Op privéstal ineens veel handel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 15:57

Femke_Tweety schreef:
Kortom de staleigenaresse heeft haar bedrijfsvoering aangepast op een manier die gewoon mag maar die jij niet prettig vindt.

3 opties

-Slikken dat het anders is en blijven staan

-Aangeven dat je dit minder prettig vindt en vragen of de staleigenaresse iets wil aanpassen waardoor het voor jou minder onprettig voelt (jezelf góed realiserend dat je dat dus niet kunt eisen)

-stalhuur opzeggen en nieuwe plek zoeken.



Heel eerlijk, het is wat mij betreft te gek voor woorden dat een pensionklant denkt te kunnen bepalen of de eigenaar van de stal de betreffende stal al dan niet voor handelspaarden zou mogen gebruiken.
Of er moet expliciet in je contract staan dat er geen wisseling van paarden zal zijn.

Ik vind het nog een iets ander verhaal als de betreffende handelspaarden in hetzelfde stuk land als jouw paard zouden lopen, zonder draad ertussen, of gezamenlijk in 1 stal gezet worden.


Waar zeg ik dat dit denk te kunnen bepalen? Ik kan me er niet in vinden, en vroeg me af of dat zo gek is.
Ik heb heel duidelijk gezegd tegen de staleigenaresse dat het me niet interesseert. Het zijn haar stallen, en het is haar bedrijfsvoering. Al komen er iedere dag andere paarden. Dat maakt mij niet uit. De gezondheid van mijn paarden maakt mij logischerwijs wel uit. En dat is waar het me om gaat.
En ja de paarden kunnen elkaar gewoon over de draad aanraken :) Dus of ze nou op hetzelfde stuk of gezamenlijk in 1 stal staan, maakt niet uit. De uitkomst is hetzelfde :)

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 15:59

Pandora2 schreef:
Ik meen mij een recent topic van je te herinneren waarin je een andere stal als optie had.
De paarden gingen daarheen verhuizen. Is dit dan niet meer mogelijk ?
Aan de situatie op je huidige stal kan je, denk ik, weinig veranderen.


Klopt! Daar gaan ze ook naartoe :)

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 16:02

Def schreef:
Verbazingwekkend hoe slecht er weer wordt gelezen in dit topic...

TS, ik vind je zorgen ook terecht en wat super vervelend voor je.
Kun je geen andere oplossing bedenken zodat je eerder weg kunt?
Hier in de buurt zijn veel vakantie adressen voor paarden, waar je best een paar weken zou kunnen verblijven met je paarden. Bestaat dat niet bij jou in de buurt?

Heb je al een oproep voor een plek op Facebook, marktplaats, bokt etc gedaan?

Sterkte!


Ik verbaas me ook over hoe er gelezen wordt en met name welke conclusies er worden getrokken. Maar ok.

Ik ga inderdaad eens denken over een andere (tijdelijke) oplossing totdat ik bij die stal terecht kan ik maart. Bedankt voor de aangedragen oplossingen!

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 16:10

Ik baal er vooral van dat dit zich ineens zo heeft ontwikkeld. Als ik dit had geweten was ik al weggegaan en had ik de kans op allerlei besmettingen al kunnen voorkomen. Maargoed. Ze hoeft aan mij natuurlijk geen verantwoording af te leggen, dus ze kan doen wat ze zelf wil. Dus ik had het helaas ook niet eerder kunnen weten.

Gini
Berichten: 17931
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 16:54

Pommesfrites schreef:
Ik vroeg me ook vooral af of ik me aanstelde. Ik ben best wel pietlut als het om mn paarden gaat. En ik begon ook aan mezelf te twijfelen door de staleigenaresse. Zij doet steeds alsof het niets is. Maar blijkbaar zijn hier in ieder geval gelijk bestemden.


Op zich maakt dat ook niet uit. Jij moet je goed voelen op de stal waar je staat. Ik zou bv. nooit op een handelsstal kunnen staan, ook niet als het handel in het duurdere segment met gezonde paarden zou zijn. Ik hou van stabiliteit, zowel voor mezelf als voor het paard. Naast het voortdurende wisselen van paarden zou ik dus ook het voortdurende af en aan geloop van vreemde mensen (kijkers/kopers) niet waarderen.
Dan mag heel de wereld vinden dat ik me aanstel, als ik me er niet goed bij voel is dat op dat moment al wat telt.

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 17:40

Het zou voor mij ook niks zijn.

Dus zou ik de overweging maken of ik het er verder zo goed naar mijn zin heb dat ik ondanks dat blijf, of dat ik een andere plek zoek.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:31

Wat een vervelende situatie.

