Oren knippen een hel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Oren knippen een hel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 20:16

Hoi,

Ik probeer al een helle lange tijd gewoon knap de oren te knippen van mijn 2,5 jarige.
Maar dat lukt gewoon niet zodra ik met de schaar in de buurt komt duwt ie met zijn hoofd echt weg of slaat met zijn hoofd naar mij toe... de oren poetsen en kriebelen vind ie allemaal prima maar zodra ik met de schaar gewoon. Even de puntjes wil bij knippen doet ie zo... want zijn baard knippen en scheren gaat allemaal goed heb laagst zelfs zijn benen geschoren en stond ie gewoon te slapen.
Maar zijn oren zijn zo’n drama ben dan ook super lang geduldig ben telkens een uur bezig om steeds een beetje bij beetje steeds snel te knippen maar om daar steeds een uur voor uit te tellen begin ik een beetje klaar mee te worden... Zijn derde oor gaat wel iets beter zodra ik daar bezig ben dan denkt hij van Ow ja daar knip je geen probleem. Maar hij heeft regelmatig van die vieze zwarte klonten in zijn oren dus een beetje bij houden vind ik wel hygiënisch...

Iemand tips?
Zodra die even stil is met zijn hoofd tijdens het knippen beloon ik hem wel uitbundig en krijgt ie een klein stukje wortel.

Onali

Re: Oren knippen een hel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:18

Volgende keer een skinny paard nemen.

Al die haren hebben een functie, laat ze dan ajb gewoon lekker zitten

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:24

Bij mijn pony is het ook niet te doen. Is ook ooit in zijn oor geknipt (niet door mij). Ik laat het altijd lekker zitten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 20:24

Onali schreef:

Hier vraag ik niet om ik vraag om tips :)

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:30

Als je het oor vastpakt en dicht vouwt met links (bij linkeroor) of rechts (bij rechteroor) en je zorgt dat je onderarm langs het oog ligt scherm je daarmee ook direct het zicht af voor het paard en ziet het dier de schaar niet. Zo lukt het over het algemeen wel. Het enige wat ik dan doe is langs de oorrand de uitstekende plukken eraf en klaar.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 20:32

Mirranda schreef:
Als je het oor vastpakt en dicht vouwt met links en je zorgt dat je onderarm langs het oog ligt scherm je daarmee ook direct het zicht af voor het paard en ziet het dier de schaar niet. Zo lukt het over het algemeen wel. Het enige wat ik dan doe is langs de oorrand de uitstekende plukken eraf en klaar.

Dat probeer ik helaas maar dat lukt dus niet. Want wil het ook zo eigenlijk knippen oor dichtvouwen en snel die plukjes weg knippen. Maar om dat te doen dus is al een drama :(

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:34

En met hulp van iemand die dan de hand even over het oog heen legt?
Het lukt hier zo ook bij de lastige types zeg maar :D

Suzanne F.

Elke dag oefenen met oren aaien en dan belonen met een stukje appel ofzo. Dan uitbreiden met oefenen met de schaar erbij.
Maar als je haast hebt moet je de praam pakken. Dan kan je ze zo knippen.

Gini

Onder de drempel van het paard blijven.
Wat heeft het voor zin om een uur aan die oren te prutsen als je paard er blijkbaar niet oké mee is? Het paard leert op dat ogenblik niets.
Dus verleg je doel. Het doel is niet die oren helemaal net uitgeknipt krijgen, het doel is je paard iets bij te brengen. En hoe leren paarden? Door alles in kleine stapjes te doen. Te kijken. Met wat is die wel oké en wanneer zie je ongerustheid/onzekerheid/angst. Blijf op en liefst zelfs onder die grens en oefen daar. Korte stukjes. Op het begin 2 minuten of minder. Een paard dat braaf is, is een paard dat aan het leren is. Het moment dat je doorgaat totdat het paard 'nee' zegt, is de fase van het leren voorbij.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:35

Waarom wil je van een 2,5 jarige de oren knippen?

Mijn advies: laat lekker zitten.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:39

Je moet ook geen oren knippen... dat doet pijn :(:) _O-

Maar even serieus... laat die haren toch zitten joh...

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:42

trysteffy schreef:
Onali schreef:

Hier vraag ik niet om ik vraag om tips :)

In de post staan drie tips zelfs.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:44

Ik knip alleen de uitstekende haren. Laat het paard wennen aan de schaar. Dus eerst schaar in de buurt van z’n hoofd en oren, dan laten wennen aan de knip geluiden. Ook dicht bij zijn oor. Oor vasthouden met een hand, knip geluiden erbij, etc. Net zo lang/vaak tot hij er ok mee is. Niet te lang doen, korte kleine stapjes en als iets goed gaat belonen en stoppen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:45

Het knipgeluid tijdens het poetsen regelmatig in de buurt van het oor laten horen. Als ie dat tolereert een stukje tape op de neus plakken en met 1 knip de grootste flos eraf. En dan over een paar weken steeds iets meer uitbereiden.

