help, ratten vreten mijn tuig op!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vandeshetjes

help, ratten vreten mijn tuig op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 15:58

Flip moet nog voor de kar gezet worden, ondertussen ben ik wel met hem aan het oefenen, alleen gebruik ik daar niet al het tuig voor. Dus dacht ik laatst, ik doe het borsttuig en de broek eens om, zijn de strengen gewoon zowat weggevreten door die k"t ratten. Passanten zijn gewoon verdwenen, kan wel janken.
Schoftje, hoofdstel en leidsels zijn gewoon heel.
En dan is nog mijn vaste tuigrepareermannetje gestopt. Strengen moet ik nieuw kopen, rest moet gerepareerd worden. Ik heb nu in de kelder de spullen liggen.
En die ratten, dat is nu echt oorlog. Heeft iemand suggesties? Ik zag feddex voorbij komen of zoiets, is dat echt wat. Rattengif hebben we al, ligt verstopt onder dakpannen.
Ze zitten in de mesthoop, vind het niet erg dat ze daar zitten. Maar nu is het klaar met die krengen, waarom eten ze mijn tuig op :(

TanteFlavie

Re: help, ratten vreten mijn tuig op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:04

Ik heb destijds, uit pure noodzaak, Rentokil ingezet. Een bedrijf dus... had zelf alles uitgeprobeerd, maar niets hielp. De ratten waren er al een plaag toen ik daar pas kwam wonen...
Rentokil deed het werk prima, netjes betaald en echt héél veel ratten gevonden...
Rotbeesten...

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:31

Hier zijn mn hoofdstellen oop opgevreten -:(- heb alles in huis gelegd maar wel irritant om alles mee te moeten slepen steeds.

Heb je katten? Dan zou ik geen gif neerleggen, weet niet of je katten echt achter ratten aan gaan maar hier doen ze het wel namelijk.. misschien eventueel van die vallen met gif waar ze niet uit kunnen en de katten er dus ook niet bij kunnen?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:34

Lekkere olie

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 16:37

Spullen in afsluitbare bakken leggen.Ik heb ook losse spullen in ikea bakken met clipje waarmee de boven kant vast kan. Ook bij ons op stal komt er wel eens een rat voorbij dus ik sluit alles goed af

vandeshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 09:33

Eerlijk gezegd wonen we hier al 28 jaar, altijd paarden en ponies gehad. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ben wel opgelucht dat het ook dus bij anderen gebeurt. Mijn mooie gloednieuwe tuig, ik schaam me ook een beetje. Waarom heb ik het niet eerder gemerkt?
Ik zat ook te denken aan een prof voor de ratten, maar ja, de mestcontainer blijft staan natuurlijk en daar zitten ze in. We zitten in het buitengebied hier, ik denk dat er zo weer nieuwe bewoners in komen.
Nee, we hebben zelf geen katten. Lopen wel katten van andere mensen, maar het gif ligt zo dat er geen vogels of katten bij kunnen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:39

Geloof dat ratten niet van parfum houden :D dus wellicht is het nog een optie om eens een flesje action parfum over een paar oude shirts te gieten en die bij je tuig in te bewaren?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 09:45

Heb het idee dat het aantal ratten op rap tempo toeneemt.

Zonde van je tuig inderdaad! Kun je het niet in goed afgesloten voerkisten of stevige opbergboxen doen?

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:04

Vandeshetjes, als katten een rat of muis vangen die van het gif gegeten heeft, en er van eten krijgt de kat het gif ook binnen. Ik heb verder geen tips voor je die blijvend werken. Succes met de bestrijding!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:07

vandeshetjes schreef:
Eerlijk gezegd wonen we hier al 28 jaar, altijd paarden en ponies gehad. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ben wel opgelucht dat het ook dus bij anderen gebeurt. Mijn mooie gloednieuwe tuig, ik schaam me ook een beetje. Waarom heb ik het niet eerder gemerkt?
Ik zat ook te denken aan een prof voor de ratten, maar ja, de mestcontainer blijft staan natuurlijk en daar zitten ze in. We zitten in het buitengebied hier, ik denk dat er zo weer nieuwe bewoners in komen.
Nee, we hebben zelf geen katten. Lopen wel katten van andere mensen, maar het gif ligt zo dat er geen vogels of katten bij kunnen.

Probleem is dat de roofdieren verzwakte ratten met gif in zich op eten en op die manier vergiftigd raken.

Enorm naar probleem, ze zijn te slim voor de meeste simpele oplossingen :(:)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:17

Gebruik je vlas of stro in de stallen? Hier was dat een grote bron van ratten. Eerst al het krachtvoer zorgvuldig opgeruimd en niet meer knoeien (daarvoor verhuurden we het), maar daarmee waren we ze niet kwijt. Toen overgestapt op houtvezel en ging de hoeveelheid ratten hard achteruit en na een paar maanden niets meer. Een paar maanden later hadden we een baal stro voor bijvoeren en die is volledig gezeefd door de ratten op tarwekorrels. Dus niet nogmaals gedaan voor een jaar. Daarna weer en nu helemaal geen ratten meer en muizen hadden we tot voorkort ook helemaal niet meer, maar nu met het natte weer hebben we er 2x 1 gezien, maar niet meer dan dat.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:17

