24/7 buiten, terug naar nachten stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

24/7 buiten, terug naar nachten stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 20:18

Ik lees regelmatig over de overgang van stal naar 24/7 buiten.
Maar nu ben ik wel benieuwd naar ervaringen andersom: 24/7 buiten terug naar nachten op stal.
Gewoon uit interesse.
Waarom koos je daarvoor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:39

Hier ervaring met allebei de richtingen. Zelf ben ik pro 24/7 buiten, maar ik heb ook meegemaakt met ons vorige paardje dat het niet voor alle paarden is weggelegd, vooral niet als ze niet helemaal gezond zijn.

Op het moment dat wij onze paarden 24/7 buiten gingen zetten wisten wij nog niet dat een van de twee niet helemaal gezond was. Zij stond ook altijd onderaan in rang en veranderde van een energieke pony in een pony die zodra we haar uit te kudde haalden stond te slapen en ook met rijden gewoon echt totaal niet in haar hum zat. Ze had wel een schuilstal en onbeperkt hooi, maar kreeg regelmatig niet de kans om te schuilen of eten. We zijn toen weer teruggegaan naar 's nachts op stal en vrijwel meteen hadden we onze fijne pony weer terug.

Ondertussen is die pony door meerdere problemen (interne en neurologische gezondheidsissues) ingeslapen en hebben we onze andere pony Skye sinds dit jaar wel weer 24/7 buiten staan, en sinds juni onze jaarling ook. Skye doet het super op 24/7 buiten, maar we hebben pas echt een megagroot verschil gemerkt sinds ze beiden op een paddock paradise staan met een kleinschalige kudde, genoeg schuilplekken, ook veel mogelijkheid om uit de wind te staan, heel veel voerplekken... Dat gaat echt super!

Dat heeft me ook wel doen inzien dat ik denk dat de meeste paarden prima 24/7 buiten kunnen staan, maar dat het wel nodig is voor ze om dan genoeg ruimte te hebben, genoeg voerplekken, genoeg schuilplekken, een rustige en stabiele kudde, genoeg droge grond... Dan ook nog het liefste in ons geval dagelijks vitaminebrok voeren en mesten... Dat allemaal bij elkaar is ook gewoon echt niet makkelijk te vinden, wij rijden er 45 minuten voor. Maar ik kan het heel goed begrijpen dat mensen liever kiezen dan voor een stal dichterbij en 's nachts op stal, en ik denk dat dat voor sommige paarden ook echt wel net zo prima of misschien wel beter werkt.

belle_boef

Re: 24/7 buiten, terug naar nachten stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:49

Mijne stamnummer avond graag op stal. Op warme dagen laat ik ze wel buiten in de nacht. Maar beide eten en slapen graag binnen. Zijn ze relaxter

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:51

Die van mij is van nachten op stal naar een paddock Paradise gegaan. Hier werd ze erg dominant naar de paarden die er snachts uit gingen en schermde ze de groep af. Om deze reden zijn we ook weer verhuisd, ze is toen naar snachts op stal gegaan maar krijgt op stal gewoon voernijd. Momenteel staat ze weer 24/7 buiten op wei zonder schuilstal en gaat het super. Een stal is gewoon niet aan deze pony besteed en dat is prima

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:58

Ik ben met mijn huidige pony van stal (heel beperkt buiten), naar 24/7 buiten gegaan vorig jaar. Dat ging goed tot we een hele natte winter kregen en pony gevoelig ging lopen omdat ze weken lang in de blubber stond. Lagen wel paddockroosters onder dus ze zakte niet weg maar stond wel nat. Dat is niet hoe ik mijn dieren wil houden dus opzoek naar een plekje waar ze overdag buiten staan en de nachten binnen. Dat plekje heb ik nu gevonden, incl onbeperkt hooi en ik merk dat mijn pony veel rustiger is in haar doen en laten. Heb het idee dat ze nu echt kan rusten 's nachts.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:01

