Verschillende adviezen gekregen omtrent bak, wat is wijsheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beste optie

Poll eindigt op

Keren
4 (30%)
Zwart afgraven, wit zand ergens anders van terrein
2 (15%)
10cm afgraven, bakzand aanvoeren
7 (53%)

Totaal aantal stemmen: 13

J_E

Verschillende adviezen gekregen omtrent bak, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 15:46

Wij willen graag een bak aanleggen. Vergunningsaanvraag ligt bij de gemeente. Nu een aantal offertes aan het aanvragen en iedereen geeft een ander advies.

We zitten op hoge zandgrond. Zelfs na alle regen nu is het niet erg nat (draven gaat nog wel), behalve het pad waar ze veel overheen lopen.

Het witte zand zit tussen de 60cm en 1.30m diep. Vrij fijn zand.

De één zegt keren, de ander zegt afgraven tot het witte zand en dan wit zand ergens anders van het terrein af halen en dat verruilen voor de vrijgekomen grond. Weer een ander zegt, het is al zo droog, 10cm afgraven, 15cm h3c of drainagezand er op doen (zonder iets tussen de zwarte en het nieuwe zand).

Ik kan zeker de helft van het jaar gewoon op de wei rijden. Dus ik ga alleen een bak aanleggen als ik het hele jaar er wat aan heb. Dus geen mulle toestanden in de zomer en zeker geen water in de winter.

Bij welke optie heb ik het meest kans van slagen? Ik zie door de bomen het bos niet meer en neig er naar om het maar zo te laten als het is.

J_E

Re: Verschillende adviezen gekregen omtrent bak, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 19:12

Ik ben benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:07

Als het nu al redelijk is dan zou ik het eigenlijk zo laten.

Ga je geel zand bovenop plaatsen (en dan maakt het soort echt geen bal uit) dan wordt het zomers zonder sproeien altijd stoffig en mul. Dat is wel iets minder als je er een stabilisator zoals vlokken doorheen doet.

Een bak aanleggen is 1 ding maar goed houden vergt wel onderhoud zoals slepen en sproeien.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 20:30

Daar zit wel wat in ja. Op het moment rij ik bij de rijvereniging 10 min met de kar, half uur in totaal ongeveer per keer. Voor galop is de wei nu te glad. Alles is een tijd kwestie natuurlijk, als het sproeien en slepen meer tijd kost, heeft het niet zoveel zin.

Als je 10 a 15cm wit zand hebt, zou het dan ook zwaar worden in de zomer?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:38

Wij hebben het advies van afgraven tot de gele grond gedaan. Hierop drainagezand en tot slot de topping van Stremmer zand. Bij ons is het kwartszand met heel iets leem er doorheen, daardoor zomers geen last van stof. Een mooie stevige ondergrond, heel blij mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:58

Wit zand maximaal 5-7 cm als je niet mul wil hebben. Maar dat gaat dan na verloop van tijd wel mengen met het zand eronder.

Leem is inderdaad ook een goede stabilisator. Wel iets minder waterdoorlatend en moet op voorhand al goed doorgemengd worden.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 11:31

Keren met of zonder extra wit zand valt dan eigenlijk wel af voor mij.
Dan ben ik wel benieuwd naar ervaringen met de laatste optie. Ben een beetje bang dat dit in de winter nog wel voor problemen zou kunnen zorgen ivm water. Nu is de grond mooi droog, maar als je er wit zand op doet, zou het dan dicht slaan ivm de fijnere witte korrel?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:37

Heel eerlijk. Als hij nu genoeg is voor stap en draf in de natte periode zou ik er niks aan doen.
Ritje naar de bak kost wat tijd maar kan je heel wat jaar doen voordat je de investering in je bak eruit hebt.

