Advies gevraagd bouwen stal

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Advies gevraagd bouwen stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 18:53

Hoi bokkers,

Waarschijnlijk heb ik binnenkort grond waarop ik mijn paard in eigen beheer kan stallen. Er komt een stal, een paddock en weide. De schuil/inloopstal gaat mijn man bouwen. We hebben vanmiddag een tekening gemaakt. Graag hoor ik jullie advies: is dit een goed ontwerp?

Er komen twee paarden. Mijn wensen zijn als als volgt:
- mogelijkheid om de twee paarden samen te laten zijn dag en nacht
- de stal moet in twee gedeeltes op te delen zijn als ze toch apart gestald moeten worden (bijv. ivm blessures)
- liefst zo open mogelijk omdat mijn paard altijd graag buiten staat en kijkt
- toch een beschutte hoek om bij heel koud weer te schuilen en stro neer te gooien.

Hieronder de tekening. Het is dus een soort combinatie van inloop- en schuilstal. De stippellijntjes zijn openingen die eventueel af te sluiten zijn. In de stal zelf kan ik een lijn spannen om twee paarden te scheiden als dat nodig is.

Afbeelding

Graag hoor ik jullie tips. Even eventueel foto's van jullie stallen die voldoen aan mijn wensen. Alvast dank!

DubbelFun

Re: Advies gevraagd bouwen stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 10:24

Als je een open stal wilt is het belangrijk te weten welke kant de open kant wordt en hoe groot de oversteek wordt. Dit ivm met regen (veelal uit het westen) en de koude wind ('s winters uit het oosten)
Bij sommige stallen wordt een gordijn van winddoek gebruikt om bij koude wind de boel deels af te sluiten . Als je dan 2 in/uitgangen maakt aan beide zijden kunnen de paarden er altijd uit en toch ook uit de wind staan als ze willen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 15:12

Heb ook een stal die ik altijd open heb. (Op foto dicht omdat stal al schoongemaakt was en niet vies weer was dus dan overdag zonder stal) Heb twee deuren omdat hij ook op splitsbaar is naar twee stallen maar is altijd 1 grote. 2 deuren ook handig mocht er een dominanter paard naar binnen komen ze altijd makkelijk eruit kunnen als ze dat willen. Heb wel een overkapping ervoor ivm inregenen en droog kunnen staan met hooi eten. Afbeelding
Afbeelding

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 21:32

Tjinkersjakie, dat is een mooie stal zeg! En bij mij komt er dan ook een opening aan de korte zijde. Tenminste, dat is het plan, maar ik ben bang dat dat misschien te veel tocht.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:30

Ik lees even mee, wij zijn nu een schuilstal aan het bouwen, ook van 8x4, van hout uit ons eigen bos, zonder tekening :P

Ik weet wel dat de windrichting erg belangrijk is.

Misschien dat je ook rekening kunt houden met een poetsplaats? Waar en hoe ga je ze voeren?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:11

Wij hebben ook 8x4, gewoon twee stallen met een tussenschot.
Het is ook ontzettend makkelijk om ze op te kunnen sluiten als ze brok krijgen of als er iets is.
Ook met een groot afdak ervoor, waar ze droog kunnen eten.
Dat vind ik echt onmisbaar, ze hebben dan zoveel meer droge ruimte, dat is echt ideaal en daar staan ze het meest.
Ik heb buiten nog wel een stuk gemaakt voor de kleintjes, dan kunnen ze apart staan eten als ze gepest worden dus dat is nogal een constructie. :P
Voor de stal is dus nog 8x8 verhard en de helft overdekt.

Afbeelding

Afbeelding

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 23:18

Wat je ook zou kunnen doen, is windbreekgaas gebruiken. Bijvoorbeeld een wandje halfhoog van hout, en daarboven windbreekgaas. Of niets, dat kan ook. Staan ze toch uit de wind, maar kunnen ze er overheen kijken.
Hoeveel uur per dag komen ze op de paddock te staan? Ik vind een paddock van 14 x 14m nl wel wat klein voor 2 paarden. Maar als dat enkel voor de nacht is, is dat niet zo'n punt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 20:29

Bedankt voor de extra tips. Leuk om de foto's te zien! Ik heb mijn ontwerp al aangepast.

@marionblo, goede vraag en advies over de paddock. Dat moet ik nog uitzoeken. Ernaast ligt een kleine weide van 1000 m2 die erbij hoort. Ik weet niet waar ik de paarden blijer mee maak: de paddock groter maken en dat er minder graasweide overblijft. Of de graasweide groter houden. Die oppervlaktes kan ik indelen met lijnen. Ik weet niet hoe snel het gras stuk gaat (en hoelang ze dus erop kunnen) en hoeveel ruimte ze nou echt gebruiken in zo'n paddock.

Overigens is er een kans dat ik een veel grotere weide erbij kan huren op vijf minuten afstand. Dan komt die hele kleine weide gewoon bij de paddock en staan ze overdag op de grote weide.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:19

Voor mij is een droge paddock belangrijker dan meer gras.
Mijn ponnies gaan helemaal niet op gras (gevoelig voor hoefbevangenheid ) en mijn paard graast paard-time. :D
De wei wordt vaak modderig rond deze tijd en dan is een droge paddock heerlijk!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:02

EvelienKiss schreef:
Tjinkersjakie, dat is een mooie stal zeg! En bij mij komt er dan ook een opening aan de korte zijde. Tenminste, dat is het plan, maar ik ben bang dat dat misschien te veel tocht.

Ohh lees mijn eigen tekst en zie nu dat ik lekker duidelijk heb geschreven 8)7
Hoop dat je het begrijpt.
De wind staat vaak aan de kant van de opening maar verneem je niet in de stal door de overkapping die ervoor zit. En niet heel hoog is. Tinkers passen er net onder. Groot rijpaard zal moeten bukken.
1000 m2 is niet heel groot weiland en ik zou dan persoonlijk voor een grotere paddock gaan. Mijn paddock wat hier voor zit is ook 1000m2 meter en met 2 Shetlanders hield ik dit mooi gras. Maar met 1 tinker erbij was het binnen de kortste tijd zwart en modderig. Waardoor het ook glad werd. Dus omgezet naar geel zand.
Mijn paarden staan alleen in de winter thuis en heb nog een weiland tegenover mijn huis van halve hectare waar ze overdag met mooi weer op staan.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 20:02

Van een paddock heb je het hele jaar rond plezier, van een wei maar een paar maanden per jaar.
Met 1000m2 wei zullen ze er sowieso niet onbeperkt op kunnen.