Ik zit op kleigrond zonder sloot langs de paddock.
Heb verticale drainage overwogen en besproken met de loonwerker. Zat toch wel een flinke prijs aan en kwam nog bovenop de puin fundering die toch nodig was. Ik heb nu een drainage pakket over de hele oppervlakte die als wateropvang fungeert en dan alsnog verticaal afvoert naar het grondwater.
- 60cm afgegraven
- worteldoek
- 40cm grof gebroken puin (dat is de opvangbak)
- kunstgras matten (van oude sportvelden)
- 20cm m3c zand
Bak ligt nu 2,5 jaar. Ligt op gelijke hoogte met omringende grond en heeft nog nooit een druppel water in gestaan.
Zijn er bepaalde probleemzone's die je aan wil pakken of heel de paddock draineren?
Je kan sowieso niet zomaar een doek en zand over de pijp heen gooien. Dat slibt snel dicht.
Ik zou de pijp een 50cm onder het maaiveld laten uitkomen. Daar bovenop ter grootte van een vierkante meter grof gebroken puin circa 30cm dik. Rondom afdekken met kunstgrasmat (sportveld kwaliteit) zodat er geen zandvervuiling tussen je puin komt. Dan je toplaag terug erop.
Het grote voordeel van die kunstgras matten is dat wanneer ze eenmaal vol zitten met zand, ze loeizwaar zijn. In tegenstelling tot gewoon doek komen die never nooit meer omhoog (tenzij je gravers hebt
)