Kosten en ervaringen shetlander als weidemaatje bij groot pa

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gambler21

Kosten en ervaringen shetlander als weidemaatje bij groot pa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 12:33

Hallo,

Wie heeft er een shetlander of kleine pony tot ong. 1.20m als weidemaatje bij een groter paard en hoe bevalt dit?

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:34

Het probleem is het gras. Een pony raakt snel bevangen terwijl een paard meer gras ‘aankan’. Qua gedrag gaat het bijna altijd prima.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:36

Ik heb een shet van 90 centimeter erbij lopen. Ze worden allebei snel te dik, dus qua voer is het niet zo’n probleem. We hebben een extra draadje moeten spannen in de wei en ze kan niet kriebelen op zijn schoft, maar verder zijn ze dikke vrienden en gaat het prima.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:39

Ik heb al 11 jaar paard met shetlander aan huis. Door overlijden van mijn vorige 2 paarden is dit nu het derde paard waar mijn shetlander alleen mee staat en het is altijd goed gegaan. Ze hebben samen een schuilstal en onbeperkt hooi, wanneer het paard muesli krijgt sluiten we de shetlander even op. Het enige is dat ik wel wat voorzichtig ben met gras voor de shetlander omdat hij gevoelig is voor bevangenheid. Paard en shetlander zijn beide ruinen die aan elkaar gewaagd zijn en heel veel spelen, ze staan soms zelfs steigerend tegenover elkaar met spelen. Mij bevalt het dus heel goed!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 12:53

Ik, heb ze met zn tweeën. Het is mijn tweede shetlander waar ik het zo mee doe.

Afbeelding

Mijn eerste shetlander had ik van veulen tot acht jaar oud, hij is vorig jaar januari ingeslapen na drie maanden slopend ziek zijn, toen we net thuis waren van de kliniek. Hij heeft nooit wat gemankeerd in die acht jaar. De kosten die ik zijn laatste drie maanden heb gehad zijn opgelopen naar ruim 8000 euro. We weten nog steeds niet exact wat hij moet hebben gehad, artsen zijn het er niet over eens. Lyme is uiteindelijk de uitkomst geweest maar 100% zeker weten doen we het niet.
Ik nam me voor nooit meer een shetlander te nemen. Echter staat er hier nu weer eentje, die ik voor eerst direct kon lenen na het overlijden van de eerste. Helaas is deze shetlander uit het niets gediagnosticeerd met PPID in oktober omdat ik dat advies kreeg op bokt na navraag over haar vacht (zonder ook maar enig symptoom) en sinds december aan de prascend omdat ze plots erg achteruit ging en echt een ppid patiënt werd qua symptomen. Nu relatief stabiel, door de ppid wel elke 4 weken de smid, terwijl het ook om de 2 weken zou kunnen, zo hard groeien haar voeten. Door de ppid ook allerlei andere kosten aan speciaal scheren en dekens, voer, fysio/osteo door de spieren en ga zo maar door. Hier komt nooit weer een Shetlander. Dit is de laatste, begin geen derde keer aan zo'n risico.
Voor hen beide ben ik nu op zoek naar een derde pony, als tweede weidemaatje. Heb er in november een topic over gestart. Wil de shet de stress niet aandoen van alleen staan icm met de ppid en suikerschommelingen. Het ging altijd prima en ze hinnikte alleen wat, maar voelt niet goed. Stress ervaart ze toch, of ze rent of ijsbeert. Merk dat ik al een aantal maanden niks doe met mn rijpony of haar juist overal mee naar toe neem en dat is met zo'n mini ook geen doen. Een keer of wat is leuk, maar moet geen verplichting worden. Ik heb de ruimte er ook voor. Dus hopelijk een win win situatie. Maar soms gaat het nog wel door mijn hoofd, wat als ik een ouder Welsh Atje ofzo kan vinden omdat het wel prettiger werkt als alles van jezelf is. Dan denk ik weer aan de kosten en dan ja, je zou echt geluk moeten hebben.

kim_1990

Re: Kosten en ervaringen shetlander als weidemaatje bij groot pa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 13:47

Wij hebben een shetlander van 1.05 bij 3 grote paarden instaan...gaat hardstikke goed...onze paarden worden sneller dik dan de shetlander haha.
Meestal andersom maar hier niet zo...
Pony was overigens ook sterk ondervoed toen we haar in oktober kregen dus dat extra's kan ze goed gebruiken.

