Hoefbecherming hoefzweer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

appel_6

Hoefbecherming hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:01

Soms heb je geluk, soms heb je pech.

Helaas is paard lief gevoelig voor hoefzweren en staan we weer braaf iedere dag het verband te wisselen om de zweer los te weken en na het opensnijden voor een paar dagen ivm vlas stal.

Nu komen de kosten van de animalintex en het zelfklevendverband een beetje mijn neus uit en zoek ik betere oplossingen.

Ik kwam deze 2 tegen:
https://www.dochorse.nl/woof-wear-hoefschoen.html
en
https://www.dochorse.nl/tubbease-hoefschoen.html

Het paard staat overdag door de regen nu op een modderige paddock. Voor nu kan ik nog 1 keer voorruit met het verband zelf maar vervang dit liever voor een goedkopere variant, maar welke is nu prettig in een modder paddock :')

(situatie modder en vlas wordt aangepakt, helaas moet ik nog een paar maanden overbruggen)

Summerdreams

Re: Hoefbecherming hoefzweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:16

Ik zou verder gaan zoeken naar de oorzaak van de zweren, vaak zijn het kneuzingen van te lange steunsels etc

Ik gebruikte de tubbease om in te weken, ideaal is dat. Verder hoefschoenen om de pijn weg te nemen. En toen een goede bekapper genomen en verdiept in hoeven en paard heeft geen zweren meer gehad sindsdien :)

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:23

Heeft het paard altijd aan dezelfde hoef en op dezelfde plek een hoefzweer? Dan zou ik een keer een röntgenfoto laten maken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:23

De woofwear is een superfijne hoefschoenndie mooi aansluit en blijft zitten.

De tubease is een gel om aan te krijgen en gaat draaien in de wei.
Helaas allebei ervaring mee

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:32

Kun je geen animalintex met ductape vastplakken ipv met zelfklevende tape? Dat wordt hier gedaan.
Moet de voet droog blijven? Dan zou ik zeker kijken naar tot hoe hoog ze waterdicht zijn.

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:48

WesternWay schreef:
Ik zou verder gaan zoeken naar de oorzaak van de zweren, vaak zijn het kneuzingen van te lange steunsels etc

Ik gebruikte de tubbease om in te weken, ideaal is dat. Verder hoefschoenen om de pijn weg te nemen. En toen een goede bekapper genomen en verdiept in hoeven en paard heeft geen zweren meer gehad sindsdien :)

Gisteren een nieuwe smid bij mijn paard gehad, en gaf aan dat dit niet het geval was. Normaal staat paard op ijzers, dus vermoed dat hij via de gaten naar binnen is gekomen. Het is nu net 2 zweren tegelijkertijd aan 2 verschillende hoeven en hij heeft er 1 in augustus gehad.

wendyh schreef:
Heeft het paard altijd aan dezelfde hoef en op dezelfde plek een hoefzweer? Dan zou ik een keer een röntgenfoto laten maken.

Nee, is nu de 3de keer en hij moet nog 1 hoef afstrepen om bingo te hebben :') Rontgenfoto is in mei nog gemaakt en gaf geen bijzonderheden in de hoef aan

EmptyWords schreef:

Thanks voor de input! Hoe vochtig/modderig wordt die van woofwear aan de binnenzijde?

lieke2 schreef:
Kun je geen animalintex met ductape vastplakken ipv met zelfklevende tape? Dat wordt hier gedaan.
Moet de voet droog blijven? Dan zou ik zeker kijken naar tot hoe hoog ze waterdicht zijn.

Droog maakt mij niet veel uit, ik gebruik nu ook natte animaltex zolang er maar geen modder of vlas inkomt. Ducktape direct erop zou kunnen maar heb het idee dat het zelfklevende verband nog wat 'rekt' tijdens het lopen. ducktape lijkt mij zo stug?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:03

Ik deed meestal eerst dat zelfklevende verband en daar een laag ducktape overheen ter bescherming.
Dat scheelt ook best wel wat.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:04

appel_6 schreef:
EmptyWords schreef:

Thanks voor de input! Hoe vochtig/modderig wordt die van woofwear aan de binnenzijde?

Geen idee, wij hebben m alleen in de zomer nodig gehad

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:10

Ik ben na voortdurend gedoe met afgetrapte ijzers en vervolgens daardoor hoefzweren, 5 jaar geleden op hoefschoenen overgegaan. Ik ben er erg tevreden over en hij heeft nooit meer zweren! Ik had met mijn eerste paard nooit problemen met de ijzers, maar deze is superonhandig. Inmiddels staat zijn maatje ook op hoefschoenen. Ik rij geen disicpline waar ik ijzers voor nodig heb en heb voor mezelf deze afweging gemaakt.

edit:
dit is dan meer de lange termijn visie en niet direct een antwoord op de vraag van TS :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:28

appel_6 schreef:
Droog maakt mij niet veel uit, ik gebruik nu ook natte animaltex zolang er maar geen modder of vlas inkomt. Ducktape direct erop zou kunnen maar heb het idee dat het zelfklevende verband nog wat 'rekt' tijdens het lopen. ducktape lijkt mij zo stug?

Maar moet het dan nog rekken als je het alleen om de hoef doet? Tenzij je ook wat verband boven de hoef gebruikt. Ductape ' beschermt' volgens mij ook nog wat tegen snelle slijtage van het verband.
Hier wordt eerst een soort plakkaat van ca 20x20 gemaakt van ductape, daar de animalintex opleggen en dat onder de hoef plakken.

Hoefzweren zijn idd erg lastig :=

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:35

Laat die animalintex er gewoon een dag of 3 onder?
Rolletje vetwrap errond en een hoop ducttape zoals hierboven beschreven.

Ik heb het al weten en zien doen met een pamper, 1 keertje zelf geprobeerd maar dat werkte bij mij toch niet...