Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:19

@b_b: Hier niet, maar ik heb wel eens gehoord dat als ze al goed in het winterhaar zitten en je hebt ineens wat warme dagen dat dat een terugslag op de eetlust kan hebben.
Heb je al getemperatuurd ??

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:20

Hier juist honger, honger, hongerrrr. Vooral met dat natte weer gisteren hebben ze flink gebunkerd.

Volgens mijn weerapp wordt het vannacht -7. := Vanmiddag maar even de plassen in de wei leegscheppen en de paddock proberen een beetje vlak te krijgen.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:22

Komende nacht gaat het idd koud worden. KNMI had het hier over -5

belle_boef

Berichten: 10750
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 10:23

DubbelFun schreef:
@b_b: Hier niet, maar ik heb wel eens gehoord dat als ze al goed in het winterhaar zitten en je hebt ineens wat warme dagen dat dat een terugslag op de eetlust kan hebben.
Heb je al getemperatuurd ??



Nee wel aan gedacht maar vond ze verder niet afwijkend. En de thermometer is niet meer goed dus had er gisteren weinig aan. Heb wel aan het weer en de rui gedacht. Daarnaast hele dag op stal dus minder beweging

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:31

Hier werd dankbaar gebruik gemaakt van de eventjes drogere bodem, ze kwamen weer flikflakkend voorbij in de weide (of wat ervan over is). Maar het sneeuwt wel weer, heel licht.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 10:39

Goede morgen, een mooi begin van de dag vanmorgen tijdens het ontbijt. *\o/*
Afbeelding

Hier is het water ondertussen al weer aardig weggetrokken. Vandaag gaat Daan verder met de afrastering. We hebben gaas om een stuk van 200m2 gedaan, voor de hond. Want hij loopt steeds naar de buren :+ Want daar is het blijkbaar heel gezellig. _O-
De overbuurvrouw heeft een hond. Bordercollie blue merle. Teefje.... dus je raad het al. Oscar is helemaal verliefd op die hond. En andersom hetzelfde. _O-
Oscar heeft geen balletjes meer, dus dat is het probleem niet. Ze kunnen ook prima met elkaar spelen. Vinden ze geweldig. Maar als Oscar uit eigen initiatief bij de buurvrouw de woonkamer in loopt, vind ik dat toch iets minder grappig. :Y)
Dan maar een extra stukje maken voor de hond. En dat stukje kan ook gebruikt worden voor Bliksem. Als ik dan met Nick op pad ga, kan Bliksem daar in. Want het is en blijft een shetlander.
Van de week stond ie 's avonds ook al een halve kilometer verder op in de berm te vreten. In het donker... %)
Stel je voor dat ik die shetlander na de avondklok aan het zoeken ben. Word ik aangehouden en dan 'Ja, maar ik ben mijn shetlander kwijt'. Daar trapt toch niemand in. _O- _O-

De lekkage is nog niet verholpen. Oorzaak is nog niet gevonden. This een soort raadsel. Maar we gaan er vast wel achter komen.

Komende nacht -5? brrr! Maar wel mooi weer morgen geloof ik.

Ik ga zo lekker buiten bezig en vanmiddag met de kinders en pony's ritje maken. Ff frisse neus halen en zonnestraaltjes oppikken.

In onze binnenbak hebben we led lampen. Daar komt een enorme bak licht vanaf. Ik moet alleen Daan even vragen welk type het is en de specificaties van de lampen. Dat weet ik niet uit mijn hoofd. Maar het zijn hele mooie lampen!!

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:09

wauw, mooie ontbijt TV, Chasey! sterkte met die lekkage..

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:16

@chasey: water kan soms ergens vandaan komen waar je het totaal niet verwacht. Huisgenoot zegt altijd 'deduceren...'... :D
Is het schoon water (leiding) of vuil (afvoer/regen). Als je alle kranen dicht draait, loopt de meter dan nog ??
Zou je na 9 uur ook je shet uit mogen laten ipv een hond ?? (in het donker lijkt het gewoon een dog oid :D )
Het blijft wel een figuur hè die kleine :)
Dat is een flinke kudde herten. Die 'spiegels' is altijd een leuk gezicht.

Hier is het uitmesten 'in winterstand'* weer achter de rug (*met winterhandschoenen en capuchon), alleen de bovenbenen protesteren nu.

belle_boef

Berichten: 10750
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 11:33

DD ik heb echt een superfijne softcell fleece gevoerde rijbroek. Dat helpt echt een stuk tegen de kou

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 11:59

Wat betreft dat licht bij de bak, hoe hoger je het hebt hangen hoe minder schaduw in de juiste hoek. Ik heb nu tijdelijk ook een bouwlamp staan bij de longeerring op een paal van ca 2.5m, dat is zo voor tijdelijk prima te doen. Ga ik iets permenent plaatsen is 3.5/4m toch wel het minimum.

Meer of minder eten met kouder of warmer weer, dat klopt wel! Ik merk het hier ook heel goed, zelfs deken of geen deken maakt wel degelijk verschil. Het is hier koud vandaag -23, dan gaat er voor 4 paarden toch wel 50/60kg hooi door op een dag. Is het rond het friespunt zit dat rond de 40kg.

Wat een prachtig uitzicht Chasey, dat verveelt echt nooit!
Handig dat jullie een stuk omheint hebben voor de hond, zo te zien ook handig ivm het wild wat er rondgaat :) Haha en de shetlander, ja ik zie het wel voor me dat je na 21u nog aan het zoeken bent en dan de vraag krijgt wat je aan het doen bent :')

Dubbelfun, ik heb wollen onderkleding van merinowol. Klinkt kriebelig maar dat is het helemaal niet, want daar kan ik absoluut niet tegen. Het is echt heerlijk warm! Meerdere laagjes zijn sowieso warmer dan 1.

