Verhuizen van bijna 24/7 binnen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirthe_0209

Verhuizen van bijna 24/7 binnen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 01:36

Hallo allemaal,
Ik kon niet iets soortgelijks vinden dus bij deze.

Mijn lease pony gaat verhuizen en ik mag mee!

Eerst kwam hij nauwelijks buiten er was altijd wel iets. Nu gaan we verhuizen naar een plek waar hij 24/7 naar buiten kan of snachts op stal. Je moet wel alles zelf doen en er is onbeperkt hooi.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben in een soort gelijke situatie? We zijn ook nog aan het bedenken of we iets moeten bijvoeren?

Alle tips, adviezen en dingetjes zijn meer de welkom!
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 11-12-20 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout in titel

mika11

Re: Verhuizen van bijna 24/7 binnen naar 24/7 buien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 01:44

Hangt er toch ook vanaf in wat voor soort groep hij komt?
S Nachts binnen zou hij vast best fijn vinden, zolang hij maar een maatje heeft die ook naast hem staat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 06:16

Met meerdere paarden gedaan. Zelfs 20+, nooit problemen gehad, mits ze droog kunnen liggen en altijd hooi hebben. Bijvoeren naar behoefte

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 06:57

Het zal van de pony afhangen.
Observeer of hij zich op zijn gemak voelt.
Gedraagt hij zich ontspannen?
Soms durft een paard buiten niet te liggen of slapen.
Dat kan leiden tot uitputting

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 07:26

Inderdaad heel verschillend per paard. Zeker als een paard het niet gewend is, kunnen de eerste weken in een (24/7) kudde best zwaar zijn. Sommige paarden hebben er baat bij om de eerste tijd 's nachts op stal te staan / de overgang geleidelijk te laten gaan.
Daarnaast is de groep zelf ook van belang, de grootte van de omgeving, de hoeveelheid voerplekken, mogelijkheden om droog te kunnen liggen, etc.

Mijn pony staat nu 2,5 jaar in een 24/7 groep. Hem heb ik altijd naast het ruwvoer ook een vitaminebrok bijgevoerd. Daar doet hij het goed op. Voor krachtvoer en hoeveelheid ook goed kijken naar wat je pony nu gewend is en wat hij nodig heeft.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 08:25

Wat super voor de pony
Ik zou het alleen wel wat de andere zeggen een beetje opbouwen mijn prinsesje ( dat zeggen de andere meiden op stal) kwam ook van bijna altijd in de box of binnen longeerbak en stampmolen ( en solarium) naar mij nou was deze ook geschoren dus moet je ook nog beter opletten . Maar die snapte er helemaal niks van en dacht na een uurtje buiten doe mij maar weer binnen dus die ging in de avond hard hollend eigen stalletje in . Nu zijn we 8 maanden verder en heeft ze geleerd dat binnen niet hoeft en staat ze sinds begin nov bij de pony’s in de wei ( pony wist ook niet eens hoe het werkte met meer op een wei ) dus dat de manege paarden vakantie kregen voor een aantal weken erbij gezet in een heel groot weiland . Nu gaat het super beter als verwacht alleen is ze af en toe wat moe nu ze op een wat kleiner stuk staat maar ze wil eigenlijk wel bij haar vriendjes blijven en hinnikt hard als ze terug mag en ze houd zich super is net een teddybeertje lekker fluffy succes met verhuizen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 09:02

In de winter naar 24/7 uur buiten verhuizen is best een ding precies in de koudste periode van het jaar.
Als je de keuze hebt zou ik kiezen voor de eerste maanden s’nachts op stal. Dan heeft de pony in elk geval rust tussendoor en steeds “ eigen” tijd om rustig te kunnen eten en op te drogen op stal.

Mirthe_0209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 11:22

Heel erg bedankt voor alle reacties hier kunnen we zeker iets mee! <3

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:28

Wat fijn!!

Als je direct voor 24/7 kan kiezen, zou ik dat alleen doen als het beestje dan wel echt voldoende mogelijkheden heeft om droog te liggen. Dus op een fijn, droog bed en met een dak boven het hoofd.

En dan vooral ook opletten dat er niet alleen zo'n plek aanwezig is, maar hij er ook daadwerkelijk op elk moment van de dag in kan en het niet zo is dat er dan geen ruimte is omdat andere paarden er al liggen of hem wegjagen ofzo.