Als je knipt terwijl het hoofd beweegt snij je de haren deels en dat is vervelend.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:47

Praam op..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:48

Iedere keer als je gewoon wat haartjes wilt wegknippen?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:49

Kabayo schreef:
Praam op..

Dit vind ik absurd. Het is niet noodzakelijk, dus doe rustig aan en wen je paard eraan, of laat het zitten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:55

sterregoud schreef:
Kabayo schreef:
Praam op..

Dit vind ik absurd. Het is niet noodzakelijk, dus doe rustig aan en wen je paard eraan, of laat het zitten.

Zo te lezen oefent TS er een uur lang mee. Liever een praam op dan dat die schaar in een oog of oor beland..

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 20:59

Gini schreef:
Onder de drempel van het paard blijven.
Wat heeft het voor zin om een uur aan die oren te prutsen als je paard er blijkbaar niet oké mee is? Het paard leert op dat ogenblik niets.
Dus verleg je doel. Het doel is niet die oren helemaal net uitgeknipt krijgen, het doel is je paard iets bij te brengen. En hoe leren paarden? Door alles in kleine stapjes te doen. Te kijken. Met wat is die wel oké en wanneer zie je ongerustheid/onzekerheid/angst. Blijf op en liefst zelfs onder die grens en oefen daar. Korte stukjes. Op het begin 2 minuten of minder. Een paard dat braaf is, is een paard dat aan het leren is. Het moment dat je doorgaat totdat het paard 'nee' zegt, is de fase van het leren voorbij.

Misschien klinkt dit heel gek of raar. Van als ie bij het ene oor super heeft gedragen in die 2 min maar je moet naar die andere oor moet je natuurlijk het zelfde doen want een paard heeft toch 2 hersendelen dat ze de ene kant enger vind dan de andere kant. Want ik ben zelf veel meer bezig met dingen aan de ene kant dan de andere kant en merk dat wel dat ie dan weer aan de ene. Kant iets makkelijker is dan de andere kant. Maar dan is het natuurlijk zonde van de oefening misschien is dat ie bij die ene kant super braaf was en je gaat de andere kant en het gaat weer mis dat je weer in die “stress” situatie komt. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:02

Nee, eerlijk gezegd snap ik niks van je verhaal. Hij vindt het ene oor dus erger dan het andere? Dat kan natuurlijk.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 21:03

Jessix schreef:
Ik knip alleen de uitstekende haren. Laat het paard wennen aan de schaar. Dus eerst schaar in de buurt van z’n hoofd en oren, dan laten wennen aan de knip geluiden. Ook dicht bij zijn oor. Oor vasthouden met een hand, knip geluiden erbij, etc. Net zo lang/vaak tot hij er ok mee is. Niet te lang doen, korte kleine stapjes en als iets goed gaat belonen en stoppen.

Dat is mijn doel ook om de uitstekende haren te knippen gewoon even dubbelvouwen en dan de puntjes bij knippen. De helle oor uitknippen mag natuurlijk niet.
Bedankt voor je tips :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:11

Ik snap wat je bedoelt en daarom is het zeker goed om uit te vinden waar die grens ligt. Gaat de linkerkant altijd goed en doet die rechts moeilijk. Dan is de rechterkant dus de kant waar je gaat oefenen. En dat oefenen mag je van mij ook eigenlijk heel ruim nemen. Weg van de oren zelfs. Desnoods poets je het paard met je ene hand en zit je constant te knippen met de schaar in je andere hand. Gewoon in de lucht. Je moet eigenlijk een beetje uitvogelen wat de grens van je paard is en ook hoe je paard leert. Wordt die al van het knipgeluid alleen ongerust? Zou ik de manen kunnen knippen, en hoe ver richting de oren lukt dat? Of vindt die de schaar wel oké, maar is het meer het dichtknijpen van de oren waar hij onrustig door wordt? Oren zijn ook echt wel heel gevoelig en veel jonge paarden reageren onzeker op aanraking. Zulke dingen moet je allemaal in je opnemen om je paard en zijn leervermogen te leren kennen. En ja, sommige paarden komen namelijk sneller aan hun grens dan andere en dat is soms frustrerend als je "nou gewoon eens iets gedaan wilt krijgen, dus sta stil". Maar dan moet je als opvoeder jezelf ook in de hand hebben en niets van die frustratie laten merken.

Uiteindelijk komt dit echt wel goed. Denk maar zo: het geduld dat je nu opbrengt, krijg je later in gemak terug.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:20

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:23

Taucha schreef:
Ik ga hier geen reltopic van maken, maar wil je wel even attenderen op het volgende;
https://www.horses.nl/welzijn/fei-verbi ... n-in-2021/

Ze heeft het over de uitstekende plukken haar. Niet uit uitscheren/knippen van de oren of het kaalscheren van de tastharen :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:33

trysteffy schreef:
... want zijn baard knippen en scheren gaat allemaal goed ....