Die van mij. Stond 24/7 op de wei. Ernstige zomereczeem en allerlei allergieën. Waaronder vele plantjes die op weilanden staan.
Nu naar mij verhuisd en in de nacht op stal. Zijn hele huid bekomt weer, haren groeien weer aan. En dit is niet alleen van de eczeem, want schuurde in de winter net zo door.
Echt vervelend als je paard voor zo ontzettend veel allergisch is. Ook zijn hele blik, karakter, alles zegt dat hij nu zoveel meer op zijn plek staat!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:09

Ik heb mijn paarden aan huis en kan dus helemaal zelf bepalen. Twee hebben 24/7 de keuze en de andere twee houd ik 's nachts binnen. Het geeft ze meer rust, ze zitten daardoor beter in hun vel en ik kan ze individueel voeren. Voor hun zou het meer ideaal zijn als ze na een uurtje of 4 weer los mogen maar goed, ik vind het zelf ook wel fijn om een nachtje door te slapen.

Als het heel warm is laat ik ze nog wel eens buiten, maar echt blij maak ik ze er niet mee. Ze kunnen bij mij sowieso altijd zelf de stallen in.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:10

Bij ons vorige huis kon ik het zo maken als ik wilde. Ik kon ze dus een inloopstal geven en dag en nacht buiten, maar ook ze voor de nacht hun eigen box geven. Ik heb beide uitgebreid getest maar mijn paarden, ondanks dat hun niks mankeert waarom ze niet 24/7 buiten zouden kunnen staan, willen zelf bij voorkeur snachts gewoon hun eigen box. Ik merkte dat als ze 24/7 bij elkaar stonden ze moe waren, hun rust niet vonden, kribbiger werden naar elkaar toe. En als ik ze dan, zelfs al was het overdags, in hun eigen box zette ze allemaal gingen staan of liggen slapen. En sinds die tijd ga ik toch voor snachts op stal en overdags buiten bij elkaar. Af en toe even rust van elkaar is soms zo slecht nog niet.
Voor sommige paarden zal het goed of zelfs super werken 24/7 buiten met schuilstal of inloopstal, maar dus niet voor de mijne.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:17

rina schreef:
Bij ons vorige huis kon ik het zo maken als ik wilde. Ik kon ze dus een inloopstal geven en dag en nacht buiten, maar ook ze voor de nacht hun eigen box geven. Ik heb beide uitgebreid getest maar mijn paarden, ondanks dat hun niks mankeert waarom ze niet 24/7 buiten zouden kunnen staan, willen zelf bij voorkeur snachts gewoon hun eigen box. Ik merkte dat als ze 24/7 bij elkaar stonden ze moe waren, hun rust niet vonden, kribbiger werden naar elkaar toe. En als ik ze dan, zelfs al was het overdags, in hun eigen box zette ze allemaal gingen staan of liggen slapen. En sinds die tijd ga ik toch voor snachts op stal en overdags buiten bij elkaar. Af en toe even rust van elkaar is soms zo slecht nog niet.
Voor sommige paarden zal het goed of zelfs super werken 24/7 buiten met schuilstal of inloopstal, maar dus niet voor de mijne.

Bij mij dus ook. Op de dag staat de stal open, maar ik merk echt als ik 's avonds aan het op strooien ben ze heel graag naar binnen willen en dan ook ieder in de eigen stal. (op de dag staan ze meestal samen op één stal als ze binnen willen zijn) En dan is niet om het eten, want in de zomer laat ik ze na het eten dan gewoon weer naar buiten. Het is echt even op zich zelf willen zijn tussen 4 muren. Meestal liggen ze na het eten ook languit in het stro te snurken.

Mijn twee mini pony's hebben daar geen last van. Zij hebben dus nooit de deuren dicht.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:19

Wij gaan hier elk jaar van de zomer 24/7 buiten naar in de winter nachten op stal.

