Paard prive bij iemand stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Paard prive bij iemand stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 10:28

Was benieuwd of hier mensen ook hun paard bij iemand aan huis hebben staan.
Als enige pensionklant.
Hoe bevalt dit jullie,?
Of beviel het misschien niet?
Ik snap dat de voorwaarden goed moeten zijn( anders ga je sowieso niet op een bepaalde plek staan).
Maar T gaat mij meer om het verschil met een “ reguliere” stal./

troi

Re: Paard prive bij iemand stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:31

Ondertussen sta ik als enige nog op mijn 'stal'. Bevalt prima. Wel is het zo dat je het net zo zakelijk moet zien als bij een formele stal. Je moet afspraken kunnen maken (bij voorkeur in een contract) en elkaar durven aanspreken als er zaken anders lopen. Verder is het vooral rustig. En dat is prettig, want vrijwel altijd alle ruimte, maar het heeft ook nadelen omdat je weinig aanspraak hebt op stal. Je moet kijken waar jij als type meer geschikt voor bent denk ik.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:34

1 x gedaan.
Niet echt bevallen.
Ik stond er net een paar maanden, toen kochten de eigenaren er een pony bij en moest ik opzoek naar een andere stal.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:35

Ook ik sta op een privestal. Mij bevalt het super goed. Afgelopen zomer stonden we met twee paarden (eigenaresse en ik) en nu sinds twee weken is er een paard bijgekomen.

Het is altijd rustig en onderling klikt het goed. Als we er dus een keer allemaal zijn (wat zelden is), is het super gezellig. Over het algemeen doet de eigenaresse alles: voeren, stallen mesten, dekens op en af, maar als zij een keer niet kan dat wordt dit altijd opgevangen.

Nu wil ik er wel bij vertellen dat bij ons echt alles goed is geregeld. Dekens worden gewisseld, springschoenen af en aan met buiten zetten, stallen worden gedaan, altijd gevoerd, als het paard ziek is goede controle, eb- en vloedbodem, paddocks en in de zomer weidegang. Ik heb dus echt niets te klagen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:37

Ja ik! Al ruim 4 jaar nu en het bevalt goed. Ik huur een weide met inloopstal. Ik doe zelf het onderhoud en moet alles zelf verzorgen, maar dat kan wel op mijn manier. Ik heb het wel heel erg getroffen want de eigenaar vind alles best zolang ik maar de mest opruim en de wei bij houd,zodat hij geen brandnetels in zijn gazon krijgt. Al zou ik ze jaarrond op de wei houden en alles zwart gelopen word vind hij dat ook best terwijl dat echt niet overal zo is. Ook ben ik echt eigen baas daar of ik er 2 shetjes neerzet of 10 paarden f alpalca's alles kan. Dus het kan fantastisch zijn, maar dat is overal echt niet overal zo en vergis je niet in het onderhoud. Vraag goed na wat voor jouw is en wat diegene doet en spreek een prijs af en graag goed na of dit voor het geheel is of per paard

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:42

Ik vind het heerlijk. Was een jaar lang de enige, nu nog 2 anderen. Het bevalt heel goed en m’n paard heeft echt een fantastische plek daar.
Een pensionstal heeft altijd een financieel belang, zij moeten er van leven, en iemand privé over het algemeen niet.
Het is rustiger en stiller, minder aanspraak en minder gezellig soms. Maar ook een stuk minder bemoeienissen en gezeur.

Verder is het denk ik belangrijk gewoon te kunnen zeggen als er iets is. Dat werkt het beste voor beide partijen. En gewoon netjes en respectvol overal mee omgaan.

