grasveiligheid op het huidige moment?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

grasveiligheid op het huidige moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-20 12:07

Ik maak gebruik van mijn eigen gezonde verstand en de fructaanindex.
Voorjaar is sowieso oppassen, maar mijn vraag gaat eigenlijk meer over dit jaargetijde.

Het is nu bijvoorbeeld onder de 5 graden, rond het vriespunt geweest vannacht, wel bewolkt... de fructaanindex geeft aan dat er niks aan de hand is, maar zelf vertrouw ik het niet zo.
Het weer is steeds zo wisselend, en door het warmere weer bleef het gras maar groeien.

Het feit dat 1 paard nog steeds zo jeukerig is, maakt dat ik denk dat het gras wellicht toch meer invloed heeft op dit moment dan ik dacht.
Rond sept/ okt ben ik vaak ook even voorzichtig, maar daarna is het gras vaak gewoon laffe spinazie.

Enfin, ik heb zo'n beetje 2 hectare. Maar best sobere paarden.
Voorzichtigheid voor alles en dus is mijn concrete vraag: hoe bepalen jullie of grazen wel/ niet verstandig is?
(bij vorst en zon laat ik ze er nu af, bij bewolkte druilerige dagen mogen ze erop)

Onali

Re: grasveiligheid op het huidige moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:12

Die van ons staan niet meer op het gras.

Als jij het niet vertrouwd zou ik ze er niet op laten.

In het voorjaar doe ik dat ook, mag de kudde de wei in maar mijn shets blijven op de paddock die dag.

arabofriezen

Re: grasveiligheid op het huidige moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:18

Je haalt precies aan, wat ik me vandaag ook afvroeg! Het gras groeide lekker door dit jaar. Maar zou het fructaan gehalte nu hoog zijn? Dat is vooral als het gras 'stresst'geb ik begrepen. Bijvoorbeeld door water te kort. Zou de nachtvorst dan dus ook stress geven aan het gras en dus een hoog fructaangehalte?? 'Theorie'-kenners (proffesionelen of diergeneeskunde- / dierwetenschapstudenten bijvoorbeeld) op bokt???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 12:38