Paardenmest composteren/volledig zelf benutten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wieke

Paardenmest composteren/volledig zelf benutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 21:53

Hoi allemaal,

Ik ben mij aan het verdiepen in de verwerking van paardenmest. Het idee om mest af te moeten voeren (waar vaak kosten aan verbonden zitten), om vervolgens weer (kunst)mest aan te kopen als bemesting voor de wei.... als dat anders zou kunnen zou dat mijn inziens heel mooi zijn!

Toen kwam ik op het composteren van paardenmest:

Het zou hier gaan om 2 paarden. 24/7 buiten op een perceel van 5000m2 met inloopstal en onbeperkt hooi. In de inloopstal liggen rubberen matten en geen verdere bedekking.

Ze mesten een kruiwagen per dag per paard van 90 liter. Dat is dus 180 liter mest per dag (waar af en toe wat restjes vertrapt hooi door zit).
Een kuub (1000 liter) mest heb je dus al in +- 5,5 dag.

Na veel inlezen op internet (voornamelijk topics op bokt natuurlijk), zie ik dat er vaak met pallets opstellingen worden gemaakt van een kuub per bak. Meestal een paar naast elkaar voor de overdracht van warmte en wormen. In de mest in de kist komen komen compostwormen, die de mest composteren. Door de warmte overleven zaden en wormen het niet, waardoor de compost over eigen land uitgestrooid kan worden (dit zou inprincipe jaar rond kunnen, de paarden kunnen er op blijven lopen en het gras verbrand niet).

Machtig mooi verhaal, toch?
Ik heb alleen wel vragen hierover. Ik lees best een aantal bokkers die dit doen, ik ben hier heel benieuwd naar!

-Is de mest van 2 paarden volledig te verwerken of moet je daar ook een deel van (laten) afvoeren?
-Als een kuub in 5,5 dag vol zit, en dit moet en half jaar tot een jaar rusten/composteren, dan mag je behoorlijk wat kisten hebben!?
-kun je alle compost kwijt op een perceel van 5000m2 (wei)+500m2 (groentetuin etc)?
-een normale mestplaats moet vochtdicht zijn. Bij composthopen hoeft dat niet begrijp ik? Wat ook uiteraard beter is om de wormen te krijgen etc.
-is het te doen zonder de composterende mest om te zetten en alles door de wormen te laten doen, of is omzetten een must? Zo ja, hoe zien deze werkzaamheden er uit en hoeveel tijd kost dat ongeveer?
-na ontwormen van de paarden moet je de mest 6 weken apart houden. Moet je dit wel afvoeren of kan dit na de 6 weken ook de compostkist in?
-is enkel paardenmest, restjes hooi en af en toe wat blad/tuinafval voldoende? Een bodembedekker hebben we niet. In laagjes werken zal ook niet echt gaan.
-wat is de beste plek voor de compostkisten? In de zon? Schaduw?

Voorbeeldfoto van een bokker gejat, sorry!
Afbeelding

Kom maar op met de tips, trics en ervaringen :Y)

Hutcherson

Re: Paardenmest composteren/volledig zelf benutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 21:59

Ik heb het idee dat het teveel is (van twee paarden) om te composteren. Ik zit ook met het vraagstuk hoe ik de mest het handigste van mn perceel af kan krijgen. Alles is onverhard en er kan geen vrachtwagen bij.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:01

Ik heb (nog) geen tips, maar lees graag mee. Wij hebben hetzelfde formaat land, ik heb een pony en paard en wel stalbedekking. per dag haal ik ongeveer 2-2,5 kruiwagen uit de stal en paddock. Ik heb een mestcontainer staan die eens in de zoveel tijd geleegd wordt waar ik oa de mest in gooi na een wormenkuur. Gedeeltelijk omdat de locatie voor een mesthoop nog niet af was toen de paarden verhuisden. Ik heb nu een niet ingekaderde mesthoop die ik ook (nog?) niet gekeerd heb. Ik dacht het gaat best hard met opstapelen, maar de buurman heeft ons ontdekt en is al drie keer drie aanhangers mest komen halen voordat het gecomposteerd is, dus ik wacht nog steeds op de eerste hoop die verteert :+ ik ben afgelopen zomer begonnen

Ik ben ook wel benieuwd of mensen kalk en andere toevoegingen hebben aan hun hoopje poep :D
Laatst bijgewerkt door Jade op 14-12-20 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:02

Ik composteer de mest niet (niet volledig).
Ik heb 6 paarden, en heb een mestbak waar meestal een kuub of 20-30 in zit. Ik laat die mest in het voorjaar en in augustus (gedeeltelijk verteerd) uitrijden over 1 hectare. Daarnaast laat ik ook nog 36 kuub drijfmest injecteren in het voorjaar. Het geld dat ik ontvang voor het injecteren van 36 kuub drijfmest (een boer moet geld betalen om mest kwijt te raken!) compenseert de kosten voor het uitrijden van mijn eigen mest.