Ik zal zo ook maar op buitenrit, het is echt prachtig weer {:} :brr:

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:02

@b_b: Klinkt idd fijn. Voor de echte koude dagen heb ik nog een ouderwetse 'ski'rijbroek die ik nog zou moeten passen. Kun je nagaan hoelang ik die al niet aangehad heb :D Volgens mij heb ik die al 20 jaar of zo vanuit de tijd dat ik nog fanatiek was :)

Malenka

Berichten: 7599
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:22

Wendely, wat een verschil met mijn paarden. :oo Hier eten ze standaard 30kg met zijn tweeën. En soms zitten ze zelfs wel op de 40kg. En dat is eiwitrijk voordroog (heel droog). Plus een emmer met bietenpulp en een emmer luzerne.

Lotte_Wessel

Berichten: 3587
Geregistreerd: 12-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:30

Hier eten ze ongeveer een baal van 120 kilo in zo'n 4 dagen op op het moment met z'n 3en, waarvan 1 een pony van 1.44 en de andere 2 nog Jaarlingen. Maar moet zeggen dat ze met het slechte weer hier ook meer hebben gegeten.

Vandaag toch zowaar een beetje zon! Hopelijk blijft het zo voor even!

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 12:55

Dd, er lopen geen leidinge in de buurt, het moet ergens van het dak komen. Het zit onder een schuine kant in de hal. Daar is niets boven, alleen een dak. Geen kamer of leidingen.
Maar waar is een goede vraag :')
De pannen liggen er (op het oog) goed op.

Wendely, veel pelzier en maak even een paar mooie plaatjes om mee te genieten :D

Ik heb echt geen idee wat Bliksem en Nick eten op het moment.
Blijkbaar niet genoeg, want het gras bij de buren is groener. :+

Ik stond er bij en ik keek er naar. Dankje Bliksem... Gelukkig heeft Nick wel gewoon respect voor de draad. Ook als er geen stroom op staat, zoals nu ivm werkzaamheden. Bliksem maakt er gelijk misbruik van. :')

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25511
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:12

het is en blijft een shet, is hier niet anders, op die hoogte gaat die van ons er zelfs met stroom nog onderdoor
Stal 1 is gemest, stal 2 kan ik niet met de aanhanger voor nu het nat is, dus moet ik met kruiwagens op en neer rijden en heb ik nu nog geen zin in. Voer gehaald, les gehad. Paardenochtend is voorbij
of ja..

Ik ga zo bij die pony kijken, ben benieuwd

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:21

Wat een mooie foto van die herten!! En bliksem lekker op eigen avontuur. :+

Eigenlijk mag er bij ons helemaal geen lamp, maar de korte zijde staat nog net op ons bouwvlak dus daar mogen we wel legaal verlichting neerzetten. Verder helemaal geen buren die over lampen gaan klagen dus ik twijfel nog tussen 2 lampen op de lange zijde neerzetten en wel zien wat er gebeurt, of 1 op de legale plek.

_Lorette_

Berichten: 12112
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:22

Shetlanders zijn voor mij te hardcore :')

DuoPenotti

Berichten: 29874
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:24

_Lorette_ schreef:
Shetlanders zijn voor mij te hardcore :')

Ja echt hè :D
Geloof ook niet dat ik die ooit wil :D


Prachtige foto van de hertjes.

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:29

@lynn: spannend :)
@Chasey: wat een donder is het toch ook.

Hier kon ik aan de hoefafdrukken zien dat het stel zich ook wel geamuseerd had. Maar ka harken moet ik straks toch wel.
Ik had gehoopt op een zonnetje, maar dat wil nog niet lukken.

Overigens doe ik ong. 2 dagen met een klein pakje hooi van ong 20 kilo en ze zijn echt niet mager te noemen :)

Belker

Berichten: 15345
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:55

Chasey, slaat de regen onder de pannen door de wind? Is je dakgoot verstopt? Beide situaties zorgden bij ons voor binnen waterballet..... Sterkte met uitzoeken.

Mooie ontbijt tv idd.

Shetlanders....... Duivels gebroed...... :+

Hier vandaag gewandeld. Straks nog 1 beweging geven en dan edn dorp verderop weer een plant halen :D

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:01

Leuk, en meteen de draad ook kapot laten knappen zo te zien? :))

Mijn grote bonte heeft vroeger een aantal jaar een weide gedeeld met een shetlanderhengstje. Die kon er ook wat van, en gemeen mikken op je knieschijven met die kleine hoefjes :=

Succes met pony-kijken!

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:02

Ik heb mijn shetlander niet voor niks Duvel genoemd. :+

DubbelFun

Berichten: 88770
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:10

Dan heb ik die van mij liever bangig :)

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:41

Mijn shettie blijft ook netjes achter t draad hoor, laagste zit bij mij op 90cm, shet is 1.10. Moet wel zo nu en dan de stroom erop zetten, hij had laatst zichzelf op stal gezet, maargoed, had dan ook al een maand of twee-drie geen stroom meer erop, kon ik hem niet echt kwalijk nemen.

Chasey, wat balen met die lekkage, heb hier in de container ook al gezien dat het nog een heel stuk verderop lek kan zijn dan waar het water er uiteindelijk door komt :\

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:56

hahaha, geweldig... met een shet verveel je je nooit.

Ik heb, denk ik, een mutatie dan. Er staat hier ook al maanden geen stroom op, maar shettemans blijft er braaf achter...

Die leenschaapjes daar en tegen.... Maar die zijn gister opgehaald door de baas. Nu een leeg weiland :(


Ik ga mijn skipak ook even zoeken. Ik kan het niet langer uitstellen. ik moet nu echt naar buiten...
brrrr.