Paarden komen buiten rond 8u en gaan binnen tussen 8 en 12 ‘s avonds. Ik heb daar zeer bewust voor gekozen om zo beter individueel te kunnen voeren, de paarden in de hand te hebben 2x per dag (als ze aan de voerbak staan zie je weinig als eentje kreupelt) en om ze een tijd droog te hebben staan zodat ze wel voldoende rust kunnen nemen.

De paarden doen het goed, beter dan 24/7 buiten in de winter, dus zeker geen plannen om het te veranderen :)

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:23

Heb mijn paarden afgelopen 3 jaar zelf verzorgd. Daarbij stonden ze het grootste deel van het jaar 24/7 buiten. Pas als ze niet meer droog konden liggen in de winter gingen ze s'nachts op stal. Nu sta ik per augustus weer op vol pension waarbij ze jaar rond, overdag buiten staan (in de zomer 12 uur per dag en in de winter 8 uur per dag, echt op het gras ook in de winter. De weides liggen hoog en droog gelukkig) merk eerlijk gezegd niet veel verschil bij mijn paard. Ze vindt het helemaal prima. Wel zijn de stallen heel open waardoor ze ook op stal sociaal contact hebben en krijgen ze ruim ruwvoer verdeeld over de dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:30

mijn 2 pony’s staan liefst 24/7 buiten.
maar ze zijn 27 en 28.
hebben winters een andere voerbehoefte dan de andere pony’s in hun groep.
zij moeten onbeperkt hooi eten en de een krijgt slobber bij
en dus heb ik ze sinds dit jaar vanaf oktober beiden nu snachts binnen.
ze staan naast elkaar op stal, merk wel dat het ze wel goed doet, en mij ook. :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 21:35

Enige dat mij tegen staat is het lange stilstaan in een box.
( dit hele topic is voor mij gewoon uit interesse).
Maar mooi te lezen dat ook veel paarden wel meer rust pakken op stal. Dat vind ik ook wel weer een interessante.
Wat weegt dan zwaarder inderdaad ..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:36

Mijn paarden kiezen dan.. toen het slechter weer was (veel nat en kou) staan ze voor hun staldeur te wachten bij het voeren 's avonds.
Dan is het (blijkbaar) tijd om ze 's nachts weer op stal te zetten.

Zodra het weer in het voorjaar beter wordt willen ze buiten blijven.
Soms voor een paar dagen (mooi/droog weer) en willen ze weer bij een voorjaarsstorm (periode slecht weer) weer graag naar binnen.
Vanaf eind april/begin mei (ligt aan het weer) gaan ze weer 24/7 naar buiten.

Mijn kleintje wil bij (veel) warmte/vliegen graag naar binnen en die laat ik dan lekker een middagje op stal staan.

En ja ze hebben een schuilstal waar ze droog in kunnen staan, maar liggen graag droog in hun eigen stal.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:56

Muze schreef:
Enige dat mij tegen staat is het lange stilstaan in een box.
( dit hele topic is voor mij gewoon uit interesse).
Maar mooi te lezen dat ook veel paarden wel meer rust pakken op stal. Dat vind ik ook wel weer een interessante.
Wat weegt dan zwaarder inderdaad ..

Als ik de paarden buiten een beetje observeer staan die ook uren achter elkaar stil om te eten bij de hooibak. De hittepetit niet echt, maar de mijne verzet misschien 50 stappen op heel de ochtend :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:19

oh vreselijk irritant is dat.
doen ze bij ons ook.
hebben een mooi lang pad om de weides heen, en wat doen ze...juist ...de godganse dag voor bij de voerbak omhangen.
ik ga altijd smiddags met plukken hooi rond om ze te laten bewegen.
maar het klopt,merk wel dat mijn 2 oudjes met de nachten binnen staan wel wat stijver zijn.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 23:32

