Aanschaf eerste eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lowa25

Aanschaf eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 14:13

Hoi allemaal,

Al enige tijd ben ik bezig met het oriënteren naar een eigen paard. Om voor mijzelf duidelijk te krijgen waar ik op moet letten qua aanschaf en kosten vraag ik jullie hulp.

Ik ben van plan recreatief te rijden en mij niet te richten op de sport. Ik ben op zoek naar een klein paard.

Waaraan moet ik echt denken bij het aanschaffen van een paard? Keuren is sowieso iets wat ik belangrijk vind. Zijn er meer dingen waar ik op moet gaan letten? Zijn er ook tips die jullie mij willen meegeven? Aan welke prijsklasse moet ik denken?

Daarnaast komen er ook maandelijkse kosten bij. In mijn omgeving zijn pension kosten rond de €360,-. Hierbij worden de paarden gevoerd, gemest en buiten/binnen gezet. Heeft er iemand toevallig ook aanraders voor stalling omgeving Enschede? Welke andere terugkerende kosten kan ik verwachten?

En natuurlijk de (hopelijk niet nodige) onverwachtse kosten zoals de DA... hoeveel geld moet ik minimaal opzij hebben liggen voor het geval dat?

Ik zie graag jullie ervaringen etc tegemoet :D

rien10

Re: Aanschaf eerste eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:16

Een paard is net zo duur als een auto.
Dus van Ford Ka tot Mazarati. Van € 5.000,— tot 9 miljoen (Totilas)
Wat is je budget? Ga daar van uit.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:36

Paarden zijn er inderdaad in alle prijsklassen. Bij medische kosten zou ik altijd denken aan mogelijke koliek wat elk paard,duur of goedkoop,kan overkomen en nogal algemeen is helaas. Enkele DA-bezoeken op stal zijn dan enkele honderden euro's.Als het ernstig is en een operatie nodig mag je al gauw aan zo'n 5000 euro denken.Een dergelijk bedrag moet je dus wel achter de hand hebben.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:37

Uit het bericht van Iowa25 volgt toch dat ze geen Totilas zoekt, maar een normaal recreatiepaard of pony. De prijzen daarvan liggen op dit moment denk ik zo ongeveer tussen de 2000 en de 7000, afhankelijk van onder meer:
- Leeftijd
- Zadelmak/verkeersmak/bomproof
- Grootte
- Ras
- Evt. aandoeningen als zomereczeem of dingen als luchtzuigen kunnen de prijs omlaag brengen, als je het niet erg vindt om een paard te hebben dat dit heeft.

Dus bedenk goed wat voor paard je zoekt en wat bij jouw ervaring past.

Over de maandelijkse/jaarlijkse kosten van het bezit van een paard (met kosten voor hoefsmid, tandarts, dierenarts etc.) en bedrag dat je achter de hand moet hebben voor onverwachte kosten, zijn al veel topics te vinden op Bokt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:40

let op dat je voor het paard een goede stalling hebt. wat inhoud goede voeding, weinig op stal en sociaal contact dit kan je al enorm veel DA kosten besparen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:41

En, als je in de rijbaan gaat rijden, zorg dat je een stalling hebt met een goede bodem in de baan. Scheelt een hoop ellende.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:42

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:51

anjali schreef:
Paarden zijn er inderdaad in alle prijsklassen. Bij medische kosten zou ik altijd denken aan mogelijke koliek wat elk paard,duur of goedkoop,kan overkomen en nogal algemeen is helaas. Enkele DA-bezoeken op stal zijn dan enkele honderden euro's.Als het ernstig is en een operatie nodig mag je al gauw aan zo'n 5000 euro denken.Een dergelijk bedrag moet je dus wel achter de hand hebben.

Wat een onzin...
Ik heb 20 jaar paarden gehad en ja ik heb 5000 achter de hand, maar om nou te zeggen dat je dat altijd in je spaarpot moet hebben... Nee dat is niet nodig. Met de helft kom je er heus ook wel.

Mocht er een dure operatie komen, is het mogelijk om een regeling af te spreken met de veearts mocht je tot die beslissing komen.

