Ideale paddock paradise

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:42

belle_boef schreef:
zazaza schreef:
Ik denk dat de regio binnen Drenthe ook nog heel erg uitmaakt, Noord Drenthe is weinig en is duur, grofweg: hoe dichter bij Duitsland hoe goedkoper en zuidelijk is meer aanbod. Ik woon zelf in Annen en ken geen PP in een straal van 25 km en degene die er zijn (iets verder zoals papenvoort) hebben allemaal wachtlijst. Tussen Assen en Groningen is het heel lastig.

In de buurt van Emmen is geloof ik wel het een en ander.



In Emmen heb je niet direct veel PP. Zeker in de zuidoosthoek op het veen is 24/7 jaarrond niet mogelijk zonder flinke investeringen. Als ik een pad van 100 meter lang en 3 meter breed goed wil aanleggen op veen moet ik afvragen en nieuw zand storten. Over die oppervlakte zou mij dat gauw 5000 euro kosten. Voor aanvoer en werkzaamheden.


En dan nog omheining erbij en de vraag hoelang dat pad mee gaat . Ben je dan voor de komende 10 jaar klaar of moet je na 3 jaar opnieuw afgraven en schoon zand laten storten?.


Ik denk dat een ander nadeel in drenthe is dat veel mensen de paarden aan huis hebben. In mijn omegving wel, bij elke boerdrij/vrijstaand huis staat wel een paard.
Daardoor is er minder aanbod in pensionstallen. En als er dan pension is is het een stal met boxen.
Nu heb ik mijn PP droom wel een beetje aan de kant gelegd maar ook het vinden van een boxen stal waar ze overdag op een ruime paddock met droge voeten en hooi staan is ook al erg lastig.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:01

Mij n paddock ligt er nu bijna 4 jaar en is zeker 10/15 cm gezakt. Deels door het veen eronder en deels door inklinking. Daar mag dit volgend jaar wel weer zand bij. Kosten zullen zo’n €1000 zijn schat ik. Mijn paddock is 15/30 meter

Dus ja elke zoveel jaar moet er flink niet zand in.
Ik heb ze aan huis en bepaal zelf wanneer ik wat doe. Bij nat weer komen ze niet op de track of weides om het het de rest van het jaar zoveel mogelijk te kunnen gebruiken.

Omheining moet ik om de zoveel tijd weer eens rechtzetten door het wegtrappen of scheefzakken van palen. Om weide te behouden is het elke zomer sproeien anders slaat de bodem dicht en gaat die scheuren. Betekend hele zomer slangen slepen. Pomp draait dan rustig een aantal uren per dag.

Olympia96

Berichten: 3301
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:56

belle_boef schreef:
Ik vind prijzen van €200 echt niet realistisch. Een paard eet al gauw dik €100€ aan hooi.
Dan is het een kruiwagen mest per dag, 30 liter water per dag.
Op een track drollen scheppen is tijdrovender dan een stal uitmesten.
Dan heb je nog brokken die er bij komen, grote zandaanvoer om alles droog te houden.
En al het standaard onderhoud.


Ik ben het wel eens met jou. En vergeet niet de kruidentuintjes, eetbare hagen, ‘fun-obstakels’. Ik denk dat deze manier van paarden houden duurder is dan de traditionele. Ik heb het dan niet over een stuk land waar met wat prikpalen een route wordt uitgezet en waar wat autobanden worden neergelegd bijvoorbeeld. Maar ik denk dan echt aan nog meer dan wat wij hier aan het doen zijn (met onze woudzandpaden, weilanden, heuvel, vijver, schuilstal -en in de winter in de nacht op stal, oh ja en op max 10 minuten stappen in kilometers bos).

Ik denk dat zeker niet goedkoper paarden houden is op deze manier. Ik zit in een duurdere regio van Drenthe (op de manege een dorp verder betaal je pension meer dan €300 met een hoop beperkingen) en verderop zit je al op de €300+ en mag je zelf uitmesten in het weekend.

Volgens mij moet je mensen hebben die deze levensstijl voor hun paard willen. En niet mensen die zeggen: ja maar je hebt geen binnenbak dus met 200€ in de maand is het goed betaald.