Als je je bak gaat aanpassen weet je niet wat je krijgt

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 11:47

Ik zit hier op pure zandgrond bodem, mijn bak is gemaakt door de zwarte grondlaag eraf te halen en van elders op het terrein wit zand erop. Bij mij lag het witte zand wel op max 30 cm in de bodem. Resultaat: supermulle bak met instabiele bodem.
Zelf snippers helpen niet, longeren lukt wel, maar als ze even wegschieten heb ik zo diepe gaten id bodem.
Ik moet toegeven; ik heb nog nooit een plas gezien in de bak. Zoals de bak nu is, is deze meer geschikt als paddock dan rijbaan.
Ik heb echt spijt van deze actie, bij nader inzien had ik waarschijnlijk een prima rijbaan gehad als ik de bodem diep had laten doorfrezen. De loonwerker heeft me destijds gewoon niet goed geadviseerd.
Mijn tip: laat het echte zand in je bodem even nakijken door een zandbedrijf of het uberhaupt geschikt is.
Ik zou eerder de bestaande bodem licht doorfrezen en de dan mixen met m3c zand dan helemaal laten keren.
Wie de ultieme tip heeft voor onze bodem hoor ik graag :D

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:35

Ilsje_007 schreef:
Ik zit hier op pure zandgrond bodem, mijn bak is gemaakt door de zwarte grondlaag eraf te halen en van elders op het terrein wit zand erop. Bij mij lag het witte zand wel op max 30 cm in de bodem. Resultaat: supermulle bak met instabiele bodem.
Zelf snippers helpen niet, longeren lukt wel, maar als ze even wegschieten heb ik zo diepe gaten id bodem.
Ik moet toegeven; ik heb nog nooit een plas gezien in de bak. Zoals de bak nu is, is deze meer geschikt als paddock dan rijbaan.
Ik heb echt spijt van deze actie, bij nader inzien had ik waarschijnlijk een prima rijbaan gehad als ik de bodem diep had laten doorfrezen. De loonwerker heeft me destijds gewoon niet goed geadviseerd.
Mijn tip: laat het echte zand in je bodem even nakijken door een zandbedrijf of het uberhaupt geschikt is.
Ik zou eerder de bestaande bodem licht doorfrezen en de dan mixen met m3c zand dan helemaal laten keren.

Zelfde probleem hier, behalve dat ivm overgebleven boomwortels van kweek goed frezen niet echt een optie leek. Ik heb nog geen houtsnippers geprobeerd, alleen beregening, maar dat helpt onvoldoende, zelfs met de natste dagen staan er geen plassen. De ultieme tip is hier ook welkom :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:53

Zand laten checken door een kenner is wel belangrijk, ook onze ervaring. En ook de ondergrond, zit er bv. leem (en zo ja, hoe diep). Wij hebben de bestaande grond gemengd met een paar vrachten wit zand. Redelijke bodem, maar in de zomer wel mul.
Wij storten geen houtsnippers, die verteren na verloop van tijd en dan heb je humus in je bak....dat wordt glad en dan moet er weer nieuwe bij. Als je het wel doet: kijk goed naar de kwaliteit, dat er geen grote of scherpe stukken in zitten. Kokosvezel schijnt beter te helpen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 12:59

Kendra schreef:
Zand laten checken door een kenner is wel belangrijk, ook onze ervaring. En ook de ondergrond, zit er bv. leem (en zo ja, hoe diep). Wij hebben de bestaande grond gemengd met een paar vrachten wit zand. Redelijke bodem, maar in de zomer wel mul.
Wij storten geen houtsnippers, die verteren na verloop van tijd en dan heb je humus in je bak....dat wordt glad en dan moet er weer nieuwe bij. Als je het wel doet: kijk goed naar de kwaliteit, dat er geen grote of scherpe stukken in zitten. Kokosvezel schijnt beter te helpen.

maar voor een particuleer zeer lastig goed te mengen door bestaand zand heb ik mij laten adviseren. zelf geen ervaring mee.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 13:14

Ilsje_007 schreef:

Dat is precies waar ik bang voor ben. Dan heeft de moeite en geld inversteren geen zin. Misschien moet ik geld in een betere trailer of mooie omheining stoppen

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 13:15

Jade schreef:
Kendra schreef:

maar voor een particuleer zeer lastig goed te mengen door bestaand zand heb ik mij laten adviseren. zelf geen ervaring mee.