Oftewel: het kost me niets, ook geen moeite, en halfverteerde of verse mest kan je prima uitrijden. Sterker nog, daar zit meer 'voer' in voor je wei dan in compost.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 22:06

Ik volg even. Heb binnenkort dezelfde situatie, 2 paarden, 5000m2 land, inloopstal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:35

ik ben eraan begonnen en had binnen de drie maand 6 dergelijke bakken vol. Het composteert echt niet snel genoeg. (op zich wel binnen het jaar, maar als ik rekende had ik 19 bakken nodig om een jaar mest te kunnen ingooien (het zakt binnen een week of twee wel een heel stuk in)
Het terug uitscheppen (het was bij mij na een jaar nog niet helemaal gecomposteerd) was ook een hels klusje.
Ik heb nu een grote palletbox van + 1000 liter staan, en mijn boer komt die iedere week wisselen voor een lege, lukt net een week voor drie paarden, dus ideaal.. Betaal ik 10 euro per ophaling voor, maar wel geen omkijken meer naar. Enige nadeel is dat ik de mest in de kruiwagen moet doen, uitkip onder mijn afdak en van daaruit in de kuubskist moet scheppen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 21:55

Leuk dat meer bokkers zich hier in verdiepen of voor open staan.

Het lijkt mij ook bijna onhaalbaar qua hoeveelheid/ruimte en arbeidsintensiteit, maar toch al wel enkele succesverhalen gelezen.
Zou erg interessant zijn om daar meer van te horen :)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:15

Ik gebruik het wel. Ik heb 1 hectare en nu twee paarden. Ik heb geen palletboxen, maar echt een mesthoop rechtstreeks op de zand, van ongeveer 2x4 en zo heb ik er twee naast elkaar. Ik heb een paddock paradise en ik ruim enkel in mijn paddocks en op de tracks. Op de weides staan ze van juni tot november en daar laat ik het liggen. We laten het minstens een half jaar liggen en dan hebben we echt prachtige zwarte 'potgrond'. Eens we een tractor hebben, willen we dat gebruiken om de weides te bemesten. Tot nu toe is dat naar buren gegaan, in de rozentuin en als mulchlaag in de tuin. Werkt heel fijn en is heel verrijkend. Als je het lang genoeg kan laten liggen, merk je dat het ook echt wel heel erg inzakt. Af en toe scheppen we eens wat om, zodanig dat ik ook makkelijker kan blijven oprijden met de kruiwagen. Ik heb er ook al eens enkele gaten mee gevuld die de paarden hebben gemaakt. Dat trekt uiteindelijk wel weer de grond in, maar geeft daarvoor ook wel een heel zacht bedje voor hen. Is lekker fluffy. Ik doe de ontwormde mest echter wel gewoon op de mesthoop. Dat is niet ideaal nee, maar ik zou niet weten waar ik de mest anders naartoe zou moeten doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:27

Ik zou juist de weides uitmesten. Als er een wormbesmetting is, kruipen die rotwormen/larven op de grassprieten en dat eten de paarden op. Op de paddock kunnen die larven weinig want daar wordt niet gegeten in de buurt.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:50

Idealiter wel, maar ik werk met roteringbegrazing waardoor weides ook vrij lang stil liggen en er komen amper vreemde paarden mijn erf op. En ontworming volg ik ook op, dus dat verkleint het risico ook weer een beetje. Idealiter wordt het weggehaald maar dan heb ik echt enkel nog paarden om er voor te zorgen en niet om mee te rijden. ×)

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:03

Ik heb dit jaar voor het eerst een aantal compostbakken vol gegooid. Met 4 paarden (2,5-3 kruiwagens per dag) zit zo'n bak in een krappe week vol.
Als je de energie hebt om de bak een paar keer om te scheppen, kun je in een paar weken alles gecomposteerd hebben. Warme compostering is dat. Maar dan heb je alle mest dus wel minimaal 5x op de vork gehad.
Met 1x omscheppen kan ook, zo duurde het bij mij ongeveer 3 maanden en ruikt het nu heerlijk naar bosgrond.