Het is ook de reden dat ik twijfel of ik het vind opwegen tegen de inbreuk op onze privacy. Rijk ga je er niet van worden dus daarom hoef je het niet te doen. Heb ik het nog niet eens over onderhoud of schadeherstel.

Caily

Berichten: 12522
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:52

Dat weiland met prikpalen route en wat bandjes hier, was al 170 euro per maand volpension. En meer vraag dan dat ik paarden erbij wilde (max 3 van mezelf en max 3 van anderen op 1,1 ha).

Dus mensen die denken zo'n plekje als wat jij beschrijft, Olympia, voor 200 te kunnen krijgen, zou ik sowieso niet serieus nemen. Ik denk ook dat de insteek moet zijn het voor jezelf te doen, en als er dan iemand is die écht graag zijn paard erbij wilt zetten, daar ook zeker voor mag betalen. Voor een kleinschalige plek van die kwaliteit zou mijn budget ook zeker hoger zijn.


Als ik dit topic lees en om me heen hoor, dan denk ik dat vooral de basis voor elkaar hebben (droge voeten, genoeg ruimte, goede schuilplekken en goed voer) voornamelijk het verschil maken. Zelfs die 4 samen is vaak nog een uitdaging als je stalling zoekt. De extras zoals eetbare beplanting en een poel etc, zijn wellicht dingen waarmee je je kan onderscheiden, maar of ze zich echt terug betalen betwijfel ik. Ik denk dat je markt dan wel een heel select groepje wordt. Wellicht dat dat in de komende jaren nog wel verschuifd.

belle_boef

Berichten: 10755
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 22:06

Olympia96 schreef:
belle_boef schreef:
Ik vind prijzen van €200 echt niet realistisch. Een paard eet al gauw dik €100€ aan hooi.
Dan is het een kruiwagen mest per dag, 30 liter water per dag.
Op een track drollen scheppen is tijdrovender dan een stal uitmesten.
Dan heb je nog brokken die er bij komen, grote zandaanvoer om alles droog te houden.
En al het standaard onderhoud.


Ik ben het wel eens met jou. En vergeet niet de kruidentuintjes, eetbare hagen, ‘fun-obstakels’. Ik denk dat deze manier van paarden houden duurder is dan de traditionele. Ik heb het dan niet over een stuk land waar met wat prikpalen een route wordt uitgezet en waar wat autobanden worden neergelegd bijvoorbeeld. Maar ik denk dan echt aan nog meer dan wat wij hier aan het doen zijn (met onze woudzandpaden, weilanden, heuvel, vijver, schuilstal -en in de winter in de nacht op stal, oh ja en op max 10 minuten stappen in kilometers bos).

Ik denk dat zeker niet goedkoper paarden houden is op deze manier. Ik zit in een duurdere regio van Drenthe (op de manege een dorp verder betaal je pension meer dan €300 met een hoop beperkingen) en verderop zit je al op de €300+ en mag je zelf uitmesten in het weekend.

Volgens mij moet je mensen hebben die deze levensstijl voor hun paard willen. En niet mensen die zeggen: ja maar je hebt geen binnenbak dus met 200€ in de maand is het goed betaald.

Het is ook de reden dat ik twijfel of ik het vind opwegen tegen de inbreuk op onze privacy. Rijk ga je er niet van worden dus daarom hoef je het niet te doen. Heb ik het nog niet eens over onderhoud of schadeherstel.


Ik sta er hetzelfde in als jou. Het is veel werk en tijd om het goed te doen. Echt micro management. Zowel in het geheel als per paard

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:23

Caily schreef:
Dat weiland met prikpalen route en wat bandjes hier, was al 170 euro per maand volpension. En meer vraag dan dat ik paarden erbij wilde (max 3 van mezelf en max 3 van anderen op 1,1 ha).

Dus mensen die denken zo'n plekje als wat jij beschrijft, Olympia, voor 200 te kunnen krijgen, zou ik sowieso niet serieus nemen. Ik denk ook dat de insteek moet zijn het voor jezelf te doen, en als er dan iemand is die écht graag zijn paard erbij wilt zetten, daar ook zeker voor mag betalen. Voor een kleinschalige plek van die kwaliteit zou mijn budget ook zeker hoger zijn.


