Ervaringen met grond keren gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SafeHaven

Ervaringen met grond keren gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:40

Hallo allemaal,

Binnenkort willen wij een stuk van 900m2 aanpakken. We zitten op klei, maar ergens daaronder zit als het goed is zand.

Aangezien het bijna 10.000euro kost om het geheel te voorzien van een laag zand, willen we de grond laten keren. De loonwerker geeft aan dat het op eigen risico is wat voor soort zand wat boven komt.

Daar word ik dus een beetje nerveus van. De prijs voor het keren van de grond is ook 3000,- (we kunnen het ook voorzien van drainage buizen voor 1000,- extra, dat helpt misschien ook al) dus het zou zonde zijn als het volgend jaar voor niks blijkt te zijn geweest.

Wij wonen in Asperen, werkelijk geen idee wat voor soort zand hier zit.

Ik hoor heel graag jullie ervaringen!

tamary

Re: Ervaringen met grond keren gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:42

Begin eerst met navragen bij je gemeente of het wel mag en wat voor eisen er bij horen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:44

Dat hebben we al gedaan, de Klic melding is gedaan en een vergunning bleek niet nodig.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:45

Heb je met een grondboor al op meerdere plaatsen geboord om te kijken wat er onder zit?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 16:35

Ja dat hebben we geprobeerd, maar het was nu zo nat dat we er eigenlijk niet veel wijs uit konden worden. De loonwerker komt nog een proefboring doen.

Ben erg benieuwd naar ervaringen met grond keren!

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:40

Inderdaad een grondboor gebruiken en op diverse plaatsen boren, want het zand kan dieper zitten dan je denkt. Ik woon op zandgrond en hier heb ik de zwarte grond bovenlaag laten keren. Het zit op een diepte van 90 cm, eerder was er geen goed zand. De eerste jaren was de bak te zwaar, geen last van regen maar de paarden zakten diep weg in het mulle zand. Daarna werd het wat beter maar toen weer last van nattigheid. De bak door laten trekken, dat hielp, maar wel een half jaar bijna niet kunnen gebruiken door de blubber omdat hij weer te zacht was. Toen drainage erin, dat deed het een aantal jaren maar met de droge zomers was hij weer te mul. Nu vezels erin gedaan en er in laten frezen. Is tot nu toe de beste beslissing geweest. Zou in jouw geval ook eens advies vragen van bakkenbouwers om ellende te voorkomen. Beter nu gelijk goed dan elk jaar weer tegen problemen oplopen. Zandbakken krijgen ook een keiharde laag door het gestamp van de paarden waardoor het water ook niet meer weg kan en in geval van veel droog weer is hij te zwaar en dat gaat echt ten koste van de paarden. Ze lopen er ook niet fijn in, het kost ze teveel moeite.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:42

Ik heb het laten doen, maar ik zit op zand, dus dat was alleen de zwarte bovenlaag van 40 cm 'verhuizen' naar onderen. Daaronder alleen maar mooi/schoon geel zand.

Nadeel is dat je het maar één keer kunt doen, alle volgende keren zul je er toch vers zand op moeten gooien (en zand 'verdwijnt' harder dan je denkt :)
2e nadeel is dat de verse laag erg mul/zwaar is, dus aanrijden met een zwaar apparaat is wel zo fijn voor de paardenbenen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 17:44

We hebben 2 paarden en 2 shetlanders, en het is de centrale paddock dus verder hebben ze nog weilanden en paden dus het wordt niet continue en ook niet zwaar belast.

We hebben een kleine trekker met een frees dus we kunnen af en toe het zand frezen als het teveel inklinkt. Maar elk jaar voor 2000,- zand laten storten zie ik ook niet zo zitten..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:55

Gewoon op veel plekken boren en zo bepalen op welke diepte het zand zit, of de laag zand dik genoeg is (is ook niet altijd het geval) en wat voor zand het is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:01

Wij zitten ook op klei-leem en wilden dit ook laten doen. De loonwerker heeft het ten zeerste afgeraden, volgens hem zou je op kleigrond op die manier een soort drijfzand creëren.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:05

Ze hebben het in 2008 gedaan voor de WK Vierspannen op het Landgoed Mariënwaerdt in Beesd. Dat heeft in elk geval prima gewerkt. Het was ene grote modderbende op het fairterrein, de vrachtwagens en trailers hebben ze allemaal van het terrein af moeten slepen na het evenement. Maar het wedstrijdterrein waar de grote ring was, met feesttent etc. hield het geweldig. Ik weet nog dat ik met mijn prikparaplu nog geen centimeter de grond in kwam, maar dat de paarden het er prima op deden.

