Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:09

manolito10 schreef:
Ja dit! Ik vind vorst + zon ook eng!
Lees er echt vaak allemaal spookverhalen over.
Ik weet ook niet precies wanneer het nou écht gevaarlijk is, iemand die dit kan uitleggen?
Nu haal ik ze eigenlijk altijd van de wei af met vorst en zonnetje.
Eigenlijk wel verdrietig want ze genieten er zo van volgens mij


Fructaan is een wateroplosbaar koolhydraat (een soort suiker) dat door de grasplant wordt gemaakt onder invloed van zonlicht. Het wordt gebruikt om te kunnen groeien, maar is dat groeien op een bepaald moment niet mogelijk dan zal de plant het overtollige fructaan opslaan tot een moment waarop het weer wel kan worden gebruikt om te groeien. Fructaan is bovendien een natuurlijk antivries.

Bouwstof
Zonder al te diep op de hele biochemie van de plant in te gaan: Fructaan is een bouwstof die de plant maakt als gevolg van de fotosynthese, dus onder invloed van zonlicht. Het fructaan wordt gebruikt om weer andere stoffen te produceren waarmee uiteindelijk de plant wordt opgebouwd. Zolang de plant goed kan groeien wordt het geproduceerde fructaan direct verder verwerkt, maar wanneer de plant om een of andere reden niet kan groeien gaat de productie van fructaan nog een hele tijd door, zolang er tenminste zonlicht is. Zo wordt er alvast een voorraadje bouwstoffen aangelegd die de plant in staat stellen om weer snel te beginnen met groeien zodra de omstandigheden in gunstige zin veranderen.

Je kan de plant vergelijken met een fabriek: Er komt een eindproduct uit wanneer alle grondstoffen aanwezig zijn, maar wanneer er één element ontbreekt staakt de productie en hopen de bouwstoffen zich op. Het fructaangehalte loopt dus op wanneer er wel veel zonlicht is maar de plant aan iets anders een gebrek heeft. Zodra de missende factor weer aanwezig is kan de plant weer gaan groeien en wordt het opgeslagen fructaan weer verbruikt.

Redenen waarom de plant niet kan groeien en het fructaangehalte dus oploopt kunnen bestaan uit:

Te lage temperatuur
Wanneer de temperatuur te laag is kan het gras niet groeien. Is er toch voldoende zonlicht aanwezig dan wordt er fructaan geproduceerd dat wordt opgeslagen tot de temperatuur wel hoog genoeg is. Wanneer de temperatuur dan hoog genoeg is wordt het fructaan alsnog verbruikt.
Te weinig water
Als er te weinig water is om te kunnen groeien terwijl er wel veel zonlicht is, dan wordt er fructaan geproduceerd dat wordt opgeslagen tot de groei-omstandigheden gunstiger zijn. Zodra het dan gaat regenen wordt het fructaan alsnog gebruikt voor een razendsnelle groeispurt.
Te weinig voedingsstoffen
Als de plant niet goed kan groeien omdat er te weinig voedingsstoffen in de bodem zitten, dan wordt het met het zonlicht geproduceerde fructaan niet verbruikt en blijft in de plant zitten. In de praktijk betekent dit dat onbemest gras voor paarden gevaarlijker is dan bemest gras!

Met name in het voorjaar doet zich de situatie voor dat er voldoende water is, voldoende voedingsstoffen in de bodem beschikbaar zijn, er veel zonlicht is, maar de temperatuur nog erg laag is. Door de lage temperatuur kan het gras niet groeien dus wordt het zonlicht gebruikt om de voedingsstoffen om te zetten in fructaan. Dat is dus de reden waarom hoefbevangenheid in het voorjaar zo vaak voorkomt!

Het fructaangehalte kan echter ook in andere jaargetijden hoog oplopen, afhankelijk van een aantal factoren. De grassoort zelf is een belangrijke factor: het zo bekende Raaigras is een soort die uitblinkt in zijn hoge fructaangehalte.

Het weertype is echter ook erg belangrijk, waarbij factoren als temperatuur en de hoeveelheid zonlicht het verloop bepalen. Het fructaangehalte kan in vrij korte tijd drastisch veranderen: het kan in luttele uren de hoogte inschieten wanneer er veel zonlicht is maar de plant niet kan groeien, maar het kan ook vrij snel weer dalen zodra er omstandigheden optreden die verbruik van het fructaan mogelijk maken (hogere temperaturen, een regenbui).

Het is ook bekend dat fructaan opgeslagen wordt in grasstoppels, dus zeer kort afgegraasde weitjes kunnen juist extra gevaarlijk zijn!

