Kuil of voordroog ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Kuil of voordroog ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 17:17

Ik heb vorige maand slecht hooi in plastiek gewikkeld gekocht.
Na onderhandelen mochten we het terug brengen.
Ze gaven ons ander hooi in de plaats. Toen we thuiskwamen stuurde hij dat het wel eerst nog 4 weken moest blijven liggen, omdat het pas gemaaid was de week ervoor -O-
Dat was dus eigenlijk al eind oktober!
Daar stond ik dan zonder eten voor de paarden...
Nu heb ik vandaag het eerste pak open gesneden maar het is nog vrij vochtig.
Hoe weet ik of ik dit mag geven zonder dat ze er ziek van kunnen worden?
Het ruikt niet zo zurig als voordroog meestal ruikt.
Ik weet ook niet wat kuil is maar ik heb wel gehoord dat ze daar koliek van krijgen.
Kan iemand zien of dit geschikt is?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Caira

Re: Kuil of voordroog ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:27

Hier de vrouw van een loonwerker: Kuil is ingekuild dus dat kan sowieso niet. Als het eind oktober gemaaid is dan is het echt herfstgras, dat krijg je nooit fatsoenlijk droog. Heel eerlijk, ik ben er niet gek op. Zo gaan er snel van aan de dunne en qua voedingsstoffen is het ook drama. Ik zou het terugbrengen. Het heeft zeker niet dezelfde waarde als zomergras.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:28

Mijn voordroog rook nooit zuur >;)
Dat rook naar lekker vers gras/hooi.
Als het zuur ruikt is het kuil.
Ik had er ook wel eens zo'n zurige baal tussen zitten.
Die trok ik dan gedeeltelijk helemaal los en legde dat op pallet.
En dan af en toe omscheppen tot het droger was.
Het ene paard kan er wel tegen het andere niet.
Mijn paard en mini konden het prima eten, de tinker ging aan de dunne.
Nomaal moet het 4-6 weken minimaal liggen, maar ik voerde er ook wel eens eerder van als ik echt niks meer had.

En indd wat Caira zegt, dat wat gemaaid is in oktober is eigenlijk niet geschikt voor paarden.
Wel slecht van jouw leverancier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:29

Dit ziet er voor mij veel te nat uit.
Dus is de fermentatie proces te ver door gegaan.
Mijn merrie zou dit absoluut niet kunnen eten...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:32

Je hebt voordroog en voordroog en voordroog. Kuil is wat de koeien krijgen uit een sleufsilo. Het valt en staat allemaal met het gewas, wel of geen kneusers of messen in de maaier, de droogtijd en het aantal wikkels. Het mikt enorm nauw. Goede voordroog is als hooi en kun je prima openmaken en maanden laten liggen. Dan heb je het iets nattere en je hebt het vieze natte zure spul wat gemaaid is en de dag erna al geperst. En dan heb je ook nog spul dat gemaaid is, 6x in de regen heeft gelegen en dan nog geperst is en de pers met natte wielen van het land komt. De laatste 2 moet je echt zien te ontwijken. Snij altijd bij aankoop een pak open.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 17:44

maralyn schreef:
Dit ziet er voor mij veel te nat uit.
Dus is de fermentatie proces te ver door gegaan.
Mijn merrie zou dit absoluut niet kunnen eten...

Maar kunnen ze er ziek van worden?
Of kan ik het best open snijden en wat laten drogen?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 17:51

ClaudiaHS schreef:
En indd wat Caira zegt, dat wat gemaaid is in oktober is eigenlijk niet geschikt voor paarden.
Wel slecht van jouw leverancier.