Als je geen zekerheid hebt van echt droog kunnen staan als hij dat wil, dan zou ik absoluut eerst gaan voor de nachten binnen :j Anders is het wel een hele grote omschakeling voor dat dier, in deze tijd van het jaar :(:)

Dan kan je tegen de zomer altijd nog kijken of je denkt dat 24/7 buiten op die locatie fijn gaat zijn.

Hier lopen ze altijd buiten en kunnen altijd zelf naar binnen. Ik zou niet anders willen, zó fijn!
Zowel opsluiten op stal, als buiten zonder goede schuilmogelijkheid vind ik geen optie.

Mirthe_0209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 11:37

pmarena schreef:
Wat fijn!!

Als je direct voor 24/7 kan kiezen, zou ik dat alleen doen als het beestje dan wel echt voldoende mogelijkheden heeft om droog te liggen. Dus op een fijn, droog bed en met een dak boven het hoofd.

En dan vooral ook opletten dat er niet alleen zo'n plek aanwezig is, maar hij er ook daadwerkelijk op elk moment van de dag in kan en het niet zo is dat er dan geen ruimte is omdat andere paarden er al liggen of hem wegjagen ofzo.

Als je geen zekerheid hebt van echt droog kunnen staan als hij dat wil, dan zou ik absoluut eerst gaan voor de nachten binnen :j Anders is het wel een hele grote omschakeling voor dat dier, in deze tijd van het jaar :(:)

Dan kan je tegen de zomer altijd nog kijken of je denkt dat 24/7 buiten op die locatie fijn gaat zijn.

Hier lopen ze altijd buiten en kunnen altijd zelf naar binnen. Ik zou niet anders willen, zó fijn!
Zowel opsluiten op stal, als buiten zonder goede schuilmogelijkheid vind ik geen optie.

Hij zal eerst staan met een oude pony op een wat "kleinere" wei (die ik nog steeds mega vind haha) daar is altijd een schuilstal beschikbaar. En heeft hij een aparte stal, eigen stal.

Lijkt mij inderdaad het beste om de nachten nog even op stal te doen als ik het hier zo allemaal hoor.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij in een grote wei komt van 15 hectare met 10/15 andere merries en ruinen. Hier is geen schuilstal maar genoeg bomen en struiken om beschut te staan.

Lijkt mij een heerlijke plek om paard te zijn. Ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen en we zullen goed op hem letten

tamary

Re: Verhuizen van bijna 24/7 binnen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:47

Van voornamelijk box naar voornamelijk bewegen kan spierpijn geven, let daar dus op en houdt een deken achter de hand, zeker de eerste winter. Wintervacht is nu aangepast aan stal ipv buiten en dat past zich nog maar beperkt aan zo laat in het seizoen. Goed voeren (hooi) en mogelijk 's nachts opstallen zeker nu het zo nat, koud en vochtig is nog. Overgang naar 24/7 buiten kan je via het weideseizoen laten verlopen, dan veranderd de vacht ook makkelijker mee.
Ook hier is een vliegen/exceem deken achter de hand hebben (en mogelijk een graasmasker) handig, in stal was hij nl beschermd tegen vliegen en dan valt een mogelijke allergische reactie niet zo snel op.

Maar al met al heb je er een veel fijner paard voor terug, alleen de overstap maken is even extra opletten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:53

Je zal het moeten bekijken per paard.

Mijn oudje had er dus héél veel moeite mee..
Die vermagerde, werd ziek, was niet happy..
Dekens, suplementen, onbeperkt hooi, seniores, brok, niets hielp.

HIj had de mogelijkheid zelf de stal in te gaan..
maar hij werd er zo slecht van.

Tot hij verhuisde naar een plek waar hij snachts gewoon op stal ging.. Toen waren de problemen over.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:22

Mirthe_0209 schreef:
Hij zal eerst staan met een oude pony op een wat "kleinere" wei (die ik nog steeds mega vind haha) daar is altijd een schuilstal beschikbaar. En heeft hij een aparte stal, eigen stal.

Lijkt mij inderdaad het beste om de nachten nog even op stal te doen als ik het hier zo allemaal hoor.

Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij in een grote wei komt van 15 hectare met 10/15 andere merries en ruinen. Hier is geen schuilstal maar genoeg bomen en struiken om beschut te staan.

