Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:18

neile schreef:
Dankjewel Marlies! De Duitse facebookpagina volg ik al, maar de systemen met rolluik zijn niet zo mijn ding. In mijn hoofd gaat daar vanalles mee mis... Die timer die een hooinet laat zakken lijkt me dan weer meer iets voor hier, al moet ik nog even nadenken hoe concreet en waar het dan omhoog moet gehangen worden. Ze staan hier altijd buiten, ik zie ze nog balanceren op hun achterste benen om daar toch nog bij te kunnen... Dus dan zou het toch ergens moeten hangen waar ze niet bij kunnen. Maar waar..
Ik ga je links eens bekijken! Was stiekem al aan het zoeken op Chicken guard maar vond het niet. Bedankt!


Dit zijn die Chicken Guards;
https://www.chickenguard.com/shop/

Zag toevallig dat Voss er ook eentje heeft;
https://www.agrishop.nl/voss-farming-ch ... enhok.html

Zo'n rolluiksysteem zie ik ook wel een boel haken en hogen aan ja. Ik zie ze dat hier vooral heel snel slopen :')
En van boven naar beneden dichtdoen zie ik er wel een hoofd tussen komen. Van beneden naar boven is dan weer veel sloopgevoeliger. Maar zie er ook wel andere creatieve dingen van voorbij komen!

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:59

Ja, heel creatieve systemen, maar ik zie het hier gewoon niet goedkomen. Of het wordt gesloopt, of paard wordt erdoor gesloopt. Die van mij krijgt alles klaar. Die kan zich openhalen aan een stuk wol, bij wijze van spreken. Daarom lijkt dat systeem van een net laten vallen al beter en minder sloopgevoelig.

Was net ook even aan het verderzoeken op die Feed-X, maar hoe kan het toch zijn dat zo'n timer ZO duur is? Ik ben ook niet megahandig, moet echt effe nadenken hoe zo'n Chickenguard of Feed-X dan werkbaar kan zijn om een hooinet te laten zakken. De Feed-X gaat in feite over een poort open doen, die chicken guard eigenlijk ook. Dus je moet hem anders installeren dan waarvoor hij bedoeld is.

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:03

Dingen op stroom zie ik eerder mis gaan hier met winterse kou en laat dat ivm lang donker juist de tijd zijn om dit soort systemen te willen gebruiken. Ik zou moeten puzzelen met waar er een poort/afscheiding kan komen voor een voerplek, maar zo'n eiwekkermechaniekje komt wel op de wensenlijst.
Vermoed ook dat die chicken gards niet genoeg kracht hebben en de batlatch systemen zijn mij te duur + weer kwetsbare techniek die stroom (zon) nodig heeft.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:10

Ja het eiwekkermechaniekje vind ik ook wel het interessantst, maar dan wel zoals die persoon in de facebookgroep die daarmee de hooinetten liet zakken. Die Feed-X eiwekker heeft overigens geen stroom nodig, wat het een stuk handiger maakt.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:33

neile schreef:
Ja het eiwekkermechaniekje vind ik ook wel het interessantst, maar dan wel zoals die persoon in de facebookgroep die daarmee de hooinetten liet zakken. Die Feed-X eiwekker heeft overigens geen stroom nodig, wat het een stuk handiger maakt.


Ja dat spreekt mij aan dat mechanisme ook het meeste aan. Prijs is inderdaad wel weer wat jammerlijk.

En paarden die zichzelf aan alles kunnen slopen heb ik hier ook, helaas. Dus het moet allemaal wel veilig kunnen. En dat zie ik met eierwekkersysteem ook eenvoudiger lukken. Dingen met stroom aanleggen is ook gewoon weer kwetsbaar inderdaad. Plus dat je elk risico op vonken/kortsluiting vlak bij droog hooi natuurlijk wil voorkomen...

Kant en klare kasten/voerstations met oa intern weg klappende planken zijn er ook al de nodige mooie van. Maar ook dat is vaak gelijk erg duur.

neile

Berichten: 2015
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:48

Inderdaad, die voerstations zijn wel netjes, maar tot nu toe kwam ik ook wel heel wat relatief dure homemade systemen tegen die oa. ook met ijzeren mazen gemaakt worden. Dat wil ik dan weer totaal niet ifv de tanden. Of een gewoon open bak hoef ik hier ook niet te doen, want dan smeren ze het hooi overal heen. Ik zou écht graag iets met netten doen.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:58

Hier een haflinger en tinker met wél onbeperkt hooi, maar niets te dik. Nu helpt het ook dat ze niet de hele dag staan te vreten, ze lijken allebei wel echt te stoppen als ze vol zitten.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:11

Ik heb een koudbloed mixje en die wordt wel hartstikke vet van onbeperkt gras eten, maar onbeperkt hooi/kuil in netten gaat altijd goed eigenlijk, wel met genoeg beweging natuurlijk :)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 20:14


ikkeniet

Berichten: 1261
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Onbeperkt ruwvoer maar toch slanke paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 22:45

Ik geef mijn paard en mini normaal altijd onbeperkt voordrooghooi. Buiten staan ze met 6 slowfeeders, dus ze lopen van plek naar plek toe. Regelmatig staan ze ook gewoon te suffen of lopen wat rond.
Nu ben ik geopereerd en daar zijn complicaties bij opgetreden.
Dus ik red het niet om al mijn hooibakken te vullen, omdat ik het voordrong niet goed van de rol afkrijg.
( Ik mag gen kracht zetten of zwaar tillen).
Nu ben ik op zoek naar iets wat ik tijdelijk kan voeren, maar waar niet al teveel inzit.
Omdat mijn paard niet werkt.
Zijn pakken van Jopack iets? Of heeft er iemand een beter idee?