Op de pensionstal had ik een binnenbak, warm water, solarium, kantine, etc. Maar nu staat paard de hele dag buiten, krijgt goed en veel ruwvoer. Als je veel alleen bent vind ik het zelf wel belangrijk dat je je vertrouwd voelt met je paard, als je gaat rijden bijvoorbeeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:44

Zoals overal moet je geluk hebben.
Ik stond ergens heel tevreden, slechts 2 klanten. Ineens ging de ander weg met haar 3 paarden en bleef ik enkel met de eigenaar over. Die kocht er een paard bij die niet met mijn paard samen kon dus mocht ik het erf verlaten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:46

Ik heb dat jaren gedaan. Persoon in kwestie had een paard en zocht er een maatje bij zonder er zelf 1 te moeten kopen. Dat werd mijn haflinger. Beviel me heel goed. We hadden afspraken over mesten en voeren en gebruik van het terrein (ik had een eigen ingang).
Wij haalden beiden elke dag een kruiwagen mest weg (nooit helemaal vol), hij voerde de ochtend en de avond en ik de middag nog een extra portie hooi na mijn werk (ik kwam er sowieso langs van werk naar huis).
Verder had ik een plek in de zadelkamer. En verder kon ik doen en laten wat ik wilde. Zelf zorgde ik er altijd voor dat ze zo min mogelijk van mijn aanwezigheid merkten. Je bent toch op iemands privéterrein.

Nu sta ik weer kleinschalig. Niet echt een pension, maar meer privé. Alleen niet aan huis, dus privacy is wat minder ingewikkeld. Ook hier weer afspraken over hooi en mestbeurten, beschikbare plek voor spullen, enz. Ik vind het heel fijn, die vrijheid en de weinige mensen. Maar het moet je liggen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:50

Ik sta ook op een privestalling met nog 1 andere pensionklant.
De rest van de dieren is van de eigenaar. Er is een binnenbak en buitenbak, fijn voerbeleid met goede kwaliteit ruwvoeder en mooie ruime stallen en weidegang.
Ik vind het fijn, op maneges met veel mensen gedij ik totaal niet.

JeanneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:08

vergeet niet dat je bij een prive persoon altijd op zijn terrein, zijn prive erf en zijn eigendom bent... je bent maar de enige en dan zit je sneller in elkaars irritatie... Met veel pension klanten laat je ergernis makkelijker van je af glijden.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:40

Ik sta inmiddels 10 jaar bij iemand prive.
In het verleden hadden ze zelf 2 paarden en ca 3 pensionpaarden. In de loop van de tijd afgebouwd en nu heeft hij nog 1 paard en sta ik er nog (of naja, paardlief staat er :+ )
Het bevalt mij heel goed, vooral de rust. Wel is het erg belangrijk dat je qua management enigzins op 1 lijn zit en dat je wel duidelijk afspraken kan maken en dingen tegen elkaar kan uitspreken. Als dat niet kan is het gedoemd te mislukken naar mijn idee.

Wat JeanneV zegt is ook wel een ding inderdaad. Bij ons is het paardengedeelte gescheiden van het woongedeelte vd eigenaar. Ik hoef ook niet langs de ramen of terras dus iedereen kan rustig zn eigen ding doen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:58

Ik sta sinds kort met mijn vriendin samen op een privé stal de eigenaar heeft zelf 2 paarden dus we zijn in totaal maar met zn drieën HEERLIJK! Ik heb nog niet zo genoten van mn paarden als nu terwijl ik vorig jaar echt dacht ze te verkopen omdat de gezeur rondom de vorige stal zo uit de hand liep... stal genoten die roddelde spullen die steeds verdwenen enz privé geeft zoveel meer rust en plezier!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:01

Ik heb het ook gedaan een jaar lang, maar mij beviel het niet. Of misschien, eerlijk gezegd, het kostte voor mij te veel tijd. We stonden met zijn tweeën waardoor ik elke dag heen moest. Kon de ander niet binnen zetten, moest de ander het doen. Met uitmesten idem dito. In de vakantieperiode moest je eigenlijk elke dag heen. Ook vond ik het jammer dat je nooit iemand zag (de 1 kwam in de ochtend, de ander in de middag) Daarnaast zie ik een paard liever in een kudde dan met 1 ander paard. Uiteindelijk bij een vriendin op een grote stal langs geweest waar ze heerlijk de dag in een kudde liepen, er een hele leuke vriendengroep was en er allemaal leuke dingen werden georganiseerd was de keuze snel gemaakt :D

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:05

Ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de situatie op het erf. Vriendin van mij heeft het mij ooit eens aangeboden. Maar om dan bij m’n paarden te komen moest ik bijna altijd bij hun door het huis, of over het land. En de stallen stonden ook in hun achtertuin, met zicht in het huis.