Als ik dit topic lees en om me heen hoor, dan denk ik dat vooral de basis voor elkaar hebben (droge voeten, genoeg ruimte, goede schuilplekken en goed voer) voornamelijk het verschil maken. Zelfs die 4 samen is vaak nog een uitdaging als je stalling zoekt. De extras zoals eetbare beplanting en een poel etc, zijn wellicht dingen waarmee je je kan onderscheiden, maar of ze zich echt terug betalen betwijfel ik. Ik denk dat je markt dan wel een heel select groepje wordt. Wellicht dat dat in de komende jaren nog wel verschuifd.


Bedankt, hier kan ik zeker wat mee (alle andere reacties ook).
Wel fijn om de gedachten van een ander hierin te horen.

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:26

Olympia96 schreef:
belle_boef schreef:
Ik vind prijzen van €200 echt niet realistisch. Een paard eet al gauw dik €100€ aan hooi.
Dan is het een kruiwagen mest per dag, 30 liter water per dag.
Op een track drollen scheppen is tijdrovender dan een stal uitmesten.
Dan heb je nog brokken die er bij komen, grote zandaanvoer om alles droog te houden.
En al het standaard onderhoud.


Ik ben het wel eens met jou. En vergeet niet de kruidentuintjes, eetbare hagen, ‘fun-obstakels’. Ik denk dat deze manier van paarden houden duurder is dan de traditionele. Ik heb het dan niet over een stuk land waar met wat prikpalen een route wordt uitgezet en waar wat autobanden worden neergelegd bijvoorbeeld. Maar ik denk dan echt aan nog meer dan wat wij hier aan het doen zijn (met onze woudzandpaden, weilanden, heuvel, vijver, schuilstal -en in de winter in de nacht op stal, oh ja en op max 10 minuten stappen in kilometers bos).

Ik denk dat zeker niet goedkoper paarden houden is op deze manier. Ik zit in een duurdere regio van Drenthe (op de manege een dorp verder betaal je pension meer dan €300 met een hoop beperkingen) en verderop zit je al op de €300+ en mag je zelf uitmesten in het weekend.

Volgens mij moet je mensen hebben die deze levensstijl voor hun paard willen. En niet mensen die zeggen: ja maar je hebt geen binnenbak dus met 200€ in de maand is het goed betaald.

Het is ook de reden dat ik twijfel of ik het vind opwegen tegen de inbreuk op onze privacy. Rijk ga je er niet van worden dus daarom hoef je het niet te doen. Heb ik het nog niet eens over onderhoud of schadeherstel.


Dit geeft mij weer wat om over na te denken bedankt!

Anoniem

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:49

Wij hebben een kleinschalige pp aan huis, zijn nog in opbouw wat mensen ook weten.
Draaien nu een kleine 1,5 jaar kleinschalig pension.

Wat ik terug hoor waar de mensen juist erg blij mee zijn is dat we in opbouw zijn en er dus juist nog veel in overleg gaat gebeuren, wij maken onze klanten echt onderdeel van de ontwikkeling en zo zijn er al meerdere initiatieven gekomen vanuit de klanten ook die echt nuttig zijn gebleken.

Dat is wat ik zelf als pensionklant ook altijd heb gemist: flexibiliteit en aanpassingsvermogen.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:18

Voor het aanleggen van een poel en "inheemse" beplanting kun je subsidie krijgen. De eisen hiervoor verschillen per provincie en soms per gemeente, maar lijkt me zeker het uitzoeken waard! Sowieso leent een pp zich ervoor om vorm te geven als natuurgebied en sommige gemeentes zijn dan best royaal met subsidie.

Ik heb bijvoorbeeld ook bomen langs de paden staan. De overhangende takken eten de paarden en het snoeiafval krijgen ze ook. Bij mijn ouders was het de eis dat het grasland geschikt is voor broedvogels (lastige combinatie met paarden er op). Bij ons hoefde dat weer niet.

Ik laat het zand overigens één keer in de 3-4 jaar los trekken en dan is het nagenoeg altijd droog. Wij zitten wel op een "berg" en op zandgrond.

Anoniem

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 12:58

Hoe diep laat jij het los trekken? Wij zitten ook op zandgrond maar gaan dus wel een groot deel keren (niet alles kan want bos dus bomen).

