Ik vind paardenmatrassen absoluut niet vergelijkbaar met een goed pak strooisel, het is een mooie onderlaag om strooisel op te doen als ze een keer gaan graven, maar nee, het dempende wat een goede strooisellaag heeft geeft het zeker niet. Het is wel een verbetering als je maar een paar kg strooisel per vierkante meter zou gebruiken (1.5 pak vlas of stro in een kale 3x3 stal zie je met enige regelmaat gebeuren, terwijl er 4.5-5 pakken in moeten).
troi schreef:Als paarden echt zo dol waren op kleine hokjes dan hoefde geen stal een deur te hebben. Immers dan bleven ze geheel vrijwillig binnen staan.. Gek genoeg hebben alle stallen wel deuren die dicht moeten. Maw bullshit dat paarden een hekel hebben aan vrijheid!
Wel kan ik me goed voorstellen dat ze een hekel hebben aan nattigheid en kou. Dat kan je oplossen met een fijne schuilstal, een droge bodem en een warme deken..
Als paarden zo dol zouden zijn op de wei, zou er geen omheining om moeten om ze van de weg te houden, of de deur in de zadelkamer om ze uit de zadelkamer te houden. Bij ons komen ze zich allemaal melden om naar binnen te gaan, ondanks de opstrooide schuilstallen en 1 van de 2 groepen binnen nooit krachtvoer krijgt op dat tijdstip. Die laatste groep zijn shetten, en daar hebben we het voermoment naar de middag moeten verplaatsen omdat ze hun voer lieten liggen dat ze vlak voor het naar binnen gaan kregen, omdat ze alvast bij het draadje wilden wachten om naar binnen te gaan.
Gelukkig niet meer aan de orde, maar we hebben een tijd een jong paard op pension gehad dat van de eigenaar 24-7 buiten moest blijven, uiteindelijk overtuigd dat we het paard in ieder geval 's avonds even binnen bij mochten voeren, daar stond hij dan 1-2 uur. 9 van de 10 keer lag hij diep te slapen en die moesten we eigenlijk met 2 man buiten zetten, omdat hij vol in de ankers ging als hij weer terug naar buiten moest, ondanks dat hij zijn rijkere hooi en zijn krachtvoer al op had. We waren zijn staldeur eens vergeten op slot te doen, en het principe van de staldeur openduwen had hij op een eerdere locatie goed onder de knie gekregen (incl. sloten open maken, daar stond hij 23-7 binnen), maar hij was niet ontsnapt. Wel nee, hij lag plat op zijn zij bij te tanken.