Tip: op youtube vind je (in het engels) diverse video's over het composteren van paardenmest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:16

Kun je er niet gewoon een chemisch goedje overheen gooien wat niet schadelijk is voor het milieu waardoor de mesthoop verdwijnt? :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 01:23

Zou helemaal niet omscheppen ook een optie kunnen zijn?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 01:36

MarliesR doet bokashi met /door de mest waardoor het sneller composteert geloof ik.

Je zou er ook mest briketten van kunnen persen en die als brandstof gebruiken of verkopen. Het water dat eruit komt kun je weer voor je planten gebruiken.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:16

^ Dat is inderdaad erg ecologisch! Maar wel heel arbeidsintensief.

En Sunnyhorse, ja dat is een optie, maar dan duurt het wel nog langer. En de bovenste laag gaat altijd quasi onverteerd blijven, dus wil je die weg moet je die toch even omgooien. Echt de toplaag bedoel ik dan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:17

Klopt maar dan levert het tenminste nog wat nuttigs op :')

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:21

Wij laten de mest van 4 paarden composteren op de mesthoop, hier zit her en der ook hooi en resten van groente, fruit, bloemen en blad tussen,Maar ook dat is composteerbaar. Wij hebben geen kisten dus verder kan ik je niet echt helpen, sorry

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:07

Wieke schreef:
-Is de mest van 2 paarden volledig te verwerken of moet je daar ook een deel van (laten) afvoeren?

Bij voldoende ruimte voor bakken kan dat. Heb je plek voor ca 20 bakken? En tijd om elke week 1 à 2 bakken om te scheppen? En dan ook nog elke week een hele kuub over je land te verspreiden?

Wieke schreef:
-Als een kuub in 5,5 dag vol zit, en dit moet en half jaar tot een jaar rusten/composteren, dan mag je behoorlijk wat kisten hebben!?
-kun je alle compost kwijt op een perceel van 5000m2 (wei)+500m2 (groentetuin etc)?

Ik heb er nu 9 staan op mijn paddock paradise en daar staan ze niet in de weg. 20 zou ook wel kunnen. Voor de volledige mest heb ik er echter minimaal 50 nodig, plus alle arbeid (met de hand!) is dat niet realistisch

Wieke schreef:
-een normale mestplaats moet vochtdicht zijn. Bij composthopen hoeft dat niet begrijp ik? Wat ook uiteraard beter is om de wormen te krijgen etc.

Hoe dit in Nederland zit weet ik niet, hier in Duitsland moet het wel waterdicht én afgedekt. Daar krijg je dus geen wormen in. Maar warm composteren gaat juist zonder wormen.

Wieke schreef:
-is het te doen zonder de composterende mest om te zetten en alles door de wormen te laten doen, of is omzetten een must? Zo ja, hoe zien deze werkzaamheden er uit en hoeveel tijd kost dat ongeveer?

Gewoon laten liggen kan, duurt het langst, minste werk (Alleen de bovenlaag eraf scheppen en de rest gebruiken).
Ik kan een kuub volledig omscheppen in een half uur, maar in kruiwagens scheppen en over de wei verdelen kost veel meer tijd.

Wieke schreef:
-na ontwormen van de paarden moet je de mest 6 weken apart houden. Moet je dit wel afvoeren of kan dit na de 6 weken ook de compostkist in?

Nee, voor warme compostering hoeft dit niet.

Wieke schreef:
-is enkel paardenmest, restjes hooi en af en toe wat blad/tuinafval voldoende? Een bodembedekker hebben we niet. In laagjes werken zal ook niet echt gaan.

Paardenmest heeft een aardig goede verhouding om te composteren. Er zit naar verhouding iets teveel stikstof in, met zaagmeel kun je dat balanceren als je dat echt wil.

Wieke schreef:
-wat is de beste plek voor de compostkisten? In de zon? Schaduw?

Absoluut in de schaduw. En bij droogte extra water geven (of beter: in de zomer als de mest droog is direct veel water toevoegen, anders gebeurt er vrij weinig, ik had 1 bak die na 3 maanden nog uit volledig gedroogde, niet gecomposteerde mestballen bestond)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:26

Hier doen we het al jaren.
Enkel wel de mest vanuit de stal in de winter(dus met stro ertussen, weides worden nooit uitgemest, onbegonnen werk).
Het aantal paarden is variabel, maar meestal een stuk of 12. Alles wordt op een hoop gegooid en blijft daar dan de hele zomer liggen en als de paarden uit de weides gaan in het najaar, wordt de mest uitgereden van de winter ervoor. Lukt prima, maar je moet vooral de plek hebben om alles te stockeren.