Qua karakter wil het ook prima...ze past zich prima aan aan de kudde...

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:13

Ik heb al jaren een minishet van 85cm bij mijn haflinger en inmiddels ook jaarling avs ruin en nrps merrie. Dit gaat supergoed, het is vreselijk lief en knuffelbare pony. Daarnaast is ie onverstoorbaar en maakt hij zich daadwerkelijk nergens druk over..
Waar ik niet rekening meer had gehouden was dat ik over het hele perceel een extra onderdraad moest maken en met een grote track was dat echt een rotklus.
Daarnaast heeft ie ook wel een andere voerbehoefte tov de rest. Na een korte periode van hoefbevangenheid dit najaar mag ie alleen nog enkele uren met een graasmasker op de wei, dat maakt het voor het komende seizoen wel lastiger.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:14

Ik heb sinds een paar jaar ook een shetje als maatje voor mijn dressuurpaard. Gaat super samen. Extra draadje in de wei was wel nodig want alles was gemaakt op 1.70 of groter. Qua kosten: ze krijgt wat hooi en een vitaminekorrel. 1 baal rapsodie in de twee weken. Smid en dierenarts zijn dezelfde kosten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:15

Had qua kosten al wat gezet in het andere topic. Hoefbevangenheid kan inderdaad een ding zijn, onze mini (90/95 cm) wordt dit jaar 3 dus eerst had hij wat meer nodig om te groeien. Ik heb sinds kort 2 lage bakken waar beperkt hooi in gaat en de grote krijgt onbeperkt hooi wat achter een schot ligt van 1 meter hoog. Daar kan de mini niet bij. Met muesli/slobber zelfde verhaal, de mini kreeg het soms voor elkaar om eten van de grote te jatten met voerbakken op de grond. Dus ik heb een voerbakhouder op hoogte.
Weidegang heb ik toch maar beperkt dus dat is niet zo'n probleem. Al worden mijn weitjes (ongeveer 3000m2) wel steeds beter. Ik ben van plan straks de mini regelmatig 10-15 minuten aan de longeerlijn te laten draven. Schijnt het risico op hoefbevangenheid flink te verkleinen. En als ik ooit weer een rijpaard heb (nu 29 jarige met pensioen) kan hij hopelijk ook mee als handpaard op korte ritjes. Of misschien voor een sulky beleren.
Ik heb trouwens best getwijfeld tussen iets als een welsh a/ dartmoor of een mini (shetlander viel af omdat die nog soberder zijn). De hoeveelheid mest is doorslaggevend geweest :D. Het is ook wel heel fijn dat ze samen op de trailer kunnen, zonder dat we meteen een E-rijbewijs hoefde te halen (trailer was al op papier teruggezet). De aanschafprijs is natuurlijk ook lager.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 22:41

Dank jullie wel voor de reacties. Zitten goede tips tussen om rekening mee te houden!

Ik zou graag nog wat ervaringen en adviezen horen wat betreft het in eigen beheer houden van 1 paard en 1 pony. Ik heb de mogelijkheid om een stukje grond te huren en mijn paard in eigen beheer te gaan houden. Ik neig hier sterk naar, omdat het op pension vaak niet zo gaat als ik graag zou willen. Nou ben ik benieuwd wat jullie ongeveer kwijt zijn qua kosten aan 2 paardjes/pony's buiten de huur van de grond om. En wat voor een dingen moet ik rekening mee houden. Ik hoor heel graag van jullie!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 22:55

Ik huur een land en ik ben 140 euro aan hooi kwijt en soms wat onderhoud. Ik heb een emmer vitamine korrels per maand.Het onderhoud valt wel mee eigenlijk.