Ruim 2 jaar geleden heb ik mijn paard verhuist van een plek waar hij in de zomer 24/7 buiten stond en in de winter minimaal 8 uur per dag. In de winter ook onbeperkt ruwvoer, in de zomer stond er zat gras. De verhuis is met enige spoed gegaan. Daarom heb ik mijn paard naar een stal gebracht waar hij eerst kon herstellen en ik zou op mijn gemak uit te kijken naar een stal die mij passender leek. De stal waar ik hem naartoe heb gebracht gaan ze ongeveer 4 uur per dag buiten. Niet veel dus en ik had ook eigenlijk verwacht dat hij het daar niet leuk zou vinden. Mijn idee was om hem daar te laten herstellen en ik zou rustig rondkijken naar een stal die ik geschikter zou vinden. De dag na de verhuis kwam ik op stal en ik had hem al in hele lange tijd niet zo volledig zen gezien. Dag 2 op zijn nieuwe stal stond hij om 11 uur al bij de draad, hij wilde naar binnen. Het was die dag heerlijk weer en hij had een eczeem deken op. Dus het kon ook niet aan de vliegen liggen. Mijn idee was echt om hem daar tijdelijk te laten staan. Dat tijdelijke duurt nu dus al meer dan 2 jaar en ik kan echt aan hem merken dat hij het helemaal geweldig vind daar. Overigens zijn de meeste paarden daar dik tevreden. En er staan er ongeveer 90.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:23

Mijn paard was al meer dan tien jaar heel gelukkig 24/7 buiten in een grote groepspaddock met meerdere schuilstallen en inloopstallen. Helaas kreeg ze langdurig last van hoesten, de dierenartsen schreven nat hooi voor. En ja, dat gaat niet zo makkelijk in een kudde van 12 paarden. Tot mijn spijt moest zij daarom verhuizen. Nu gaat ze overdag de weide op en einde middag op stal met uitloopje waar ze nat hooi kan krijgen. Ze is fysiek enorm opgeknapt. Het hoesten is voorbij, ze glanst meer en heeft veel minder wondjes. Ik was bang dat ze het stilstaan niet leuk zou vinden, maar dat lijkt prima (ze blijft relaxed). Wat wel echt jammer is, is dat haar buurvrouw op stal niet lief tegen haar is. In de kudde kon ze haar eigen gezelschap kiezen en nu niet meer. Ik merk dat ze veel meer op mij gefocused is. Dat vind ik wel echt een probleem (dat ze een leuk paardenmaatje mist) we zijn nog aan het kijken hoe we dat kunnen oplossen. Dus: gezondheid beter, meer stilstaan geen probleem maar de vrijheid in het sociale verkeer is beperkt en kan dus een probleem zijn.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:28

Mijn pony’s hebben jarenlang buiten gestaan in de winter, maar sinds 4-5 jaar zet ik ze snachts binnen. Ze zijn allemaal tussen de 25 en 33 en je merkt dat ze dan meer hun rust kunnen pakken en ook rustiger kunnen eten omdat ze elkaar niet opjagen. In de zomer staan ze wel 24/7 buiten. Alleen s winters staan ze van half 7 s avonds tot 7 uur sochtends binnen.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:44

Niet precies de situatie die je vraagt, maar ik vond het wel een opvallende. Mijn paard staat nu overdag in een groepskudde en voorheen in een duopaddock, maar sindsdien ligt en slaapt ze veel meer s ze in haar box gaat. Het is blijkbaar echt intensiever deze vorm voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 07:46

Ik heb mijn pony 2 jaar geleden verhuisd naar een stal waar hij in de nacht op stal staat. Daarvoor 3 jaar 24/7 buiten gestaan.
Hij heeft ataxie, is onderdanig en ook nog eens een langzame eter dus de keuze om te verhuizen is echt een goede geweest. Hij ligt iedere nacht languit te slapen in de stal en kan zijn hooi eten in zijn eigen tempo zonder weggejaagd te worden. In de zomer staat hij wel 24/7 buiten maar dan gaat hij regelmatig een nacht op stal omdat hij dan echt versleten is.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:01

