De beste tijd om zand aan te vullen in de buitenbak?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

De beste tijd om zand aan te vullen in de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-20 09:04

De bodem van mijn bak is nu na 8 jaar best een stuk ingezakt en dat merk ik ook omdat het steeds wat natter wordt en langer nat blijft. Nu wil ik er graag een laag zand overheen gooien, maar ik vraag me af wat daar de beste tijd van het jaar voor is. Op dit moment is het behoorlijk nat en met straks misschien vorst in het vooruitzicht, jeukt het best wel om er nu mee aan de gang te gaan.

De huidige bodem bestaat uit woudzand en daarmee wil ik hem ook graag aanvullen. Het is geen zware bodem en eigenlijk altijd goed te rijden dus dat wil ik graag zo houden.

DubbelFun

Re: De beste tijd om zand aan te vullen in de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:21

Lostrekken wil ook goed helpen tegen het dichtslaan van de bodem, maar eens in de zoveel jaar moet er idd een verse laag zand over.
Er is geen 'beste' tijd voor, maar vlak voor de winter (a.i. vorst) is een droge (zachtere) bodem wel zo fijn voor de paardenvoeten.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 10:26

in de volle zomer je zand op zijn plek scheppen zou ik niet doen, maar met de vorst heb je kans dat het aan vriest voordat het goed ligt, wanneer het veel regent kan de zware zandwagen niet over je pad rijden dus dat wordt dan aan begin van de weg gestort, kan je alles kruien, dus de beste tijd zou alle periodes daar om heen zijn.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:15

Wij hebben het dit jaar eind april/begin mei laten doen (nivelleren + bijvullen), maar kunnen wel heel goed bak slepen en nat houden. Pad naar de bak is ook altijd goed berijdbaar. Dan maakt het in mijn ogen net iets minder uit wanneer je het laat doen... Hier geen enkel probleem gehad.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 11:52

Ik ben as we speak een paddock/ kleine rijbak (20x27 voorlopig) aan het aanleggen. De toplaag, zwarte grond is eraf gehaald, en het wachten is op het moment op het gele zand. Ik laat dat zand expres met trekker en aanhanger komen omdat een vrachtauto dusdanig zwaar is (50 ton) dat je echt goede verharding moet hebben waar die overheen kan rijden. En onze oprit is nog niet opgeknapt.
Vorst ben ik niet bang voor. De weersberichten zijn tegenwoordig redelijk accuraat en goed te plannen of er net in de week dat je wilt vorst komt. Daarbij hebben wij zelf een trekker, dus al zit ik een dag op dat ding om alles vlak te maken, no problem. En een net nieuwe bak doet het imo ook beter met een vorstperiode. 5 jaar geleden ook in deze tijd een paddock aan laten leggen. Die ging zelfs nog iets grover dan de paddock waar we nu mee bezig zijn. Daar is toen tussen de 50 cm tot 1 meter afgegraven, en opnieuw gevuld met geel zand. Die was die hele winter super en pas in het droge voorjaar werd die te zacht.

Maar bij een bestaande bak zou ik em eerst eens goed los laten trekken en dan pas nieuw zand erbij gooien. Je water blijft nl niet wegkunnen omdat de onderlaag dan te vast is. Een eg erover doet wonderen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 11:18

Bedankt voor de reacties. Lostrekken zou ik eerst moeten laten doen denk ik inderdaad. Punt is nu dat er flinke plassen water in staan en ik ben bang dat als ik dat nu zou laten doen, ik echt met een dikke laag bagger zit. Aan de andere kant kan het ook zijn dat het water juist beter weg trekt als ik het nu los laat maken. De bodem is absoluut niet zwaar nu, dus het zou goed kunnen dat die harde laag onder het toplaagje juist de boel tegenhoudt.

Met de winter voor de deur zou het fijn zijn als ik de boel droger kon krijgen, want als het nu zou gaan vriezen dan zouden ze er helemaal niet uit kunnen vrees ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:23

Als je het nu open laat trekken dan loopt het water beter weg en droogt de ondergrond dus sneller. Afhankelijk van de diepte van de nattigheid nu heb je misschien wat zwaarder materieel nodig om er goed door te komen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 12:01

Degene die vandaag zou komen voor het los trekken ziet het niet zitten, het is echt te nat helaas. En het wordt de komende dagen alleen maar nog natter.

Ik twijfel nu of ik er toch niet beter nu zand op kan laten gooien voor de vorst aan (ik ga er maar even van uit dat die wel komt) en dan als het weer droger wordt na de winter, de boel een keer goed los trekken laten. Dan mengt het nieuwe zand ook meteen mooi met het oude.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:48

Muronia schreef:
Degene die vandaag zou komen voor het los trekken ziet het niet zitten, het is echt te nat helaas. En het wordt de komende dagen alleen maar nog natter.

Ik twijfel nu of ik er toch niet beter nu zand op kan laten gooien voor de vorst aan (ik ga er maar even van uit dat die wel komt) en dan als het weer droger wordt na de winter, de boel een keer goed los trekken laten. Dan mengt het nieuwe zand ook meteen mooi met het oude.

Als diegene met trekker om het los te trekken het al niet ziet gebeuren omdat het zo nat is, vergeet dan maar zand erbij te laten storten. Die trekkers zijn nog veel zwaarder, en die gaan dan echt vast op zon nat stuk.

Ze zijn hier nu net (ja echt vandaag, de eerste lading ligt net) bezig met zand brengen. En ik heb megamazzel dat het stuk waar dat zand opkomt een meterdikke laag puin heeft. Zelfs daar was de chauffeur in eerste instantie bang dat hij zich er vast zou rijden. Tot hij van mij dus hoorde dat er zoveel puin zat. 1 stuk heb ik geen puin zitten, en daar durven ze niet eens op te gaan.
Een bak zonder verharding eronder kunnen ze nu echt niet op komen. Een trekker met aanhanger zand weegt er ook echt heftig in, helemaal met dit natte weer. Het zand is ook nog eens nat dus extra gewicht.

Volgende week zal het kouder worden, maar ook droger. Ik zou echt daarop wachten. Als je ze nu al erop krijgt rijden ze je echt alles naar de kl*te.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:14

Geen zand erbij gooien als het zo nat is. Is hier bij ons per ongeluk wel gebeurd, qua planning lukte het niet anders. Het gevolg is een harde ondergrond waar geen water door gaat met daar bovenop een laag drijfzand waar niet doorheen te ploegen is. Dat duurt echt even voordat dat zich gezet heeft. De bak lostrekken als hij nat is, kan ook een slecht idee zijn. Dan krijg je hetzelfde effect. Immers, de laag onder dat wat je "los" getrokken hebt, blijft hard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:34

Met een spijker kunnen ze tot een meter diep lostrekken. Dan ben je echt wel door de harde laag heen hoor :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 21:19

Mn laatste ritje van het jaar.. in mn eigen zwembad :oo
Afbeelding

Ik verheug me op de dag dat we dit aan kunnen gaan pakken hoor!