Het is een hele goede vriendin en juist dat is de reden dat ik het niet heb gedaan. Iedere dag bij haar zo’n beetje in huis zitten leek me niet gezond voor onze vriendschap.

Het is denk ik anders als je een eigen ingang hebt. En misschien ook als je niet heel goed bevriend bent, maar echt een zakelijke overeenkomst aan gaat.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 12:51

Ik stond ongeveer een jaar lang met 1 pony prive, ik vond het prima. Had veel vrijheid en geen gezeur want als er iets is kun je dat onderling oplossen. Nu staan mijn beide pony's daar en zijn er nog drie pensionklanten bijgekomen. Voor mij prima, ik ga elke dag heen, doe mee in de voerbeurten en mest af. Ja het is meer werk dan een pensionstal, maar de vrijheid die ik er voor terug krijg is het meer dan waard.
Al moet ik zeggen dat met extra pensionklanten er ook wel weer een stukje pensionstalsfeer terugkomt, of dat dan positief of negatief is dat ligt er aan natuurlijk :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:03

Mijn vorige paard, mafje, heeft 3 jaar bij iemand achter gewoond, op een privéstal. Dat was een prima plek.

Het paardengedeelte was afgescheiden van het woonhuis en ik ben ook nooit bij de pensionhouder binnen geweest. Soms zagen we elkaar, soms ook niet. Als er iets geklust moest worden (bijv. een lamp monteren zodat je ook 's avonds licht had op de poetsplaats) gaf ik dat aan via sms of wat we toen ook maar hadden en dan werd dat gedaan. Mafje had een stal met paddock, er was een poetsplaats, zadelkamertje/keuken en een toilet. Er was een 20x40 buitenbak zonder poespas. De pensionhouder had zelf 1 of 2 paarden en in de tijd dat mafje daar woonde zijn er 2 andere pensionklanten geweest. De pensionhouder lette op mafje en zorgde voor haar eten. Ik mestte zelf de stal en paddock uit.

We hebben mafje verhuisd omdat ze er op een gegeven moment nog alleen stond. Er waren geen andere pensionklanten meer en de pensionhouder had geen rijpaard meer en haar jaarling stond in de opfok. We hebben nog naar alternatieven gekeken maar we hebben mafje in goed overleg verhuisd naar een pensionstal een eindje verderop.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 13:11

JeanneV schreef:
vergeet niet dat je bij een prive persoon altijd op zijn terrein, zijn prive erf en zijn eigendom bent... je bent maar de enige en dan zit je sneller in elkaars irritatie... Met veel pension klanten laat je ergernis makkelijker van je af glijden.

Dit dus.

Bovendien lees ik hier dat pensionklanten weg moesten toen er genoeg eigen paarden waren, maar ik vind het andersom ook lastig. Ik ben voorstander van stabiele kuddes. Iedere verandering is stress voor paarden. En met pensionklanten heb je dat minder in de hand. Ook zij kunnen ineens wat anders vinden en dat zit je. Weer stress in de kudde omdat er een paardje weggaat.

Ik heb mijn paarden bij mijn ouders aan huis staan. Ik zeg altijd dat ik mijn 2 paarden semi-aan-huis heb. Ja, ik heb mijn eigen stal, nee, ik woon er niet zelf bij. Praktisch gezien zouden er 4 pony's kunnen en mogen staan. En we hebben er ook een tijd een pensionklant bij gehad. Maar als je maar één klant hebt, moet je wel heel erg op één lijn liggen en goede afspraken maken en duidelijke grenzen stellen, wil dat goed gaat. Zeker op een doe-het-zelf-stal zoals de mijne. Het ging dus niet goed. Teveel irritatie over en weer, lijnen vervagen, gedoe. Enfin, ik wil het niet meer. Ik heb nu alleen mijn eigen 2 pony's er staan en eigenlijk heb ik liever een iets grotere kudde, maar dan zou ik zelf nog een pony moeten kopen en dat kan ik financieel niet behappen. Hier geen pensionklanten meer. Heerlijk rustig!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:12

