Ik ben mij aan het verdiepen in de verwerking van paardenmest. Het idee om mest af te moeten voeren (waar vaak kosten aan verbonden zitten), om vervolgens weer (kunst)mest aan te kopen als bemesting voor de wei.... als dat anders zou kunnen zou dat mijn inziens heel mooi zijn!
Toen kwam ik op het composteren van paardenmest:
Het zou hier gaan om 2 paarden. 24/7 buiten op een perceel van 5000m2 met inloopstal en onbeperkt hooi. In de inloopstal liggen rubberen matten en geen verdere bedekking.
Ze mesten een kruiwagen per dag per paard van 90 liter. Dat is dus 180 liter mest per dag (waar af en toe wat restjes vertrapt hooi door zit).
Een kuub (1000 liter) mest heb je dus al in +- 5,5 dag.
Na veel inlezen op internet (voornamelijk topics op bokt natuurlijk), zie ik dat er vaak met pallets opstellingen worden gemaakt van een kuub per bak. Meestal een paar naast elkaar voor de overdracht van warmte en wormen. In de mest in de kist komen komen compostwormen, die de mest composteren. Door de warmte overleven zaden en wormen het niet, waardoor de compost over eigen land uitgestrooid kan worden (dit zou inprincipe jaar rond kunnen, de paarden kunnen er op blijven lopen en het gras verbrand niet).
Machtig mooi verhaal, toch?
Ik heb alleen wel vragen hierover. Ik lees best een aantal bokkers die dit doen, ik ben hier heel benieuwd naar!
-Is de mest van 2 paarden volledig te verwerken of moet je daar ook een deel van (laten) afvoeren?
-Als een kuub in 5,5 dag vol zit, en dit moet en half jaar tot een jaar rusten/composteren, dan mag je behoorlijk wat kisten hebben!?
-kun je alle compost kwijt op een perceel van 5000m2 (wei)+500m2 (groentetuin etc)?
-een normale mestplaats moet vochtdicht zijn. Bij composthopen hoeft dat niet begrijp ik? Wat ook uiteraard beter is om de wormen te krijgen etc.
-is het te doen zonder de composterende mest om te zetten en alles door de wormen te laten doen, of is omzetten een must? Zo ja, hoe zien deze werkzaamheden er uit en hoeveel tijd kost dat ongeveer?
-na ontwormen van de paarden moet je de mest 6 weken apart houden. Moet je dit wel afvoeren of kan dit na de 6 weken ook de compostkist in?
-is enkel paardenmest, restjes hooi en af en toe wat blad/tuinafval voldoende? Een bodembedekker hebben we niet. In laagjes werken zal ook niet echt gaan.
-wat is de beste plek voor de compostkisten? In de zon? Schaduw?
Voorbeeldfoto van een bokker gejat, sorry!

Kom maar op met de tips, trics en ervaringen