Een koliek operatie zou ik 9 van de 10x niet laten doen bijvb, omdat de revalidatie daarvan echt niet zo simpel is.

Elke maand iets sparen en vooral niet zoveel geld aan onzin uitgeven als 10 verschillende setjes dekjes / peesbeschermers.
Dat is mijn advies.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 14:56

Zou sowieso röntgen keuren en dan ook de rug doen. Die tip had ik graag gehad toen ik een paard ging kopen :o
Dierenartskosten kunnen op zich snel oplopen, ik was in de eerste maanden al 1000 euro kwijt. Maar een dierenartspotje van 5000 vind ik dan wel weer heel veel. Ligt er ook aan hoe snel je het weer kan bijvullen. Dan kun je het potje ook lager houden. Ook handig om rekening te houden met het aanschaffen van een zadel, mocht het zadel dat je erbij koopt niet passen voor het paard (of jou.)

lowa25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:01

xRoossie95 schreef:
Voor maandelijkse kosten zou je hier eens een kijkje kunnen nemen;
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Thanks! Ik zocht inderdaad zo’n topic, maar kon zo snel niks vinden.

Aan de anderen ook erg bedankt! Heb er zeker wat aan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:08

Bij keuren ook gebit laten bekijken, zeer belangrijk, maar niet standaard.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:31

Wees verstandig en neem iemand mee die er kijk op heeft. Denk bvb aan een instructrice van een manege of verzorgpaard waar je nu rijdt, of een kennis die al langer (een) paard(en) heeft...

Ik heb het onlangs een aantal keer fout zien gaan in korte tijd in mijn omgeving: een verkeerde koop levert zoveel verdriet op en is voor zowel paard als nieuwe eigenaar niet wenselijk. Ga niet te laag zitten met je budget, want er is in de lagere prijsklasse ook een hoop ongeschikts te koop. En wees realistisch en kritisch (hiervoor is het dus handig om een 2e paar ogen bij je te hebben; omdat je zelf al snel door een roze bril kijkt).
Indien mogelijk: test alles uit wat men over het paard beweert. Is het braaf onder het zadel? > Laat het paard voor rijden en maak daarna zelf ook een proefrit. Heeft het paard een bepaald niveau of beheerst het bepaalde oefeningen? > Vraag of de voorrijder wat kan laten zien. Is het paard goed verkeersmak? > Vraag of er ter plekke buiten een klein rondje mee gemaakt kan worden of een klein stukje aan de hand.

Koop ook geen "projectje" als je daar zelf niet 100% voor wilt gaan. Is het paard bvb mager of minder goed verzorgd? Dan kan het paard nog wel eens veranderen als het eenmaal opgeknapt is (en dus pittiger zijn dan je in eerste instantie dacht).

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:39

volgens mij zien er al 88 topics over dit onderwerp

lowa25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:47

pillow schreef:
volgens mij zien er al 88 topics over dit onderwerp

Als ik iets had kunnen vinden na een tijdje zoeken had ik geen topic aangemaakt ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:47

@iowa: als je alleen maar 'buiten'/recrea wilt gaan rijden kijk dan uit voor paarden met een 'beperking'. "Niet geschikt voor de sport" is vaak ook niet geschikt als veilig/gezond recrea-paard. Buiten dat een goed sportpaard de juiste mindset moet hebben, geldt dat zéker ook voor een buitenrijpaard óók als ie eens een paar weken níet buiten geweest is. En ook goed op de benen, want een oneffen buitengebied is minstens zo'n grote aanslag op de pezen.
Kijk verder ook naar de rugvorm; 'breed' betekend een sneller glijdend zadel en 'kort' is vaak ook moeilijker om een passend zadel te vinden wat niet te lang is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:47

Mijn voornaamste tip is om de tijd te nemen. Reken zeker een maand of 6, ga veel paarden bekijken (nooit als eerste opstappen, eerst laten voorrijden, zo zie je of ze braaf zijn en of ze netjes lopen, daarna pas zelf opstappen) en beslis nooit direct. Altijd er een nachtje over slapen en altijd laten keuren. De paardenwereld is vrij smerig en veel verkopers zijn sterren in het rechtlullen van alles dat krom is. Als een verkoper bijvoorbeeld meer paarden heeft en ze zijn allemaal geschikt voor zorgwerk en altijd braaf dan kan je zeker weten dat er gelogen wordt..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:57

