Nieuwe bodem in paddock/rijbak, maar welke?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_RobinA_

Nieuwe bodem in paddock/rijbak, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 16:13

In het voorjaar wil ik graag de bodem van mijn paddock/rijbak gaan vervangen. De bodem die er nu ligt verandert met veel regen in drijfzand en dat is natuurlijk niet ideaal :=

De vraag is echter, wat is nu het meest geschikt voor een rijbak die ook als paddock moet dienen? Wij zitten op kleigrond. Vlokken is helaas geen optie want ik heb een pony die dat dus opeet. Voor mij is vooral belangrijk dat de bodem makkelijk te onderhouden is, veel water kan hebben (niet snel blank staat/plassen) en dat de bodem niet glad wordt. Ik heb een sproeisysteem, dus ik heb liever een bodem die snel te droog is dan te nat. Ik ben bereid te investeren, maar geen duizenden euro's ;)

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën :j

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:44

Interessant! Ik zit met hetzelfde idee/probleem..

Voor nu neig ik naar 20cm afgraven, drainagebuizen erin en dan m3c-zand..
Maar alleen voor het zand ben je dan toch al een €5000,00 verder... -O-

En niemand die kan garanderen dat het werkt..

Ketly

Re: Nieuwe bodem in paddock/rijbak, maar welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:47

Ik kwam op Facebook van die soort waterdoorlatende platen tegen voor onder het zand. Is dit geen oplossing?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:44

-Namiro- schreef:
Interessant! Ik zit met hetzelfde idee/probleem..

Voor nu neig ik naar 20cm afgraven, drainagebuizen erin en dan m3c-zand..
Maar alleen voor het zand ben je dan toch al een €5000,00 verder... -O-

En niemand die kan garanderen dat het werkt..

Dit, echt dit. Alle andere oplossingen kosten minder en binnen 5 jaar staat alles blank en ga je dit alsnog doen :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 19:51

Wat voor een bodem heb je nu?

Wij hebben net onze kleine paddock opgeknapt. Nieuw zand + paddockroosters. Dat alleen was al 6.000 euro. Waar hoopte je op qua uitgave?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:04

Alleen zand is al duur. Dus zelf met simpel aanvullen met zand ben je al snel een paard duizend euro kwijt.
Wil je heen zand zal je moeten draineren om water af te voeren maar als het zand zo is dicht geslagen zal je dat los moeten maken.

Om te draineren moet je wel weer een sloot hebben en daarnaast staan jezelf er ook onbeheerd in dus moet de drainage diep. Betekend dat de sloot ook diep moet liggen anders geen afvoer en staan je buizen voor met water.

Een goedkope oplossing is er denk ik niet.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:18

Maar ‘zand’ is geen ‘zand’ hè?
Ben me aan het inlezen hierover en alleen dat al is een hele wetenschap..

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:18

Ik zit ook op klei en heb een eb en vloed systeem liggen. Echt ideaal, werkt als een tierelier!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:22

Alleen voor het egaliseren van mijn rijbak was ik al meer dan €500 kwijt. En nu aan het sparen voor vlokken in de bak, dat gaat me zeker €2000 nog erbij kosten.
Misschien moet je kijken naar all weather? Maar lijkt me lastig uitmesten als je hem ook gebruikt als paddock...

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:46

Wat bedoel je met All weather Sanet?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:50

All weather tuft bedoel ik: https://www.buitenbak.nl/producten/all-weather-tuftr/

Dat zijn grotere vlokken dan polyvlokken, dus dat zie ik een paard niet zo snel opeten. Maar als je je rijbak ook als paddock gebruikt, lijkt me dat niet handig.

Misschien beter goed investeren in drainage en zand. Maar dan kom je ook al in de duizenden euroes....

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:51

Wij hebben ook zelf een rijbak aangelegd,
Wij hebben de grond niet uitgegraven want d’r lag geen bak. Hebben sleuven gegraven, drainage erin en volgestopt met drainage zand. Wij zijn met onze domme hoofd worteldoek vergeten(vraag niet hoe }:0 :Y) ) en daarna mc3 zand erop gestort. Stom van ons want op 1 plek hebben ze wat gegraven en daar is nu kleivorming.

Maar ondanks alles is hij nu super rijbaar door de vele regen en super droog. Maar zodra het te weinig regent is hij te zwaar. We gaan nu van voorjaar afgraven, worteldoek erin en dan zand mengen met de vlokken erin en weer terug gooien. Hierdoor zullen we wel
Weer wat zand verspillen maar we bestellen wel weer bij.

Wij zijn zo 3000 euro nu kwijt geweest aan zand. Drainage hadden wij nog, en het grove geschut voor graven konden we lenen via het bedrijf van mijn vriend.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:55

Spaansepony schreef:
Wij hebben de grond niet uitgegraven want d’r lag geen bak. Hebben sleuven gegraven, drainage erin en volgestopt met drainage zand. Wij zijn met onze domme hoofd worteldoek vergeten(vraag niet hoe }:0 :Y) ) en daarna mc3 zand erop gestort. Stom van ons want op 1 plek hebben ze wat gegraven en daar is nu kleivorming.

Maar ondanks alles is hij nu super rijbaar door de vele regen en super droog. Maar zodra het te weinig regent is hij te zwaar. We gaan nu van voorjaar afgraven, worteldoek erin en dan zand mengen met de vlokken erin en weer terug gooien. Hierdoor zullen we wel

Wij zijn zo 3000 euro nu kwijt geweest aan zand. Drainage hadden wij nog, en het grove geschut voor graven konden we lenen via het bedrijf van mijn vriend.

