Greenguard pasvorm, maatvoering, afstellen etc

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Greenguard pasvorm, maatvoering, afstellen etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 07:47

Voor twee van onze kleintjes willen we greenguards aanschaffen. Eerder hebben we gewoon zo’n korfmodel gehad. Dit bleef helaas niet goed zitten ondanks dat het volgens de beschrijving perfect op maat was gemaakt. Ze zijn er in gaan staan en de maskers waren kapot (de pony’s gelukkig niet, maar dat had makkelijk gekund. Een korfmodel komt er dus niet meer in hier).

Welke maat moeten we hebben? Het gaat om twee NMPRS ponietjes. Schofthoogte rond de meter, maar wel slanke koppies en bouw. Geen lompe Shetlanderbouw dus.

Is het dan handig om wel of niet dat speciale halster er bij te bestellen? En ik lees iets over schuurplekken en een gedeelte van de korf dichttapen? Wat zijn jullie ervaringen met dit merk?

Tot slot: tips om ze zo goedkoop mogelijk aan te schaffen? Ze zijn nogal aan de prijs...

Blue_flower

Re: Greenguard pasvorm, maatvoering, afstellen etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 07:59

Niet aanschaffen als de tanden van je pony's je lief zijn.
Ik weet dat het bij sommige ook goed gaat, maar er zijn ook genoeg paarden met schade.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-21 10:50

Blue_flower schreef:
Ik weet dat het bij sommige ook goed gaat, maar er zijn ook genoeg paarden met schade.

Wat adviseer je dan? Zelfs mijn paardentandarts raadt het aan. Heb eerder met een korf ook nooit schade gehad en ken om mij heen ook niemand die dat heeft gehad.

Op dit moment kunnen de pony’s zich zo ontzettend vol schrokken met onbeperkt ruwvoer dat dit mij te gevaarlijk wordt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:38

[SV] welk graasmasker?

Kijk in ieder geval ook even hier. Maar bokt heeft nog wel meer topics met info erover.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 20:58

Ik gebruik het masker zomers, mijn tandarts komt jaarlijks. Hij kan het wel iets zien, maar tot nu toe gaat het goed. Ik ben tevreden over het masker! Eerste keren tape ik inderdaad de onderkant dicht, zodat de huid op die plaats beetje kan wennen aan de wrijving. Na weekje gaat het eraf en heb ik hele zomer nergens last van. Hij heeft hem doorgaans halve dagen om. Hij kan er ook mee drinken uit de automatische drinkbak :') Heb het halster erbij, soms ligt ie af, maar denk dat het meer een gelukje dan opzet is :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:07

Ik wilde ook de greenguard, maar door de verhalen over de tanden ben ik voor deze gegaan. Hij heeft een inleg plaatje die de tanden beschermd en die in 2 maten verkrijgbaar is zodat je een snelle grazer indien mogelijk nog meer kan remmen.

https://www.paardeerlijk.nl/c-4389974/a ... aasmasker/

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:13

Ik heb mijn haf enkele jaren met Greenguard graasmasker 24/7 op een vette wei gehad, waar ik niks aan kon veranderen.
Ik had het halster erbij besteld, maar die is mij slecht bevallen. Het leek meer een SMtuig, dan een halster. Ik zou die er zeker niet bij bestellen.

Ik zie liever een paard met iets beschadigde tanden, dan eentje die hoefbevangen is.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:19

marleen_88 schreef:
Ik heb mijn haf enkele jaren met Greenguard graasmasker 24/7 op een vette wei gehad, waar ik niks aan kon veranderen.
Ik had het halster erbij besteld, maar die is mij slecht bevallen. Het leek meer een SMtuig, dan een halster. Ik zou die er zeker niet bij bestellen.

Ik zie liever een paard met iets beschadigde tanden, dan eentje die hoefbevangen is.

Bij mijn pony waren de voortanden bijna tot op de helft versleten. Dus de helft minder dik.. dat is niet goed.

Je kan paarden ook op een andere manier gaan houden waardoor ze niet bevangen raken en niet een masker pp hoeven. Dit ben ik dan ook gaan doen toen ze deze slijtage had opgelopen. Overigens ook in 1 jaar tijd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:23

Jets schreef:
Ik wilde ook de greenguard, maar door de verhalen over de tanden ben ik voor deze gegaan. Hij heeft een inleg plaatje die de tanden beschermd en die in 2 maten verkrijgbaar is zodat je een snelle grazer indien mogelijk nog meer kan remmen.

Zo'n inlegplaatje kan je heel eenvoudig zelf maken voor alle graasmasker, door een stuk allerdikste pvc doorzichtig tafelkleed van 3 á 4 mm te nemen. Makkelijk op maat te knippen/snijden en je kan het gat zo groot naar wens maken. Wanneer dit warm wordt is het mooi flexibel en zacht voor neus en tanden, maar sterk genoeg om niet kapot gebeten te worden.
Van de variant van 5 mm heb ik zelf een graasmasker gemaakt, zoals de Thinline. Werkt uitstekend, is alleen niet UV werend, maar dat is hier geen probleem.
Laatst bijgewerkt door suffie op 07-01-21 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:24

suffie schreef:
Jets schreef:

Zo'n inlegplaatje kan je heel eenvoudig zelf maken voor alle graasmasker, door een stuk allerdikste pvc doorzichtig tafelkleed van 3 á 4 mm te nemen. Makkelijk op maat te knippen/snijden en je kan het gat zo groot naar wens maken. Wanneer dit warm wordt is het mooi flexibel en zacht voor neus en tanden, maar sterk genoeg om niet kapot gebeten te worden.