Dus ze mogen dit niet eten? Wat moet ik er dan mee doen ? Ik heb 50 pakken liggen van 50 kg -O-

Het zat eigenlijk zo: ik kocht pakken van hem en die waren allemaal rot. Ik heb lang onderhandeld en mocht ze gaan omruilen, dus heb ik alles weer moeten inladen en daar eraf gooien.
Toen kreeg ik dus in ruil voor de rotte pakken deze mee maar toen we bijna thuis waren stuurde hij: ze zijn pas vorige week geprest dus laat ze minstens 4 weken drogen. Al deze pakken heb ik opnieuw in de stal gelegd maar wees gerust na 50 keer 50 kg te heffen was mijn rug eraan. En nu lees ik dat ik ze best weer ga terug doen!? Ik zie het even niet meer zitten ;(
Maar ze zijn wel echt natter dan ik tot nu toe in maneges had gezien en ik wil echt niet dat ze koliek krijgen.
1 ding is zeker: voor mij nooit nog hooi in plastiek

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:52

Ja ze kunnen daar ziek van worden.
De paarden die ik vroeger verzorgde kregen allemaal koeienkuil en die deden het voor zover ik weet daar prima op.
Mijn ruin kan ik ook alles in stoppen zonder dat hij daar last van krijgt.
Of het gezond is is een 2e.

Hoe ruikt dit?
Gras van oktober zit bijna geen voedingstoffen meer in en drogen in de zon lukt ook niet meer in oktober..
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 08-12-20 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:53

Ik zou dit niet voeren inderdaad. Denk dat het opensnijden en laten drogen weinig zin heeft, want er gebeurt voor zover ik weet juist al te veel binnen de baal doordat hij zo vochtig is wat je niet terug kan draaien

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:58

Kan je niet aan iemand uit jouw buurt vragen om even te komen kijken? Van achter een PC is het moeilijk te beoordelen of het te nat is of niet.
Wat Caira zegt klopt: goede voordroog maken is niet zo makkelijk. Je koopt het best van iemand waarvan je volledig vertrouwen hebt in zijn vakkennis.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:58

Het is een lange nazomer geweest.
Drogen moet 6 tot 8 weken, dit zal dus eind september van t land gehaald gehaald zijn.
Als het niet zuur ruikt zou ik het, tenzij je paarden erg makkelijk dik worden, best durven voeren.
Wij hebben ook eind september nog een lading van het land gehaald. Het was een lange droge zomer, veel voedingswaarde zit er niet in, maar door het inkuilen blijft er wat bewaard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:00

Dat natte spul is niet zo goed.
Ik zou het niet willen voor mijn paarden.
Sommige paarden kunnen er wel tegen maar als het mis gaat heb je daar niks aan.
Ik voer alleen nog gewone pakjes zonder plastic.
Jaren geleden gaf ik wel voordroog, maar dat was hooi met een geurtje, helemaal droog.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 18:03

Sclimpre schreef:
Kan je niet aan iemand uit jouw buurt vragen om even te komen kijken? Van achter een PC is het moeilijk te beoordelen of het te nat is of niet.
Wat Caira zegt klopt: goede voordroog maken is niet zo makkelijk. Je koopt het best van iemand waarvan je volledig vertrouwen hebt in zijn vakkennis.

Hooi vinden hier in de streek is een hel. De vorige keer heb ik dan ineens die sms gekregen toen ik alles mocht omruilen, dat ik 4 weken moest wachten ermee, dus toen had ik niks meer voor de paarden. Ik heb drie boeren gebeld en heb wel twee weken kunnen wachten voor er eentje kwam ... intussen zijn we dan in de horta hooi moeten gaan kopen maar dat kost stukken van mensen.

Anders moet ik de dierenarts bellen of die wil komen kijken? Het ruikt niet zuur. Maar ik ken echt niemand hier met paarden...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:51

Woemp, in welke streek woon je? Misschien kan een bokker je aan een goed adres helpen?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:59

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:12

Hmm het ziet er niet geweldig uit idd, maar het is moeilijk te beoordelen.
Het is inderdaad echt een ellende om geschikt hooi te vinden.

Zou je niet nog kunnen vragen of dit voordroog of kuil is? Dat moeten ze je toch wel kunnen vertellen?

Kan je een analyse laten uitvoeren? Dan weet je tenminste wat je hebt. Degene voor mij verwijst al naar Pavo hiervoor, volgens mij moet je vanuit België ook iets op kunnen sturen om te testen.

Als je voer normaal zurig ruikt dan zou ik sowieso wat anders gaan zoeken, zo hoort ruwvoer voor paarden niet te ruiken.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 19:30

cobiie schreef:
Woemp, in welke streek woon je? Misschien kan een bokker je aan een goed adres helpen?

