Sintara schreef:Regelmatig de stal uitspuiten? Des noods gewoon elke dag een emmer water erdoor gooien
Dat is inderdaad al een optie voor de geur.
anjali schreef:Toen ik de titel las dacht ik dat het ging om een mens in je stalling die in je paardenbox gaat plassen! Ik heb dit wel gezien,dat zijn meestal mannen die dat doen en ik vond het bijzonder vervelend als ze daarvoor de box van mijn paard uitkozen!Maar paarden zelf mogen toch plassen waar ze willen lijkt me?
Neen gelukkig geen man
,
Ze mag zeker zelf kiezen, het is echter niet zo fijn voor mijn andere merry die nu gedeeltelijk in het nat staat te eten (natuurlijk is het rond en onder de slowfeeders droog)
ikke schreef:Bij fatsoenlijk weer de stal een poos afsluiten, als in twee dagen of zo.
Voorwaarde is wel dat je ze constant in de gaten houdt want de eerste keer zal ze niet meteen buiten plassen en moet je haar de optie geven om toch binnen te plassen. Zo'n oud paard van duidelijk oude gewoontes af helpen, kost wat tijd.
Ik had zo'n paard dat het niet onderweg deed. Dat geeft niet zoveel, totdat je een week op trektocht gaat en je een keer vergist waardoor je een dagtrip van 50km hebt. Toen heeft ze dus uiteindelijk onderweg geplast, ontdekt dat dat prima kan en was het probleem opgelost.
Ja, het is duidelijk een gewoonte van op de manege.
De stal afsluiten lukt niet en dan kan mijn andere merry ook niet binnen.
Ze staat bij ons op welverdiend pensioen.
Ik heb haar al wel af en toe zien buitenplassen nl achteraan de track is een 2e kleine paddock en daar plast ze heel soms dus ze doet het wel maar de stal heeft haar duidelijke voorkeur.
Gini schreef:Kan je schuilstal en voerplek niet scheiden?
Verder zou ik het paard wel zoveel mogelijk haar voorkeur gunnen, zeker in haar vrije tijd. Je kan dus wel kleine tips gaan proberen, maar ik zou niet te rigoureus te werk gaan. Het laatste wat je wilt, is een paard dat de hele dag haar plas ophoudt omdat ze zich nergens comfortabel genoeg voelt.
Ik zoek vooral 'nudging' tips, dus met zachte hand het buitenplassen aantrekkelijker maken dan het binnenplassen
.
Voorlopig hebben we nog geen andere overdekte voerplek en ik wil graag dat ze kunnen droog staan bij het eten.
Als we wat verder zijn en een 2e overdekte eetplek hebben is dat wel te overwegen.
Pauww schreef:Ik had hetzelfde voor met mijn paard dat altijd in de schuilstal plaste waardoor het één natte boel werd. Ik heb dan een 'plasplaats' gemaakt buiten de stal met oud stro en gooi er regelmatig het nog droge maar vuile stro bij op. Dit werkt heel goed hier en ze plast nu veel op deze plek en niet meer in de stal. Doordat het vies/oud stro eet ze er ook niet van. Blijkbaar zoeken paarden een plasplek die vooral niet te veel spettert dus door hier op in te spelen heeft dat wel gewerkt hier. Op bijvoorbeeld het gras waar we langs moeten als ik haar uit de paddock haal plast ze ook standaard want dat spat ook minder dan aarde denk ik. Misschien kan je dus ook zoiets verzinnen voor bij jou?
Ja dat is wel een goede tip, daar ga ik is kijken hoe ik dat kan regelen met mijn andere merry.
DaisyDarling schreef:Dit doe ik inderdaad ook en werkt heel goed. Als het nat is haal ik het weg en gooi ik er nieuw droog spul neer, waardoor ik in de zomer zelf vrijwel geen bodembedekking meer gebruik in de stal omdat ze altijd buiten plassen. Als je een plekje hebt dat uit de wind ligt, zodat het niet waait/spettert, is dat de beste plek voor het hoopje.
Ah goede aanvulling, daar kan ik zeker wat mee.
Dankjewel allemaal voor het meedenken