Maar het is wel heel dubbel. Aan de ene kant is het nu heel openlijk en dichtbij. Maar aan de andere kant, zijn er veel grote stallen met wisseling van paarden en worden er ongezien ook ziekte's verspreid. Je kan het dus niet geheel voorkomen.

Ik heb ergens gestaan waar wij apart zouden staan en toen kwamen er opeens in de lege stallen ook wisselende paarden. 2 paarden van ons zijn begonnen met hoesten, precies in de vakantie dat ik er zelf niet was. Nooit gaan wij weg en precies die ene vakantie zijn ze begonnen.
Ondanks alles is het hoesten bij 1 wel chronisch geworden. Met goede periodes gelukkig, maar het blijft de kop opsteken.

Normaal zou je als nieuwe klant ergens even apart moeten staan en de paarden geen contact laten maken met de paarden daar. Helaas wordt daar heel slordig mee omgesprongen. Zelf reinigde wij vroeger zelfs de stallen voor we in een nieuwe stal gingen staan.

Hoelang is het geschat dat je nog met je enkel zit? Ik zou anders ook kijken of je je paarden ergens lekker op een paddock met schuilstal kan zetten. Wel met verzorging en toezicht, maar dat ze samen zijn, lekker vrij bewegen en jij even kan herstellen tot je volgend jaar op je stal naar wens aan de slag kan weer.
Misschien een plekje aan het bos ergens dat je recreatief weer wat kan opbouwen en wennen zelf?

BigOne
Berichten: 38324
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 18:36

Paar extra stroomdraden door paddock spannen zodat er niet geneusd word.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:06

Wat een gezeur....! Ik ben blij dat je niet bij mij op stal staat. Je hebt al besloten om weg te gaan en toch moet je nog even op Bokt vertellen wat voor ellende het op deze stal is. Gewoon die laatste maand uitzingen. Zorgen dat jou paarden niet in de buurt van de hare komen en hopen dat het ergens anders beter is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:23

JeanneV schreef:
Wat een gezeur....! Ik ben blij dat je niet bij mij op stal staat. Je hebt al besloten om weg te gaan en toch moet je nog even op Bokt vertellen wat voor ellende het op deze stal is. Gewoon die laatste maand uitzingen. Zorgen dat jou paarden niet in de buurt van de hare komen en hopen dat het ergens anders beter is.


? En als het iets besmettelijks is? Dan kletst je wel anders. Zeker als je bijv drachtige merries hebt bijvoorbeeld.

En even je paarden uit de buurt houden kan natuurlijk niet zomaar. Als er iets besmettelijks aanwezig is, moet de staleigenaresse echt aparte ruimte's maken en ook kleding wisselen. Dat gebeurt niet, dus er is een risico. Ook voor de nieuwe stal en de paarden daar.

Daarbij kan je op flinke kosten komen als mensen er zo laks mee omgaan.

Maar zolang mensen reageren zoals jij, blijft dit dus normaal gevonden worden. Ik zou zeggen; schuif de rekeniingen maar onder de neus van mensen die het gezeur vinden.

Babootje

Berichten: 26341
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 19:31

Je hebt zeker een punt. Ik zou persoonlijk zoveel verloop ook niet echt fijn vinden. Maar helaas heb je het niet voor het zeggen. Het enige dat je dus kunt doen is je biezen pakken. En als je je echt zorgen maakt over de gezondheid van je paard, dan kun je natuurlijk altijd eerder vertrekken en zou ik de maand opzegtermijn maar voor lief nemen. En je paarden goed enten. Dat kan tegenwoordig ook voor Droes, alleen niet voor de neurologische Rhinovorm.
Of het ergens anders beter is dat zul je van tevoren goed moeten informeren en afwegen.

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 08:04

Babootje schreef:
Je hebt zeker een punt. Ik zou persoonlijk zoveel verloop ook niet echt fijn vinden. Maar helaas heb je het niet voor het zeggen. Het enige dat je dus kunt doen is je biezen pakken. En als je je echt zorgen maakt over de gezondheid van je paard, dan kun je natuurlijk altijd eerder vertrekken en zou ik de maand opzegtermijn maar voor lief nemen. En je paarden goed enten. Dat kan tegenwoordig ook voor Droes, alleen niet voor de neurologische Rhinovorm.
Of het ergens anders beter is dat zul je van tevoren goed moeten informeren en afwegen.



Ik heb geen maand opzegtermijn :) En dat zou me ook niet uitmaken hoor. Ik lig zelf in de kreukels en het is niet zo gemakkelijk er 3 kwijt te kunnen.