Halen ( loksbergen) :)

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 19:31

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:58

Kuil of voordroog zijn termen die ook door elkaar worden gebruikt.
Dat er plastic omheen zit is niet het probleem, net als veel anderen voeren wij altijd voordroog en onze paarden doen het daar prima op. Maar wij winnen het zelf of weten in ieder geval waar het vandaan komt. Dus als je 'vreemd' koopt: altijd een pak op proef of opensnijden. Of bij een goede fouragehandelaar, dan heb je net wat meer rechten en die zijn vaak ook wat kieskeuriger omdat ze belang hebben bij tevreden klanten die volgend jaar weer bij hen kopen.

Dit ziet er op zich niet slecht uit, maar het is inderdaad erg laat geoogst. De zon is er weinig in geweest en ik zou het ook liever niet voeren of er droog hooi bij voeren. Onze paarden lusten het niet eens :-).

Voor koeien (herkauwers) kan het prima, misschien kun je het slijten aan een koeienboer in de buurt en zelf iets anders kopen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:03

als het niet zuur ruikt en niet te nat is zou ik het wel aandurven, liefste zelfs zoals hierboven al gezegd wordt mengen met gewoon hooi. Mijn oaarden zijn juist gek op het iets vochtige spul

een koeienboer gaat geen pakjes van 50 kg overnemen, veel te duur vermoed ik

kuil ligt in een kuil onder plastic, voordroog is in pakken verpakt
kan droog zijn zoals hooi maar ook natter, ligt er net aan hoe nat het was toen het ingeseald is geworden

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:19

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:20

Oktober is wel vrij laat om voordroog te maken wanneer dit voor paarden moet dienen. Toch lijkt me het gras op de foto's wel geschikt voor paarden. Wanneer het gras vochtig was bij het persen dan zijn de schalen binnenin opeengeplakt en dat lijkt hier niet zo. Het zal dan toch wel enkele dagen gedroogd hebben vooralleer ingepakt te zijn en kan het mogelijks toch voor paarden gebruikt worden. Maar ideaal ruwvoeder lijkt het me zeker niet en hou ook rekening met de lage voedingswaarde van najaarsgras. Je hebt het nu opgeslagen daarom zou ik het ook proberen te voederen. Geef om te beginnen best bij het voordrooggras ook hooi zodat koliek voorkomen wordt. Lukt het niet dan zal het idd. koevoer moeten worden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:26

Ik vind het er niet dramatisch uit zien. Begin eens met kleine beetjes. Ze liggen er heus niet meteen van op hun rug. Ga je dunne mest krijgen of iets dergelijks, dan kun je altijd nog zien dat je de rest om ruilt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:39

Flash111 schreef:
Oktober is wel vrij laat om voordroog te maken wanneer dit voor paarden moet dienen. Toch lijkt me het gras op de foto's wel geschikt voor paarden. Wanneer het gras vochtig was bij het persen dan zijn de schalen binnenin opeengeplakt en dat lijkt hier niet zo. Het zal dan toch wel enkele dagen gedroogd hebben vooralleer ingepakt te zijn en kan het mogelijks toch voor paarden gebruikt worden. Maar ideaal ruwvoeder lijkt het me zeker niet en hou ook rekening met de lage voedingswaarde van najaarsgras. Je hebt het nu opgeslagen daarom zou ik het ook proberen te voederen. Geef om te beginnen best bij het voordrooggras ook hooi zodat koliek voorkomen wordt. Lukt het niet dan zal het idd. koevoer moeten worden.

Zo vanaf de foto lijkt mij de structuur en nattigheid ook enorm mee te vallen. Het oogt mooi grof. Ik zou dit ook wel durven voeren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:43

Je zou er een paar balen 'goed' hooi bij kunnen kopen en het dan mengen. Evt met nog wat gerstestro erdoor.
Zo vanaf de foto is het heel lastig in te schatten wat de kwaliteit is.
Als het licht zurig ruikt, eten ze het meestal wel erg graag.
Dus om te voorkomen dat ze het achter elkaar opvreten dus mengen..