Hoeveel cm zand heb je op de drainage gestort?

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:55

@sanet, hoef je dan bij dat all weather tuft niet te draineren? Neemt dat dan al het regenwater op? Wij willen vh voorjaar ook de rijbak aanpakken (wordt niet gebruikt als paddock). Ligt nu m3c zand in, maar is flink nat en trekt ook niet weg. Klei grond ook!
Denk dat wij wel gaan draineren.

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 20:58

-Namiro- schreef:
Spaansepony schreef:

Hoeveel cm zand heb je op de drainage gestort?

Drainage ligt 40/45 cm diep, opgevuld met drainage zand. Tot aan de toplaag van het weiland zeg maar.
Daarboven op ligt er 30 cm mc3 zand, maar dit is te zwaar. Nu met de regen prima te rijden, maar met droger weer niet.

Hier foto in droog weer
Afbeelding

En nu na alle regen
Afbeelding

En dit was vanmiddag nadat ik hun kuil aan dichten was }:0
Afbeelding

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:09

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:52

Mandy73_unes schreef:
@sanet, hoef je dan bij dat all weather tuft niet te draineren? Neemt dat dan al het regenwater op? Wij willen vh voorjaar ook de rijbak aanpakken (wordt niet gebruikt als paddock). Ligt nu m3c zand in, maar is flink nat en trekt ook niet weg. Klei grond ook!
Denk dat wij wel gaan draineren.

Je hebt een extra laag op het zand, waardoor het geheel iets stabieler blijft, dus minder plassen/drassig. Maar je raakt het water niet kwijt natuurlijk. Het verdwijnt niet spontaan.

Maar het blijft investeren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:01

Laurievc schreef:
Ik zit ook op klei en heb een eb en vloed systeem liggen. Echt ideaal, werkt als een tierelier!

Hier ook eb en vloed bodem. Beste investering ooit!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 23:19

Ik heb net een stuk van 20x27 van woudzand laten voorzien. Alleen al het zand zat op 900 euro, daarbij dus nog niet berekend het vlak maken en de toplaag van een 10 cm afgraven. Ik zit overigens op puin, dat laat ook echt niks door :+ Alles is convex gelegd zodat het water maar zo goed mogelijk af wil lopen. Maar nu kwam wederhelft op het moment dat het zand er dus ligt en alles glad getrokken is ermee dat hij eraan dacht om er alsnog drainage onder te laten leggen :roll: Kon hij zich niet even eerder bedenken. De kans is er dus, mocht het water nu toch te slecht wegwillen dat er sleuven in gemaakt worden met drainagebuizen.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 13:15

Wat fijn dat jullie allemaal zo goed meedenken +:)+

Ketly schreef:
Ik kwam op Facebook van die soort waterdoorlatende platen tegen voor onder het zand. Is dit geen oplossing?
Zijn dat die paddockroosters? Heb je misschien een foto?

_Lorette_ schreef:
Wat voor een bodem heb je nu?

Wij hebben net onze kleine paddock opgeknapt. Nieuw zand + paddockroosters. Dat alleen was al 6.000 euro. Waar hoopte je op qua uitgave?
Geen idee, de bodem lag er al in toen we er ruim 9 jaar geleden gingen wonen. Het is iig geen zand voor in een rijbak. Het is zand met steentjes gemengd, volgens de vorige bewoner werd het gebruikt voor onder het asfalt. Het is geen fijne bodem, je krijg hele harde stukken en hele losse stukken. Mijn paddock/rijbak is ongeveer 35 bij 17 meter.
Qua budget hoopte ik met €5000,- a €7000,- uit te komen.

ruitje schreef:
Helaas doen de foto's het bij mij niet.

Zou drainage ook werken als je geen sloot hebt? Wij laten de bak wel wat aflopen (gaat ook makkelijk, terrein loopt vanzelf al af :') ). Hoe werkt drainage precies?

Het is jammer dat de rijbak ook als paddock gebruikt gaat worden. Als hij alleen als rijbak gebruikt zou worden dan wist ik het wel. Ik heb een paar jaar geleden de bodem van mijn longeercirkel aangepakt en die is voor mij werkelijk ideaal. De longeercirkel ligt op het laagste gedeelte van het terrein, dus in theorie ook het natste stuk. Ik heb daar gekozen voor fijn grind als drainagelaag (10 a 15 cm). Daar vervolgens een goede laag gele zand op en daar polyvlokken doorheen. De cirkel is echt nooit te nat, ik heb er in die paar jaar nog geen plas op zien staan. Alleen vorst is niet ideaal omdat de vlokken vocht vasthouden. Wel heb ik een sproeier in het midden zitten (in de grond die omhoog komt) zodat ik makkelijk kan sproeien. De bodem blijft het fijnst als hij een beetje nat gehouden wordt. Als je dat doet, dan kun je na het longeren nog niet zien dat er een paard gelopen heeft. Gaan ze helemaal uit hun plaat, dan moet ik wel eens een gat dicht harken maar dat heb ik er graag voor over.
Hier een foto (helaas kan ik zo gauw geen betere vinden) van die bodem:
Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 13:22

Een piste die ook moet dienen als paddock is vragen om miserie.
Die blijft nooit goed.