Stalling voor HB gevoelig paard onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Stalling voor HB gevoelig paard onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 20:36

Bestaan er ook stallen war je wel terecht kan met een HB gevoelig paard die geen gras meer mag hebben?

Ik ben inmiddels een beetje wanhopig aan het worden. Ik dacht de juiste plek te hebben gevonden (met wat consessies die ik heb moeten doen) maar inmiddels zijn de paddocks zo slecht dat ze amper nog buiten komen. (nee, word niks gedaan aan dit probleem! Daar hoeven ook geen vragen of opmerkingen over gesteld worden). Ik ben voor de rest prima tevreden maar een paard 22 uur opsluiten is gewoon onacceptabel!! Het is geen fiets.

Nu ben ik al enkele weken aan het zoeken maar nergens ben ik 'welkom ' met mijn HB paard.
Laatst nog net geen flinke discussie met een stalhouder die maar vond dat mijn paard een onwaardig bestaan heeft ;( .
Mijn paard heeft een prima leven (met een kleine aanpassing) en zit momenteel super in zijn vel voor zijn 22 jaar.

Vandaag ook weer een stal gemaild en ook daar past hij niet in hun systeem. -O-
Ik krijg sterk het gevoel dat zodra je paard wat gaat mankeren je hem maar gelijk moet afmaken...want ja past niet in het systeem. Word hier zo verdrietig van.

Ben o.a verhuisd voor mijn hobby. In NH zag ik echt geen toekomst meer en wilde na dit paard graag weer een ander maar inmiddels heb ik besloten om hierna geen paard meer te nemen.
Voor nu kan ik nog wel 2x per dag heen als ze binnen blijven maar over 2 maanden start ik met mijn nieuwe baan en ik wil dan echt geen stress meer om mijn paard hebben.

Ik heb overal advertenties staan, reageer op elke stal die vrij komt die aan mijn wensen doet en sta ergens op de wachtlijst. Maar tegen de tijd dat ik daar aan de beurt ben ligt hij onder de zoden.
Mijn paard word wat ouder en ik zou graag nog een jaar of 2 jaar hem hier in de buurt willen hebben omdat hij het nog zo fijn doet. Als hij definitief met pensioen gaat word het wel anders.

Hoe gaat dit bij andere.? Is het bij jullie ook zo lastig. Vanwege mijn eigen gezondheid ben ik afhankelijk van half of volpension. Doe het zelf red ik niet. Ik zit in Drenthe regio Norg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:39

Dat is het nadeel van "echte" pensionstallen. Ze bieden een relatief standaard management aan en individualiteit kan maar tot op heel kleine hoogte.
Ik zou kijken naar kleinere/particuliere privéstallen of bij iemand aan huis, waar die flexibiliteit en individualiteit wel meer mogelijk is. Dat zijn wel vaak de stallen die geen website hebben en niet adverteren, die kom je eigenlijk voornamelijk via via via via tegen.
En vooral: ook wel willen betalen. De volledige zorg over een heel erg zorgbehoevend paard doet niemand voor 200 euro in de maand.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:42

Ik sta/woon in Borger, hier zou dit wel mogelijk zijn, maar dat is vanuit Norg wel nét wat ver denk ik.
Overigens wel een wachtlijst..
Ja, HB-gevoelige paarden is wel écht lastig. Wat ik tot bepaalde hoogte ook snap, maar andere kant ook niet, omdat dit iets wat zooooo veel voorkomt. En alleen maar "erger" word door minder-handig beleid.
(Vaak ook door ondeskundigheid van stalhouder maar ook écht eigenaren die het niet inzien)
Wil je ze al wel op het gras hebben moet je zeker weten hoe je het doet etc. en dat is lastig toe te passen op een "groot" bedrijf.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:45

Ik heb sinds een paar maanden een paard wat van het voorjaar bevangen heeft gestaan.
Ik heb bij mijn stalling gewoon medegedeeld dat zij absoluut niet op het gras mag. Nu scheelt het een boel waarschijnlijk dat ik daar al 24 jaar kom en mijn andere paarden daar ook altijd hebben gestaan.
We hebben er nog 1 staan die bevangen gevoelig is en 1tje met pssm (geloof ik) en die staan dus ook op het zand. Dus die staan in de zomer met zijn 3tjes.
Nu in de winter staan ze met zijn alle daar. Staan ze droog met alle regen van de laatste tijd nee. Zijn er 20 dingen die ik anders wil hebben, ja absoluut. Maar soms moet je het er mee doen en mijn paard staat daar goed en heeft het naar der zin. Ze is zo gevoelig dat als het niet goed was daar ik al een ziek paard zou hebben gehad. Dus zolang zij het goed der doet vind ik het prima.

