Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilsje_007 schreef:Ik zit hier op pure zandgrond bodem, mijn bak is gemaakt door de zwarte grondlaag eraf te halen en van elders op het terrein wit zand erop. Bij mij lag het witte zand wel op max 30 cm in de bodem. Resultaat: supermulle bak met instabiele bodem.
Zelf snippers helpen niet, longeren lukt wel, maar als ze even wegschieten heb ik zo diepe gaten id bodem.
Ik moet toegeven; ik heb nog nooit een plas gezien in de bak. Zoals de bak nu is, is deze meer geschikt als paddock dan rijbaan.
Ik heb echt spijt van deze actie, bij nader inzien had ik waarschijnlijk een prima rijbaan gehad als ik de bodem diep had laten doorfrezen. De loonwerker heeft me destijds gewoon niet goed geadviseerd.
Mijn tip: laat het echte zand in je bodem even nakijken door een zandbedrijf of het uberhaupt geschikt is.
Ik zou eerder de bestaande bodem licht doorfrezen en de dan mixen met m3c zand dan helemaal laten keren.
Wie de ultieme tip heeft voor onze bodem hoor ik graag
Kendra schreef:Zand laten checken door een kenner is wel belangrijk, ook onze ervaring. En ook de ondergrond, zit er bv. leem (en zo ja, hoe diep). Wij hebben de bestaande grond gemengd met een paar vrachten wit zand. Redelijke bodem, maar in de zomer wel mul.
Wij storten geen houtsnippers, die verteren na verloop van tijd en dan heb je humus in je bak....dat wordt glad en dan moet er weer nieuwe bij. Als je het wel doet: kijk goed naar de kwaliteit, dat er geen grote of scherpe stukken in zitten. Kokosvezel schijnt beter te helpen.
Ilsje_007 schreef:Ik zit hier op pure zandgrond bodem, mijn bak is gemaakt door de zwarte grondlaag eraf te halen en van elders op het terrein wit zand erop. Bij mij lag het witte zand wel op max 30 cm in de bodem. Resultaat: supermulle bak met instabiele bodem.
Zelf snippers helpen niet, longeren lukt wel, maar als ze even wegschieten heb ik zo diepe gaten id bodem.
Ik moet toegeven; ik heb nog nooit een plas gezien in de bak. Zoals de bak nu is, is deze meer geschikt als paddock dan rijbaan.
Ik heb echt spijt van deze actie, bij nader inzien had ik waarschijnlijk een prima rijbaan gehad als ik de bodem diep had laten doorfrezen. De loonwerker heeft me destijds gewoon niet goed geadviseerd.
Mijn tip: laat het echte zand in je bodem even nakijken door een zandbedrijf of het uberhaupt geschikt is.
Ik zou eerder de bestaande bodem licht doorfrezen en de dan mixen met m3c zand dan helemaal laten keren.
Jade schreef:Kendra schreef:Zand laten checken door een kenner is wel belangrijk, ook onze ervaring. En ook de ondergrond, zit er bv. leem (en zo ja, hoe diep). Wij hebben de bestaande grond gemengd met een paar vrachten wit zand. Redelijke bodem, maar in de zomer wel mul.
Wij storten geen houtsnippers, die verteren na verloop van tijd en dan heb je humus in je bak....dat wordt glad en dan moet er weer nieuwe bij. Als je het wel doet: kijk goed naar de kwaliteit, dat er geen grote of scherpe stukken in zitten. Kokosvezel schijnt beter te helpen.
maar voor een particuleer zeer lastig goed te mengen door bestaand zand heb ik mij laten adviseren. zelf geen ervaring mee.
J_E schreef:We hebben proefboringen gedaan en de oude eigenaren wonen hier naast, hebben alles al eens op de kop gehad. Er zit alleen zwart zand en daar onder redelijk fijn wit zand. Ik heb een emmer in de kamer staan om het te drogen, kijken wat het doet.
Gloa schreef:@TS; ik zou de bovenste 5 cm frezen en daar een grove korrel wit zand doorheen laten mengen.
Wit zand is altijd water doorlatender dan zwart zand dus voor dicht slaan hoef je niet bang te zijn.
Een complete bak aan laten leggen kost nogal wat en ik denk dat de toegevoegde waarde voor jou minimaal is.
Gloa schreef:@TS; ik zou de bovenste 5 cm frezen en daar een grove korrel wit zand doorheen laten mengen.
Wit zand is altijd water doorlatender dan zwart zand dus voor dicht slaan hoef je niet bang te zijn.
Een complete bak aan laten leggen kost nogal wat en ik denk dat de toegevoegde waarde voor jou minimaal is.
Ilsje_007 schreef:Gloa schreef:@TS; ik zou de bovenste 5 cm frezen en daar een grove korrel wit zand doorheen laten mengen.
Dit lijkt me ook de beste optie!
@gloa: ik heb gewoon het witte zand wat hier al id bodem zit. We zitten hier letterlijk 100m vh natuurgebied met zandduinen, het is hier dus altijd droog. Mijn paddock is ook vh zand uit de bodem en daar staat bijna nooit een plas.
We denken er nu over om in de bak een laag zand te laten doormengen, maar ik ben best bang dat ik weer geld uitgeef zonder resultaat. Ik ben uiteindelijk geen bakruiter...
J_E schreef:Gloa schreef:@TS; ik zou de bovenste 5 cm frezen en daar een grove korrel wit zand doorheen laten mengen.
Dus wit zand door de bovenste laag zwart zand mengen? Bijvoorbeeld m3c of drainagezand?