ik ben nieuw hier...
Ik ben op zoek naar een paardje...na vroeger op paardrijlessen gezeten te hebben en 6 jaar geleden mijn laatste verzorgpaard te hebben gehad
Wil ik nu samen met mijn 2 van de 3 dochters een eigen paard kopen.
Een wat ouder paard, rond de 18 jaar of ouder, waar ik en mijn dochters rustig op kunnen rijden ( sjokken als het moet ) en lekker buiten ritten kunnen ondernemen maar vooral een Mooie band opbouwen met je paardje..
Liefst zoek ik een Tinker/Fries of een kruising van een Koudbloed.
Natuurlijk heel leuk maar dan komen de vragen en ik ben iemand die eerst opzoek gaat naar allemaal informatie, voordat ik een paard ga kopen....want als je iets koopt is het tot ze het huisje verlaten ( op zijn of overlijden door ouderdom)
Ik heb nu op dit moment een Paardje op het oog maar die heeft geen zadel of bit, alleen een halster...wat de kosten dus ook aanzienlijk goedkoper is kwa aankoop maar dan...
Nu heb ik wat boeken over paarden, zelfs een kinderboek , veel fb pagina's en groepen en nu hier..hihi
Met een verzorgpaard hoef je verder niet veel te doen dan rijden en stal schoonmaken en in de wei zetten, dat is het makkelijkste!
Maar nu komen de serieuzere vragen om de hoek kijken.
Laat ik ook nog melden dat ik in eind januari een dag cursus krijg 8,5 uur lang over en met paarden maar wat de precieze inhoud is weet ik dus nog niet.
Heb mijn verhaal daar gedaan net zoals hier en zij zeiden dat het een hele leuke dag zou zijn , waar ik geen spijt van zou krijgen?!

Maarja wat?
Dus vandaar dat ik mij hier heb aangemeld..
Hopelijk willen jullie mij helpen...met de volgende vragen ( sorry als het te veel vragen zijn hihi)
Een zadel......kan je gewoon een zadel kopen of moet je hem echt laten aanpassen door iemand, zoja, wat zijn ongeveer de kosten van een zadel

Als je een bit wilt voor het paard....wat zijn daar de kosten van en waar kan je dit het beste laten aanmeten?
Een paard heeft natuurlijk zijn eet momentjes, hoe weet je dat je paard genoeg voeding( hooi, slob, biks ) binnen krijgt?
Snap als je een paard koopt dat je een voedingsschema mee krijgt?!
Wat zijn de kosten per maand van een paard ongeveer...dan even niet de stalling mee gerekend?
Heb op dit moment even nog geen eigen stal/land ( weiland, zijn bezig om een huis te vinden met een stuk weiland zodat hij of zij lekker bij ons thuis kan komen te staan, dus voorlopig zal het op een Paddock paradise zijn of Stal/manege )
Natuurlijk weet ik dat een paard een kudde dier is en er dus niet 1 maar 2 paardjes komen als wij een eigen huis met land hebben

Wat zijn de voor en nadelen van een paard aan huis hebben?
Wat zijn de voor en nadelen van een paard op stal/manege hebben staan?
Ik vind het deken verhaal erg moeilijk....maar zoals ze zeggen een Tinker of Fries of een koudbloed heeft geen deken nodig als ze 24/7 in de wei staan en zelf er voor kunnen kiezen om naar de stal te kunnen gaan.
Nouja zoals je merkt, nog veel vragen...en er zullen er nog wel een paar gaan komen hahah
Ik wil jullie alvast bedanken voor het lezen van mijn verhaaltje en ben erg benieuwd naar jullie antwoorden
ALvast een hele fijne jaarswisseling

Liefs
Caab