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:02

LiselotZorro schreef:
Voor het aanleggen van een poel en "inheemse" beplanting kun je subsidie krijgen. De eisen hiervoor verschillen per provincie en soms per gemeente, maar lijkt me zeker het uitzoeken waard! Sowieso leent een pp zich ervoor om vorm te geven als natuurgebied en sommige gemeentes zijn dan best royaal met subsidie.

Ik heb bijvoorbeeld ook bomen langs de paden staan. De overhangende takken eten de paarden en het snoeiafval krijgen ze ook. Bij mijn ouders was het de eis dat het grasland geschikt is voor broedvogels (lastige combinatie met paarden er op). Bij ons hoefde dat weer niet.

Ik laat het zand overigens één keer in de 3-4 jaar los trekken en dan is het nagenoeg altijd droog. Wij zitten wel op een "berg" en op zandgrond.



Waarmee laat je het los trekken? En op welk moment?

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:18

Vaak wordt aangeraden om af te graven, maar ik raad eigenlijk aan om dat niet te doen en de track te verhogen ten opzichte van de rest door er gewoon zand/houtsnippers/whatever bovenop te storten, al dan niet met doek er tussen. Daardoor wordt het al een heel stukminder snel modderig.

Anoniem

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:20

zonder doek er ander zand op storten wordt nog erger dan het al was. Dat zou ik echt afraden.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:24

Hier bevalt dat juist prima op klei, wel moet je genoeg zand doen. Er is 25cm op gegaan. Alleen het stuk direct tegen de bestrating aan waar aan het begin de voerbak (op het zand nog) stond en veel hooi de grond in is getrapt is modderig geworden, daar wordt dit voorjaar opnieuw 15cm zand op gestort.

Anoniem

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:28

Hoe lang ligt het al?

Ik heb dat echt in 2 jaar tijd (niet bij ons) een heel groot drama zien worden.

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:33

Bijna 5 jaar nu. De eerste winter hadden ze met 6 paarden alleen 1 zijde + s nachts de bak, dus overdag 260m2 en s nachts 860m2 (20×30 bak), het jaar daarna de hele omloop, 1400m2, maar niet meer de bak. Ondertussen al weer 2.5 jaar nog maar 2 paarden en altijd de bak (dus op 2000m2, omloop+bak).

Anoniem

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:36

Ik zou het een te groot risico vinden.
Nadat wij gekeerd hebben gaan we wel bijstorten wanneer het nodig wordt maar dan krijg je geel zand op geel zand en niet geel zand door bruin zand :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:59

Wij zitten in Zuid Oost Groningen en hebben een pp in aanleg, maar puur voor prive gebruik.
Je moet heel goed nadenken over de aanleg van je pp. Wij lopen er echt tegenaan om een goed bedrijf te vinden die goed begrijpt wat we willen en hoe een pp voor paarden gebruikt wordt.

Wij hebben geheel buitenom een pad gemaakt, voor het gas geven. Aan de slootkant valt de grond mee en daar hebben we ook ene smal pad bestraat voor onszelf. Achterin en de gehele andere zijde is afgegraven en zand gestort. Dat is een flinke investering, maar in principe wel goed droog.

Ik vind het belangrijk dat ze op zoek gaan naar eten en we hebben als we nu willen en alles vullen 11 plekken. Maar daar komt echt nog variatie op.

We hebben wat kleinere paadjes en die vinden ze duidelijk het leukst. Die zijn nog deels zwarte grond, maar zijn op 1 plek na niet erg diep qua wegzakken.

Wij hebben een heuvel waar ze graag gebruik van maken. Daar heb ik planten en kruiden op gezet. Bovenop is ook hooi.
Dit was voor ons praktisch, maar we gaan de heuvel veranderen in een poel, omdat we daar echt wateroverlast hebben sinds de verbouwing.
De heuvel komt wel gelijk weer terug.

We hebben een poel en dat kunnen de paarden ook wel waarderen.

1 Eetplek is overdekt. Die is het verste van de schuilstal af. Daar liggen ze ook in een stuk zandpaddock ervoor. Het is een hele beschutte plek.

Wij hebben een L-vormige schuilstal op steen en een deel matten. ( daar was ondergrond ruk) Dat is deels voor tijdelijk gedaan.
In de schuilstal 2x een periode wat op de grond gehad, maar dat werd elke keer een wc. Slapen doen ze echt altijd in het zand.