Maar snap heel goed dat het onwijs lastig kan zijn. Goede stalling vinden waar mensen zich aan afspraken houden kan een echte nachtmerrie zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:48

Ik weet dat PaardenPension Buitenkans een groep had voor paarden die bijv. hb-gevoelig waren. Die hadden schuilstal + paddock + track (kaalgelopen) en mochten alleen op de wei als de fructaanindex laag was.

Mede voor mijn hb'er sta ik nu doe-het-zelf; schuilstal + paddock + track (gefreesd) zijn standaard beschikbaar (behalve afgelopen nacht, toen was de track dicht) en in de zomer bouwen we haar langzaam op naar 24/7 toegang tot de wei (maar ze krijgen ook hooi in de zomer). Pony heeft PPID, is 25.
Het weiland is al jaren niet bemest, bespoten, beregend oid. We bouwen haar graastijd traag op in de zomer, daardoor is het bijna hooi-op-stam geworden tegen de tijd dat deze pony (de anderen gaan al wel eerder beginnen met grazen) vol op de wei mag. Ik denk dat die combinatie zorgt dat ze gewoon op de wei kan.

Of het helemaal kansloos is om zo'n plek te vinden op een pensionstal, dat betwijfel ik. Maar ik herken wel wat je schrijft. Op alle eerdere stallen (op eentje na) liep de stalbaas te zaniken dat ze nu wel op de wei kon / langer op de wei kon / later in het seizoen prima op de wei kon / vroeger in het seizoen prima op de wei kon. Een van die stalhouders deed ook dingen achter mijn rug om, gelukkig kon ik daar rekenen op mijn lieve stalgenootje; zij hield het goed in de gaten als ik op vakantie was. Als de stalhouder de groep ging verweiden naar een stuk met vol gras (flink bemest ook nog), liet mijn stalgenootje mijn pony een uur daar grazen en ging daarna twee uur wandelen. Bij terugkomst nog uitgebreid borstelen, rollen in de paddock etc om maar tijd te rekken. De groep had tegen die tijd het grootste deel van het gras wel op, dan ging mijn pony er weer bij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:06

siskeh schreef:
Ik sta/woon in Borger, hier zou dit wel mogelijk zijn, maar dat is vanuit Norg wel nét wat ver denk ik.
Ja, HB-gevoelige paarden is wel écht lastig. Wat ik tot bepaalde hoogte ook snap, maar andere kant ook niet, omdat dit iets wat zooooo veel voorkomt. En alleen maar "erger" word door minder-handig beleid.
(Vaak ook door ondeskundigheid van stalhouder maar ook écht eigenaren die het niet inzien)
Wil je ze al wel op het gras hebben moet je zeker weten hoe je het doet etc. en dat is lastig toe te passen op een "groot" bedrijf.

Ja, het is gewoon lastig!
Anders moeten de stalhouders voor elke wisje en wasje zich aanpassen aan de vraag van de klanten. Dat is onwerkbaar of ondankbaar werk. Ik kom dit soort dingen overal tegen. Deden de stalhouders hun best gaat de eigenaar van het dier toch anders doen of zeuren..... dus laat maar. Ik snap het wel!