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:12

Ik deed met gewone warmbloedpaarden die nooit bevangen waren geweest al panisch over een zonnige, koude dag. Nu hoop ik dat het nog wat meevalt als het net een koude, zonnige dag is na een lange periode van hogere temperaturen + veel regen (en dus bewolking). Ik kan ze namelijk niet meer optimaal opsluiten in de paddock.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 12:13

Dat van opslag in de gradstoppels was mij niet bekend maar wel handig om te weten.
Ik laat het nooit te kort afgrazen en wil het met minimaal 5cm de winter in laten gaan zodat ze er af en toe op kunnen maar ook in het voorjaar direct goed te kunnen starten

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:14

Kort gras wat nachtvorst gehad heeft en daarna de zon er flink op is gevaarlijk. Maar ook 's zomers als het een tijd droog geweest is en dan ineens een flinke bui geeft hetzelfde probleem.

Het ene paard kan er beter tegen als de ander, maar soms 'groeit' het probleem ook met de jaren en kan het dus ook 'ineens' mis zijn.

Bolle hier heeft last van Cold-induced Laminitis en gaat érg beroerd lopen op een keihard maanlandschap. Warm dekentje, hoefschoenen en in het ergste geval transportbeschermers werken dan het beste. Het is altijd moeilijk om de juiste balans te vinden tussen toch beweging op de paddock of toch op stal met een zachte ondergrond.
Hier staat een hoop info (wel engels)
https://equimed.com/news/health/underst ... your-horse

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:26

Hier staat zelfs de drooggelegde beek weer vol met water...
Wel waait het nu flink en is het droogachtig met af en toe een druppeltje. Hopelijk blaast het water weg.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 12:58

Pff hier ook mega veel water. Jaren is dit hoogste stuk land nooit nat geweest, niet met de meeste regenval. Maar nu kan zelfs het hoogste stuk er niet meer tegen. Allemaal verzopen paarden die vervolgens ook niet in de schuilstal gaan staan maar gewoon in de regen...

Afbeelding

Zelfs de paddock nu ;(
Afbeelding

rover_
Berichten: 1361
Geregistreerd: 27-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:10

Mooi en duidelijk beschreven Wendely! Van de stoppels wordt vaak vergeten; verderop in dorp staan de HB pony’s van april tot november dag en nacht op een gemillimeterd stuk. Je krijgt het ze niet aan het verstand....

Wat vervelend DD, dat is dan behelpen met vorst. Mijn vorige paard was in 2018 met die strenge vorst net bevangen (door medicijnen) en wat een ellende is dat.

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:27

Het is altijd in de gaten houden en vooraf maatregelen nemen als het kan.
Maar de plassen zijn hier weer weg voor 99%, de stal uitgemest en de paddock ook. Het mestoverloopputje zat ook goed vol, dus die ook maar meteen geleegd.

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:43

Ik zit ook moed te verzamelen om uit te gaan mesten. Het is in ieder geval droog nu, maar de paddock staat zo'n beetje blank. Ik geloof dat hij nog nooit zo nat is geweest.

_Lorette_ schreef:
Hebben jullie toevallig goede ervaringen met een bedrijf dat omheiningen plaatst ergens in de omgeving van Zwolle? In elk geval palen met lint en graag ook een optie voor (deels) hout. Ik heb overigens wel het liefst gecreosoteerd... Indien dat nog mogelijk is.

Wij hebben heel erg goede ervaring met Schuurman uit Hengelo. Die komen door het hele land.

Malenka

Berichten: 7567
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:57

O jeetje... Lekkage. Dat lijkt me heel erg vervelend.

Hier is ook alles zeiknat. Door het ophogen rond het huis loopt er zelfs nog meer water rechtstreeks de paddock in. Maar ik heb goede hoop voor volgend jaar. De paddockroosters zorgen echt voor een stevige ondergrond waar ze absoluut niet in kunnen zakken. Als alles roosters heeft kunnen ze ook de split niet meer in de modder lopen en zal het droger blijven op de rasters. Nu helaas nog heel beperkt rasters. Maar het is even niet anders.

Afbeelding

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 13:59

Lotte_Wessel hier zo'n beetje hetzelfde als bij jullie. Er staan stukken wei onder water die ik tot nu toe een keer eerder onder water heb zien staan toen er zeer veel regen in een hele korte tijd was gevallen en de grond kurkdroog was waardoor het niet opgenomen kon worden.

We hebben altijd hier wel wat minder bij de ingangen in de winter maar nu wordt het wel heel nat.