Mijn paardjes staan ook aan huis.
In de zomer staan ze 24 uur buiten,en word er ook in de ochtend heerlijk geslapen,dat kan op een dan droge wei.
In mijn inziens zodra de nachten langer worden de weides te nat vind ik dat ze naar binnen moeten s.nachts.
En dan word er heel veel getukt en gesnurkt.
Ik vind dat ze moeten kunnen rusten,en dan op een droge grond.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:18

Noodgedwongen, omdat ik hier nog geen goede 24/7 buitenplek heb gevonden.
Nu is mijn paard ook nog eens HB gevoelig en dat maakt het vinden van een goede stal een stuk lastiger.

Zou hem wel graag weer buiten willen hebben maar wel ergens waar het goed voor elkaar is.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:27

onze vorige pony kwam van een stal waar ze in de winter max 4 uurtjes buiten stonden en zomers max 12. ik was verhuisd naar een stal waar hij 24/7 buiten kon in de zomer en dat beviel goed. Echter overleed hij tgv koliek. onze nieuwe komt uit een gebied waar hij altijd 24/7 buiten stond welliswaar met genoeg beschutting en schuilstallen. bij ons mag dit niet van de gemeente en is de ruimte gewoon beperkt. Hierdoor gaat hij nachts op stal in de winter... onze stalhoudster komt morgens al heel vroeg buiten zetten en wij zetten zelf pas na het avondeten binnen dus hij komt alsnog 12 uur buiten per dag in de winter.. maar hij ligt regelmatig languit in de box.. hij heeft momenteel nog wel een uitloop naar buiten ivm hoestklachten en het liefste zou ik dat willen houden maar het geeft onrust bij andere paarden dus we gaan daar straks mee stoppen.. ik moet dan gaan ervaren hoe hij erop reageert.... ik ben van mening dat 24/7 buiten kan mits er voldoende droge ligplekken zijn en genoeg plekken om te schuilen..1 stalletje of overkapping voor meerdere paarden is een no go aangezien er altijd wel 1 of 2 dan erbuiten mogen staan.. ook genoeg ruwvoer moet er dan zijn, meer plekken dan dat er aan paarden zijn..zodat je zeker weet dat je paard kan eten... in zijn stal weet ik nu dat hij lig zijn portie hooi krijgt...de rest kan hij overdag buiten eten.... ik vind het dus voor en nadelen hebben een stal en denk dat het per paard verschilt.. kijk daar goed naar..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:45

Hier een paardje dat voordat ze bij mij kwam 24/7 buiten stond zonder schuil mogelijkheden. Op onze toenmalige stal stonden er met de winter geen paarden 24/7 buiten met de winter en is ze met de nacht op stal gegaan. Hier heeft ze nooit problemen mee gehad. Met de zomer weer 24/7 naar buiten.

Het is geen paardje dat met de winter in de nattigheid gaat liggen, staat echt te zeuren bij de draden dat ze naar binnen wilt. Ze geeft het in het najaar zelf aan. Maar ook met het voorjaar, dan wilt ze niet meer naar binnen. Op onze huidige stal is er wel de mogelijkheid om 24/7 het jaar rond buiten te staan. Maar ik maak haar er niet gelukkig mee met de winter. Madam is teveel gesteld op lekker warm/droog languit te slapen.

Met de zomer zeurt ze bv met regen echt niet dat ze op stal wilt met de nacht.

Zomer 24/7 buiten (overdag weide, nacht op zand)
Winter van 8.00 - 16.30 buiten (paar uur weidegang en paar uur enkel paddock).
Ze hebben altijd toegang tot de paddock vanuit de weide en hierdoor kunnen ze altijd in de schuilstal staan. Daarnaast 24/7 beschikking over ruwvoer (hooi en/of gras)

Ondertussen heb ik dr bijna 9 jaar en we laten het haar zelf aangeven. Voor haar werkt dit super.