Wij hebben 5 kleine paarden en die zijn vrij hecht. Ik denk vaak; we hadden liever 2ha gehad, maar ze staan altijd wel overal samen.

Daar moet je dus echt rekening mee houden. Ik zie duidelijk ( we hadden hiervoor iets kleinschaligs en nog een ander, minder sociaal paard ) dat het grote verschil is dat ze wel overal van elkaar weg kunnen. Je hebt geen vierkante wei of paddock dat ze elkaar in een hoek drijven.
Daarom zijn juist die kleine tussendoor paadjes zo fijn.

Ze kunnen bij de grote voerplekken wel samen staan, maar waar dat niet kan, hebben we hooiplekken wel dichtbij elkaar. Ze willen toch altijd graag dichtbij elkaar staan.
Maar paar keer per dag dat ze apart of in kleinere groepje op pad gaan.

Als wij poetsen en opzadelen staat alles om ons heen. maar voor pension en met vreemde paarden niet handig zo.

Ik vind het fijn alles zelf te doen. Heb ongeveer 3 kleine kruiwagens mest en hooi resten per dag. Maar doe dat graag met de hand zolang ik dat nog kan.

Onze bak en paddock zijn gekeerd. In bak is zand bij gemengd en die is grotendeels droog. Paddock komt ook nog zand bij, want die aan stal vast was snel prut. Maar gezien de bak, is mengen met zand voldoende om dat op te lossen.

De bak is in principe ook altijd open. Misschien als de grote paddock aan stal af is, dat die wel dicht gaat.

Wij gaan nog heel veel aanplanten. Hebben nu al; wilg, els, diverse bessen soorten, kornoelje, vlier, den, walnoot. Walnoot staat wel niet binnen bereik bijv.
Er komt nog; meidoorn, rozenbottel, linde, etc.

Wij hebben nog spanten liggen, dus er komt nog een schuilplek bij, tevens droge voerplek.

We hebben wel gelijk de verlichting aangepakt, omdat we hier eind 2019 kwamen.

Als je pension erbij wil, moet je goed nadenken over je prijs. Ik wil het niet, maar er zal een verschil zitten als ik iemand zou toelaten tussen kosten dekkend, of er ook iets aan over willen houden.

Zeker met een pp willen mensen hun paard schoon, droog kunnen neerzetten, poetsen, bijvoeren etc. Hoe meer mensen, hoe meer ruimte natuurlijk.

Onze vorige plek was op zandgrond en kleiner, maar kon prima variaties aanbrengen.
Maar zoals nu op een nieuwe plek met blanco vel, zou ik denk ik of alles in 1 keer goed doen en laten aanleggen of het eerste jaar alleen zelf gebruiken en de valkuilen zoeken.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:04

Robijntjah schreef:
Ik zou het een te groot risico vinden.
Nadat wij gekeerd hebben gaan we wel bijstorten wanneer het nodig wordt maar dan krijg je geel zand op geel zand en niet geel zand door bruin zand :+


Wij hadden paddock aan stal laten keren met daaraan vast de bak. Zodat we die erbij konden geven. Dat was geen succes, dus zand bij laten komen en ook laten mengen. De bak is nu vrijwel altijd droog.

De paddock is niet oke en staat ook zand voor in bestelling, maar het pad naast ons was niet begaanbaar helaas. Ik verwacht dat zand erbij weer zelfde effect heeft als de bak.

Af en toe om de x jaar een vracht zand laten komen vind ik zelf geen probleem en ook wel een fris idee. Meeste ligt volgens mij vaak in huis :+

Het lange pad is ongeveer 15cm afgegraven op zicht van hoe de grond was. Daar zijn wel wat wagens zand op gekomen, maar is echt een goed, droog pad. Het was alleen wat zwaar in het begin en moeten we ook binnenkort een keer slepen.

Ik heb dat de loonwerker hier gevraagd; Afgraven of keren en hij zei; afgraven.

