Aanleggen longeercirkel/paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lowkey2021
Berichten: 1
Geregistreerd: 15-01-20

Aanleggen longeercirkel/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-20 15:40

Hey allemaal, dit is de eerste keer dat ik hier een berichtje plaats. Heel spannend :D

Hierbij mijn vraag.

Ik heb een paddock naast mijn huis voor de paarden. Het gaat om ong 10 are, niets groot dus maar wel ideaal voor de winter. Het is uiteraard een grote modderpoel, maar de paarden hebben ieder hun stal waar ze droog kunnen staan en krijgen nog 30 m² paddock met afdak. Nu heb ik een deel afgemaakt en hier een roundpen gemaakt met doorsnede 18 meter.

Hier zou ik graag een kleine piste/paddock maken. Ik doe voornamelijk grondwerk, liberty en vrijheidsdressuur en dit altijd doen in de modder is niet zo prettig :p Dus nu dacht ik hier een piste van te maken.
De paddock is oorspronkelijk een bouwgrond en deze huur ik zolang de eigenaar er niet op wilt bouwen. Ikzelf ben ook niet van plan om hier nog jaren te wonen en zoek dus echt een tijdelijke oplossing. Nu snap je dat ik hier geen 10.000 euro aan wil uitgeven en hier niet wil beginnen met drainagebuizen etc. Ik bevind me op leemgrond dus het wordt al snel een boeltje, gelukkig helt het stuk van de roundpen al licht af, maar toch ben ik bang dat het snel weer blubber wordt. Het moet geen perfecte piste zijn, er wordt ook niet intensief op gewerkt, ik zoek vooral en oplossing tegen het glibberige, een plas water stoort niet. Ook is de afspraak met de huurder dat ik op het einde van het contract de grond achterlaat in oorspronkelijke staat, dus stal, zand, steengruis,... alles moet weg. Ik houdt hier ook graag licht rekening mee.

Mijn ideeën tot nu toe:
- afgraven en zand storten (desnoods jaarlijks) ,maar houdt dit wel degelijk voldoende?
- afgraven, grind storten, worteldoek en dan zand --> echter al prijzig en veel werk na de opzegging van het contract.
- Afgraven, paddocktegels en zand, maar ook dit wordt weer prijzig. Echter kan ik de tegels nadien ook weer recycleren

Ik heb regelmatig al zeer leuke originele ideeën zien voorbijkomen in andere onderwerpen dus misschien hebben jullie een beter idee wat ik kan doen?

Alvast bedankt allemaal

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Aanleggen longeercirkel/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 17:03

Niet afgraven en zand er bovenop. Zo hebben wij de omloop van onze paddock paradise aangelegd.

SafeHaven

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 00:44

Mizora schreef:
Niet afgraven en zand er bovenop. Zo hebben wij de omloop van onze paddock paradise aangelegd.


En wat werkte er niet goed aan dan? Wij willen ook zoiets doen maar twijfelen over wel of geen worteldoek er tussen...

JackieT
Berichten: 515
Geregistreerd: 14-10-12

Re: Aanleggen longeercirkel/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 01:00

Wij gooien elk jaar flink wat zand erbij, ondertussen blijft het wel goed droog, tenzij enorme regenval.

Denk dat dat de voordeligste oplossing is.