Paard onzeker in nieuwe kudde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardengek95

Paard onzeker in nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 15:07

Hallo allemaal, mijn paard is onlangs verhuisd naar een paddock paradise. Ze staat hier overdag in een kudde van 29 en savonds van 15 op een grote track met hooi op verschillende plekken. Ze staat er nu ongeveer 2 weken. Langzaamaan maakt ze wel wat vriendjes maar ze blijft erg onzeker. Ze durft niet richting de hooi bakken te gaan waardoor ze nu eigenlijk vrij weinig eet. Op de avond paddock eet ze aan het begin van de avond wel wat maar zodra er een paard aankomt is ze weg. Ze is wel gewend om in kuddes te staan, maar niet zulke grote. Ze is pas 5. Ze loopt nu wel met andere paarden, maar ook die staan wat lager in rang. Ik weet dat ze het beste eigenlijk eerst een tijdje met een draadje ertussen had moeten wennen maar dat kon niet. Daarom ben ik opzoek naar advies in de huidige situatie. Kan ik op een of andere manier haar helpen om wat meer haar plekje te vinden? Ik hoor het graag als jullie tips of ervaringen hebben.

Roos_h

Re: Paard onzeker in nieuwe kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:10

Mijn jonge paard (2) staat ook op de paddock met een stuk of 30 paarden. Aan het begin was heel echt heel erg afgevallen, door stress en ook doordat hij zo weinig at. Op een gegeven moment kreeg hij wel een vriendje, dat kan je ook niet forceren, maar dat eten bleef een ding. Toen heb ik elke dag een uur met hem aan een halster aan de ruif gestaan. Een beetje de andere paarden voorzichtig wegsturen, zodat hij kon eten. Op een gegeven moment gingen die andere paarden dat accepteren en lieten ze hem er best goed bij. Nu durft hij dus ook zelf te gaan eten, omdat de andere paarden hem niet meer constant wegjagen :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:12

Heb je dit al opgenomen met de staleigenaar?

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 15:45

Geen zorgen, mijn pony ( nu 33 ) heeft de eerste 27 jaar van zijn leven onzeker geweest in kuddes + gepest/ uitgesloten / weggejaagd geweest vanwege zijn vlekken .
Nu sinds hij een echt oudje is, is hij de baas in de kudde.

Als hij niet fel afvalt omdat hij echt niet kan eten of drinken is het gewoon een dier dat op een plek in de kudde staat waar jij het moeilijke mee hebt denk ik. De paarden onderling maken hun eigen regels.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 16:22

Hoeveel voerplaatsen zijn er in totaal?

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 16:55

Lindsey_99 schreef:
Hoeveel voerplaatsen zijn er in totaal?

Er zijn 3 voer plekken met 3 bakken op iedere plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:32

Mijn paard was ook de sjaak in de kudde. Normaal een supersociaal paard, maar nu het mikpunt van de groep. Hij stond stijf van de stress. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat hij iig de nacht op stal stond en rust kreeg en kon eten.

Ik zou nooit mijn paard jaren in zo een situatie als outcast van de kudde laten, ook als staan ze dan in de herfst van hun leven bovenaan.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:37

Geef het even de tijd, je staat er nog maar heel kort! Houd wel in je achterhoofd, dat zo'n grote kudde niet voor ieder paard de perfecte plek is.

Paarden hebben doorgaans weken, al dan niet maanden, nodig om goed te wennen. En dan niet alleen het nieuwe paard, maar ook de bestaande kudde. Gewoon in de gaten houden, bij het ene paard gaat dit proces sneller dan bij de ander.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 17:53

Ik zou het nog even de tijd geven, maar 3 voerplaatsen met 3 bakken = 9 voerbakken voor 29 paarden is imo verre van ideaal voor de lager in rang staande paarden. Een paard wat laag staat maar wel gewoon altijd bij het eten kan zou ik niet zo'n probleem vinden, maar niet bij het eten kunnen door simpelweg te weinig voerplekken vind ik wel zorgwekkend en dat kun je ook niet te lang aan blijven kijken.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:00

Ik zou je adviseren om het even aan te kijken. Mijn pony heeft er ook vier maanden over gedaan om zijn plekje te vinden in de kudde. Hij is van buitenbeentje naar middenmoot opgeklommen en is nu helemaal happy.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 18:19

Bedankt voor jullie reacties. Ze is verder wel echt ontspannen. Ze heeft echt al wat vriendjes en lijkt het ook echt leuk te vinden om terug te gaan naar de track. Ze is ontspannender in omgang dan op haar vorige plek dus dat is wel echt fijn. Ik hou het in de gaten en geef haar gewoon lekker de tijd

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 18:53

Als de voerbakken dusdanig ver uit elkaar staan dat de paarden elkaar niet in de weg zitten, en er is altijd hooi voldoende dan is het wel te doen maar krapjes. Als er een paar dominanten andere paarden wegjagen of 1 tolereren, dan wordt het te druk bij de andere bakken. Even observeren en kijken of je paard genoeg hooi krijgt. En verder tijd gunnen.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:03

Hoi, ben ik weer !

Inmiddels gaat het in de groep stukken beter. Ze heeft al wat vriendjes en bijt steeds meer van zich af. Maar nu het volgende. Afgelopen week staat ze ineens telkens bij het hek. Zodra ik haar eruit haal is ze compleet gefocust op alles wat ze kan eten. Heel veel honger lijkt het dus. Ik kan haar hier ook met moeite van afleiden, constant opzoek naar grassprietjes. Maar zodra ik haar terugzet op de track gaan ze stil staan met haar vriendjes, niet opzoek naar eten of iets. Terwijl de bakken met hooi vaak gewoon helemaal vrij zijn en vol zitten. Het lijkt wel alsof ze niet de moeite wil doen om er heen te lopen. Het is een vrij grote track en de bakken staan ver uit elkaar. Is dit gewoon omdat ze nog moet wennen of denken jullie een andere oorzaak? Ik voer haar trouwens metezoa Timothee, magnesium en na wat training (niet intensief vaak) wat vitalbix slobber als beloning.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:26

Hebben die vriendjes ook zo'n honger? Want dan vermoed ik eerder dat die hele groep niet bij het hooi mag/durft.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:39

tamary schreef:
Hebben die vriendjes ook zo'n honger? Want dan vermoed ik eerder dat die hele groep niet bij het hooi mag/durft.

Nee niet dat ik terug hoor. Maar ik zie haar ook heel vaak als ik haar terug zet naar het hooi lopen en dan gaan alle paarden voor der aan de kant. Zelfs de meest dominante laten haar er nu bij. Maar ze blijft er gewoon niet staan ook al laten ze haar erbij

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:50

Klinkt alsof ze nog niet voldoende rust vindt om te eten.
Drinkt ze wel genoeg? Vaak laten ze het hooi op een gegeven moment ook staan als ze dorst hebben.
Wat doet ze als je een emmer water aanbiedt?

Blijft ze wel goed op gewicht? Zo ja dan valt het misschien mee.

Paardengek95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:52

Temeraire schreef:
Klinkt alsof ze nog niet voldoende rust vindt om te eten.
Drinkt ze wel genoeg? Vaak laten ze het hooi op een gegeven moment ook staan als ze dorst hebben.
Wat doet ze als je een emmer water aanbiedt?

Blijft ze wel goed op gewicht? Zo ja dan valt het misschien mee.

Als ik haar terug zet is vaak het eerste wat ze doet drinken en ook wel eens tussendoor dus dat lijkt me wel goed zitten! En ze blijft naar mijn idee nu ook wel ook gewicht, zie haar niet zichtbaar afvallen.