Die grond hebben we wel op eigen grond gehouden, dus geen afvoerkosten. Maar zand was wel even pittig. Als we straks fase 2 gaan doen, komt er nog wel wat........Rekeningen moet je gewoon verscheuren of de paarden laten opeten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:10

Hahahaha die rekeningen zijn er toch wel. Ik wil gewoon een lekker paradijs voor de paarden. Komt goed

Wij hebben overigens:
- een poel
- beplanting: hazelaren - bamboe - kruidnagel - kastanjes en nog wat meer waar ik niet op kom
- snackweitjes
- een open en een overdekte poetsplaats
- een kantine
- een zadelkamer
- toilet x 2
- voeren 1 x per dag vitamine korrel
- onbeperkt hooi op 19 verschillende plaatsen uit slowfeeders
- verharde voerplaatsen
- 1 schuilcontainer
- 2 overkappingen
- vlotter

te doen:
- keren
- bak af maken
- pad achter de bak af maken
- warm water naar de poetsplaats aanleggen
Edit: ik vergeet echt een hoop
- heuvel aanleggen
- tractorband ingraven
- schuilstal plaatsen

En dit zijn de plannen voor dit jaar. Denk dat we volgend jaar weer van alles anders verzinnen _O-

Temeraire

Berichten: 3538
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:21

Voor mij is het het belangrijkst dat de voorzieningen ook in praktijk goed te gebruiken zijn.
Er worden hier al veel voorwaarden genoemd voor een mooie pp, maar wat ik in praktijk zie is dat een paddock paradise er op zich goed uit ziet, met inderdaad een mooie track, verschillende voerpunten, schuilstal, etc maar dat het alsnog niet goed werkt, omdat er veel te veel paarden op staan.
Vanuit de stalhouder begrijp ik dat, het kost allemaal geld genoeg en meer paarden is meer inkomsten, maar dit is waardoor veel stallen voor mij afvallen.

Leuk een schuilstal, maar als alleen de paar paarden hoogst in rang erin kunnen staan, kan mijn paard er dus niet in.
Zelfde voor voer- en waterpunten, dan zijn er wel netjes meerdere voerpunten, maar lang niet genoeg voor het aantal paarden dat er staat. Waardoor wederom de laagsten in rang te weinig te eten krijgen.

Groepsdynamiek is idd ook van belang.

Mooiste is 2 groepen, voor de sobere en niet sobere paarden. Nu zie je op een pp nog vaak dat of enkele paarden echt veel te dik zijn, of enkele paarden te mager.
Met onrust onder de stalgenoten als gevolg, want de 1 wil dat er veel meer hooi gevoerd wordt, en de ander veel minder, of minder rijk. Waardoor de stalhouder het eigenlijk nooit goed kan doen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:22

Ja, zulke dingen hebben we ook nog op de lijs staan.

En TS, als je eenmaal aan een pp begint en je ziet het effect op je paarden, wordt nog meer variatie en uitdagen echt een hobby. Je ziet weer een plek waar je iets mee kan, wil nog een slingerpaadje, wat plantjes erbij etc.

Overigens zie ik juist wel hier ook pp's ontstaan in Drenthe en Groningen.

En je ziet ze vanaf heel klein met veel leuke oplossingen tot groter. Je moet alleen goed kiezen wat je basis wordt. Goede aanleg en pension en later uitbreiden, of eerst alles ervaren.

Er zijn ook pp's die dagen organiseren om te komen kijken enzo.

Het advies is meestal; maak het eerste jaar mee zodat je weet wat je grond doet. Wij kwamen in het najaar en moesten voor de paarden snel wat maken en daarna aan het huis beginnen. Hielden grond over en is op de verkeerde plek gestort. Hoopte dat het mee zou vallen, maar de sloot kan hevige regenval niet aan, dus vandaar dat we een 2e poel maken en heuvel verplaatsen.
Zal de paarden straks niks uitmaken.

Maar bij een pad met ietsjes blubber zal de aangroei van bomen wel wat gaan schelen. Heb daar nu wilgen gepland. En anders sluit ik het af. Doorgaans lopen ze langs de plas in het midden of gaan helemaal niet over dat pad.

Ik wil ook nog meer plekken met hooi en ander groen. Diverse hoogtes etc. Maar geduld kreeg ik niet mee bij genoorte, dus het is lastig dat de rest nog even duurt.

Anoniem

Re: Ideale paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:30

Die meerdere voer en schuilplekken vinden wij ook een hele belangrijke ja.