Het is voor jou maar een klein stukje rijden naar Mariënwaerdt, ik zou het daar eens navragen. Ze gebruiken dat terrein trouwens nog steeds als parkeerterrein voor de grote evenementen.

Als je wil, kan ik mijn zoon wel vragen wie dat destijds heeft laten doen en welke loonwerker het gedaan heeft. Hij werkte er vaak in die tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:30

Ik zou het risico voor dat geld niet nemen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 11:34

Wij hebben het gedaan, maar daar daar zat een meter zwarte grond boven. Het word inderdaad erg mul en zwaar om te lopen, maar voor een paddock prima.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:03

Ik denk dat het op Mariënwaerdt ook kapitalen heeft gekost hoor. Maar zij hebben een evenemententerrein, is ander verhaal.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:48

Hier op zavel is het gekeerd een superbak zonder drainage.

Toen we nog op klei zaten, gras eraf laten graven en wel drainage gelegd met daarop speciaal groverzand en daarna geel zand, Was goed te doen in begin wel wat zwaar. Keren op klei zou ik denk ik niet durven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 14:57

3000E voor het keren?
Hoeveel vraagt hij dan per uur?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:26

Een ding is zeker. Je hebt een hele dure dure loonwerker.

Bak bij de achterburen gedraineerd met polivlokken en 3mc zand 7.500 euro voor 20x 40. Compleet laten doen.

Nu is dat wel goedkoop maar de bak is top en altijd te rijden.

Ik zou nog wat meer info inwinnen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:12

Omkeren heeft ons bij ons vorige huis maar een paar honderd gekost, wel hadden we daar zandgrond. Maar ik schrik dus ook van de genoemde prijs hier. Vind het risico ook groot, hebben jullie ook andere opties overwogen? Voor het totaal bedrag dat je noemt kan je volgens mij ook al een aardige bodem boven op je huidige bodem laten leggen. Ik zou zeker nog eens verder informeren, hier net een bak renovatie laten doen, en verbaasde mij hoeveel verschillend advies we hebben gekregen en nu maar duimen dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Op het moment ziet het er mooi uit, dus vertrouwen in, maar om maar aan te geven dat verder informeren soms nieuwe inzichten op levert.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 09:14

Nou inmiddels zijn er met een graafmachind proefsleuven gegraven, dat bleek goed nieuws te brengen: de grond in de omgeving is overal dikke klei, op 1 zandplaat die als een rivier door een aantal dorpen slingert na. En wat blijkt, ons land ligt daar PRECIES bovenop. _/-\o_
Na 1m kwamen we op 1 plek heel grof geel zand tegen:
Afbeelding
en 20m verderop na 80cm wit zand:
Afbeelding
Volgens de loonwerker was dat zand niet té fijn, we konden er geen bal van maken gelukkig.

Hun plan is om de grond te keren, sleuven de graven in de klei en daar drainage in te leggen (slibt niet dicht, dat weet hij zeker) en dan 40cm van het opgegraven zand er op.

Een andere loonwerker is langs geweest om te kijken en een offerte op te maken, en die zegt weer dat we ook een laag van 20cm zand recht op de klei kunnen gooien zonder worteldoek en drainage. Hij beweert dat het jaaaaren duurt voordat ze dat een beetje door elkaar heen lopen, en áls het gebeurt dat de bodem dan alsnog veel water doorlaat vanwege de mengeling van zand en klei.

Persoonlijk vind ik dat een minder aantrekkelijk idee omdat het voor mijn gevoel veel sneller gemengd wordt dan hij denkt (zeker de eerste 5 jaar niet zegt hij).

Nou even de prijzen afwachten maar :)

De marienwaard heb ik gemaild en die komen er nog op terug!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:24

Ik zou 'die andere loonwerker' links laten liggen, dat 'jáááren' kun je wel vergeten want mengen doet het zich al vanaf dag 1 dat er paarden een sprintje in gaan trekken.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:35

Dat mengen gaat echt sneller, dus ik zou ook voor de eerste optie gaan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 11:11

Ja he ben ik ook bang voor..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:41

Keren kun je maar 1 keer doen, dus doe het meteen goed. Als je zou keren om slechts 20cm zand naar boven te halen kun nog veel beter niet keren en er gewoon 20cm op laten gooien. Zeker met paarden: beetje rennen, beetje rollen en het is zo gemengd.

Veertig cm vind ik het minimum om naar boven te halen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:27

20 cm vind ik ook erg weinig, bij ons hebben ze een halve meter naar boven gehaald. Na een jaar of 8 was er aardig wat weggewaaid en hebben we 20 kuub zand bij gestort.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 22:20

Op Marienwaerd gingen ze dieper dan 1 meter volgens mij ....