Hooibak, waar in de stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Hooibak, waar in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 23:37

Hoihoi,

Ik wil in de stal van mijn pony's een hooibak maken. Dus links en rechts eentje. Nou zag ik op internet bakken voorbij komen die in de hoek van de stal passen, dat leek me ideaal.

Dit is de stal.
Afbeelding
Maar helemaal links en helemaal rechts zitten de voerbakken. En in het midden dus 2 deuren. Dus de hoeken aan de voorkant kunnen niet, onder de voerbak lijkt me niet handig ivm hoofd stoten.

Nou vraag ik me dus af. Zouden jullie de hooibakken achter in de hoek van de stal zetten, wat voor mijn gevoel raar is, omdat ze daar wss ook mesten.. Of zouden jullie toch gaan voor een vierkante/rechthoekige bak, maar dan tussen de voerbak en deur in?
Of andere goede ideeën? :Y)

belle_boef

Re: Hooibak, waar in de stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:55

Maar mesten ze ook achterin of denk je dat alleen?

Meestal mesten ze niet bij hun voerplek dus als je achterin een bak zet zullen ze daar waarschijnlijk niet gaan mesten

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:57

Op m’n werk zitten de hooibakken onder de voerbakken.
De hooibakken zijn laag genoeg en hebben een aardige diameter en de voerbakken hoog genoeg dat er voldoende ruimte tussen zit, werkt echt prima.

Fijne ruime stallen op de foto!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:07

Bedoel je toevallig die natural feeding hooibakken?

Ik heb ook sinds een maandje of wat een hooibak in de hoek, bij mij staat die linksachter, zo ver mogelijk weg van de water en voerbak.

Daar poepte ze vroeger wel, maar de poepplek is nu gewoon verplaats naar de zijkant.

Edit: even een plaatje erbij.

Afbeelding

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 01:43

Meestal zitten ze ook vooraan om praktische redenen. Als ze achterin staan moet je zelf altijd door de hele stal heen lopen ipv deur open doen en eventueel ernaast gooien. Dus het is maar net wat je makkelijker vind.

Ik zou zelf niet alle hoeken willen voorzien van voer en/of drinken en/of deur. Om toch een plekje over te houden waar ze gerust kunnen mesten. Maar dat is ook een gevoelsding.
Ik zou dan toch eerst even kijken of je niet iets naast de deur kan maken. Dus ook naast en/of onder de voerbak. Of anders zoiets:
Afbeelding
Ik heb zelf iets wat er op lijkt. Ik vind het makkelijk. En ze morsen er minder mee dan een bak die open is aan de bovenkant (en kunnen er niet in gaan staan/ vast komen te zitten) Maar je hebt ook een soort slowfeedfunctie. Weet niet of je daar naar opzoek bent.

Anders wellicht een optie om de voerbak eraf te halen? Hoe groot zijn de pony’s? Die natural feeding dingen hebben toch ook een gat waar je brok eventueel in kan doen? Of anders in een emmer doen en die in de bak zetten of gewoon zo los op het hooi voeren.

Maar mesten ze nu achterin? Ik zie dat ze achterin ook een Luik hebben. Als die altijd openstaat heb je kans dat ze dat ook wel een prettig plekje vinden om te staan en naar buiten te kijken. En dus waarschijnlijk niet daar onder gaan mesten maar meer tegen de zijwand ofzo. Dan zou ik hem in de hoek achterin het dichts bij het Luik zetten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 10:23

Ik zou 2 slowfeeder hooinetten aan de tralies hangen, met een maas van 4 cm is daar voor elk paard nog wat uit te krijgen zonder dat het 'paardje pesten' wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:54

DreamGuide schreef:
Bedoel je toevallig die natural feeding hooibakken?

Ik heb ook sinds een maandje of wat een hooibak in de hoek, bij mij staat die linksachter, zo ver mogelijk weg van de water en voerbak.

Daar poepte ze vroeger wel, maar de poepplek is nu gewoon verplaats naar de zijkant.

Edit: even een plaatje erbij.

[ [url=m/lyX2J4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo staan ze bij mij ook. Ik heb ze ook vast gezet met een schroef door de wand en stuk hout aan de binnenkant Vd bak zodat het plastic niet scheurt. Fijne bakke, gaat echt veel in

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 11:58

Gebruik je de voerbakken, zijn die noodzakelijk? Zo nee dan zou ik die weghalen en de hooibakken in de hoeken voorin plaatsen. Achterin lijkt me onhandig omdat je dan de stal door moet om te voeren.