Ik had trouwens mn spullen een tijdje bij mama op zolder in de schuur, toen legde ik maandverband met mint mondwater erop, mint vinden ze ook niet lekker namelijk. Alles is heel gebleven :D

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:22

Ik hoor het overal dat men meer last heeft van ratten.. Hier nog nooit last van gehad, tot een paar jaar geleden en we zijn ze nooit meer kwijt geraakt, ik heb niet de indruk veel, maar af en toe zie er toch weer 1 of vind je hun droppings. Wij hebben al onze spullen in muis/rat vrije metalen kasten. Ze vreten hier door het hout van de stal zo een extra gat om een makkelijkere ingang te hebben, de brutale donders. Ze maken zo veel kapot.. Onder de motorkap hebben we ze ook al gehad, met schade aan de auto, om gek van te worden. Hebben we al van die kasten neer gezet die geluid maken die ze af zouden moeten schrikken, maar helpt volgens mij ook niet veel. Vangen is nogal lastig blijkt, de vallen hebben we er maar een paar in gevangen, ze zijn erg slim :o Gif durven we niet te strooien omdat de honden hier ook overal lopen. Rentokill klinkt leuk, maar dan denk ik, de buren hebben er ook allemaal last van, dan heb ik ze hier zo weer zitten. Super zonde van je tuig ts, kan me voorstellen dat je daar even buikpijn van hebt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:27

Ik heb er vorig jaar voor het eerst in veertig jaar ook last van gehad. Kan de stal goed afsluiten en heb bakjes met gif en pindakaas neergezet . Na een week waren ze dood. Ellende met ratten is dat je geen gif kunt plaatsten waar ze meteen dood van neervallen want het begint met eentje die er van eet, leeft die de volgende dag nog dan pas gaat de rest ook eten.
Daarom werken mechanische vallen met lokaas ook niet zo goed want na één dode rat hebben ze dat door.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 10:58

Maar vreten ze dan zelfs door zadelkasten heen? :oo

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:10

Ik heb metalen, dan niet, maar hout hebben ze zo kapot. Onze stal van hout met betonplex aan de binnenkant heeft een paar extra gaten..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 11:44

Ik heb ze niet niet betrapt op het doorknagen van mijn kunststoffen voertonnen en mijn stalen kast. Maar in de houten stallen en het houten "tuinhuis" zitten een boel ronde gaten dankzij die vrolijke beesten.

Ts als je weet waar ze zitten, kun je ook zo'n team inhuren die met honden jagen. Honden bij de mestbak, mestbak wat omgooien, ratten vluchten, honden er achteraan, hap Hier hap daar en het is klaar

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:01

In welke provincie woon je?
Ik weet dat jagers in Utrecht bijv. ook ratten mogen schieten.
Deze komen dan in de avond jagen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:05

Idd hoe is ook een ongedierte bestrijder die a avonds een rondje maakt met buks en nachtkijker helpt super al gaan we er ook wel eens zelf voor zitten als we er teveel zien alleen hebben wij geen nacht kijken :+ die staat nog op het verlanglijstje en als je netjes schiet zijn ze gelijk dood dus geen lijdensweg ( we oefenen ook geregeld netjes op die kartonnen schiet schijven)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 12:34

Klinkt vreemd maar meteen dood werkt minder goed , kun je er eentje krijsend aan de mestvork rijgen dan slaat de rest op de vlucht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:20

snorkel1986 schreef:
Idd hoe is ook een ongedierte bestrijder die a avonds een rondje maakt met buks en nachtkijker helpt super al gaan we er ook wel eens zelf voor zitten als we er teveel zien alleen hebben wij geen nacht kijken :+ die staat nog op het verlanglijstje en als je netjes schiet zijn ze gelijk dood dus geen lijdensweg ( we oefenen ook geregeld netjes op die kartonnen schiet schijven)

Hier ook oefenen op kaartjes. Heb zelfs kaarten met ratten erop. Enkel zie ik in het donker niks, dus begin er nog niet aan. Ik zag wel dat je ergens een soort van voerplekje kunt creëren en vanuit een schuilplaats met nachtkijker /-vizier en een demper ze in alle rust kunt afschieten.

Ik heb mijn notenjatter vannacht te pakken gekregen! Wel een relatieve jonge, want de oudere ratten krijg ik niet in de vallen. Maar deze kan zich niet meer voortplanten.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 13:46

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:08

bigone schreef:
Klinkt vreemd maar meteen dood werkt minder goed , kun je er eentje krijsend aan de mestvork rijgen dan slaat de rest op de vlucht.

Wow.. dat is echt niet oké.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:11

snorkel1986 schreef:

Dat lijkt me wel de beste oplossing. Gif geeft ze een akelige dood. Ik begrijp dat ze overlast veroorzaken maar dat is nog geen reden voor een gruwelijke dood. Daarnaast kunnen wilde roofdieren en katten de verzwakte ratten opeten en hetzelfde akelige lot ondergaan.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 14:13

Geen gif gebruiken vanwege de grote gevolgen voor alle andere dieren in de keten, maar wel vallen plaatsen!
https://www.allestegenongedierte.nl/all ... HDEALw_wcB
Dit soort vallen.

Die plaats je op de route (ratten lopen altijd dezelfde route, het liefste langs een muur. Als je goed kijkt kan je de sleepsporen van de staart zien). Je vangt ze dan wel levend, maar je kan ze vervolgens op een humane manier naar eigen voorkeur doden.