekje boven kwam en ze er toch uit moeten.) en ook daar ligt het nog steeds hetzelfde. Inmiddels toch al een jaar of 3.
Ghoh, het laat me steeds meer twijfelen om ook gele zand te laten kiepen in de piste.
Een hond is één ding. Een Mechelse herder is meer dan een hond.
Dat beest krijg dingen versleept waarbij je niet meer weet of je boos of trots op zij prestatie moet zijn. 
Als het droog is wordt gele zand heel mul. Daarom moet het er hier in de paddock uit (omdat ik ook rijd in de paddock.)
. Leuk! Intensief, maar leuk
Hele leuke hond, heel lief, energiek maar hij weet ook wanneer hij rustig moet zijn. Wij hebben hem gewoon binnen en als we tv aan het kijken zijn ligt hij langs ons te slapen.
Ik ben opgegroeid met herders, voor mijn man is het de 1e, maar die is ook om. Nooit nog wat anders. 

Donnatella schreef:Maar ben je niet bang dat ze daar gek op doen en vallen? Dat zou ik dus niet durven, want die van mij trekken toch graag eens een sprintje.