Of wat dacht je van: als ze verweid moeten gaan worden? Wat moet de stalhouder dan ermee gaan doen? Een hoop gedoe en gezeik....hoe dan ook.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 01-01-21 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:08

Mijn HB'er staat op een pensionstal in Zuidbroek, middelmatige grootte en hoofdtak van stal is akkerbouw dus niet je typische pensionstal. Het is inderdaad echt even goed zoeken naar een stal waar ze maatwerk kunnen en willen leveren, maar ze bestaan dus zeker wel :j Ze staan hier zomer en winter van dat het licht wordt tot donker buiten in koppels op de paddock. De meesten staan in de zomer op het gras ipv in de paddocks, maar een aantal die dat niet mogen (koudbloeden, shetjes, HB'ers, vreetschuren :+ noem het maar) blijven dan samen op de paddock. Paard is er al heel wat jaren happy en doet het goed, ondanks dat ze dus geen gras meer mag. Ook al haar andere ouderdomskwaaltjes komen ze wel mee uit de voeten gelukkig.

Vaak kan bij kleinschalige stallen ook wel wat meer maatwerk geleverd worden, al lever je dan gauw in qua faciliteiten. Maar dat is wel de hoek waar ik in zou gaan zoeken zou de mijne onverhoopt moeten verhuizen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:10

Door deze verhalen wil ik ook niet weg van de stalling waar ik nu sta, mijn paard heeft wat blessures, doe er dus vrij weinig mee, maar we is gwn een kleine paddock voor em. Tijdens stal rust werd z'n boks echt wel 4x per dag gemest en extra vlas. Maar m'n stalgeld is niet veranderd. Ondanks dat zij er meer werk aan hadden. En nu kom ik er dus achter dat deze stallen er weinig zijn.

Ik zou een oproepje doen op Facebook in een groep betreffende jou omgeving. Wie weet is er nog een particulier met een plekje?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:12

Het is echter niet onmogelijk, maar dan moet je wel veel zelf doen, elke dag weer. En dat is lastig als je niet kan of wil.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 21:29

Ragdollcat schreef:
siskeh schreef:

Ja, het is gewoon lastig!
Anders moeten de stalhouders voor elke wisje en wasje zich aanpassen aan de vraag van de klanten. Dat is onwerkbaar of ondankbaar werk. Ik kom dit soort dingen overal tegen. Deden de stalhouders hun best gaat de eigenaar van het dier toch anders doen of zeuren..... dus laat maar. Ik snap het wel!

Of wat dacht je van: als ze verweid moeten gaan worden? Wat moet de stalhouder dan ermee gaan doen? Een hoop gedoe en gezeik....hoe dan ook.

Kortom de spuit er maar in dus.....

siskeh

Re: Stalling voor HB gevoelig paard onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:35

Nee, compromissen sluiten. Hier op stal doen we véél voor pensionklanten, maar alles kan niet... Nu wil jij je paard helemaal niet meer op het gras als ik het goed begrijp, dat is dan nog haalbaar.
Maar sommige dingen zijn niet haalbaar, maar dat is lastig uit te leggen. (nu beschuldig ik jou daar niet van TS, bijv. 22 uur op stal vind ik ook not done, maar ze staan hier wel "maar" 6 uur buiten, terwijl het soms best langer zou kunnen)

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:35

Het is zeker lastig.
Ik sta op een particuliere stal. De andere shets gaan alleen de middag in de wei, dan blijft mijn pony op de uitloop staan, ze ziet de andere dan wel staan.
Dat gaat prima zo.
Ze staat dan smorgens met de andere shets op de zandpaddock, en savonds en snachts met de andere shets op de uitloop met schuilstal.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:40

Ik sta op een kleine doe het zelf stal waar de paarden ‘s nachts op stal staan en overdag in de paddock.
Voor wie het wil kunnen ze de zomermaanden ook in het gras maar wie dat niet wil houdt ze in de paddock.
Helaas voor jou iets te ver weg ben ik bang... en vol nu...

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:41

Herkenbaar,ik sta daarom inmiddels doe het zelf, andere opties zijn er echt niet... Kan je helaas niet verder helpen... Sterkte.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 21:59

Hier ook doe het zelfstal.
We zijn een grote stal maar iedereen heeft zn eigen groepje met regels.

Wij hebben een grote paddock en alles staat sowieso 24/7 buiten.
Als het fructaan hoog is blijft mijn shet op de paddock.

