Dilemma huisvesting

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gerlindie

Berichten: 4678
Geregistreerd: 10-08-10

Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-20 21:51

Hoi allemaal,
Ik heb een huisvesting dilemma, dus wend me tot bokt voor raad.

Mijn 23-jarige appaloosa shetlander verdenk ik van nachtblindheid, sinds vorig jaar.
Afgelopen voorjaar is één van mijn shets dood gegaan, waarna ze alleen met haar moeder overbleef.
In de zomer is de shet van de buren erbij gekomen, en daar waren eigenlijk ook geen problemen mee.

Nu is er anderhalve maand geleden een Fell pony bij gekomen, die zeker in het begin heel heftig dominant was naar de shetlanders.
Sinds de Fell er bij staat, verandert de nachtblinde shet zodra het donker is in een gestresste pony.

's Nachts staan ze met zijn vieren op een verharde uitloop (ong 10 x 25) met inloopstal (4 x 12). Ze krijgen geen onbeperkt hooi, wel onbeperkt stro.
Ik voer op drie voerplekken, twee binnen en één buiten.

De nachtblinde shet schrikt nu van elke beweging die je in haar richting maakt, en durft niet meer bij de voerplekken te staan.

Vandaag hebben we een stukje van de stal afgezet met een balk waar alleen de shets onder door kunnen, maar ze schrikt nu ook enorm van de andere shet.
Ze gaat dan haast verstijfd in een hoekje staan en ziet er gewoon ellendig uit.
Het liefst zou ik haar maar gewoon samen met haar moeder apart zetten 's nachts, alleen dat betekent dat ze dan opeens de hele nacht in een stal van 3 x 4 staan ipv de hele stal met uitloop.

Ik denk dat het haar wel meer rust geeft, maar ze is ook verdacht van artrose, en daarvoor is het juist belangrijk om in beweging te blijven.

Is er nog een optie die ik over het hoofd zie?

Ik hoop dat ik de situatie zo duidelijk heb toegelicht, en ik hoop dat jullie nog wat heldere ideeën hebben. :)

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 21:59

Kan je haar niet een week appart zetten snachts en kijken hoe dat gaat? Het hoeft bniet meteen een defenitieve oplossing te zijn. Of een lamp/lampen bij de voerplekken? Niet fel maar in ieder geval zodat er iets is?

Nyaleti

Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:06

Ik denk dat veel eten en rust beter is dan continu een gespannen pony. Als ze overdag alle vrijheid heeft dan zou ze voldoende beweging moeten krijgen voor haar artrose.

ellepel

Berichten: 47709
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:08

paarden zijn niet nachtblind toch?
ik zou er een extra voerplek bij maken, of twee en kijken hoe het dan gaat

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 22:10

Sommige appies zijn inderdaad nachtblind (gendefect als ik het goed heb). Zo'n pony kan je beter apart zetten als er door veranderingen in de kudde zulke onrust ontstaat.

DubbelFun

Berichten: 89264
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:10

Kun je geen eigen stal met klein uitloopje maken zodat ze daar 's nachts veilig kan staan. Een klein nachtlampje is idd daar dan misschien ook wel een goed idee.

Mungbean

Berichten: 35877
Geregistreerd: 21-04-06

Re: Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:16

Ik heb ook een nachtblinde appie.
Snachts buiten is op zich geen enkel probleem naar dan moet het inderdaad wel een vertrouwde situatie zijn. Als de andere pony jaagt of onvoorspelbaar is, is dat gewoon een oneerlijke situatie en dan zou ik ze snachts uitelkaar halen.

gerlindie

Berichten: 4678
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Dilemma huisvesting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-20 12:42

Dank jullie wel voor het meedenken alvast!

Ik ben nu aan het overwegen of niet de eenvoudigste optie is om er twee op de uitloop te zetten en twee in de stal.
Alleen dan hebben de 'buitenstaanders' geen afdak om onder te schuilen...

Rationeel gezien kunnen ze dat best hebben, want ze hebben alle vier een goede wintervacht, en als ik 's avonds nog eens langs loop, staan ze eigenlijk altijd met zijn vieren buiten, maakt niet uit wat voor weer het is.
Alleen voor mijn gevoel zou ik het wel fijn vinden als ze ergens een afdakje hebben denk ik.
Maar goed, dat is wel te realiseren.

De uitloop heeft aan één lange zijde alleen maar muur, en aan één korte zijde staat een grote boom, waar ze eigenlijk altijd onder staan.
Ik denk dat ik eens een week ga proberen om er twee buiten en twee binnen te houden, en dan verder kijken.

Verlichting ga ik me eens verder in verdiepen :)

Caily

Berichten: 12540
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:02

Mijn paard is ook nachtblind, en geen appie. En ja, dat weet ik heel erg zeker. Zowel dat blinde als geen appie zijn...

Ik zou juist afraden met licht te gaan werken, mijn paard kon zich dan alleen maar nog moeilijker orienteren. In principe als het stuk waar ze lopen bekend is en je verandert niet teveel dan redden ze zich. Mijne staat 24/7 buiten en doet dat prima, maar geen last van andere dominante paarden. Ik moet wel erg opletten met veranderingen. Wisselen van weilandje wat open is (PP systeem) altijd 's ochtends, niet zomaar hooibakken verplaatsen, etc. En als het al donker is als ik kom voeren dan alles op geluid. Anders kan paardlief de bak brokjes niet vinden, ook al zet ik die altijd op dezelfde plek. Vast pakken en meenemen naar de bak niet doen, dan is de orientatie helemaal weg.

En goed erom denken dat ik nooit in het donker thuis kom. Tijdje terug in de donker van de trailer in de wei moeten zetten, liep dus vol de omheining in ivm niet kunnen oriënteren, dat was echt heel sneu. Overdag is er niks bijzonders te zien aan mijn paard, we rijden nog erg veel (buiten) en dan schrikt, hoort en ziet paardlief alles nog, ook in de verte, en ook bomen en planten etc. Terwijl 's nachts echt snurkend en voetje voor voetje op zoek gegaan werd naar de hooibak.