Wij doen niets aan die hoop en als het uitgereden wordt is het altijd een zwarte massa waar je (behalve op enkele plekken) geen onderscheid meer ziet tussen mest en stro.
Het ligt dan heel de winter in de weides en tegen het voorjaar zie je daar niets meer van.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:51

Er zijn al goede antwoorden gegeven op je vragen. Nog een aantal toevoegingen vanuit mij.

- Je mest met ontwormingsmiddelen op je composthoop kan, maar bedenk dan wel dat ivermectine (of ander middel) in je systeem zal blijven (komt in je grond terecht, in je gras, paarden eten het weer op, of het komt in je groenten en jij eet het op) en dat is niet per sé gezond. Verschil tussen biologisch en conventioneel boeren.

- Wat betreft mest laten liggen. Wanneer je een rotatiesysteem creëert met kippen of kalkoenen, kun je je mest laten liggen. Een verrijdbaar kippenhok bij je paarden in het weiland zetten zorgt dat je kippen alle wormen en eitjes uit je mest eten (misschien heb je de kraaien het wel eens zien doen) en ze verspreiden de mest ook direct. Je kunt in het begin een handje graan door het krachtvoer doen zodat de kippen aanleren de mest op te zoeken. Voorwaarde voor je paarden is wel dat je ze elke week (ongeveer) naar een nieuw/ander stukje moet zetten zodat het land tijd heeft op de mest te verwerken (en de paarden niet met hun neus tussen de mest staan te grazen).

- Afdekken van composthoop is wel verstandig (zeil er overheen), vooral met heftige regenval: wormen houden niet van wegspoelen en houden vaak zelf hun omgeving vochtig. Daarnaast voorkom je dan dat nutrienten weglekken in de bodem (en vaak doorlekken naar grondwater, daarom is de nederlandse regelgeving daar zo streng mee)

- Gecomposteerde paardenmest wordt vaak gezien als een broodje pindakaas: het is goede voedzame voeding voor je bodem maar de diversiteit van nutrienten is niet hoog. Compost van tuin, keuken-afval, en mest of (gecomposteerde) koeienmest op zichzelf wordt vergeleken met een broodje gezond: grote diversiteit in nutrienten en hoge voedingswaarde. Voor je bodem is paardenmest dus niet slecht, maar eens in de zoveel tijd zal het wel andere voeding nodig hebben. Wij laten eens in de x jaar ook koeienmest uitrijden, en we hebben schapen in ons systeem voor diversiteit.

- Niet omscheppen kan, maar het proces zal langer duren, en de kwaliteit van je mest is lager.

Succes en vooral veel plezieren, ik vind composteren ontzettend leuk om te doen!

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:24

Bedank allemaal voor de reacties! Erg leerzaam en ervaringen over de realiteit en haalbaarheid ook :)

neile schreef:
Ik gebruik het wel. Ik heb 1 hectare en nu twee paarden. Ik heb geen palletboxen, maar echt een mesthoop rechtstreeks op de zand, van ongeveer 2x4 en zo heb ik er twee naast elkaar. Ik heb een paddock paradise en ik ruim enkel in mijn paddocks en op de tracks. Op de weides staan ze van juni tot november en daar laat ik het liggen. We laten het minstens een half jaar liggen en dan hebben we echt prachtige zwarte 'potgrond'. Eens we een tractor hebben, willen we dat gebruiken om de weides te bemesten. Tot nu toe is dat naar buren gegaan, in de rozentuin en als mulchlaag in de tuin. Werkt heel fijn en is heel verrijkend. Als je het lang genoeg kan laten liggen, merk je dat het ook echt wel heel erg inzakt. Af en toe scheppen we eens wat om, zodanig dat ik ook makkelijker kan blijven oprijden met de kruiwagen. Ik heb er ook al eens enkele gaten mee gevuld die de paarden hebben gemaakt. Dat trekt uiteindelijk wel weer de grond in, maar geeft daarvoor ook wel een heel zacht bedje voor hen. Is lekker fluffy. Ik doe de ontwormde mest echter wel gewoon op de mesthoop. Dat is niet ideaal nee, maar ik zou niet weten waar ik de mest anders naartoe zou moeten doen.

Het lijkt mij prettiger werken zoals jij doet, gewoon 2 mesthopen naast elkaar ipv in kisten.
Echter las ik dat het het best composteert als het een meter hoog is. Krijg jij je mesthoop goed hoog?

Qua afwisseling doe je een half jaar alles op hoop 1 gooien, en dan het volgende half jaar op hoop 2 zodat hoop 1 een half jaar kan composteren?