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 23:06

@marleen-usar, welk formaat paarden en pony's heb jij en hoeveel? Voer je onbeperkt hooi?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:19

Ik heb een shet merrie en een oude D pony ruin samen staan. Vorig jaar met nog een shet en een jaarling d pony.

Deze foto is van 1 januari en de pony's hebben nog volop gras. Met een grote baal doe ik een maand.

Mijn ruin valt snel in. Mijn shet is 11 en staat net als de ruin en is nooit extreem dik en heeft ook nooit problemen. Nou is dat helaas niet bij iedereen mogelijk.

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:21

Mijn paard is 163 en de shet is 1 meter en ik voer onbeperkt hooi in slowfeeders.Oh ja de geit eet er ook van mee.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:26

Mijn sportpaard hengst staat samen met een minipaard ruintje van 86 cm. Overdag op de weide en s’nachts in een stal van 25 m2. Het gaat super, ze zijn onafscheidelijk. Op stal wordt onbeperkt hooi gevoerd en op de weide hangt het hooinet op de hoogte van mijn paard, de mini eet hier nauwelijks van. Zomers staat de mini met een graasmasker.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:01

Mijn merrie van 1.70 m staat sinds 6 jaar samen met minishet van 90 cm. Inmiddels dikke maatjes. Shet wel als veulen aangeschaft. Ze had al met haar moeder in een kudde gestaan en kende de paardentaal. In de schuilstal heeft ze een eigen hoek waar de merrie niet kan komen. Ik ben voorzichtig met gras en ze staat in de zomer ca. 1,5 uur met graasmasker op, terwijl de merrie veel langer op het gras gaat. De paddock grenst aan het land, zodat ze toch dichtbij elkaar zijn. Ook met hooi ben ik voorzichtig. Ik voer al schraal hooi, maar de merrie heeft veel meer nodig. Het hooi gaat in slowfeeders, en ik heb sinds dit jaar een haybar in de schuilstal gemaakt, met daarboven een grote slowfeeder. Zo kan de merrie vrijwel onbeperkt eten, en kan de shet er niet bij. Afbeelding

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:04

Qua kosten: ca. 2 kg hooi per dag (ze eten samen een klein baaltje per dag), en paar korrels muesli en vitaminebrok. In de zomer geef ik uit voorzorg glucobalance aan de shet. En enten, tanden en hoefsmid is net zo duur als voor het grote paard.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:28

Dat is hier hetzelfde, ze eten nu samen een klein baaltje van ruim 20 kilo per dag (mini 95 cm, kwpn van 1,70). In de zomer is dat wel minder, dan eerder 4 baaltjes per week met beperkt gras, soms nog minder. Temperatuur en wind scheelt soms nog meer dan de hoeveelheid gras qua hoeveel hooi er doorheen gaat.
En dan wat korrels/eetlepels slobber van wat de grote ook krijgt. Mijn grote is 29 jaar en krijgt denk ik vrij veel. Moet op gewicht blijven.

Delen hier een inloopstal van 24m2 met 2 deuren. Indien opsluiten nodig is heb ik aparte stal ernaast voor de mini.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:49

Heel eerlijk? Ik doe het al jaren zo; 1 grote (minimaal 1.75) en 1 kleine in de 1 mtr. maat.

Maar qua kosten is het gewoon niet slim. Helemaal niet nu ik veel gras tot mijn beschikking heb. Ik moet altijd voorzichtig zijn met de kleine (en de huidige kan nog best veel hebben ook qua gras), maar dat betekent wel dat er dus ook nog eens het jaar rond een bult aan hooi bij de grote in gaat.