Zeeeeeer kritisch zijn en in het achterhoofd houden dat de meeste verkopers niet eerlijk zijn. Laat keuren door een arts die jij aanduidt en niet de arts van de verkoper. Indien je ook erg graag op buitenrit wil, zie dat je het paard dan ook buiten kan evalueren.
Succes met je zoektocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:10

veel tips al gegeven

neem een onpartijdig persoon mee een die rationeel en reëel naar een paard kijkt
emotioneel een paard kopen daarin schuilen veel gevaren ook al wilt u alleen maar recratief rijden

altijd een dierenarts door u aangewezen laten keuren

bloed prikken zeker bij "erg makke" paarden, zodat er geen verbodenmiddelen meekomen

tanden/gebit laten mee keuren, geen overbeet, of slijtage
gelijke hoeven voor en achter goed van model , geen steile of ongelijke voeten, scheef afgesleten b.v geeft meer kans op blessures (is ook vaak een reden van verkoop, blessures voorkomen bij verkoper)

benen optillen, kun de onderkant van de voeten belijken - geen rotstraal b.v., weet je gelijk of benen optillen makkelijk gaat

benen en beenstanden, goede benen geven minder blessures

https://paardenpro.nl/beenstanden-bij-paarden

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:27

Goede tips hierboven! Geen paard met gebreken kopen. Het geld dat je bespaart betaal je later waarschijnlijk dubbel en dwars terug in de dierenartskosten. Ook bij zomereczeem, luchtzuigen en soortgelijke gebreken. Deze duiden vaak op andere problemen als maagzweren, stressgevoeligheid, glucose-intolerantie etc. Dat soort zaken is niet fijn om te hebben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:16

Zoals eerder geschreven maar heel belangrijk, ongeschikt voor de sport is ook ongeschikt voor recreatie. Persoonlijk denk ik dat recreatie paarden harder moeten werken dan sportpaarden die met een half uurtje op een mooie dure bodem wel klaar zijn voor de dag terwijl de recreant het bos in gaat voor een langere tijd met onregelmatige bodem. Daarnaast een geblesseerd sportpaard kost je net zoveel als een geblesseerd recreatiepaard, de (DA/huisvesting) kosten daarvan zijn niet lager.

Geen problemen kopen, die komen vanzelf wel.

Ga minimaal 2x heen om te kijken of je het paard nog steeds zo leuk vind en het klikt, ook al is het 2 uur rijden. Probeer dan iemand mee te nemen die er onafhankelijk naar kijkt en als je vooral buiten wil rijden, vraag dan of het mogelijk is om een stukje buiten te rijden.

Laat je niet onder druk zetten om snel een beslissing te maken, verkopers zeggen al snel dat er heel veel belangstelling is en dat er meerdere kapers op de kust zijn en ze snel een beslissing willen hebben of handgeld.
Trap daar niet in. Neem je tijd en denk er na de bezichtiging thuis nog eens rustig over na, laat de videobeelden zien aan andere mensen etc. Op de rit naar huis zakt de euforie vaak al een beetje en kan je er rationeler over nadenken.

Als laatste, wel zo fijn voor de verkoper, als je het niets vind, bel netjes af.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:45

Er zitten nog best verschillen tussend ene recreatieve en de andere recreatieve ruiter. Wil je alleen buitenritten rijden of vind je bakwerk ook leuk?

Een paar dingen waar ik op heb gefilterd zijn: ras, leeftijd, gezondheid en achtergrond.

En het allerbelangrijkste is toch wel karakter. Dat gaat voor mij boven alles. Je moet vanaf het begin het gevoel hebben dat je echt een team bent of kunt worden. Heb je dit gevoel niet kan het verder aan al je wensen/eisen voldoen maar haal je er toch wel minder plezier uit

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:39

Omdat dit topic geopend is door een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.