Lijkt mij een heerlijke plek om paard te zijn. Ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen en we zullen goed op hem letten

Superfijn dat je zo'n plek hebt gevonden. De overgang kan in de winter wat onhandig zijn, hij moet voldoende wintervacht hebben, en als dat niet zo is, dan zou ik hem tot het voorjaar een beetje beschermen door hem deken op te doen. Als hij een goede vacht heeft, en het gaat niet vriezen dan gaat het meestal wel goed. Beetje in de gaten houden. In een kudde introduceren gaat het makkelijkst in het begin van het groeiseizoen van het gras; dan staan de paarden lekker te grazen en levert het over het algemeen de minste problemen op. En de rest is grotendeels al wel gemeld hierboven. Hoe lang het duurt voordat ze zich helemaal aangepast hebben is aanzien. Soms gaat het heel snel en soms kan het wel een paar maanden duren.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:28

Ik heb dit ook gedaan met mijn pony toen ik hem kocht van zijn vorige eigenaren. Ik heb hem de eerste tijd wel 's nachts op stal gelaten en gezorgd dat hij een goede deken had. Wat je wel kan gaan merken is dat de vacht de eerste winter beperkt blijft en dan de tweede winter ontploft, dan kan scheren een optie zijn, maar dat is voor latere orde.
Voor nu: deken op, zorgen dat er voldoende hooi is en 's nachts op stal kan helpen met de overgang.

Bloem39

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 19:26

Ineke2 schreef:
In de winter naar 24/7 uur buiten verhuizen is best een ding precies in de koudste periode van het jaar.
Als je de keuze hebt zou ik kiezen voor de eerste maanden s’nachts op stal. Dan heeft de pony in elk geval rust tussendoor en steeds “ eigen” tijd om rustig te kunnen eten en op te drogen op stal.

Ik zou dit ook zo doen. Mijn 25-jarige paard staat inmiddels al een paar jaar 24/7 buiten met schuilstal en doet het daar heel goed op.

Maar in de winter zo'n stap zetten, kan pittig zijn voor een paard, eerst maar eens kijken of hij voldoende aan eten toe komt (rangorde) en of hij zich goed warm kan houden. En dan in het voorjaar 24/7 buiten.

Succes met de keuze!

Mirthe_0209

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-20 19:32

Bloem39 schreef:
Ineke2 schreef:

Ik zou dit ook zo doen. Mijn 25-jarige paard staat inmiddels al een paar jaar 24/7 buiten met schuilstal en doet het daar heel goed op.

Maar in de winter zo'n stap zetten, kan pittig zijn voor een paard, eerst maar eens kijken of hij voldoende aan eten toe komt (rangorde) en of hij zich goed warm kan houden. En dan in het voorjaar 24/7 buiten.

Succes met de keuze!

Ja inderdaad dat lijkt ons ook het beste om te doen. Hij staat zonder deken dus misschien als hij de heledag naar buiten gaat toch een dun dekentje op. Voer komt vast goed daar maak ik me bij hem niet al te veel zorgen om maar moet inderdaad goed in de gaten worden gehouden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 11:07

Hier gaat alles s nachts op stal ondanks eigen paddock paradise met schuilstal, ze doen het daar flink beter op en alles wil graag naar binnen, ondanks dat de helft geen voer krijgt daar (erger nog, bij hen hebben we het voermoment naar de middag moeten verschuiven omdat ze het s avonds kregen voordat ze naar binnen gingen en het voer lieten liggen om bij het draadje te wachten om naar binnen te mogen).

Zeker in de winter vind ik veel buitenpaarden klachten krijgen die passen bij oververmoeidheid door te weinig diepe slaap. Zeker degene zonder volledige rust in de kudde (jager/bullebak/lelijk dominant) en/of minder dan 1.5x boxoppervlak aan dik (10+ kg strooisel/m2, dus 20cm gehakseld of 50cm lang stro) per paard aan schuilstal waar de paarden zich veilig voelen.

Ik wil ze daarom minimaal 6 uur per dag op stal (die voldoet aan de (2x schofthoogte )^2 oppervlak en aan de strooisellaag met uiteraard onbeperkt, hoewel niet per se onbelemmerd, ruwvoer). Dat kan 6 uur overdag zijn, maar wij hebben ze liever s nachts binnen.