Ik heb eens zitten rekenen en met 2 grote (mits ze goed op gras kunnen natuurlijk) ben ik gewoon goedkoper uit... Want de wintermaanden is het dan zelfs ook nog mogelijk om op grote balen over te stappen ivm voersnelheid, nadat ik dat had uitgerekend het verschil kon ik wel janken, serieus hoor.

Buiten dat is mijn vorige ukkie heel jong ziek geworden van de PPID. Die was gewoon op maandbasis duurder dan mijn toenmalige grote.

Echt als je kosten denkt te besparen, niet doen.

Moet wel zeggen dat de kleintjes altijd hun gewicht in goud waard zijn geweest; De eerste was een regelrechte bikkel en die deed, ging voor, waar grote niet durfde en nam haar gewoon mee op sleeptouw, waren echt beste vriendinnen. En het huidige kleintje maakt mijn huidige grote gewoon oprecht gelukkig. Veel paarden waren erg terughoudend tot aan bang toe om zijn formaat, want hij is echt een vriendelijke vriend en dit kleintje is om de dooie dood ook niet bang en hun samen zien spelen, kattekwaad uithalen, de baas pesten, is fantastisch om te zien....

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 14:54

Ik heb twee mini's van 80-90 cm bij mijn grote paarden in voor meer kudde-gevoel. Gaat prima, ze kunnen onder een draadje door naar ''hun'' stukje zodat ze indien ze willen rustig kunnen eten, slapen etc. en kunnen vluchten als de groters gaan lopen racen samen, maar vaak doen ze dan ook net zo hard mee.

Kwa kosten eten ze beduidend minder, minder mest, maar de tandarts, dierenarts en de vaccinaties zijn gewoon net zo duur.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:09

Oh op je 2e vraag wil ik ook wel reageren, hoewel ik er niet veel voor voel om een kostenplaatje te geven.

Ik ben heel eerlijk gezegd geen cent goedkoper uit dan op een pensionstal en de volle prijs voor 2 boxen zeg maar. Sterker nog hier in Groningen blijk ik zelfs veel duurder uit te zijn, ben ik sinds kort achter n.a.v. een topic hier op bokt over pensionstallen in Groningen.

Maar toch ga ik nooit van mijn leven meer terug naar pension, dan stop ik er wel gewoon helemaal mee en gaat de Wajonger naar een pensioenstal.

Want ook al is het dus niet goedkoper, werk je je eigen helemaal de blubber (want alles maar dan ook echt alles alleen doen is gewoon ontzettend veel werk), is het alles in eigen hand en beheer hebben wel zo fantastisch (ik bepaal wat er in gaat en in welke hoeveelheden, ik bepaal hoe en wat en wanneer de heren naar buiten gaan , of het gras of zand is, waar ik ze zet ivm bepaalde weersomstandigheden, gewoon alles bepaal ik) en dat is voor een regelrechte zeikerd en controlfreak gewoon het beste om te doen...

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:22

Hier ook een paard met 2 pony’s, de lichte is 80cm, de grote rond de meter.

Hier gaat het prima, voer wordt per dier afgestemd en dan is het alleen een beetje oppassen met het gras.
De grote voordelen van de pony’s zijn dat ze nauwelijks iets kosten in onderhoud. Voor mijn paard ben ik vele maken meer kwijt aan voer en hooi. Stro valt mee omdat ze veel buiten staan.

Daarnaast zijn die kleintjes wel echte uitbrekers dus goede omheining is een must!

Afbeelding
Afbeelding

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 15:38

Ik denk ook niet dat je in eigen beheer snel goedkoper uit bent. Nadeel van een huurwei is ook dat je investeert in iets van iemand anders. Tegenover ons liggen best wat stukken gras waar niks mee gedaan wordt. We hebben het er weleens over om te kijken of we dat erbij kunnen huren, maar als ik dan denk aan alleen al de kosten voor de omheining.... Overigens ben ik er wel heel blij mee en ben ik (de hypotheek kosten even negerend) per maand opzich wel minder kwijt. Vooral de omheining was duur (schuur voor stal was er al) en weideonderhoud valt ook altijd tegen, maar dat is ook omdat ik geen drijfmest wil en alles biologisch probeer te doen.