Hebben hier nu dus 19 punten voor 7 (over 2 weken 6) paarden. en dat gaat prima. Ook hebben wij een hele brede track, denk over het algemeen minimaal 10 meter breed. ze gaan niet hangen op 1 plek juist door die meerdere voerpunten, ze trekken echt rond. we hebben 1 voederboom, 1 van de vele hazelaren waar ze graag met zijn allen omheen staan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 14:31

Temeraire schreef:
Voor mij is het het belangrijkst dat de voorzieningen ook in praktijk goed te gebruiken zijn.
Er worden hier al veel voorwaarden genoemd voor een mooie pp, maar wat ik in praktijk zie is dat een paddock paradise er op zich goed uit ziet, met inderdaad een mooie track, verschillende voerpunten, schuilstal, etc maar dat het alsnog niet goed werkt, omdat er veel te veel paarden op staan.
Vanuit de stalhouder begrijp ik dat, het kost allemaal geld genoeg en meer paarden is meer inkomsten, maar dit is waardoor veel stallen voor mij afvallen.

Leuk een schuilstal, maar als alleen de paar paarden hoogst in rang erin kunnen staan, kan mijn paard er dus niet in.
Zelfde voor voer- en waterpunten, dan zijn er wel netjes meerdere voerpunten, maar lang niet genoeg voor het aantal paarden dat er staat. Waardoor wederom de laagsten in rang te weinig te eten krijgen.

Groepsdynamiek is idd ook van belang.

Mooiste is 2 groepen, voor de sobere en niet sobere paarden. Nu zie je op een pp nog vaak dat of enkele paarden echt veel te dik zijn, of enkele paarden te mager.
Met onrust onder de stalgenoten als gevolg, want de 1 wil dat er veel meer hooi gevoerd wordt, en de ander veel minder, of minder rijk. Waardoor de stalhouder het eigenlijk nooit goed kan doen.


Ligt ook echt aan de groep.

Ik kan nu 11 plekken vullen op 5 paarden, maar ze staan doorgaans bij 1 of 2 plekken tegelijk.

Ik had graag 2ha gewild, maar die van ons staan heel erg op elkaar gepropt........

Met oud en nieuw ruimte beperkt tot paddock en bak en dat vinden ze prima.

Beschutting vind ik echt belangrijk. Maar veel ex stal mensen moeten wennen aan 24/7 buiten. Die van ons liggen bijna nooit in de stal. Ze kiezen de plekken uit waar het zand gemengd is achterin, voorin of de bak. En dan ook weer; altijd samen.
Zomers gaan ze vol in de zon liggen en gaan ook mee met de zon. Zie ze dan echt laatste straal zon nog pakken door ergens anders erin te gaan staan of liggen.
Wanneer het stormt, dus hard waait, kiezen ze juist voor een open plek en schuilen niet. Bij gewone regen dan weer wel.

Je moet denk ik voldoende keuzes aanbieden, maar dat wil echt niet zeggen dat alle paarden tegelijk willen liggen slapen in een stal.
Op onze vorige stal een prachtige Linde waar onder het altijd heerlijk was en die kozen ze boven de stal.

We bieden aan wat we kunnen, maar verder moeten ze het wel zelf doen. Ik kan ze niet dwingen om te schuilen bijv. Maar wel voldoende beschutte plekken aanbieden.

En stiekem bieden wij alleen hooi aan in de schuilstal op 5 plekken als het echt heel erg is. Maar dan staan ze ook per 2 of 3 aan een net hooi. Maar wij hebben er 4 van 20+, dus daar voel ik me dan prettig bij.
Buiten is wel altijd nog iets te vinden.

Alfi2010

Berichten: 525
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 17:01

Ik denk dat een ander nadeel in drenthe is dat veel mensen de paarden aan huis hebben. In mijn omegving wel, bij elke boerdrij/vrijstaand huis staat wel een paard.
Daardoor is er minder aanbod in pensionstallen. En als er dan pension is is het een stal met boxen.
Nu heb ik mijn PP droom wel een beetje aan de kant gelegd maar ook het vinden van een boxen stal waar ze overdag op een ruime paddock met droge voeten en hooi staan is ook al erg lastig.[/quote]

Welke omgeving zoek je iets? Wij zitten met een pp in aanleg in Amen en hebben nog plek in de merriegroep en in de ruinengroep.