Mij te veel gedoe voor die 12 euro :) Maar als je persee een andere wil dan kan dat natuurlijk, als je hem goed bevestigd krijgt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:26

Dat inlegplaatje ligt er hier gewoon los in, zorgen dat hij de goede maat heeft.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:25

Gebruik de greenguard al jaren bij mijn van lucht groeiende mormels. 1 van mijn paarden heeft nu 4 jaar de greenguard al om in het weideseizoen en dan heeft ze hem 24/7 om.
Tandarts / tevens dierenarts en ook tevreden gebruiker van de greenguard ziet weinig extra slijtage aan de tanden door de greenguard.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:29

Blue_flower schreef:
marleen_88 schreef:

Bij mijn pony waren de voortanden bijna tot op de helft versleten. Dus de helft minder dik.. dat is niet goed.

Je kan paarden ook op een andere manier gaan houden waardoor ze niet bevangen raken en niet een masker pp hoeven. Dit ben ik dan ook gaan doen toen ze deze slijtage had opgelopen. Overigens ook in 1 jaar tijd.

Wat fijn dat jij die mogelijkheid wel had. Zoals ik al eerder zei: hier in mijn omgeving was die keuze er helaas niet.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:44

Ik heb mijn paard ook al een paar jaar zomers 24/7 met de greenguard op staan. Ik let zelf goed op de voortanden, maar in die jaren zijn ze echt minimaal iets afgesleten. Tandarts vond het geen probleem!
Helaas heeft mijn paard afgelopen zomer ontdekt hoe hij het halster af krijgt (zelfs extra strak of aan manen vast geknoopt).

Tip voor aanschaf: hoe marktplaats in de gaten.
Halster zou ik niet aanraden. In maat full was hij veel te klein voor mijn kwpner. Een goed passend zachtonderlegd halster is veel fijner.
Voor mijn dikkie is helaas de greenguard niet voldoende om slank te blijven op de wei (24/7). Maar het scheelt zeker wat!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:51

Ik vind de greenguard helaas ook geen aanrader. Paard heeft echt flinke slijtage plekken hierdoor gekregen.. had even geen betere foto( haha sorry :+ ) maar hier wel goed zichtbaar dat tanden flink gesleten zijn..

Een rubber masker is veel beter voor de tanden als graasmasker enige optie is.

Afbeelding

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:27

Ook bij mijn oude paard ernstige slijtage door de greenquard binnen een paar maanden, bijna tot op de zenuw afgesleten. De tandarts schrok er echt van. Had eerst die van Cheepoo en toen nergens last van en anders 1 met een inlage inderdaad, de greenquard is gewoon heel hard.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:57

Wij zijn ook gezegend met vrij lang stekelig gras, wat makkelijk door de gaten komt. Mijn pony hoeft dus niet heel erg op het masker te duwen om te eten. Denk hoe korter het gras, hoe sneller de tanden slijten omdat ze echt moeten schrapen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:41

Blue_flower schreef:

Ja, een graasmasker geeft schade aan de snijtanden. Meestal zie je dat de voorkant slijt door wrijven langs de voorkant van het masker. Alleen, lang niet alle paarden hebben dezelfde schade en het alternatief; niet op de weide heeft ook nadelen. Probeer of het werkt voor jou paard en controleer dagelijks op schade.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-21 20:19

Blue_flower schreef:
marleen_88 schreef:

Als die mogelijkheid er hier was had ik het al lang gedaan.... Als ik alles zelf zou kunnen regelen was alles anders. Helaas kun je op een pensionstal niet alles zels beslissen, zeker niet in een kudde met zeer gemengde behoeftes.

Welke maat adviseren jullie?

Bedankt voor de tip over het halster!! :)

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 20:27

Afbeelding

Dit is mijn pony, grote A /kleine B. Had geloof ik maat Pony gekocht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:40

De Greenguard durf ik hier ook niet.
Ik heb die van Cheepoo en blijft tot nu toe wel goed zitten.
Dat gaatje is een rechthoek ipv een rondje. Iets groter dus.
En voor mijn gevoel geeft dat net wat minder frustratie en dus ook minder perse af willen krijgen.

Zelfs bij deze zie ik iets aan tandschade, daarom durf ik geen hard plastic.
Hij heeft hem wel jaarrond minimaal 8 uur op.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 21:59

Voor mijn haf had ik paard/full. Maar dat is nutteloze info als je kleintjes hebt haha.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:10

Voor zulke maat pony’s met fijne hoofden is de kleinste maat meer dan prima (shet/pony geloof ik). Ken er meerdere die vergelijkbaar zijn en met die maat lopen. De wanden van het bakje in die maat zijn ook iets te verstellen in breedte. Die zitten los van elkaar ipv echt een bak zoals de cob en full hebben.

Mijn grote shet (1.05) met redelijk groot hoofd paste de kleinste maat niet. Bakje bleef aan zn neus hangen :+ Hij heeft een cob. Dat gaat ook prima.