De stal waar ik naartoe ga, is ook een privé stal, met een tot nu toe stabiel paardenbestand. Maargoed dat was de stal waar ik nu sta ook, totdat de eigenaresse besloot ineens te gaan handelen.

Juist omdat ik niet m’n paarden in korte tijd meerdere keren wil verhuizen probeer ik idd elders goed te informeren en geen overhaaste beslissingen te maken!

Dank voor de berichten

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 08:05

JeanneV schreef:
Wat een gezeur....! Ik ben blij dat je niet bij mij op stal staat. Je hebt al besloten om weg te gaan en toch moet je nog even op Bokt vertellen wat voor ellende het op deze stal is. Gewoon die laatste maand uitzingen. Zorgen dat jou paarden niet in de buurt van de hare komen en hopen dat het ergens anders beter is.


Daar kan ik dus niet voor zorgen. Maar bedankt voor deze reactie, daar kan ik uitermate veel mee.

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:20

JeanneV schreef:
Wat een gezeur....! Ik ben blij dat je niet bij mij op stal staat. Je hebt al besloten om weg te gaan en toch moet je nog even op Bokt vertellen wat voor ellende het op deze stal is. Gewoon die laatste maand uitzingen. Zorgen dat jou paarden niet in de buurt van de hare komen en hopen dat het ergens anders beter is.


Heb je het topic überhaupt wel gelezen?

Ts, wat een ellende. Vrees dat het uitzingen is maar wel balen. Ik denk dat je zorgen terecht zijn.

Dieuwke_
Berichten: 4549
Geregistreerd: 10-12-06

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 08:42

Heb je al oproepjes geplaatst ergens? Ik kon destijds dezelfde dag nog verhuizen. En als ik moest kiezen tussen meerdere keren in korte tijd verhuizen of de tijd uitzingen tussen zieke paarden, dan koos ik toch voor verhuizen. Ze hebben in ieder geval elkaar als stabiele factor.

Ik hoop dat de situatie zich snel oplost TS, niks vervelender als ongelukkig zijn op je stal

Kidde
Berichten: 3455
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 09:04

Ik heb het topic wel gelezen, maar in de beginpost zeg je dit:

Citaat:
Mijn paarden staan niet helemaal naar volle tevredenheid op een privé stal. Ik ga de stal verlaten, maar dit kan door omstandigheden pas over een maand. De frustratie wordt wel wat groter.


Maar dit is dus langer dan een maand als ik het goed begrijp? Anders zou ik die 3,5 maand nog uitzingen

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 11:13

Kidde schreef:
Ik heb het topic wel gelezen, maar in de beginpost zeg je dit:

Citaat:
Mijn paarden staan niet helemaal naar volle tevredenheid op een privé stal. Ik ga de stal verlaten, maar dit kan door omstandigheden pas over een maand. De frustratie wordt wel wat groter.


Maar dit is dus langer dan een maand als ik het goed begrijp? Anders zou ik die 3,5 maand nog uitzingen


Ik zou meteen weg kunnen. Alleen is dat door mijn enkel lastig en het feit dat het er 3 zijn. Maargoed daar valt ook wel een mouw aan te passen. Bij mijn nieuwe adres kan ik pas later terecht, dus dan zou het idd iets tijdelijks worden. Een beetje ongelukkig geformuleerd door mezelf wellicht.


Dank voor de reacties en opties allen! Ik ga ermee aan de slag!

Pommesfrites
Berichten: 29
Geregistreerd: 13-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-20 11:14

Dieuwke_ schreef:
Heb je al oproepjes geplaatst ergens? Ik kon destijds dezelfde dag nog verhuizen. En als ik moest kiezen tussen meerdere keren in korte tijd verhuizen of de tijd uitzingen tussen zieke paarden, dan koos ik toch voor verhuizen. Ze hebben in ieder geval elkaar als stabiele factor.

Ik hoop dat de situatie zich snel oplost TS, niks vervelender als ongelukkig zijn op je stal


Zo’n oproepje ga ik idd plaatsen!

Femke_Tweety

Berichten: 12001
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:24

Dieuwke_ schreef:
Heb je al oproepjes geplaatst ergens? Ik kon destijds dezelfde dag nog verhuizen. En als ik moest kiezen tussen meerdere keren in korte tijd verhuizen of de tijd uitzingen tussen zieke paarden, dan koos ik toch voor verhuizen. Ze hebben in ieder geval elkaar als stabiele factor.