Wij doen aan strookbegrazing, mn shet draagt een graasmasker en we doen vrij lang over de overgang naar de weide en we beginnen daar pas in mei mee. In de volle zomer is dat ongeveer 6 a 7 uur op de wei. In de winter blijven ze op de paddock.

Het bestaat wel degelijk maar je zal er een hoop gemak voor jezelf voor moeten laten.
Dat gezegd te hebben sta ik alsnog erg luxe met een redelijke bak, bos aan de overkant en gewone voorzieningen zoals elektriciteit en water.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:26

In de buurt van Norg is het best wel moeilijk denk ik. En bijna iedereen wil juist weidegang.
Waar echt veel stallen zitten met 'voor ieder wat wils' is in de buurt van Grolloo.
Daar heb je Dureza en Vredenheim, Haikens, Summer Stables, ..... en even verderop in Borger heb je Het Beekdal. Maar dat is wel een half uurtje rijden.
Vriendin van mij woont bij Norg, staat ook in Grolloo.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:38

De laatste weken is het ook wel vreselijk nat geweest, ik ken meer stallen die onder water gelopen zijn. Je kunt je ook afvragen hoe lang dit duurt? Kunnen ze over bijv een paar weken weer meer naar buiten? Of denk je dat het zo slecht blijft? Soms moet je even behelpen, maar als dat om enkele weken gaat, dan vind ik 22 uur op stal nog wel door te komen. Ideaal misschien niet, maar geloof mij maar dat het meerendeel van de paarden afgelopen 2 weken weinig buiten geweest is. Is het van oktober tot maart, dan zou ik er ook wel minder blij mee zijn ja.
Ik denk dat het grootste probleem ligt dat paarden kuddedieren zijn. En 1 paard op de paddock houden terwijl de rest de wei in mag is al geen doen. Krijg je onrust van, heeft niemand wat aan. Je zult dus op zoek moeten naar een stal waar ofwel weinig wei is, of er meer op de paddock blijven. Misschien moet je juist een sportstal hebben en niet te "groen" zoeken. Daar is soms meer maatwerk dan je zou denken. Veel 24/7 buitenstallen/ paddock paradise/ veel buiten stallen hebben vaak 1 grote kudde en veel weidegang en daardoor wordt maatwerk lastiger. Hier in brabant zouden genoeg stallen voldoen voor je, mits je een stukje wilt rijden met de auto bijv. Nog een keer verhuizen dan maar :D :+.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:12

Ik heb een paar jaar geleden toch wel een aantal reacties gekregen op een advertentie op marktplaats. Ik denk dat het vooral volhouden en doorzoeken is. En wellicht concessies doen. Bij ons op stal is een revalidatie paddock gebouwd, maar daar moet de stalhouder wel zin in hebben. Voor het gebruik wordt wel (begrijpelijk) een flinke prijs gerekend. Voor permanent zou het al geen oplossing zijn.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 23:32

Wat zijn je eisen TS?
Geen gras en minimaal halfpension. Maar verder dan?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 00:21

Ik ben vorig jaar zelf een pensionstal begonnen, mijn eigen paard was ook een HBer dus ik ken alle drama eromheen en heb mijn stal management erop aangepast.

Is toch van de zotte dat een paard de hele dag maar op stal moet of apart omdat hij oa geen gras kan eten.. :n

Ze zijn er dus wel, maar inderdaad niet veel.. Succes! :(:)

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:09

Hier na veel zoeken in Zuidlaren iets gevonden. Zit vol helaas, maar ik vond onverwachts wat......blijf zoeken!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 01:31

Zelfde probleem hier. Staleigenaar wil mijn HB (IR) paard komend voorjaar 'gewoon op het land'... Ik zie er enorm tegenop, aangezien dit voor mijn merrie 'de laatste keer' zal zijn. Ze is al té vaak hoefbevangen geweest om het nog een keer te laten gebeuren. Ik sta inmiddels bijna 18 jaar op deze stal en er is nooit echt moeilijk gedaan. Nu wel ineens. Zij vinden het land en het gras belangrijker dan de gezondheid (en eigenlijk het leven) van mijn merrie. Ik ben dus ook héél erg op zoek naar een plek...

