Graasmasker haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarijkeAD

Graasmasker haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-20 15:35

Hallo allemaal,

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een haflinger. Hij is 3.5 en net zadelmak.

Hij staat aan huis samen met mijn volbloed merrie. Ik weet dat hij, sowieso sobere rassen, gevoelig zijn voor suikers.Ik heb de paarden het hele jaar door in de weide staan. De weide wordt bemest met mest afkomstig van onze melkkoeien.

Ik kreeg als tip van de verkoper eventueel een graasmasker aan te schaffen. Voor de mensen die hier ervaring mee hebben, draagt jullie paard het masker dagelijks? En dan ook de hele dag?

Overige voedings- verzorgingstips zijn welkom!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 15:40

Ik heb er 3 geprobeeerd en hij had ze binnen de 15 min stuk. Voor mijn haflinger is 24/7 weide helaas geen optie zonder masker, zelfs met veel beweging en strookbegrazing. Dus ik heb de mijne helaas noodgedwongen ‘s nachts uit de kudde moeten halen.

Mijn shet kon echter wel heel goed met graasmasker, die had hij 24/7 aan voor meerdere jaren bij de vorige eigenaar en deed het daar wel goed op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 18:49

Afbeelding
Onze "pension" haflinger heeft zijn masker alleen in de wei.S'avonds krijgt hij hooi in de stal en gaat het masker af.Afgelopen zomer droeg hij het masker dag en nacht in de wei.Hij kan er goed mee drinken.Alleen slobber eten natuurlijk niet.Ik heb wel op een paar plaatsen zachte stof er omheen gemaakt.Hij kreeg scheurplekjes.

pillow

Re: Graasmasker haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 19:52

Het gras heeft nu niet heel veel voedingswaarde meer, weinig zon weinig suiker. Ik zou het nu niet doen en pas in het voorjaar een graasmasker op doen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:26

Max moet nog steeds zijn masker op vane zijn eigenaar anders komt hij toch weer aan in gewicht.Je moet zelf maar even kijken of je haflinger nu nog dikker word van het gras.S’avonds krijgt hij nog 3 flinke handen Pavo 18 plus als slobber.Nu is jou pony natuurlijk 3 en Max is 25 dan hebben ze natuurlijk andere voeding nodig.Max word ook niet meer actief gereden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 00:30

pillow schreef:
Het gras heeft nu niet heel veel voedingswaarde meer, weinig zon weinig suiker. Ik zou het nu niet doen en pas in het voorjaar een graasmasker op doen.

Maar na bij vorst en een ochtendzonnetje zit er mega veel suikers in het gras.
Veel mensen vergissen zich daarin en dan is het te laat.

Emy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 17:38

Hoi allemaal,

Ik heb nu sinds twee dagen een eigen paardje. Ik wil graag dat hij zolang mogelijk op de wei kan staan. Bij de vorige eigenaar stond ze een paar uur per dag op het weiland, alleen daar was het gras best wel kort. Bij ons is het gras een stuk langer. Ik ben nu bang dat als ze te lang op de wei staat dat ze te veel suikers binnen krijgt. Klopt dit of niet? En hoe lang kan ik haar nu ongeveer op de wei zetten?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:28

Mijn tinkermerrie staat ook nog hele dagen in de wei en heeft sinds deze zomer de thinline flexible filly graasmasker.

Echt een superding! Zo fijn, geen schuurplekken meer. Die zwarte maskers zijn echt ondingen nu we dit gewend zijn. Die heb ik ook jaren gebruikt maar wel altijd plekjes en ook wel warm rond haar neusgaten

Horse_234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:44

Wij hebben er ook 1 gehad die met graasmasker naar buiten ging. Ziet er voor buitenstaanders misschien als zielig uit maar als de enige andere optie is om hem binnen te laten omdat hij anders ongezond dik wordt is de keuze snel gemaakt. Alleen als hij maar kort naar buiten kon omdat het dan veel te nat was ging hij wel eens zonder maar vaak wel gewoon met.