Ervaringen met lavagruis/steen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nayla

Ervaringen met lavagruis/steen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 22:09

Hoi,

Ik hoop dat het hier goed staat en ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het gebruiken van lavagruis of kleine lavastenen als een soort verharding bij slowfeeders.

We hebben op verschillende plaatsen langs de draad van de wei slowfeeders geplaatst maar met de regen is het een modderbende waar de paarden vaak staan of lopen. Hogerop is de paddock wel droger.

Nu willen we , als het weer droger is, proberen om iets aan de modder te doen en hierbij kwam lavagruis naar voren als optie. (Of wit zand evt ook)
Echt verharden mogen we niet en aangezien de paarden ijzerloos zijn, zou dat ook niet ideaal zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het effectief om de grond wat steviger te krijgen?

:)

Hilary

Re: Ervaringen met lavagruis/steen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:16

Kijk even in het topic van Malenka, zij heeft lava op de track.

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 13:44

Dank je wel, ik zoek haar topic even op

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 14:23

geertvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:24

nayla schreef:
Hoi,

Ik hoop dat het hier goed staat en ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met het gebruiken van lavagruis of kleine lavastenen als een soort verharding bij slowfeeders.

We hebben op verschillende plaatsen langs de draad van de wei slowfeeders geplaatst maar met de regen is het een modderbende waar de paarden vaak staan of lopen. Hogerop is de paddock wel droger.

Nu willen we , als het weer droger is, proberen om iets aan de modder te doen en hierbij kwam lavagruis naar voren als optie. (Of wit zand evt ook)
Echt verharden mogen we niet en aangezien de paarden ijzerloos zijn, zou dat ook niet ideaal zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het effectief om de grond wat steviger te krijgen?

nayla schreef:
Hoi,

geertvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:32

Goedenavond,

Ik ben daar ook benieuwd naar. Ik werk voor een bedrijf dat de toplaag van natuurgrasv voetbalvelden opmengt met lava, We gebruiken hiervoor een speciale fractie lava 0-3, daar zit niet of nauwelijks stof in, en dat werkt goed. Ik heb het nog niet geprobeerd bij ons zelf omdat ik op zeer goed doorlatende grond zit en dit probleem niet echt speelt. Als je in Noord Nederland woont kun je me via een pb altijd even een berichtje sturen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 10:59

Ik heb eens een flinke laag lavagrind op de paddock aangebracht zodat het stuk naar de wei niet zo zompig zou worden. Dat heeft een aantal jaren goed gewerkt. Nu is het onder het zand verdwenen en vormt zich alsnog een dun laagje nat zand er boven, maar het wordt nooit zo zompig als de strook die er naast ligt. Dus ergens werkt het nog wel steeds.
Alleen lostrekken lukt niet meer, daarvoor is het te strak aangelopen ondertussen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 11:58

Ik zit hier op vette kleigrond en gebruik lavagruis om de bodem te hermineraliseren en de toplaag wat beter doorlaatbaar te maken. Maar dit gaat om een groot stuk moestuin.

Lavagruis is alleen in vergelijking met wit zand flink duurder. Als het voor een track is dan zou ik overwegen om een stuk uit te graven, te draineren en af te toppen met wit zand. Ik denk dat dat effectiever en goedkoper is.