Ik denk er over om naar Drenthe te verhuizen en daar iets op te bouwen wat ook mogelijkheden biedt voor HB paarden. Mijn andere paard kan wel prima tegen gras en dat wil ik hem dan ook niet onthouden.
Een goede locatie is alleen niet 1, 2, 3 gevonden... (Ik wil heel graag bij het DFW wonen, in de buurt van Diever).

Het bizarre vind ik dus dat er steeds meer paarden zijn met dit probleem, dus waarom er niet meer mogelijkheden zijn voor deze paarden is mij een beetje een raadsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 08:42

Oef ja ik snap je probleem helemaal ts, mijne was ook vorig jaar voor het eerst hb geworden (door de cushing wordt vermoed), maar zo gigantisch blij met de stal waar ik stond, een betere stal kan je je echt niet wensen.
Ze staan de hele dag in koppels van 2 in zandpaddocks met onbeperkt hooi in slowfeeders, en in de zomer word heel langzaam opgebouwd naar de wei met speciaal paardengras, ze staan daar maar 3 tot 4 uurtjes per dag op maar als je dat niet wilt blijft ie gewoon in de paddock staan, geen probleem.
Ik heb het dus zelfs gewoon aangedurfd met die van mij, wel met graasmasker welke de staleigenaar op deed zodra ze de wei op gingen.

Helaas is mijn paard onlangs overleden maar heb mijzelf al op de wachtlijst weer gezet daar mocht er een nieuw paard ooit komen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 08:46

@Agossie: Dat is weer "de andere kant van verhaal" ik zie veel pensionklanten(op meerdere stallen) die met een HB-geschiedenis nog steeds hun paarden op het gras willen, met een gefrustreerde pensionhouder als gevolg.
Maar dit maakt mij minstens zo kwaad, dit is geen "aanstelleritis" dit is serieus...
Heel veel succes met het vinden van een andere plek, zoals ik lees zoek je een plek om paarden aan huis te hebben? of lees ik dat verkeerd?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 11:38

Amy223 schreef:
Wat zijn je eisen TS?
Geen gras en minimaal halfpension. Maar verder dan?

Nou op dit moment zijn dat wel de belangrijkste dingen.
Maar ik wil zelf ook nog een beetje kunnen genieten, ik ben niet voor niets verhuisd.

Dus :
Dicht bij bos
buitenbak/longeerplek is een pre
Hooi
plekje voor mijn spullen en marathon wagen.
paarden /mensen maatjes.
Min overdag naar buiten en geen 2 uurtjes op een prutpaddock.
Bij een particulier is ook helemaal prima.

Ik hoef geen luxe maar wil wel gewoon mijn paard kunnen doen zonder dat hij of ik de benen breek over rotzooi op het erf. Mijn stal uitmesten lukt nog wel en ook de paddock als daar 2 paarden staan. Maar dan houd het wel op, ik heb 3 henia's gehad en vind dat wel genoeg.

Nogmaals ik heb echt overal advertenties staan waar duidelijk in word gezegd wat het 'probleem 'is.

@Diddykong: Dit probleem word niet opgelost en gaat ook niet opgelost worden ook. Daarnaast zijn de paddocks zo nat dat er niks meer valt uit te mesten. Dus alles word vertrapt en slipt dicht. Volgend jaar in oktober zul je al problemen hebben.
Mijn paard kan niet 22 uur op stal, ook niet als ik 2x kom. Kwam vorige week na mijn dienst in de avond nog ff en hij liep gewoon kreupel van de stijfheid. En ik vind hem wat depressief worden. Gister stonden ze dan wel weer van 9 tot 4 buiten en hij was gelijk al anders. 22 uur op stal vind ik dierenmishandeling. Misschien had ik idd beter naar Brabant kunnen komen :P

@Kendra, dankje. Misschien moet ik daar ook maar eens kijken en wellicht moet paard dan maar met vervroegd pensioen. Half uur met de auto en straks weer een fulltime baan .....mmmmm Of weer verhuizen :') Maar het is hier verder prima en had ook niet verwacht dat dit zo'n probleem zou zijn.

Ik ben in iedergeval blij dat ik niet de enige ben ;)