Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mirranda schreef:Als je het oor vastpakt en dicht vouwt met links en je zorgt dat je onderarm langs het oog ligt scherm je daarmee ook direct het zicht af voor het paard en ziet het dier de schaar niet. Zo lukt het over het algemeen wel. Het enige wat ik dan doe is langs de oorrand de uitstekende plukken eraf en klaar.
Gini schreef:Onder de drempel van het paard blijven.
Wat heeft het voor zin om een uur aan die oren te prutsen als je paard er blijkbaar niet oké mee is? Het paard leert op dat ogenblik niets.
Dus verleg je doel. Het doel is niet die oren helemaal net uitgeknipt krijgen, het doel is je paard iets bij te brengen. En hoe leren paarden? Door alles in kleine stapjes te doen. Te kijken. Met wat is die wel oké en wanneer zie je ongerustheid/onzekerheid/angst. Blijf op en liefst zelfs onder die grens en oefen daar. Korte stukjes. Op het begin 2 minuten of minder. Een paard dat braaf is, is een paard dat aan het leren is. Het moment dat je doorgaat totdat het paard 'nee' zegt, is de fase van het leren voorbij.
Jessix schreef:Ik knip alleen de uitstekende haren. Laat het paard wennen aan de schaar. Dus eerst schaar in de buurt van z’n hoofd en oren, dan laten wennen aan de knip geluiden. Ook dicht bij zijn oor. Oor vasthouden met een hand, knip geluiden erbij, etc. Net zo lang/vaak tot hij er ok mee is. Niet te lang doen, korte kleine stapjes en als iets goed gaat belonen en stoppen.
Taucha schreef:Ik ga hier geen reltopic van maken, maar wil je wel even attenderen op het volgende;
https://www.horses.nl/welzijn/fei-verbi ... n-in-2021/