We hebben proefboringen gedaan en de oude eigenaren wonen hier naast, hebben alles al eens op de kop gehad. Er zit alleen zwart zand en daar onder redelijk fijn wit zand. Ik heb een emmer in de kamer staan om het te drogen, kijken wat het doet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:20

J_E schreef:
We hebben proefboringen gedaan en de oude eigenaren wonen hier naast, hebben alles al eens op de kop gehad. Er zit alleen zwart zand en daar onder redelijk fijn wit zand. Ik heb een emmer in de kamer staan om het te drogen, kijken wat het doet.

zandcompleet.nl geeft gratis advies nav een bodemmonster wat je opstuurt, hebben wij na het keren ook gedaan, het advies van vlok erdoor mengen kon ik helaas niet zoveel mee, maar blijkbaar is de kwaliteit zand die we hebben op zichzelf nog niet zo heel verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:40

Ilsje_007 schreef:

Welke zandsoort is het? Ik heb hier 20cm M3C zand en die ligt super vast. Hoef alleen te sproeien als het heel droog is. Er is tussen wit zand heel erg veel verschil in korrel en stabiliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 13:45

@TS; ik zou de bovenste 5 cm frezen en daar een grove korrel wit zand doorheen laten mengen.

Wit zand is altijd water doorlatender dan zwart zand dus voor dicht slaan hoef je niet bang te zijn.

Een complete bak aan laten leggen kost nogal wat en ik denk dat de toegevoegde waarde voor jou minimaal is.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 14:05

Gloa schreef:
@TS; ik zou de bovenste 5 cm frezen en daar een grove korrel wit zand doorheen laten mengen.

Wit zand is altijd water doorlatender dan zwart zand dus voor dicht slaan hoef je niet bang te zijn.

Een complete bak aan laten leggen kost nogal wat en ik denk dat de toegevoegde waarde voor jou minimaal is.

Dit lijkt me ook de beste optie!

@gloa: ik heb gewoon het witte zand wat hier al id bodem zit. We zitten hier letterlijk 100m vh natuurgebied met zandduinen, het is hier dus altijd droog. Mijn paddock is ook vh zand uit de bodem en daar staat bijna nooit een plas.
We denken er nu over om in de bak een laag zand te laten doormengen, maar ik ben best bang dat ik weer geld uitgeef zonder resultaat. Ik ben uiteindelijk geen bakruiter...

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 15:13

Gloa schreef:

Dus wit zand door de bovenste laag zwart zand mengen? Bijvoorbeeld m3c of drainagezand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 15:58

Ilsje_007 schreef:
Gloa schreef:

Dit lijkt me ook de beste optie!

@gloa: ik heb gewoon het witte zand wat hier al id bodem zit. We zitten hier letterlijk 100m vh natuurgebied met zandduinen, het is hier dus altijd droog. Mijn paddock is ook vh zand uit de bodem en daar staat bijna nooit een plas.
We denken er nu over om in de bak een laag zand te laten doormengen, maar ik ben best bang dat ik weer geld uitgeef zonder resultaat. Ik ben uiteindelijk geen bakruiter...

Dan is het niet zo raar dat je problemen hebt want dat zand is helemaal niet geschikt voor een bak. Denk ook niet dat je het op kan lossen met een andere toplaag. Dat is net zoiets als een tapijt over een ballenbak heen leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 16:00

J_E schreef:
Gloa schreef:

Dus wit zand door de bovenste laag zwart zand mengen? Bijvoorbeeld m3c of drainagezand?

Zal in jouw geval niet zoveel uit maken. Enige waar je op moet letten is dat het zand niet te fijn is en een hoekige vorm heeft. Denk dat zandcompleet je hier zeker goed in kan informeren.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-21 18:46

Bedankt!

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:49

Bedankt allemaal, we gaan voor eeen laagje wit zand er over heen. Toch fijn zo'n forum!