Een reactie van de andere kant.Ik heb voor mijn paard een "pension" maatje.Ze staan bij mij aan huis en ik doe alle verzorging.De eigenaar betaald een bedrag per maand en voer,hoefsmid enz zijn eigen kosten.Nu is het maatje wel met pensioen dus de eigenaar rijd ook niet meer op hem.Ze komt elke week langs en komt dus wanneer ze wil en als er iets is appen we elkaar.Ook afspraken gemaakt wat te doen bij nood.Verder laat ze alles aan mij over en als er iets zou zijn hoor ik dat wel.Ook afgesproken dat haar ruin bij ons kan blijven als ons paard(25)dood gaat.Wij willen geen eigen paard meer.Wel moet ze dan zelf een tweede paard erbij zoeken.Het is wel een goed vertrouwen in elkaar hebben.Nu is het contact wel via via gegaan..Dus voor mij was ze wel vreemd,maar door dat het via via was gegaan toch wel vertrouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:26

Britta31 schreef:
Een reactie van de andere kant.Ik heb voor mijn paard een "pension" maatje.Ze staan bij mij aan huis en ik doe alle verzorging.De eigenaar betaald een bedrag per maand en voer,hoefsmid enz zijn eigen kosten.Nu is het maatje wel met pensioen dus de eigenaar rijd ook niet meer op hem.Ze komt elke week langs en komt dus wanneer ze wil en als er iets is appen we elkaar.Ook afspraken gemaakt wat te doen bij nood.Verder laat ze alles aan mij over en als er iets zou zijn hoor ik dat wel.Ook afgesproken dat haar ruin bij ons kan blijven als ons paard(25)dood gaat.Wij willen geen eigen paard meer.Wel moet ze dan zelf een tweede paard erbij zoeken.Het is wel een goed vertrouwen in elkaar hebben.Nu is het contact wel via via gegaan..Dus voor mij was ze wel vreemd,maar door dat het via via was gegaan toch wel vertrouwd.

Deze situatie zou voor mij ideaal zijn.

Heb zelf 2 paarden en zoek er eigenlijk een pension paardje(pony) bij. In principe zorg ik voor de paarden en uiteraard is de eigenaar welkom, maar ik zit niet te wachten op een fanatieke ruiter/amazone die elke dag bij mij op het erf is.

Ik hoop ook via, via eens iemand tegen te komen.....

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 16:48

Ik sta ook Privé met mijn 2 paarden. Eigenaar heeft verder niks met paarden maar vind het wel leuk om er naar te kijken. Ik heb een mooi weiland met inloopstal, opslag voor hooi en zadelkast. Ook is er een mooie buitenbak aanwezig.
Het bevalt mij prima, wel ben ik volledig verantwoordelijk, zelf hooi regelen en mest uit de wei halen. Helaas woon ik nu wat verder weg, dat maakt dat het nu wel met de korte dagen moeilijk begint te worden om alles goed te regelen. Maar ik ga er alleen weg als ik iets soort gelijks terug kan krijgen in de buurt.