Neetoch, ik denk dat jouw verhaal over kosten wel heel erg gebaseerd is op de hoeveelheid wei/gras. Hier heb ik juist te weinig gras (en dat komt denk ik vaker voor dan teveel) en zijn mijn hoogste kosten hooi, hier zou een groot paard zo 100 euro meer kosten dan de mini, alleen aan hooi. Kosten liggen natuurlijk wel heel erg aan wat je voert en wat verkrijgbaar is. Een groot paard kan net zo goed ziek worden, met bv. ppid is een grote veel duurder aan medicijnen dan een kleintje. Hele pil of kwart pil prascend per dag scheelt nogal.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:09

FleurVP schreef:
Ik denk ook niet dat je in eigen beheer snel goedkoper uit bent. Nadeel van een huurwei is ook dat je investeert in iets van iemand anders. Tegenover ons liggen best wat stukken gras waar niks mee gedaan wordt. We hebben het er weleens over om te kijken of we dat erbij kunnen huren, maar als ik dan denk aan alleen al de kosten voor de omheining.... Overigens ben ik er wel heel blij mee en ben ik (de hypotheek kosten even negerend) per maand opzich wel minder kwijt. Vooral de omheining was duur (schuur voor stal was er al) en weideonderhoud valt ook altijd tegen, maar dat is ook omdat ik geen drijfmest wil en alles biologisch probeer te doen.

Neetoch, ik denk dat jouw verhaal over kosten wel heel erg gebaseerd is op de hoeveelheid wei/gras. Hier heb ik juist te weinig gras (en dat komt denk ik vaker voor dan teveel) en zijn mijn hoogste kosten hooi, hier zou een groot paard zo 100 euro meer kosten dan de mini, alleen aan hooi. Kosten liggen natuurlijk wel heel erg aan wat je voert en wat verkrijgbaar is. Een groot paard kan net zo goed ziek worden, met bv. ppid is een grote veel duurder aan medicijnen dan een kleintje. Hele pil of kwart pil prascend per dag scheelt nogal.

Klopt ten dele. Ik heb idd nog nooit zo veel gras tot mijn beschikking gehad als nu. Maar dit is dus pas het laatste jaar zo ongeveer van het al ruim 15 jaar 1 hele grote en 1 mini in eigen beheer hebben. Mijn ervaring is gewoon dat het benodigde voer vaak te veel verschilt; als ik bv mijn huidige grote met mijn vorige mini had gehad, had het echt niet goed gekomen. (een ppid pony die dus schraal hooi moest, niet op het gras mocht tegen over een paard wat hard vermagerde van droog hooi, en dus voordroog moet en het juist moet hebben van gras om o.a. eiwitten). Misschien dat het vaak toch ook het warmbloed met een koudbloed houden verschil is?
En wat het feit dat grote paarden ook ziek kunnen worden, ben ik helaas maar al te bekend mee; De Wajonger waar ik het over had is de huidige grote namelijk...

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:19

Misschien heb ik 'mazzel' met een ppid'er van 1.70 haha. Die mag net zo goed niet teveel suiker. Maar het is wel een warmbloed en loopt ook gewoon halve dagen op gras in de zomer.
Scheelt ook wel dat ik erbij woon, als het fructaan hier hoog is zet ik ze ook weleens heel vroeg of heel laat uurtje op het gras als het dan wel laag is. Ik laat de grote onbeperkt eten van hooi waar de mini niet bij kan. Dat vind ik dan juist weer handig aan zo'n hoogte verschil, op gras na, is het heel makkelijk voer aan te bieden waar de mini niet bij kan. En gras ga ik helaas toch nooit heel veel krijgen hier. Sommige hebben ook wel goed resultaat met graasmasker, maar ik denk dat mijne dat vreselijk vind.