Ik hoop dat de situatie zich snel oplost TS, niks vervelender als ongelukkig zijn op je stal



Want met meerdere keren verhuizen op korte termijn komen de paarden NIET met verschillende nieuwe paarden in aanraking?

Dat blijft exact hetzelfde, alleen nu met de stress en dus verlaagde weerstand van een verhuizing erbij... Dat zou ik dus echt nooit doen.

Verhuizen omdat het niet meer naar je zin is prima, maar dan zou ik wel proberen om iets te vinden dat ook langdurig gaat zijn, en niet allerlei verhuizingen kort na elkaar.



En check ook even goed of die nieuwe stal wel echt zo stabiel is. Ik heb op heel wat plekken gestaan, en vrijwel overal is wel verloop.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:31

In de tussentijd zou ik in elk geval bijhouden (foto's?) welke paarden daar op stal komen en gaan. Mocht je horen dat een van die paarden iets ernstigs en besmettelijks heeft heb je tenminste bewijs.

Verder zou je een dierenarts kunnen bellen om te vragen hoe groot het risico eigenlijk is. Misschien heeft hij/zij nog nuttige tips.

Hutcherson

Berichten: 7368
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 11:46

Is het geen tijdelijke oplossing om eventueel 2 of 3 verschillende stallingen in je buurt te vinden om je dieren onder te brengen tot maart?
Maart duurt nog lang en heel eerlijk, ik heb er twee maar zou ze desnoods in de achtertuin zetten en per gisteren vertrekken.

Altijd fijn als pensionhouders dit soort dingen bedenken zonder enige voem van overleg of nadenken over de nadelen.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:12

Ik heb je hele topic wel gelezen, maar ben even in de war. De plek waar je heen wilt heeft pas plek vanaf maart. Maar je hebt nu nog een maand uit te zingen? Heb je al dan je tijdelijke plek voor tussen december en maart? Kan je daar niet al eerder heen? Indien je nog geen tijdelijke plek hebt voor tussen nu en maart, zou ik in de regio of daarbuiten rondvragen / oproepjes plaatsen voor een simpel stalletje (eventueel 24/7 buiten als je dat zelf ziet zitten) waar je paarden even met zn drieen kunnen blijven.

Ik weet verder ook niet hoe groot je netwerk is, maar ik zou rond informeren bij vrienden / familie naar mensen die je paarden kunnen verhuizen indien je dat zelf niet kan met je enkel. Je kent vast wel iemand met paardenervaring die je kan helpen met laden en iemand met een zwaardere auto + evt BE rijbewijs die kan rijden. Ik weet niet wat je allemaal nu zelf kan + al hebt.

Verder zou ik ook op korte termijn weg gaan en / of de situatie nu zelf verbeteren zodat je risico op besmetting vermindert. Dus: extra draadje zodat er niet geneusd wordt, evt zelf je paarden binnen / buiten zetten / stal mesten / voeren of hulp vragen in je regio. En laat je stalhouder je paarden niet meer rijden. Indien deze dingen niet kunnen: zoeken naar tijdelijk onderkomen en hulp. In welke regio zit je?

Shimar
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:13

Door het handelen van de stalhoudster moet jij wel weer zorgen dat jouw paarden op de nieuwe stal ook weer 2 weken niet in contact komen met de daar gehuisveste paarden (quarantaine). Je zou jezelf voor je kopslaan als je als nieuwkomer hierdoor andere paarden besmet op de nieuwe locatie.

CastaMickey

Berichten: 7261
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:18

Oei dat is een lastige situatie. Je kan moeilijk je paarden in de achtertuin neerzetten als je daar geen plek voor hebt dus op stel en sprong verhuizen is niet zo makkelijk als sommigen hier suggereren.. is het geen optie dat je je huidige staleigenaar een extra bijdrage levert in ruil voor geen/minder handel deze maand? En dat je zelf evt wat investeert in materialen en tijd om je paarden zo goed mogelijk gescheiden te houden van de rest? Of misschien heb je mensen in je omgeving die je kunnen helpen aangezien je zelf een gebroken enkel hebt?
Je hebt een heel goed punt alleen daar koop je helaas weinig voor.. Heb je al wel een overbruggingsstal gevonden tot maart of dat ook nog niet? Succes in elk geval

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Op privéstal ineens veel handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:22

Ik vraag het nog maar eens.

Hoelang zit je nog met die enkel?

En waarom niet gewoon ze echt vrijaf geven? Lekker 24/7 vrij bewegen, basis conditie houden, paddock met schuilstal, je eigen paarden bij elkaar en jij herstellen. Niemand erop, geen gedoe en klaar.