Hier is nu in korte tijd weer veel water aan het vallen en de zon schijnt ook nog eens tegelijkertijd. Ik vind regen ook altijd wel gezellig klinken tegen de ramen maar er zijn toch wel grenzen...

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 14:24

Qua hekwerk is het laatste stuk hier gedaan door Poda omheiningen, volgens mij zitten ze door heel nederland.
Het is hier ook zooooo nat, ben blij dat ik een groot stuk bestraat heb.

Heeft iemand hier al ervaring met de roosters van mudcontrol.be ?

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:50

Oeps ik was jullie ineens kwijt. Ik kom ook weer meelezen en soms kletsen.

Gelijk maar even een vraag, zijn er mensen hier die hun rijbak verlicht hebben door 1 paal bij de A of C? Voldoet dat? Vergunningstechnisch is dit de handigste optie.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:55

Dat ligt volledig aan watvoor lamp (pit) je hebt natuurlijk. Dan alsnog vindt ik dat je te weinig licht hebt en vooral teveel schaduw krijgt tijdens het rijden. Beste is toch lampen tegenover elkaar.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:56

Ja snap dat het niet ideaal is maar het is dit of niks. Ik heb nu niks en dat bevalt niet :+

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-21 20:01

Ik heb het een tijdje gehad. Voor longeren goed genoeg. Voor rijden heb ik er nu 2.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:24

Vriendin had er eentje bij A en eentje bij C. Was toch een beetje behelpen als er eentje stuk was.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:53

Oh wat een regen! Ik kijk deze week toch wel met een beetje heimwee terug aan gedraineerde paddocks en een binnenbak. Hier in het zuiden op hoge zandgrond is het nu ook drama, ik was echt bang dat ik de paarden voorbij zou zien zwemmen maar vanmiddag de zon maakte al wat verschil. Hoop dat de regen nu even “op” is.

Wij zijn ook in overleg over rijbaan/paddock vergunning. Even afwachten nog, anders moeten we ons hele plan omgooien. Waarschijnlijk zonder ligt ivm nabijgelegen natuurgebied maar ik werk thuis en ben flexibel om overdag te rijden (ook in de winter).

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:58

_Nelleke_ schreef:
Ja snap dat het niet ideaal is maar het is dit of niks. Ik heb nu niks en dat bevalt niet :+

Iets is altijd beter dan niets natuurlijk!

suffie
Berichten: 5714
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 22:01

_Lorette_ schreef:
Hebben jullie toevallig goede ervaringen met een bedrijf dat omheiningen plaatst ergens in de omgeving van Zwolle? In elk geval palen met lint en graag ook een optie voor (deels) hout. Ik heb overigens wel het liefst gecreosoteerd... Indien dat nog mogelijk is.


Hekkalf uit Holten/Espelo

Niwla

Berichten: 4116
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:49

Ik heb een jaartje een bouwlamp hoog bij C gehad. Ik kon er prima bij rijden, ik had alleen wel enorme schaduwen.

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 09:55

_Nelleke_ schreef:
Ja snap dat het niet ideaal is maar het is dit of niks. Ik heb nu niks en dat bevalt niet :+

Dan gewoon één toch, het wordt er niet slechter op.

Wij hebben een LED lamp aan de loods hangen, maar die hangt zo hoog, heeft zo'n grote bundel, én mijn bakje/paddock is zo klein, dat ik géén storende schaduwen ervaar.

Moet je voor die ene lamp ook vergunning aanvragen? Of kun je het gewoon zo proberen?

Mijn bakje was gisteren aan het eind van de dag gewoon droog.. :o

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:00

Ik heb 3 lampen op de lange zijde hangen van een 20x60 bak.
Ja het optimale licht heb je wel op die 20 meter, maar het is niet zo dat het buiten die 20 meter donker is.
Daarnaast heb ik ze zowat horizontaal hangen om het meeste licht ook op de 20 meter te hebben, hang je ze wat verticaler schijn je uiteraard verder. En is de paal hoog genoeg verblind dat ook niet meteen.

En beter 1 lamp dan 0, dat zeker.

DubbelFun

Berichten: 88692
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:13

Het was fiks koud vanochtend met voeren, maar de paddock is zo goed al droog, dus hopelijk houden we dat vandaag zou, misschien zelfs nog een beetje zon erbij dat het 'harkbaar' wordt.
Peppy was iig zowaar ook eens droog.

Als ik hier een lamp aan de schuur zou hangen om licht in de paddock te hebben dan vrees ik dat ik allemaal boze automobilisten op de dam krijg :D

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 10:14

Hier ook koud maar droog.
Wel 2 paarden met weinig eetlust afgelopen 2 dagen. Herkenbaar bij jullie?