Hutcherson schreef:
Kun je er niet gewoon een chemisch goedje overheen gooien wat niet schadelijk is voor het milieu waardoor de mesthoop verdwijnt? :')

He doe niet zo flauw, chemisch goedje in mijn ecologische topic kan natuurlijk niet :')

Prairy schreef:
MarliesR doet bokashi met /door de mest waardoor het sneller composteert geloof ik.

Je zou er ook mest briketten van kunnen persen en die als brandstof gebruiken of verkopen. Het water dat eruit komt kun je weer voor je planten gebruiken.

Bokashi nog nooit gehoord, ga ik over inlezen.
Briketten maken is echt heel arbeidsintensief, die optie sla ik even over geloof ik!

Adjepatatje8 schreef:
Wij laten de mest van 4 paarden composteren op de mesthoop, hier zit her en der ook hooi en resten van groente, fruit, bloemen en blad tussen,Maar ook dat is composteerbaar. Wij hebben geen kisten dus verder kan ik je niet echt helpen, sorry

Hebben jullie gewoon 1 grote mestbult? Hoe lang laten jullie die rusten zodat het kan composteren of vullen jullie constant aan?

Callippo en arcodavella, onwijs bedankt voor jullie inhoudelijke antwoorden op mijn vragen! Jullie quoten maakt mijn post wel erg lang, maar hele fijne input!

Ik zie veel mensen die composteren die een paal in het midden van de mest hebben, of andere luchttoevoer naar het midden, wat is daar de exacte functie van? Dat het de warmte kwijt kan? Zuurstofaanvoer naar het midden?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:57

Ik doe het inderdaad niet volgens de regels van de kunst. De mesthoop moet inderdaad kleiner zijn, luchtiger en met nog meer groene stof dan enkel mest. Doe ik het volgens de regels van de kunst, zou ik meer kleinere mesthopen moeten hebben en ook meer dan enkel paardenmest op moeten gooien. Ik doe er nu wel blad ook door, af en toe wat groenten, maar de verhoudingen blijven vooral paardenmest. Het is voor mij echter niet haalbaar om het volledig volgens de regels van de kunst te doen.

Los daarvan is er ook een discrepantie tussen wat wettelijk mag en wat goed composteren is. In feite mag je paardenmest niet zomaar langdurig opslaan en mag je niet 'tig mesthopen maken. Ook de ondergrond dient - in België in ieder geval - gebetonneerd te zijn en daar heb je dan ook weer afmetingen per perceel voor. En het mag ook niet op elk perceel.

Adjepatatje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:31

Adjepatatje8 schreef:

Hebben jullie gewoon 1 grote mestbult? Hoe lang laten jullie die rusten zodat het kan composteren of vullen jullie constant aan?[/quote]

Wij hebben 1 grote mestbult en vullen constant aan. Zo 2 a 3 keer per jaar gooien wij de mesthoop om. Als de bult te groot wordt, gaan er heel wat aanhangers naar de tuinen van familie of soms in het weiland.

Arcodavella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:46

Wieke schreef:
Ik zie veel mensen die composteren die een paal in het midden van de mest hebben, of andere luchttoevoer naar het midden, wat is daar de exacte functie van? Dat het de warmte kwijt kan? Zuurstofaanvoer naar het midden?

Exact, je hoeft niet standaard een paal in het midden te hebben staan. Maar af en toe even in je compostprikken en rond bewegen zorgt voor zuurstof, dat versneld en verbeterd je composteerproces. Dat is ook waarom omscheppen zo belangrijk is: voor de zuurstof en decompactie.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:53

Ja zuurstof in je hoop is belangrijk voor het composteren.. de bacteriën/schimmels hebben dat namelijk nodig.. als je te weinig zuurstof erin hebt gaat t rotten..

Wij hadden gewoon hoopjes.. niet exact 1 m hoog maar wel geprobeerd om een beetje aan die inhoud te komen..

Genoeg groen erdoor was belangrijk.. wij schepte ze meestal 2 keer om.. en temperatuurde de hoopjes ook om verbranding te voorkomen..

Bij droogte idd water toevoegen.. en bij ons ging t ook prima zonder extra wormen toe te voegen aangezien er vanzelf wormen in kwamen en die schijnen net zo goed te werken..

Het werkte super.. compost was ook echt heel mooi en ik denk dat je nooit teveel compost kan hebben.. in de tuin en op de wei zag je iig heel duidelijk verschil, al hebben wij van nature wel hele arme grond hier..

Wij zijn er uiteindelijk mee moeten stoppen op deze manier omdat t echt te zwaar was en teveel tijd kostte.. maar bij ons ging t dan ook om 11 paarden.. dus t was erg veel om te verwerken.. met 2 paarden zou ik t zeker proberen want het is t werk echt waard vind ik