Buitenbak te zwaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LauravdHam

Buitenbak te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 15:27

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar weken thuis een buitenbak. Hier ben ik natuurlijk super blij mee! Alleen aan een kant van de bak is het zand veel te zwaar. De ene helft van de bak is wel goed alleen de achterste helft van de bak is niet goed om in te rijden. Hoe langer ik rijd hoe zwaarder het daar wordt. Het droogt daar wel heel snel op, maar blijft gewoon heel zwaar en diep, terwijl de rest van de bak wel aardig hard blijft. Hebben jullie misschien tips om hem minder zwaar te maken? Wordt dit in de loop van de tijd beter of blijft dit zo?

cobiie

Re: Buitenbak te zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:37

Hoe is je buitenbak "opgebouwd"/aangelegd?
Hoe ligt de bak ten opzichte van je land? Naast een sloot, heeft er vroeger een sloot gelopen waar nu een deel van je bak ligt? Wat is het grondwaterpeil?
En nog veel meer aspecten hebben invloed op hoe fijn je bak kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 15:50

dan moet je denk ik grondmonsters laten nemen van meer dan een meter onder de eerste laag van uw bak om te kijken waardoor het verschil ontstaat, dan pas kun je daadwerkelijk de bak goed aanpassen

is er voordat u de bak ging aanleggen/laten aanleggen bodemonderzoek gedaan om te weten hoe de bodem is, zo ja dan moet u diegene die de bak heeft aangelegd erop aanspreken

wat cobiie ook al aangeeft lag er een sloot in het verre verleden, is de grond in het verleden opgestort kan veel verschil maken, is er witzand ooit een keer afgegraven
allemaal mogelijkheden die van invloed kunnen zijn

LauravdHam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 16:20

Ik woon op een boerderij en een paar maanden geleden lagen er nog kuilplaten op het zand. Deze hebben we weggehaald en toen lag er al wit zand onder. We hebben er wel aan de ene helft nog een laag wit zand overheen laten leggen, want daar was het iets lager.

Naast de bak ligt weiland maar dit ligt wel een stuk lager. Toen de bak net af was zakte het water niet goed weg, dus toen hebben we de onderste laag zand op laten schudden zodat het water goed wegzakt. Het water zakt nu goed weg alleen aan de achterste helft niet (waar we nog een laag zand op hebben laten leggen). Het is door de regen ook wel weer iets af gaan lopen naar achteren dus we willen misschien nog meer zand daar storten.

Het gekke is alleen dat de bak eerst helemaal niet zwaar was op de plek waar hij nu wel zwaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 16:41

LauravdHam schreef:
Ik woon op een boerderij en een paar maanden geleden lagen er nog kuilplaten op het zand. Deze hebben we weggehaald en toen lag er al wit zand onder. We hebben er wel aan de ene helft nog een laag wit zand overheen laten leggen, want daar was het iets lager.

Naast de bak ligt weiland maar dit ligt wel een stuk lager. Toen de bak net af was zakte het water niet goed weg, dus toen hebben we de onderste laag zand op laten schudden zodat het water goed wegzakt. Het water zakt nu goed weg alleen aan de achterste helft niet (waar we nog een laag zand op hebben laten leggen). Het is door de regen ook wel weer iets af gaan lopen naar achteren dus we willen misschien nog meer zand daar storten.

Het gekke is alleen dat de bak eerst helemaal niet zwaar was op de plek waar hij nu wel zwaar is.

het kan op die laagste plek wel een andere bodemstructuur onder liggen die er nu voor zorgt dat het water niet weg kan, of een gedempte sloot waar het water - van hoog naar lag - naar toe zakt
merkte je niet veel van toe de platen er lagen maar nu wel

is het bekend waarom de kuilplaat juist op die plek is nergelegd, kan best zijn dat de boden daar toen al verschillend en drassig was

waarom nu wel zwaar, dat kan aan het type zand liggen in comb. met het waterafvoer, daar komt waarschijnlijk het grondwater hoger