Je moet wel geluk hebben met de eigenaren en goed op 1 lijn zitten. Van tevoren hebben wij een contract ondertekend waar in staat wie waar verantwoordelijk voor is. En je betreed natuurlijk wel privé terrein, ik zorg er dus voor dat ze geen last van mij hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:09

Wij hebben zelf paarden en al heel lang altijd 1 of 2 paarden van anderen op stal. Ook voor de gezelligheid, altijd alleen rijden is ook niet geweldig. Eén van onze 'klanten' staat er al bijna 20 jaar :-).
Wij doen de verzorging van alle paarden en dat gaat prima. Ik vertel heel goed hoe wij het doen en wat onze visie is (qua welzijn, rijden, voeren, enz.). Dat moet passen. Nu heb ik nog nooit een 'wildvreemde' op stal gehad, het zijn altijd mensen die we (soms via via) kennen.
Wij hebben weinig gedoe, dat komt denk ik ook omdat we het snel laten weten én het snel willen weten als er iets is.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:40

Ik heb een jaar privé gestaan en het is mij niet bevallen. Uiteindelijk ging de eigenaar mijn paard te veel als haar paard zien. Ging dekens wisselen of af doen, voerde op hele rare momenten, gaf soms inllaats VA brok een specie kuip wortelen. Had een kleine bak en ging altijd rijden als ik er toevallig ook was.
Uiteindelijk ben ik weg gegaan omdat ze buurkinderen die voor haar paarden zorgen, zich gingen bemoeien met mijn paard.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:03

Oeh, ik heb dit ook eventjes gedaan. Zou het niet snel weer doen.

Ze keek er ook echt naar uit dat ik kwam, ik was the break of the day en ze wilde altijd gezellig kletsen. Alleen ging het over de roddels uit het dorp waar ik niemand kende en de laatste ontwikkelingen van gtst of wat er bij RTL boulevard was besproken die avond, niet echt mijn ding allemaal. En oneindig veel commentaar over mijn paard, mijn tuigage, mijn rijden etc.

Het voelde voor mij echt alsof ik op visite kwam bij diegene. Kwam nog bij dat mijn zadel in de gang hing bij die mevrouw, helaas zat ze regelmatig op de wc met de deur wijd open als ik mijn zadel ging pakken of terughangen. Zij had daar blijkbaar geen problemen mee, ik wel %)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 18:17

Ik heb het 2x gedaan. 1x een gemengde ervaring: het was té persoonlijk in die zin dat ik mijn eigen ding niet mocht doen met mijn paard (want wat ik wilde doen vond de staleigenaresse niet in overeenstemming met haar visie) en ik inderdaad continu "op visite" was bij diegene. Ik ging zeg maar in eerste instantie naar haar en pas in tweede instantie naar mijn paard. Aan de andere kant stond hij daar super en heb ik veel geleerd. Maar op de lange termijn was het echt te lastig. 1x een supergoede ervaring: mensen die heel stabiel waren in de goede zorgen voor mijn paarden en gezellig als ik ze tegenkwam, maar ik kon verder totaal mijn eigen ding doen en als er iets was konden we daar gewoon compromissen in sluiten. Beste plekje dat ik ooit heb gehad!

Nu zelf mijn 2 paarden aan huis. Soms denk ik aan een pensionklant om iets meer kudde te bieden aan mijn paarden. Maar het lijkt me ook heel erg ingewikkeld, met name omdat ik geen volpension zou willen bieden (vind deze paarden al genoeg werk :P ) en ook wel heel erg gesteld ben op mijn harmonieuze bubbel.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 12:07

Ik heb nu zelf 1 pensionklant bij mij aan huis. Zelf heb ik 1 paard en 2 pony's en zij heeft ook 1 paard. We zitten ook wel goed op één lijn als het om verzorging en voerbeleid gaat. Ook hebben we een contract gemaakt met afspraken en ze heeft een eigen ingang.

Had eerst iemand waar het op een gegeven moment niet lekker liep omdat de wensen in het voerbeleid toch niet goed matchten. Ik heb ze in een PP staan met hooi uit slowfeeders en slowfeederbakken. Ze wilde graag hooi los, maar dat ging echt niet met die van mij. Die maken er een grote zooi van en dat vond ik zonde van mijn dure droge mooie hooi;)

Nu iemand waar ik ook afentoe samen een bosrit mee kan maken. En als we een keer een weekendje weg zijn heb ik volop het vertrouwen dat ze goed verzorgd worden. Dat is ook heel fijn.

Maar een goede match is lastig te vinden. Dat weet ik inmiddels wel.